Motorblok inwendig vervuild

TinyTomba

MF'er
2 apr 2007
81
0
Mijn broer heeft kort geleden een Honda CBR 600 van 1996 met 36.200km, 2e hands gekocht
We wilden ( o.a.) kleppen controleren, en het viel ons op dat de kleppendeksel aan de binnenkant erg vervuild is met donkerbruine en zwarte koolachtige aanslag.
Ook al het inwendige wat ik met een zaklamp kan bekijken is vuil.
De motor loopt verder perfect, en de nokkenassen hebben geen spoortje van slijtage.
Bij de motor zit een onderhoudsboekje met dealerstempels waaruit blijkt dat de motor door een officiële Honda-dealer is onderhouden.
Dus ook 1 keer per jaar olie ( Castrol GPS 10w40 ) met oliefilter vervangen.
De laatste ( kleine ) onderhoudsbeurt is geweest in april 2007 bij 35.150 km.
De laatste grote beurt was in 2001 bij 24.040 km

Weet iemand hoe dat gekomen kan zijn, en of het kwaad kan en wat er eventueel
aan te doen is.
Is dit misschien het beruchte “black-sludge” ?


Alvast bedankt.
 
Nee. Black sludge is een taaiige massa die overblijft als je olie flink mishandelt.....

Wat jij omschrijft is koolafzetting, een op zich normaal bijproduct van verbranding.
Élke verbrandingsmotor krijgt daar last van, in welke mate is afhankelijk van de leeftijd, kilometrage maar ook de manier van rijden en het onderhoud. Volgens sommigen kan zelfs het gebruik van bepaalde (uiteraard duurdere....) benzine de afzetting verminderen.
Overmatige koolafzetting kan trouwens gaan nagloeien, met als gevolg detonatie ("pingelen") In beperkte mate kan koolafzetting juist helpen de afdichting iets beter te maken.

In hoeverre de koolafzetting in "jouw" Honda normaal is, is uiteraard hiervandaan niet te bepalen.
 
Black sludge (BS) is iets wat bij veel moderne automotoren voorkomt/-kwam. Het is een direkt gevolg van het gebruik van slappere zuigerveren door de fabrikanten die de interne wrijving moeten verminderen. Nadeel hiervan is weer dat er meer uitlaatgassen in de olie terecht komen wat natuurlijk geen goede zaak is.

Dit hoeft nog niet direkt BS op te leveren. Alleen in het geval van veel stationair draaien van de motor en/of veel korte ritjes waarbij de motor nooit de tijd krijgt om op temperatuur te komen kan het optreden.

Saab heeft hier o.a. problemen mee gehad en een boel Saab eigenaren (zie www.saabforum.nl) denken dat ze het allemaal krijgen met hun T5 (turbo) blok dat tot 2003 gebruikt is. Onzin natuurlijk want het is bij nog geen 5% van dat specifieke motortype in de 9-3 en 9-5 opgetreden in combinatie met een al slecht werkende carterventilatie en behoort inmiddels al een aantal jaren tot het verleden.
Ik heb ook zo'n T5 *O* *O* *O* in m'n blik zitten en nada problemen.

Ook Lexus, Mercedes en andere luxe merken hadden er last van maar daar is minder ophef over gemaakt.

Bij motorfietsen heb ik er nog nooit van gehoord maar kan natuurlijk als je nooit je olie + filter ververst, veel stationair laat draaien, nooit op temperatuur laat komen etc.

Die koolafztting kun je er vast wel met een reinigingsmiddel uitkrijgen maar als de rest van hetblok er mooi uitziet zal het niet veel problemen gaan veroorzaken en zou ik het mooi laten zitten.
 
wil je er iets aan doen koop Forte motorflush en forte motorpower 1 en 2

motorflush gooi je bij je oude olie je laat de motor ik meen een half uur verhoogd stationair lopen tapt de oude olie af en je vervangt je olie filter je doet er nieuwe olie in. Ik heb het bij de auto van me zus gedaan daarna het kleppendeksel nog eens gedemonteerd en het resultaat was duidelijk zicht baar

Motorpower 1 en 2 zijn voor je brandstof systeem te reinigen en de andere om je verbrandingsruimte te reinigen

succes
 
Vooral korte ritjes zijn funest. Wanneer je aardige stukjes rijdt in 1x zal je er nooit last van hebben. Mijn 20 jaar oude motor is in ieder geval brandschoon van binnen.
 
Nee. Black sludge is een taaiige massa die overblijft als je olie flink mishandelt.....

Wat jij omschrijft is koolafzetting, een op zich normaal bijproduct van verbranding.
Élke verbrandingsmotor krijgt daar last van, in welke mate is afhankelijk van de leeftijd, kilometrage maar ook de manier van rijden en het onderhoud. Volgens sommigen kan zelfs het gebruik van bepaalde (uiteraard duurdere....) benzine de afzetting verminderen.
Overmatige koolafzetting kan trouwens gaan nagloeien, met als gevolg detonatie ("pingelen") In beperkte mate kan koolafzetting juist helpen de afdichting iets beter te maken.

In hoeverre de koolafzetting in "jouw" Honda normaal is, is uiteraard hiervandaan niet te bepalen.
Koolafzetting heb je in de verbrandingsruimte en niet aan de binnenkant van het kleppendeksel....
Zou me er niet druk om maken, de aanslag zijn kleine deeltjes die dor de verbranding in de olie terechtkomen via de olieschraapveren en zich afzetten op de koude delen van je blok.
Dit is vrij normaal bij wat oudere motoren en heeft geen enkele invloed op levensduur of prestaties.
 
Koolafzetting heb je in de verbrandingsruimte en niet aan de binnenkant van het kleppendeksel....
Zou me er niet druk om maken, de aanslag zijn kleine deeltjes die dor de verbranding in de olie terechtkomen via de olieschraapveren en zich afzetten op de koude delen van je blok.
Dit is vrij normaal bij wat oudere motoren en heeft geen enkele invloed op levensduur of prestaties.

Mee eens. Zo lang er geen rommel op bewegende delen zit, heeft het geen invloed.
 
Het probleem onstond in de jaren 80.

Motor konstukteurs gingen over op "slimmere konstrukties"
De belangrijkste was de vervanging van lood oxide door methyl alcoholen in de benzine.

Het resultaat was sludge, black sludge en harde afzettingen.

De olie producenten zijn hier direkt op ingesprongen en het probleem opgelost.
Dat heeft tot gevolg dat we nu met verschilende soorten olie op vooraad zitten en elke keer moeten puzzelen welke olie we in de auto/ motor moeten doen.

Het probleem wat deze honda zit zit m.i.z. dan ook in het gebruik van de olie in dit blok.

De verkeerde ? te lang laten zitten ? Lang stil gestaan zonder olie verversing ?

Wie zal het zeggen ?
 
wil je er iets aan doen koop Forte motorflush en forte motorpower 1 en 2

motorflush gooi je bij je oude olie je laat de motor ik meen een half uur verhoogd stationair lopen tapt de oude olie af en je vervangt je olie filter je doet er nieuwe olie in. Ik heb het bij de auto van me zus gedaan daarna het kleppendeksel nog eens gedemonteerd en het resultaat was duidelijk zicht baar

Motorpower 1 en 2 zijn voor je brandstof systeem te reinigen en de andere om je verbrandingsruimte te reinigen

succes
:^

Forté :}
 
Ik heb over deze materie nog wat gezocht op internet.
Bij www.amt.nl bijvoorbeeld.
Het schoonmaken/fluschen schijnt ook niet zonder gevaar te zijn. Loskomen van vuil en verstoppen van filter en oliekanalen.
Meestal onstaat het door veel korte ritten en dan met zwaar vervuilde olie de motor /auto op de snelweg zwaar te belasten en bloedheet laten worden.
Het vuil in de olie verbrand dan en slaat neer op het motorinwendige.

Blijkbaar is de motor wel volgens "het boekje" onderhouden, maar door de vorige eigenaar een beetje "mishandeld" door er heel korte stukjes mee te rijden. En/of door even koud te starten om te kijken of tie het nog doet en na 5 minuten weer afzetten.
Hieruit blijkt maar weer eens dat een motor ( of auto ) met een lage kilometerstand, geen garantie is voor een goede koop.
Ik denk dat we er niet te veel aan moeten gaan schoonmaken ( met allerlei chemische middeltjes ) en het risico van loskomen van vuil en daardoor verstoppingen, maar nu olie verversen met filter en over pakweg 1000 km nog een keer.

In ieder geval jullie allemaal bedankt voor de adviezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan