motorblok KLR 650 uit- en in ekaar zetten

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
Laatst nieuwe tandwielen op mijn KLR 650 gemonteerd. (Voorste is nu kleiner) Sinds dien lekt ie olie vanuit de naaf van het voorste tandwiel as. Geen idee waarom.

Ik wil het zelf gaan repareren. Het werkplaatshandboek is al besteld. Nu moet ik zeggen dat ik zoiets nog nooit gedaan heb. (Volgens een kennis moet ik het blok gaan splitsen???) Ik ben wel handig maar ik bezit totaal geen ervaring en erg weinig kennis over motorblokken. Mijn nachtmerrie is dat ik na 3 maanden met een doos vol onderdelen naar de garage moet omdat ik niet meer weet wat waar hoort.

1) Hoe kan ik het beste alles labellen? (Motorblok wordt uit het frame gehaald en op mijn kamer uit elkaar gehaald)

2) Als ie dan toch uit elkaar ligt kan ik ook andere zaken nakijken, maar naar wat moet ik dan kijken?

3)Iemand een schatting hoeveel uur dit gaat duren en welke gereedschappen ik nodig ga hebben?

4) Bekende valkuilen?

Zodra ik het ga doen zal ik van elke stap foto's maken en een soort van newby journaal maken voor anderen.
 
Bij het vervangen v/h voorste tandwiel de keerring beschadigd?

Maar je hoeft echt je blok niet te splitsen voor het vervagen van die keerring. Die wip je er met een beetje handigheid uit en tikt er voorzichtig (meet bv een dop/pijp sleutel die er mooi overheen valt) een nieuwe in. Kijk onwijs uit hiermee want de kleinste beschadiging is funest > kan je een nieuwe kopen. Kijk ook uit dat je het alu van je blok (wat 'om' de keerring heen zit) niet beschadigd!
 
Laatst bewerkt:
Oude keerring er mbv schroef uit trekken,alles goed schoonmaken,dan nieuwe keerring licht in olien,die druk je over de as heen.kijk of je hem een klein beetje in de passing kan krijgen,dan de oude pakking over de as schuiven en daar de dop opzetten en zachtjes de nieuwe keerring erin kloppen.
Daarna oude keerring er weer af dan tandwiel er weer op en klaar is klara
 
2) Als ie dan toch uit elkaar ligt kan ik ook andere zaken nakijken, maar naar wat moet ik dan kijken?

distributietandwiel op de krukas, big end lager en de spannerinrichting van de balanceerketting. HEEL ZWAK ONDERDEEL!!!! Oliepomp controleren

3)Iemand een schatting hoeveel uur dit gaat duren en welke gereedschappen ik nodig ga hebben?

2 keer de helft. Een bout van M22 of M20 voorzien van fijne schroefdraad om het vliegwiel te lossen

4) Bekende valkuilen?

Niet direct, alleen zit er nog een bout bij de cilinderkop onder de nokkenasgeleiding. GOEDE vloeibare pakking voor de 2 carterhelften gebruiken. Ik gebruik omniVISC 1050.

Mijn blok ligt al 3 maanden uit elkaar. Het is een simpel blokje, gewoon de bouten in bakjes steken. Het ding is gewoon ZO simpel. Tijdens de kerstvakantie het blokje in elkaar steken, 3 dagen werk als je het rustig aan doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het inderdaad alleen de keerring is die vervangen hoeft te worden. Ik ga dat eerst doen. Mocht ie dan nog steeds lekken dan haal ik het blok uit elkaar.

In iedergeval bedankt voor de tips.

Ergens wel jammer dat het misschien alleen het ringetje is. Leek me wel een spannende uitdaging om het hele blok te demonteren. Ach, met mijn rijstijl zal dat vast nog wel een keertje nodig zijn. *D

Volgend project wordt om de achterbrug van een oude CBR 1000 over te zetten op mijn KLR. Heeft iemand dat al eens gedaan?
 
Welk model KLR heb jij? A,B of C model?
Ik het A1 model. Een andere achterbrug staat in de planning maar eerst moeten er andere dingen gaan gebeuren hier. van 40mm carburatie naar 44mm of groter injectie. Zie ook mijn website O-)
 
Ik heb het europees model uit '95. Geen idee of dat A,B of C is.

Vroeger altijd CBR 1000 gereden. Nu de KLR 650. Wat een hoop lol op de KLR echter mis ik ook wel wat PK's.

Heb nu laser sport uitlaat, K&N filter, dynojet stage 1 en een kleinere tandwiel voor. Ook heb ik de luchtinlaat vergroot.

Een andere carburatie lijkt me ook wel wat maar ik denk dat dat mijn technische kennis ver te boven gaat. Als je dat gaat doen wil ik graag weten welke onderdelen je gaat gebruiken. (Kan ik het nadoen indien succesvol )


Maar nu zit ik op je site te kijken. Waarom een andere carburatie? Je hebt al een andere, de Mikuni TM40. Of is dat iets anders?

Heb je de afdekplaat van het luchtfilterhuis er altijd af? Moet je dan niet erg vaak je filter schoonmaken?
 
Een andere carburatie lijkt me ook wel wat maar ik denk dat dat mijn technische kennis ver te boven gaat. Als je dat gaat doen wil ik graag weten welke onderdelen je gaat gebruiken. (Kan ik het nadoen indien succesvol )

Maar nu zit ik op je site te kijken. Waarom een andere carburatie? Je hebt al een andere, de Mikuni TM40. Of is dat iets anders?

Heb je de afdekplaat van het luchtfilterhuis er altijd af? Moet je dan niet erg vaak je filter schoonmaken?

TM40 is een andere carb. Standaard zit er een Keihin CVK40 carb op. CVK staat voor Constant Verminderde Kracht :+ Met een mikuni flatslide carb zoals de RS38 of een Trekt Machtig 40 gaat de motor veel beter. Maar er kan meer vermogen worden uitgehaald. Next step: injectie :P

Luchtfilterhuis is altijd open, kan hij meer lucht zuigen. Kan zijn dat ik de airbox er later uit gooi zodat hij beter kan zuigen en zodat ik ruimte heb voor mijn elektronisch avontuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan