Een Yamaha XT600 voldoet aan je rijtje eisen én komt in de buurt van je Tenere.
Is gelijk aan 12 brommers, ongeveer.
Ik heb onlangs nog een complete motor gekocht voor 100 euro, wel verdeelt over 100 dozen, zakjes, bakjes en tassen.
Het blok was nog wel compleet, eigenlijk moet je dus zoiets vinden. Beter leer je een fiets niet kennen als je op zoek moet naar het juiste boutje-beugeltje etc..
Of zoek een wat ouder brik, model wat niet zo geliefd is. Goedkoper dan een gewilde oldtimer brommer.
Gs250-400 ofzo..
er zal nooit weer 0km op de teller staan als je alleen het blok reviseert. andere onderdelen van een motorfiets hebben ook slijtage door gebruik zelfs het frame. en voor het blok was je ook nog het één en ander vergeten. controle is alleen de eerste stap bij een revisie. revisie betekent dat alle onderdelen terug gebracht worden naan fabriekstoleranties. en dus ook alle slijtage onderdelen vervangen. dus alle lagers nieuw en meten of de lagerpassingen nog correct zijn. zijn ze niet correct dan moet dat hersteld worden. cilinderwanden worden nagemeten of ze nog rond en recht zijn van onder tot boven en als dat niet zo is wordt het uitkotteren en opnieuw finishen (als er nikasiel coating zat zal je die op nieuw moeten aanbrengen en anders volstaat honen na het kotteren). dan zal je de zuigers en zuigerveren moeten aanpassen aan de nieuwe boormaat.Nu we toch bezig zijn, ik ga er van uit ook interessant voor TS:
Wat moet je vervangen of repareren aan een blok zodat er weer 0km op de teller staat?
En wat bij deelrevisie?
Mij lijkt:
Controle van alle onderdelen zoals krukas en nokkenassen op slijtage en vervorming.
Lagerschalen eventueel vervangen.
distributieketting, geleiders en eventueel spanners vervangen.
Zuigerveren vervangen
Waar nodig honen en vlakken.
Klepstelen, zetels en zittingen opschonen en evt. vervangen
Keerringen en pakkingen vervangen.
Ben je er dan?
Hier nog een kleine bijdrage, de schoolboeken in PDF formaat:
https://drive.google.com/file/d/0B0BR4lkN3odkYU96dW9OaDdmMGM/view?usp=sharing