Motorbinnenband plakken

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.242
Assen
In geval van nood, is het mogelijk of met een stuk (gebruikte) binnenband een band te plakken? ik heb 't eens geprobeerd maar het hechtte niet goed..
misschien door de talklaag.
Ik stel deze vraag omdat ik mijn -altijd-bij-me- reserve binnenband eens uitpakte, en deze toonde erg veel droogtescheurtjes..
 
Heb een paar jaar in de fiets verhuur gewerkt en ja, dat kan. Wel is het zaak hem brandschoon te maken, goed op te schuren en te impregneren met lijm (dus niet smeren en plakken maar eerst zeker 5 minuten in laten trekken en dan met wat extra lijm vast zetten).
 
zou er niet aan beginnen op een motor komen toch iets andere krachten meespelen dan op een fiets.

als het om je reserve band gaat koop dan eens in de zoveel tijd een nieuwe reserve voor die 2 tientjes..
 
"in geval van nood" las ik, dus als je langs de weg staat in de middle of... Een bandenplakker is overigens niet veel anders dan de band zelf, maar dan met een stretch laagje.

En niet te vergeten, een motorband zet je niet op 4 bar zoals een ATB bandje, dus ik denk dat de krachten op een Enfield niet veel groter zullen zijn dan op een fiets waarmee je door de gravel ramt.

Just my $0.02 ;)
 
Laatst bewerkt:
Kan prima, mits goed geschuurd/opgeruwd. Plakker is makkelijker, maar ook weer de band opruwen.
Al enkele malen moeten doen tijdens de Offroad trips.
 
ik las ook in geval van nood, maar het ging om een reserve band als je verder leest.

met andere krachten is niet zozeer de bandenspanning maar wel snelheid gewicht etc.
dat het kan weet ik ook heb het zelf eenmaal moeten doen tijdens bergritje.

toch ben ik van mening(ook bij de gewone fiets) dat een nieuwe binnenband makkelijker is en niet eens veel duurder, maar wel veiliger.
 
zou er niet aan beginnen op een motor komen toch iets andere krachten meespelen dan op een fiets.

als het om je reserve band gaat koop dan eens in de zoveel tijd een nieuwe reserve voor die 2 tientjes..

Ik denk dat de krachten op de binnenband nog wel meevallen. Hij is meestal weinig kleiner dan de ruimte in de buitenband en drukt dus tegen die buitenband. De band rekt dus nagenoeg niets uit. Dus komen er ook geen trekkrachten op het plakvlak. Verder zal de binnenband door de druk in de band steeds meer tegen de plakker worden gedrukt. Alleen als er het lek een scheurtje is zal je moeten voor komen dat deze groter wordt.

EgbertO
 
"in geval van nood" las ik, dus als je langs de weg staat in de middle of... Een bandenplakker is overigens niet veel anders dan de band zelf, maar dan met een stretch laagje.

En niet te vergeten, een motorband zet je niet op 4 bar zoals een ATB bandje, dus ik denk dat de krachten op een Enfield niet veel groter zullen zijn dan op een fiets waarmee je door de gravel ramt.

Just my $0.02 ;)
Ik zet maar 2.2 bar op mijn atb bandje.
 
Beter gebruik je geschikte plakkers, maar met een stukje binnenband lukt het wel. De band rondom het gaatje en het te plakken lapje goed schoonmaken met een beetje thinner op een doekje. Dan idd solutie op beide oppervlakken en wat laten drogen, nog wat solutie en plakken maar. Zo deed ik het wel eens met de fiets.
 
Kan je prima plakken mits je je band + "plakker" heel goed opschuurd. Lijm op beide doen, na 5 minuutjes nog een beetje en dan kun je plakken. Kan je nog gerust 10.000km mee verder rijden als je het goed plakt.
 
En niet voor een binnenband, spul is bedoeld voor tubeless..
Kan heel goed hoor :Y
Als je pech hebt zit wel je binnenband stevig aan de buitenband geplakt. Tubeless kan je makkelijker repareren met een prop.

Maar waarom zou je een binnenband willen repareren met een oud stuk binnenband? Je kunt op vakantie beter een plaksetje meenemen. Veel kleiner en het hecht prima.
 
Ik denk dat de krachten op de binnenband nog wel meevallen. Hij is meestal weinig kleiner dan de ruimte in de buitenband en drukt dus tegen die buitenband. De band rekt dus nagenoeg niets uit. Dus komen er ook geen trekkrachten op het plakvlak. Verder zal de binnenband door de druk in de band steeds meer tegen de plakker worden gedrukt. Alleen als er het lek een scheurtje is zal je moeten voor komen dat deze groter wordt.

EgbertO
Ehhhh krachten zijn gigantisch.. O-) klapband voor
 
waarom vraagt niemand zich af. Waarom je in vredesnaam een reserve binnenband bij je wil hebben.

Stel je heb een lekke binnenband als je onderweg bent. Hoe verder?................ Graag afmaken.
Waarom je in vredesnaam een binnenband bij je zou willen hebben?!
Misschien zodat je onderweg je boeltje kan repareren?

En over het "hoe verder" :

Lekke band ---> plakken? Ik weet niet hoor....


Ik heb zelf ook altijd wat gereedschap bij me voor het geval er iets stuk gaat onderweg.

Wat doe jij als je koppelings/gaskabel knapt? Of stel dat je lampje moet vervangen? ik maak 'm ter plekke...
 
Laatst bewerkt:
waarom vraagt niemand zich af. Waarom je in vredesnaam een reserve binnenband bij je wil hebben.

Stel je heb een lekke binnenband als je onderweg bent. Hoe verder?................ Graag afmaken.

Ehm, wat vind je van het idee om de lekke binnenband te verwisselen voor je reserve?
Jeumig, ik hoop niet dat jij een rijbewijs hebt kunnen halen...
 
waarom vraagt niemand zich af. Waarom je in vredesnaam een reserve binnenband bij je wil hebben.

Stel je heb een lekke binnenband als je onderweg bent. Hoe verder?................ Graag afmaken.

Als je gestopt bent, dan zet je de motor op de middenbok en haalt vervolgens het wiel er uit. Je legt het wiel plat en gaat dan op de rand van de band staan en drukt deze dan van de rand van de velg naar binnen. Vervolgens haal je met de bandafnemers de band aan een zijde van het wiel. Dan kun je de oude binnenband er uit halen. Daarna haal je de nieuwe binnenband uit het ondervak van je Harro tanktas en doet deze in de buitenband. Wel even het ventiel vast zetten met het borgmoertje. Daarna doe een beetje lucht in de band om te voorkomen dat deze straks ergens klem tussen de buitenband en de velgrand komt. Dan werk je de buitenband weer in de velg. Het laatste deel is bij het ventiel en je drukt de buitenband zoveel mogelijk in de hiel van de velg. Heb je de buitenband weer in de velg, dan inspecteer even of nergens de binnenband tussen de buitenband de velg zit. Vervolgens breng je de band op spanning. Als je dat gedaan hebt, verwijder je weer het borgmoertje van het ventiel en draait er vervolgens de stofkap op. Daarna monteer het wiel weer gewoon in de motor, kontroleert even of alle moeren vastzitten en bergt het gereedschap weer op.

En zo doe je dat.
EgbertO
 
Als je gestopt bent, dan zet je de motor op de middenbok en haalt vervolgens het wiel er uit. Je legt het wiel plat en gaat dan op de rand van de band staan en drukt deze dan van de rand van de velg naar binnen. Vervolgens haal je met de bandafnemers de band aan een zijde van het wiel. Dan kun je de oude binnenband er uit halen. Daarna haal je de nieuwe binnenband uit het ondervak van je Harro tanktas en doet deze in de buitenband. Wel even het ventiel vast zetten met het borgmoertje. Daarna doe een beetje lucht in de band om te voorkomen dat deze straks ergens klem tussen de buitenband en de velgrand komt. Dan werk je de buitenband weer in de velg. Het laatste deel is bij het ventiel en je drukt de buitenband zoveel mogelijk in de hiel van de velg. Heb je de buitenband weer in de velg, dan inspecteer even of nergens de binnenband tussen de buitenband de velg zit. Vervolgens breng je de band op spanning. Als je dat gedaan hebt, verwijder je weer het borgmoertje van het ventiel en draait er vervolgens de stofkap op. Daarna monteer het wiel weer gewoon in de motor, kontroleert even of alle moeren vastzitten en bergt het gereedschap weer op.

En zo doe je dat.
EgbertO

Goed verhaal, maar waar haal je die lucht vandaan? Nog buiten de bandenlichters, maar als je een binnenband bij je hebt zal je ook wel lepels en een voetpompje in die tanktas hebben.
Neem je trouwens een 18 en een 19" band mee?

In een ander topic wist trouwens iemand glashard te beweren dat je bij het ventiel moest beginnen met omleggen. Natuurlijk had hij jaren bij een motorzaak gewerkt, hij kon het dus wel weten. |(
 
In geval van nood, is het mogelijk of met een stuk (gebruikte) binnenband een band te plakken? ik heb 't eens geprobeerd maar het hechtte niet goed..
misschien door de talklaag.
Ik stel deze vraag omdat ik mijn -altijd-bij-me- reserve binnenband eens uitpakte, en deze toonde erg veel droogtescheurtjes..
Niet veel simpeler om af en toe die binnenband in te vetten.....? (die reserve dus)
 
Terug
Bovenaan Onderaan