motorblok kaal maken en verven

TheGOoSTaD

MF'er
9 nov 2006
228
0
Enschede
Hoi,

Ik zit dus met een motor waarvan het motorblok is overgespoten naar een vies zilver/grijze kleur. (de vorige eigenaar heeft het allemaal watop proberen te pimpen)
De motor heeft veel buiten gestaan en de verf is inmiddels erg raar geworden en bladerd af.

Omdat ik het hele geval wat aan het op knappen ben wil ik eigenlijk ooh het motorblok weer in de orginele mat zwarte kleur spuiten, dat zal allemaal wel goedkomen denk ik.

Het probleem waar ik dus mee zit, hoe haal ik die oude troep eraf?

en is de orginele zwarte kleur die er nog onder zit permanent? of is dat ook verf?
Wat ik bedoel stel ik ga de boel in de afbijt zetten gaat het orginele zwart dan ook weg?

alavast bedankt!
 
Wil je het goed doen dan zul je blok moeten demonteren en alles verf eraf moeten stralen.
Dan krijg je weer een goede schone ondergrond om een nieuw lak systeem erop te zetten.

Afbijten heeft als nadeel (als de afbijt aggressief genoeg is) dat het alle coating aan tast en ook bv aluminium aan kan tasten. Je moet je ook afvragen of die originele zwarte laag nog wel goed is, ik denk het niet.

Als je zelf wilt gaan stralen kijk even onder het topic zelf stralen
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/148343/0/0/stralen

Succes
 
Met stralen krijg je inderdaad het mooiste resultaat, maar wat als er wat (straal)grit in de motor komt |(

Afplakken is zeker geen garantie dat dit grit er niet doorheen komt.

Ik denk dat het verstandiger is om lekker met verfafbijt in de weer te gaan.
Neem wat verschillende maten en vormen staalborstels en probeer er zoveel mogelijk vanaf te krijgen.
Evt. lekker naspuiten met een hoge druk reiniger (voorzichtigheid is wel geboden, zorg dat je geen water naar binnen spuit).

Met een spuitbus hitte en olie bestendige lak, de boel weer zwart maken.
 
Gewoon schoonstralen en alle gaten eerst met hele vette ( olie ) doeken afdekken en de gaten daarne met enkele lagen duktape.
Zo min mogeleijk op de duktape spuiten en die natte oliedoeken fungeren als luchtfilter.
Zo krijg je geen troep in je blok.
 
Als je wilt stralen dan zou dat met een (zacht) straalmiddel moeten gebeuren.

Let wel ik ben geen straaldeskundige die dat dagelijks doet, ik heb mij alleen wat verdiept in deze materie omdat ik zelf een straalapp. heb , en inmiddels verbouwd tot een gebruiksvriendelijk apparaat. .

Ik weet niet of je kan kiezen mbt het straalmiddel en hoe of waar dat wordt gedaan. Maar als je een gewoon grit gebruikt en het gaat onverhoopt in je blok zitten krijg je op de duur grote slijtage.

In feitte kan je alles wat door een straalnozzle past gebruiken om te stralen. Dingen als zand wordt afgeraden vanwege gezondheidsredenen. Maar gebroken walnootschil, keukenzout en gemalen ureum kunnen worden gebruikt. Zelfs droge koffiedrab.
Ureum en keukenzout kan je met water wegspoelen.
Ik zou gaan voor walnootschil of ureum als ik zoiets zou moeten doen. Als daar eventueel resten van achterblijven levert dat geen schade op.
Gebroken walnootschil is tekoop bij handelaren in straalmiddelen.

Er wordt zelfs met droogijs (CO2 in vaste toestand) gestraald. Na het stralen verdampt dat spul helemaal. maar daar is speciale apparatuur voor nodig.
 
Bedankt voor alle tips,

Ik denk dat stralen niks gaat worden vanwege aanschaf enzo, ben student.
Ik ben eerst even met mijn andere motor bezig, maar zodra die weer degelijk is zal ik er eens goed over nadenken, waarschijnlijk eerst maar eens wat met thinner proberen mocht dan niet alles er af gaan gewoon overheen spuiten denk ik.

TheGOoSTaD
 
De loszittende lak weghalen, met klein kunstofhamertje (witte kop), om de echt slechte lak en losse lak los te tikken. Hierna met rond plamuurmesje alles eraf halen. Je kunt ook met je nagel aan de slag, maar dat zou ik niet doen. je lak lun je als het echt slecht is gewoon breken.

Alles goed schuren met 400/600 korrel. Dan alles gladschuren/polijsten met 1000 en 1500 korrel en dan je blok spuiten met 2K lak of hittebestendige lak. Wel alles goed afplakken.

Kort maar krachtig :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan