Motorblok reviseren

GPZ_PAULUSKE

MF veteraan
16 apr 2005
1.051
0
Breda
Van mijn Gpz 1100 uit half jaren tachtig wil ik het motorblok laten reviseren. Het is een blok dat bijna 60.000km heeft gelopen en het verbruikt inmiddels een redelijke slok olie. Heeft iemand een idee wat daar de kosten van zijn en of het überhaupt rendabel is?
 
Van mijn Gpz 1100 uit half jaren tachtig wil ik het motorblok laten reviseren. Het is een blok dat bijna 60.000km heeft gelopen en het verbruikt inmiddels een redelijke slok olie. Heeft iemand een idee wat daar de kosten van zijn en of het überhaupt rendabel is?

Het ligt eraan hoe uitgebreid de revisie is en welke onderdelen gebruikt worden :)
Informeren bij revisiebedrijven is het devies :)

En wat is rendabel? Als je motor verder in goede staat verkeerd en alleen het blok is een beetje rot aan het worden kan het rendabel zijn. Is de hele motor niet echt lekker meer, dan is een vergelijkbare motor aanschaffen die wel in goede staat is vaak goedkoper. Maar het ligt er maar net aan wat er allemaal aan vervangen moet worden. Je kan een volledige revisie laten uitvoeren, of een gedeeltelijke revisie waarbij alleen de spullen vervangen worden die ook echt aan vervanging toe zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Misschien zijn alleen je klepsteelrubbers stuk, begin eens met het meten van de compressie (zegt ook niet alles, maar wel veel)

:)
 
De motor is een jaar lang een buitenslaper geweest dus hij ziet er niet meer uit. Technisch is hij nog goed genoeg (op het blok na dan) en uiterlijk kun je altijd vrij makkelijk opknappen, een laagje verf doet wonderen.
Zelf vind ik het gewoon een brute bak, het is een beest van een motor en van die Tüpperware-fietsen houd ik helemaal niet (dat is puur persoonlijk natuurlijk voor dat daar weer reacties op komen) dus qua looks voldoet hij precies aan de ideeën die ik van een motor heb. Een hele grote Zündapp dus.
 
ga je het zelf doen, of laat je het doen....
* pakkingset
* zuigerveren of veren + zuigers
* boren en honen
* klepgeleiders
* kleppen (.slijpen)
* lagers

En zo kan ik nog wel even doorgaan, wat versta je onder reviseren , olieverbruik opheffen, of een echte revisie
tussen de 400 en 5000 euro
 
Ook bij mij werd het oliegebruik me wat te gortig, alleen dat heb ik aangepakt (herstel, ben ik aan het aanpakken)
Ik heb gedaan, kop eraf, cilinderblok eraf. Cilinderblok laten fijnhonen, nieuwe zuigerveren en zuigerpennen erin. Kop alles schoongemaakt (olieverbruik laat zo zijn sporen na :( ) nieuwe klepseals erin, kleppen ingeslepen en opnieuw de klepspeling goed gezet. Met alle nieuwe pakkingen en de andere zooi reken op +/- 600/700 euro. Heb wel alles zelf gedaan, laat je het doen durf ik geen uitspraak te doen over de kosten.
Het oliegebruik erna weet ik nog even niet. Wacht nog op de bestelde stelplaatjes....

Was het me het waard? Motor van veertien jaar oud.... Ja, waarom? Weet ik veel, voor hetzelfde geld verbruik ie straks nul olie, en draait gewoon de versnellingsbak ofzo in de soep. Dat zien we dan wel weer.... Laten we het erop houden dat ik me aan dat ding begin te hechten :Y

Als je echt wil kijk ik even wat de exacte kosten zijn. Rekeningen allemaal bewaard, maar nog niet echt opgeteld.
 
De motor is een jaar lang een buitenslaper geweest dus hij ziet er niet meer uit. Technisch is hij nog goed genoeg (op het blok na dan) en uiterlijk kun je altijd vrij makkelijk opknappen, een laagje verf doet wonderen.
Zelf vind ik het gewoon een brute bak, het is een beest van een motor en van die Tüpperware-fietsen houd ik helemaal niet (dat is puur persoonlijk natuurlijk voor dat daar weer reacties op komen) dus qua looks voldoet hij precies aan de ideeën die ik van een motor heb. Een hele grote Zündapp dus.
Een "brute bak" geeft het niet op na amper 60.000..........
 
Terug
Bovenaan Onderaan