Motorberging maken

Je moet inderdaad de motor er zo in zetten dat de linkerkant bij de deur van het hok staat, anders kan je de standaard niet uitklappen of de motor op de middenbok zetten. Zet je hem op de standaard dan staat de motor scheef en heb je misschien aan 1.10m breedte niet genoeg. Zet je hem op de bok hou dan rekening met 50cm extra lengte die je nodig hebt omdat de motor naar achter komt bij het opbokken.

De hoogte is erg afhankelijk van het soort motor dat je koopt. Een motor met een flink windscherm is al gauw 1.50m hoog (mijn GSA komt denk ik nog wel hoger), dus bedenk ook wat je voor een motor wilt gaan kopen. Naked bike neemt uiteraard veel minder ruimte in dan een toermotor met hoog scherm en zijkoffers.
 
Vocht in dat soort houten hokjes als op 1e foto van TS is vaak een probleem.
Als ik het plaatje bekijk zou ik aan onderzijde een kier houden voor doorluchten. Aan bovenzijde zou ik alu roosters maken.

Waar ook vaak veel vocht wordt veroorzaakt in zo'n hokje dat is vocht vanuit de grond.
Dus voor het inleggen van de stoeptegels beginnen met dik plastic eronder.

Je kan nu wel je nieuwe motorfiets opmeten en hok daarvoor geschikt maken, blijkt dat je over een half jaar een dikke FJR toch leuker vindt.
Daarna krijg je alsnog weer een flinke timmerklus. Daarom hok flink RUIM maken!!
 
Als je schutting delen gebruikt, of je planken op die manier vast zet, toch het altijd voldoende door, en staat hij toch droog
 
Vind deze wel geinig
1572899018408.jpeg
 
Ik heb zo'n 'rolhok' gemaakt voor mijn TDM. Leuk idee, maar niet erg praktisch. Werkt alleen goed als je grote tegels hebt. Zelfs met grote wielen bleef hij bij mij op de voegen haken en wilde hij daardoor kantelen.

Daarna heb ik onderstaande gemaakt voor de Tiger. Erg solide en makkelijk inparkeren door de grote L-vormige deur. Expres met grote kieren boven en onder, zodat het goed ventileert en je geen vochtpoblemen krijgt. Overigens zet ik hem er tegenwoordig achteruit in. Hoeft ook niet je slot door het tandwiel.
 

Bijlagen

  • Honeyview_Motorschuur1.jpg
    Honeyview_Motorschuur1.jpg
    172,7 KB · Weergaven: 183
  • Honeyview_Motorschuur2.jpg
    Honeyview_Motorschuur2.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 169
Waar ook vaak veel vocht wordt veroorzaakt in zo'n hokje dat is vocht vanuit de grond.
Dus voor het inleggen van de stoeptegels beginnen met dik plastic eronder.
Dat is nog steeds wat mij er van weerhoudt iets te ondernemen om de FZRren buiten in een direct op de grond opgetrokken hok neer te zetten. Vocht vanuit de grond... In mijn tuinhuisje, waar ik door de ongunstige plaatsing van de deur absoluut niet met een FZR naar binnen kom, zit een betonnen vloer en geringe doorluchting, dat werkt. Kurkdroog. Ach, in de huiskamer staan ze ook in de weg...
 
Ik vind het wel mooie bouwsels hier. Maar inderdaard zullen die stoeptegels wel voor vocht zorgen. Mijn stenen schuurtje heeft een betonnen vloer.
 
Allereerst:
Afhankelijk van de motor die je koopt zal je meer/minder ruimte nodig hebben... wat als je nu een box op maat maakt maar later een grotere motor koopt?

Op Deze website staan een aantall interessante "bouwsels", waarvan ik wel gecharmeerd ben van de "Die motorradgarage" omdat deze over je motor schuift en je dus een "grotere" (breed) er onder kan zetten (en indien je m wat schuin zet in de lengte)
 
Dat is nog steeds wat mij er van weerhoudt iets te ondernemen om de FZRren buiten in een direct op de grond opgetrokken hok neer te zetten. Vocht vanuit de grond... In mijn tuinhuisje, waar ik door de ongunstige plaatsing van de deur absoluut niet met een FZR naar binnen kom, zit een betonnen vloer en geringe doorluchting, dat werkt. Kurkdroog. Ach, in de huiskamer staan ze ook in de weg...
Ooit in verleden heb ik een flinke schuur achter het huis gebouwd.
Vóór de betonnen vloer storten eerst een laag dik plastic neergelegd. Geen last van optrekkend vocht!
 
Ik vind het wel mooie bouwsels hier. Maar inderdaard zullen die stoeptegels wel voor vocht zorgen. Mijn stenen schuurtje heeft een betonnen vloer.

Je kan toch plastic onder de stoeptegels leggen of werkt dat niet/minder?
 
FOEI! Plastic in de grond!!!☹☹☹
Alleen een laagje folie onder de stoeptegels!
Maar oke-oke, straks blijkt de grond vervuild ivm Pfas.................. :X

Erger nog zijn de bouwbedrijven. Die zijn er vaak goed in om allerlei troep (ook plastic) in de grond te verstoppen.
Puin, plastic, PVC-buis en andere troep onder het klapzand van het tuinpad van de nieuwbouw-woning.
Dat is mij ook overkomen. Ik wilde zelf een buitenkraantje maken omdat bij de stelpost daarvoor een belachelijk hoog bedrag werd opgevoerd.
Zo moeilijk is dat niet. Voor stelpost-bedrag had ik bij de halve buurt een kraantje kunnen maken.
Daarom bij de voorgevel even graven, gaatje door de muur en aansluiten op de waterleiding.
Helaas hadden de bouwvakkers voor hun gemak maar alle puin tegen mijn gevel gegooid. Tegels erover en niemand die 't ziet. Totdat......... :X
Dus het kraantje werd voor mij ook de afvoer van enkele kruiwagens met puin....................
 
Dank voor de info. 120cm voor de breedte heb ik geen ruimte voor 110cm (buitenmaat) is wel de max. Lengte heb ik wel genoeg.
Met 110cm breedte kom je er ook wel, al is het mijns inziens toch wel een beetje een minimum. Pluspunt zou wel een middenbok (of wielklem) zijn. Een motor die rectop staat neemt minder breedte in dan eentje die op de jiffy steunt.

Maar als je lengte genoeg hebt, zou ik al gaan voor een buitenlengte van pakweg 300cm. Geeft je meteen wat meer "comfort". Of zelfs wat overschot om er nog een klein kastje met spulletjes/rommeltjes in kwijt te kunnen als dat nodig zou zijn.
 
Ik heb zo'n 'rolhok' gemaakt voor mijn TDM. Leuk idee, maar niet erg praktisch. Werkt alleen goed als je grote tegels hebt. Zelfs met grote wielen bleef hij bij mij op de voegen haken en wilde hij daardoor kantelen.

Daarna heb ik onderstaande gemaakt voor de Tiger. Erg solide en makkelijk inparkeren door de grote L-vormige deur. Expres met grote kieren boven en onder, zodat het goed ventileert en je geen vochtpoblemen krijgt. Overigens zet ik hem er tegenwoordig achteruit in. Hoeft ook niet je slot door het tandwiel.
Hallo

Oud bericht van je, maar heb je nog iets van tekeningen, stappenplan oid hiervan?

Wil binnenkort ook iets maken voor in de voortuin.
 
Hallo

Oud bericht van je, maar heb je nog iets van tekeningen, stappenplan oid hiervan?

Wil binnenkort ook iets maken voor in de voortuin.
Nee helaas; EDIT: Zie hier. Beetje uit de losse pols gedaan.

Ik heb gewoon een balkenframe gemaakt en 3 zware deurscharnieren gebruikt. Daarna de planken er tegenaan geschroefd. In de hoek vd L-deur zit een draaiend bokwiel, op het uiteinde van de korte zijde van de L nog een wieltje. Beide heb je nodig anders tordeert de deur teveel.

Balken zijn 5x5cm douglas, planken zijn douglas rabat. Dakje is van bitumen golfplaten, maat de kwaliteit daarvan is om te janken dus zou ik niet aanraden.

Deur gaat op slot met een overvalslot en hangslotje. Verder stroom aangelegd voor de druppellader in de winter.

Hij staat rondom een paar cm van de grond en de golfjes aan de lage kant zijn open. Alles om de ventilatie te hebben zodat je geen vochtprobleem hebt. Blijkt helaas niet genoeg, dus ik moet er nog eens mee aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Oud bericht van je, maar heb je nog iets van tekeningen, stappenplan oid hiervan?

Wil binnenkort ook iets maken voor in de voortuin.
Ben nog even de archieven voor je in gedoken. Heb dit nog weten te vinden, maar kan niet zeggen dat ie compleet of ook echt uiteindelijk zo gebouwd is ;)


20230211_132639.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan