Motorblok met lage km's hoe technisch bewijzen

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.318
1.980
Stel, ik erf een heel lot motoronderdelen en o.a. een motorblok van een 4tal decennia en met vermoedelijk zeer lage kilometers op de teller.
Dat vermoeden komt uit het feit dat ik nog een paar kartonnen dozen van dezelfde motorfiets hebt meegekregen met daarin de teller.

Ik wil dat motorblok verkopen na 3 jaar bezit want het project zal toch nooit vorm krijgen wegens te weinig tijd.
de vorige eigenaar is dus gestorven en niemand anders weet er meer van.
Ik hebt geen sluitend bewijs van oude onderhoudsfacturen etc. De administratieve piste loopt dood.

Hoe zou ik jou kunnen overtuigen dat dit blok weinig kilometers heeft en in goede gezondheid is???
Ik had graag 33% meer gevraagd dan de gangbare marktprijs want het motorblok is goed in mijn ogen.

-compressie van de cilinders? Daar kun je iets uit afleiden. goede zuigerveren, goede kleppen en dichtingen, maar een lagere compressie is niet noodzakelijk een slecht en veel gelopen blok.
-testbankrun? Toch heel moeilijk als je enkel met het blok binnenwandeld. En zelfs als het lukt heb je optimistische en pessimistische vermogenbanken. Velen hebben daar een mening over. Interessant voor tuning (voor en na ) om de toename van het vermogen vast te stellen.
-Ik ben fan van inspectie nokkenassen als makkelijke inspectie. Zo kan ik al zien of er ooit met te weinig olie of slechte olie is gereden, maar de lage kilomterstand is geen zekerheid hiermee.
-uiterlijke staat? Je kan een blok 40 jaar in een iets te vochtige garage laten staan met 0km. Zal er nogal uitzien vanbuiten. Niet sluitend...
- Speling schakelmechanisme, maar als de motor veel autostrade heeft gedaan zal dat niet veel slijten. Maar vind ik niet slecht als extra.
-Alle originele bouten aanwezig en niet stuk, vervangen door vreemd exemplaar of quasi vermangelde kop.
-Is het inbouwen in een motorframe en er een testrit mee doen jou enige overtuigende piste? Voor minder dan dat ben jij niet te overtuigen?
-Garantie? Niet goed geld terug? Ik zie een voedingsbodem voor discussies.

Hoe zou jij het aanpakken?
Of wat zou jou kunnen overtuigen?

Dit is niet mijn verhaal (alhoewel het in de ik vorm gescherven staat), maar van een buitenlandse vriend die een CBX1000 6 cilinder heeft ge-erft.
Die blokken verkoop je niet voor 150€. Hij wil er een goede prijs voor.
 
Waarom neem je dit uitmuntende blok niet zelf en bouw er een fiets omheen?
 

Bijlagen

  • E5D60153-E68C-4FF7-A57E-04ED72CEA2E0.jpeg
    E5D60153-E68C-4FF7-A57E-04ED72CEA2E0.jpeg
    76,3 KB · Weergaven: 13
Waarom steek je een hoop geld in testen vooraf om 33% meer voor te vragen Dat geld ben je kwijt en de vraag is of je dat terug gaat krijgen. Vraag iets meer dan de gangbare marktprijs en vertel het verhaal erbij zoals het is, er zullen vast liefhebbers zijn die toch toehappen
 
Drama is dat ondanks dat het misschien een fris blok is, alles is uitgedroogd; keerringen, rubberen delen etc zijn dan waarschijnlijk weer aan vervanging toe.
Dus die meerwaarde die 'jouw kennis' ziet, ziet een mogelijke koper niet..
Het zal hoe dan ook geen 'plug&play' worden, of je moet van Russisch Roulette houden...
 
het probleem is dat iedereen altijd denkt dat ze goud in handen hebben, totdat er afgerekend moet worden, dan zijn ze plotseling teleurgesteld want........
Hij wil er van af, en dat kan via twee manieren..
verkopen via de gangbare prijs, dan gaat het redelijk snel..
Of de hoofdprijs vragen en dan een kans dat je er maanden mee blijft zitten
Kijk je wel eens Pawnstar....zonder bewijs kun je vertellen wat je wilt, maar er is niemand die je op je blauwe ogen kunt vertrouwen...
 
Zo'n blok is niet meer of minder waard met documentatie of testen.
gevalletje, wat de gek er voor geeft of hoe graag een ander hem wilt hebben.

Ding is d'r uit gegaan voor een reden, dus moet je uitgaan van een volledige revisie.
Alles zal toch wel vast gerot en verroest zijn.

Daar ga je van uit als je zo iets koopt.


Hebben we het niet over een nieuwe-old-stock fabrieks motor hé , verkocht door de fabriek zelf. In het originele krat .

We hebben het over een blok wat 40 jaar ergens in een onverwarmd schuurtje onder een werkbank heeft gelegen.
 
Waarom zou je een blok uit zijn frame halen? Ik denk: loopt niet lekker, tik in blok, olie verbruik of versnellingsbak probleem.
Dat zou je eerst moeten uitsluiten. Lage km-stand kun je niet bewijzen, je zou het blok wel helemaal uit elkaar kunnen (laten) trekken en de slijtage kunnen (laten) opmeten.
Het vervelende is dat je dan kosten maakt waar het blok niet beter van wordt.
 
Waar ik niet aan heb gedacht is natuurlijk de uitgedroogde dichtingen, misschien puntbelasting door lange immobiele stockage.
Goei vraag ook; waarom was het uit het frame? Ongeval? Project dat niet is afgelopen? Waar is het frame?
Nee dat blok is eigenlijk niet meer waard dan een ander. De mogelijks lage kms ten spijt...

Dank voor de raad.
 
Laatst bewerkt:
Je zou contact op kunnen nemen met een cbx specialist. Als je dan bewijs kunt leveren voor wat in zijn ogen boven gemiddeld goed is, dan ben je op pad. Als je daarvoor aan de slag wil en het blok op wil halen, wat waarschijnlijk sowieso gaat gebeuren, dan kun je wat..
 
het is een oud blok met onbekende onderhoudshistorie (slecht onderhoud kan een blok in redelijk korte tijd slopen), onbekend verleden (diefstal, motorschade, ongeval?), wat al jaren bij meerdere mensen op de plank heeft gelegen voor meerdere jaren. ook al heeft het weinig km's op de teller die er naast ligt, stilliggen is ook slecht voor een blok. het ding is ontworpen om te draaien en daarmee regelmatig olie overal langs te spoelen om dingen in beweging te houden. gebeuren dat soort dingen niet dan zakken lagers uit, vergaan keerring en kunnen er allerlei dingen (vast) roesten zoals zuigerveren en lager schalen. wil je zo'n blok gebruiken voor een project dan is de kans groot dat je tegen forse reparatie kosten aan gaat lopen. en dat hoeft niet meteen na inbouw te zijn maar de eerste tijd gebruik kan er een hoop gebeuren door de schade van de stilstand.
mensen die zo'n blok kopen gaan uit van de slechtste situatie (en terecht) want het verleden is onbekend en echte problemen komen meestal pas boven als het blok één keer in gebruik is en dus niet met simpele testen. zou je het blok ergens in inbouwen en een paar duizend km probleemloos gebruiken dan is de waarde waarschijnlijk hoger want dan weet de verkoper beter wat hij heeft en de koper loopt een stuk minder risico.
Nee dat blok is eigenlijk niet meer waard dan een ander. De mogelijks lage kms ten spijt...
ik zo zelfs durven zeggen dat het minder waard vanwege een volledig onbekend verleden en dus hoger risico
 
_O- _O-

Script, dat had ik na 5 minuten al gezien
ja dat is algemeen bekend, de opnames zijn ook niet in de echte zaak, daar staan de mensen in rijen voor om binnen te komen..maar het ging om de uitspraken en de verwachtingen van sommigen als ze met iets standaard binnenkomen, en denken iet totaal exclusief of waardevol te hebben, dan worden ze door de experts even met beide benen op de grond gezet
 
Doe het in een vat olie en bewaar het nog eens 500 jaar.
Dan is het zeldzaam genoeg om zelfs in deze staat waardevol te zijn.
Zou die vriend hier wat aan hebben? :+ :+
 
Ik denk dat ze je over een jaar of 10 met verbrandingsmotoren om de oren gooien.Door de opkomst van elektrische motoren.
Dan worden de meesten dus gesloopt tot de laatste schroef.
Net zoals ze in de jaren negentig met motorfietsen uit de jaren zeventig deden.
Niets meer waard, weg er mee.
 
Je mindsetting is verkeerd.

Met een blok van 40 jaar oud moet je ervan uitgaan dat alles versleten is.
Dan ga je zo’n blok reviseren en alles nameten en alles wat dan nog redelijk is valt mee.

Voor de verkoop zal je dus middels metingen moeten aanduiden dat het z.g.a.n. is.
Wat ik zou willen zien is een recente rekening van een revisiebedrijf en ik zal in deze zeker geen erfgename op zijn blauwe ogen geloven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan