motorblok GSX-R 1100W ('93) uitbouwen

llivocool

Die hard MF'er
2 dec 2002
681
0
Borgerhout
Ik moet het blok van mijn motor uitbouwen omwille van een kapotte versnellingsbak. Omdat het blok (schat ik) toch wel een 80kg weegt weet ik niet geod hoe ik dit veilig uit het frame moet krijgen... Met een auto gebruik je een "giraf" om het blok eruit te krijgen. Maar met een motor?

Wie heeft er tips? (mss expliciet voor deze motor?)
 
het makkelijkste is: motor strippen => op zijn kant leggen, blok losschroeven, motor overeind tillen.

natuurlijk eerst goed nadenken wat wel/niet los moet voordat je hem op zijn kant legt.
 
Is eigenlijk vrij simpel. Heb het net met m'n fizzer gedaan.

-rolkrik eronder (kost €15 in de Makro)
-plankje ertussen
-motorblok juist een beetje optillen met krik
-voorste bouten los
-bij mij scharnierde blok op een as vanachter, en liet blok zachtjes naar voren scharnieren
-daarna als blok op krik leunt, as los (indien je een as hebt natuurlijk)
-2 man houden je blok tegen (in mijn geval Woefie en Scheverik :} )
-ik liftte de motor aan z'n vork 1 meter van de grond
-2 man nemen je blok weg, that's it.


Terugsteken:

-blok op een karretje (of skateboard, €10 in een of andere dumpstore :P )
-motor terug 1 meter vd grond
-blok op z'n plaats rollen
-motor laten zakken over blok
-krik onder karretje
-blok omhoog met karretje en al
-vastzetten

;)

het makkelijkste is: motor strippen => op zijn kant leggen, blok losschroeven, motor overeind tillen.

natuurlijk eerst goed nadenken wat wel/niet los moet voordat je hem op zijn kant legt.


|(

Lijkt me een beetje maf...
 
Ik denk dat op zijn kant leggen eigenlijk nog niet zo maf is hoor. De olie is er af, de koelvloeistof ook, en de nafttank is ook niet meer te bespeuren. Pittig detail. Kdoe dit wel in de woonkamer...
 
|(

Lijkt me een beetje maf...

|(

bij een motor waarbij je onder het blok geen frame-rails hebt, zou ik hem inderdaad ook zo laten zakken. maar volgens mij hebben die oude GSXR's onder het blok ook frame-rails lopen. dan kun je het blok dus niet laten zakken.

alhoewel: daar moet ik een kanttekening bij maken. die GSXR-W's hebben misschien verwijderbare frame-rails? (ik kan me daar vaag iets van herinneren, dat ooit gezien te hebben) dan kan het dus nogsteeds.. eerst onderste frame-rails verwijderen en dan blok laten zakken.

ook is het makkelijk dat je het blok op mijn manier er praktisch alleen uit kunt halen (als je het blok handig ondersteund) en ook alleen weer terug kunt plaatsen. een paar extra handen is handig, maar niet noodzakelijk.
 
Ik denk dat op zijn kant leggen eigenlijk nog niet zo maf is hoor. De olie is er af, de koelvloeistof ook, en de nafttank is ook niet meer te bespeuren. Pittig detail. Kdoe dit wel in de woonkamer...

Ik heb laatst het blok van mijn fzr(600) uitgebouwd, dat weegt wele en stukje minde rmaar dat kun je nog niet makkelijk in je eentje tillen. Ik heb de motor op de paddockstand gezet, en daarnade frame buizen weggehaald dan hangt hij nog maar op 2 punten vast, daarna ben ik er flinke blokken hout onder gaan leggen en heb daarna die 2 bevestigingsbouten eruit gehaald want het blok rustte inmiddels op de stukken hout. Daarna het frame inclusief wielen even opzij tillen. en dan kun je zo je blok van dat hout op je werkbank zetten. inbouwen precies anders om.
 
Terug
Bovenaan Onderaan