Motorblok FZR 400RR ingeslagen klep???

M10000

Die hard MF'er
13 mrt 2009
512
62
hellevoetsluis
Beste foromleden,

ik zit met mijn handen in het haar, want dit is de volgende financiële tegenslag.

Twee weken geleden heb ik motorpech gekregen met mijn fzr 400rr uit 92.
Hij liep al niet helemaal lekker en op een gegeven moment viel ik in 1x terug en wou die niet meer starten. Staat inmiddels al 2 weken bij de motorzaak en we zijn nu op het do of don't punt gekomen:

cilinder 1 en 2 zijn gewoon helemaal goed, 3 en 4 niet want die blazen hun druk terug.
bijna alle klepplaatjes zijn 0,12 (tussen 0,11 en 0,20 moet het zitten) behalve 2, die zitten op minder dan 0.05. En dit verklaard ook waarom de motor met nieuwe bougies, gereinigde carbs etc. zo slecht loopt. Nou paste geen van de drie aanwezige compressiemeters op het blok, omdat deze een rare hoek heeft. Nu wordt het morgen nog een keer geprobeerd met een oliedrukmeter met een flexibele slang, maar het schijnt niks aan het probleem af te doen. Er is al een test gedaan met water en dat loopt er op een gegeven moment alsnog doorheen, lekke klep dus.

Het volgende is het dilemma:

1: De nokassen gaan eruit, kleppen worden dan dus gecontroleerd en gesteld met (hopelijk beschikbare) klepplaatjes. Als dan blijft dat de klep toch doorgeslagen is, dan is het blok economisch gezien afgeschreven omdat de arbeidsuren ontzettend hoog zijn.

2: De nokassen gaan eruit. De 0,05 kleppen kunnen d.m.v. een kleiner plaatje weer goed worden gemaakt en het blok loopt na afstellen weer goed = kleine kans

3: Blok eruit halen, nieuw blok zoeken en hopen dat het donor blok goed is.

Mij werd nu keus opgelegd het nog te proberen voor 200 euro (optie 1 en 2) of de motor mee terug te nemen en proberen zelf de kleppen te stellen of een ander blok te zoeken. Kleppen stellen kan ik echter niet en een nieuw blok zoeken is ook een heel gedoe.

Voor de rest ziet het blok er nog goed uit. Alle inlaat en uitlaatporten zijn goed, carbs zijn mooi dus het blok is eigenlijk het redden waard....


Wat is jullie mening hierover en heeft iemand dit of iets soortgelijks meegemaakt?


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Als je het klepdeksel er af hebt, en je meet 0,05 dan betekent dat dus dat de kleppen dicht staan. Als ze dan lekken zijn ze idd stuk en kun je beter op zoek naar een nieuwe kop. Heel blok wisselen kan ook, maar alleen de kop verwisselen gaat een stuk sneller...
 
x7: Ja marktplaats bij mij wel bekend, maar daar staat voorlopig nog geen nieuw blok op ;)

Zandman76: Waar vind ik dan in vredesnaam een nieuwe kop? of moet ik die van een donor blok halen?
 
Laatst bewerkt:
x7: Ja marktplaats bij mij wel bekend, maar daar staat voorlopig nog geen nieuw blok op ;)

Zandman76: Waar vind ik dan in vredesnaam een nieuwe kop? of moet ik die van een donor blok halen?

Ehhh... Marktplaats, motorsloop (roukama, boonstra enz) ebay enz. Je kunt ook het fzr forum eens proberen. En nee ze liggen niet voor het oprapen dus je zult er wel moeite voor moeten doen om er een te vinden :+
 
Laatst bewerkt:
Beste foromleden,

ik zit met mijn handen in het haar, want dit is de volgende financiële tegenslag.

Twee weken geleden heb ik motorpech gekregen met mijn fzr 400rr uit 92.
Hij liep al niet helemaal lekker en op een gegeven moment viel ik in 1x terug en wou die niet meer starten. Staat inmiddels al 2 weken bij de motorzaak en we zijn nu op het do of don't punt gekomen:

cilinder 1 en 2 zijn gewoon helemaal goed, 3 en 4 niet want die blazen hun druk terug.
bijna alle klepplaatjes zijn 0,12 (tussen 0,11 en 0,20 moet het zitten) behalve 2, die zitten op minder dan 0.05. En dit verklaard ook waarom de motor met nieuwe bougies, gereinigde carbs etc. zo slecht loopt. Nou paste geen van de drie aanwezige compressiemeters op het blok, omdat deze een rare hoek heeft. Nu wordt het morgen nog een keer geprobeerd met een oliedrukmeter met een flexibele slang, maar het schijnt niks aan het probleem af te doen. Er is al een test gedaan met water en dat loopt er op een gegeven moment alsnog doorheen, lekke klep dus.

Het volgende is het dilemma:

1: De nokassen gaan eruit, kleppen worden dan dus gecontroleerd en gesteld met (hopelijk beschikbare) klepplaatjes. Als dan blijft dat de klep toch doorgeslagen is, dan is het blok economisch gezien afgeschreven omdat de arbeidsuren ontzettend hoog zijn.

2: De nokassen gaan eruit. De 0,05 kleppen kunnen d.m.v. een kleiner plaatje weer goed worden gemaakt en het blok loopt na afstellen weer goed = kleine kans

3: Blok eruit halen, nieuw blok zoeken en hopen dat het donor blok goed is.

Mij werd nu keus opgelegd het nog te proberen voor 200 euro (optie 1 en 2) of de motor mee terug te nemen en proberen zelf de kleppen te stellen of een ander blok te zoeken. Kleppen stellen kan ik echter niet en een nieuw blok zoeken is ook een heel gedoe.

Voor de rest ziet het blok er nog goed uit. Alle inlaat en uitlaatporten zijn goed, carbs zijn mooi dus het blok is eigenlijk het redden waard....


Wat is jullie mening hierover en heeft iemand dit of iets soortgelijks meegemaakt?


Alvast bedankt!
Beetje apart relaas...

Ik zou toch eerst willen weten (meten) wat er nou precies is. Kennelijk is het zover nog niet.

Dat er klepstelplaatjes omgewisseld moeten worden, zijn echt de kosten niet. Ik snap daarom ook niet dat je je daar druk om maakt.

Voor de rest: klepspeling veranderd niet ineens. Er is dus iets dat maakt dat je motor niet meer werkte. Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat een monteur zegt dat met klepspeling goed zetten er een kans is dat het ok komt. Zeker gezien het feit dat er nog iet eens diagnose is gesteld.

En mocht het dat al zijn; dan heb je geen keuze. Je geeft zelf al aan het niet zelf te kunnen....

Als je blok goed is, moet je die laten fixen.
Als het blok niet goed is, moet je op zoek naar een goed vervangend blok, of kop.
 
Je kunt zelf van een oude bougie een adapter maken zodat je perslucht op een cilinder kunt zetten. Google maar eens op leakdown test.

Misschien krijgen ze dit bij de motorzaak ook nog wel voor elkaar met die flexibele slang van een oliedrukmeter.

Zelf heb ik overigens een simpel compressie testertje met ... jawel een flexibele slang.
 
Nee ze hebben nog een oliedrukmeter (tot 10 bar) van de buurman kunnen lenen dus dat wordt morgen getest. Nou kijk de volledige diagnose is inderdaad nog niet gemaakt. Maar alvorens ik weer 200 euro in een blok ga stoppen wat mogelijk toch meer kapot dan heel is, tja...
 
Nog even een update:

ik had weer eens een primeur, cilinder drie gaf 0,0 bar op de compressietest.
Nu heb ik inderdaad maar besloten om het thuis zelf allemaal los te gaan halen en kijken of
en wat nou het probleem is. Misschien is het wel een gebroken zuigerveer o.i.d, dus ik geef nog niet helemaal de moed op....

Oja als iemand nog een wph op voorraad heeft, ik hou me aanbevolen!



x7: gouden tip! heb hem al gemaild want telefoonnummer deed het niet.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een update:

ik had weer eens een primeur, cilinder drie gaf 0,0 bar op de compressietest.
Nu heb ik inderdaad maar besloten om het thuis zelf allemaal los te gaan halen en kijken of
en wat nou het probleem is. Misschien is het wel een gebroken zuigerveer o.i.d, dus ik geef nog niet helemaal de moed op....

Oja als iemand nog een wph op voorraad heeft, ik hou me aanbevolen!



x7: gouden tip! heb hem al gemaild want telefoonnummer deed het niet.
wphb kun je misschien via internet wel vinden.
 
Op het FZRclub forum ben ik al een tijdje lid en daar ook deze vraag gesteld. Er werd mij al gelukkig meteen hulp aangeboden dus dat is super ( dat dat nog kan tegenwoordig hey)

Nu heb ik die man van het blok gecontacteerd en hij wilt opzich een nette prijs hebben, alleen ja al die extra's als carbs, airbox en uitlaat hoef ik niet en weet niet of die snel verkocht zullen worden...
 
Carbs en uitlaat zijn nooit verkeerd om op reserve te hebben.
Als je dezelfde prijs voor een kaal blok zou betalen, moet je het gewoon als "gratis" toegift zien.

Maar eh....0,0 compressie??? Is er niet gewoon een klep verbrand door een te mager mengsel?
 
Op het FZRclub forum ben ik al een tijdje lid en daar ook deze vraag gesteld. Er werd mij al gelukkig meteen hulp aangeboden dus dat is super ( dat dat nog kan tegenwoordig hey)

Nu heb ik die man van het blok gecontacteerd en hij wilt opzich een nette prijs hebben, alleen ja al die extra's als carbs, airbox en uitlaat hoef ik niet en weet niet of die snel verkocht zullen worden...


Ik zie het volgende topic al weer opkomen -"houd een vacuumslang op mijn carburateur over is dit erg?"- "Op mijn carburateur zit maar 1 stekker aansluiting terwijl mijn donorblok twee draadjes met stekker zitten, is dit erg?".

Mijn advies als hij er allemaal niet te veel voor hebben maar het is een beetje redelijk, gewoon die andere spullen die bij het blok horen meenemen en gebruiken. En later proberen te verkopen wat je overhuod als het blok draait/motor rijd. :W
 
cilinder drie gaf 0,0 bar op de compressietest.
Nu heb ik inderdaad maar besloten om het thuis zelf allemaal los te gaan halen en kijken of
en wat nou het probleem is..

met een leakdown test kun je dit grofweg bepalen zonder de hele zaak te demonteren...

1 je zet de betreffende cilinder aan het eind van de compressieslag in BDP, krukas vastzetten indien mogelijk.

2 je zet perslucht op de bougie aansluiting. Hij geeft 0 compressie, dus die perslucht zal weglekken. zoveel weet je nu al. Wat de leakdown test extra geeft is puntje 3

3 door te luisteren / voelen waar de perslucht blijft kun je vrij precies bepalen wáár de lekkage zit:
- blaast keihard via oliestop/carterontluchting: gat in zuiger
- blaast wat zachter via oliestop/carterontluchting: zuigerveren of klein gaatje in zuiger
- blaast via uitlaat van de geteste cilinder: uitlaatklep / scheur in cilinderkop
- blaast via inlaag vd geteste cilinder: inlaatklep / scheur in cilinderkop
- blaast via in/uitlaat van een naastgelegen cilinder: scheur in cilinderblok of koppakking
- blaast niet of nauwelijks: compressiemeter overleden
 
met een leakdown test kun je dit grofweg bepalen zonder de hele zaak te demonteren...

1 je zet de betreffende cilinder aan het eind van de compressieslag in BDP, krukas vastzetten indien mogelijk.

2 je zet perslucht op de bougie aansluiting. Hij geeft 0 compressie, dus die perslucht zal weglekken. zoveel weet je nu al. Wat de leakdown test extra geeft is puntje 3

3 door te luisteren / voelen waar de perslucht blijft kun je vrij precies bepalen wáár de lekkage zit:
- blaast keihard via oliestop/carterontluchting: gat in zuiger
- blaast wat zachter via oliestop/carterontluchting: zuigerveren of klein gaatje in zuiger
- blaast via uitlaat van de geteste cilinder: uitlaatklep / scheur in cilinderkop
- blaast via inlaag vd geteste cilinder: inlaatklep / scheur in cilinderkop
- blaast via in/uitlaat van een naastgelegen cilinder: scheur in cilinderblok of koppakking
- blaast niet of nauwelijks: compressiemeter overleden

_O- , kortom dan kom je geen steek verder. ;)
 
Met een leak down test meet je verschil tussen wat er in gaat aan druk en wat er weglekt, om welke reden dan ook. Een bepaald % is toegestaan kom je daar onder dan is er iets aan de hand. Dan ga je luisteren waar het lekt.
 
_O- , kortom dan kom je geen steek verder. ;)

Dat laatste was een beetje een grapje natuurlijk.. want geloof mij maar dat het "ergens" gaat blazen als je 0,0 compressie hebt.

Overigens geloof ik niet dat je naar die percentages van zo'n leakdown test al teveel moet kijken.... meer dan een groffe indicatie gaat er toch niet uitkomen en dat kun je ook horen.
 
Dat laatste was een beetje een grapje natuurlijk.. want geloof mij maar dat het "ergens" gaat blazen als je 0,0 compressie hebt.

Overigens geloof ik niet dat je naar die percentages van zo'n leakdown test al teveel moet kijken.... meer dan een groffe indicatie gaat er toch niet uitkomen en dat kun je ook horen.

Jaja dat begreep ik, en ik vond m goed. Vandaar de ;) ;)
 
update:

helaas geen foto's gemaakt, maar wel een opluchting dat er eigenlijk * niks* aan de hand was.
De kleppen zijn ingeslepen, nieuwe koppakking geplaatst, kleppen zijn gesteld, de carbs waren al door de motorzaak schoongemaakt.

Eenmaal de motor weer helemaal in elkaar, hij startte na een hoop aanduwen en brulde als nooit te voren, maar...
Motor wilt echt 0,0 stationair draaien, draaien aan de luchtschroef helpt niet.
Ook hapert die in het 5-6 duizend gebied en komt er soms zwarte (geen blauwe) rook uit de uitlaat. Een te rijk mengsel zo lijkt het. Moet ik eigenlijk weer eerst de bougies eruit halen om die schoon te maken? (het waren nieuwe bougies voor de testritjes)

Zijn er nog tips voor ik weer alles uit elkaar trek?


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Neeeee gelukkig niet, ik heb hulp gekregen van een fantastische vent uit Middelharnis (Ruud)
Maar ik begin na al deze weken een beetje deprimerend te worden van het werk en denk er eigenlijk aan de motor weer weg te brengen.... Alleen als het vrij * makkelijk* op te lossen is, dan wil ik dat eerst doen.

Van de week nog effe een boete van 330 euro binnen gekregen voor het vergeten te schorsen van mijn solex, dus alles wat ik kan besparen is mooi meegenomen
 
Terug
Bovenaan Onderaan