Motorblok Triumph Trophy 1200

-=gpXtreme=-

MF'er
26 apr 2003
94
0
Spakenburg
Gevraagd i.v.m. schade aan versnellingsbak van mijn Trophy uit 93: (volgens mij is het blok uit de latere Trophy gewoon hetzelfde)

Een motorblok dat past in deze motor. Indien het een identiek blok is, heb ik genoeg aan alleen het draaiend gedeelte, als het een blok uit een Daytona is, zullen er misschien ook carburateurs en kabelboom bij moeten.
Evt. is een 900 blok ook bespreekbaar, maar dan natuurlijk helemaal compleet met uitlaat, carbs, kabelboom en alle andere onderdelen die nodig zijn om hem lopend te krijgen.

Prijs natuurlijk afhankelijk van hetgeen aangeboden wordt.
 
De prijzen voor het 4 cylinderblok zijn aanzienlijk. In Duitsland brengt zo'n blok makkelijk 800-1000 euro op. Ik ben een blok in Engeland gaan halen, daar liggen de prijzen tussen 250 en 500 euro.
Als de rest van het blok nog goed is , is repareren waarschijnlijk de beste optie. Ik heb nog een blok in onderdelen liggen en heb misschien de versnellingsbakdelen voor je liggen. Wat heb je nodig?
Als ie toch open ligt kun je beter ook de lagerschalen vervangen (afhankelijk van de km.stand) omdat deze toch wel na verloop van tijd de geest geven. De eerste series hadden namelijk smeringsproblemen die bij hogere km.standen duidelijk werden. De latere series hebben dan ook andere drijfstangen.
Als je interesse hebt, kan ik hem ook wel voor je repareren.
Ps: een Daytona heeft een andere CDI en carbs, kabelboom is hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info!

De kilometerstand is nu 116000, dus ik had me al voorgenomen ook de lagerschalen te vervangen als ik het blok open maak.
Omdat ik nog niet in kan schatten wat er allemaal kapot is, zal ik eerst het blok open moeten maken voor ik de beslissing neem om wel of niet te repareren. Als jij onderdelen voor de bak hebt liggen, klinkt dat alvast erg interessant. Ik zal wanneer ik het blok uit elkaar heb liggen contact met je opnemen over de onderdelen die ik denk nodig te hebben.
Waarschijnlijk ga ik dan ook voor een complete revisie, omdat hij ook nogal wat olie verbruikt. Vooral bij gas los komt er een behoorlijke pluim uit beide uitlaten. Vandaar ook dat ik uit blijf kijken naar een compleet nieuw blok, want bij een revisie kost het me aan onderdelen ook al honderden euro's.
Heb je het blok uit Engeland bij een particulier gekocht of via een sloop/onderdelenhandel?
 
Dan heb je netjes gereden, normaal zijn ze bij 75000km wel op. Goeie olie is ook erg belangrijk. Ik heb het blok via Ebay bij een particulier gescoord (was oorspronkelijk voor inbouw in een kitcar), maar Engelse sloperijen vind je ook vaker op Ebay. Moet je nationaal zoeken (Ebay.co.uk) omdat ze in eerste instantie niet versturen. Het driecylinderblok past zonder problemen in het frame.
 
Zijn de blokken van een Triumph Trophy dan zo slecht?
Ik was eigenlijk om er misschien een te kopen uit 1998.
 
Zijn de blokken van een Triumph Trophy dan zo slecht?
Ik was eigenlijk om er misschien een te kopen uit 1998.
Alles kan kapot, maar in mijn beleving zijn deze Triumph blokken niet verkeerd. Ik heb een Daytona 900 van '94 gehad en er 100.000 km zonder problemen mee gereden. Tegen het eind begon hij wel iets meer olie te gebruiken maar hoefde tussen de verversingsbeurten nog niet bij te vullen. Het schijnt dat de zuigerveren dan einde levensduur zijn
 
De 1200 blokken zijn in grote lijnen nagemaakt van Kawasaki ZZR1100 blokken. En in hun ijver heeft Triumph ook de kwaal van deze blokken meegekopieerd: derde krukaslager kan bij hogere km standen of hogere belasting gebrek aan smering krijgen... Toen de goede Triumph dealer man in Grave me dat vertelde kon ik het ook niet geloven totdat die van mij het een hele tijd later op de rollenbank ook begaf ..:X
 
Hem, dat is minder.
Ik had gehoopt op een echt degelijk Engels design (lees: alleen overalde goede dingen kopieren).
Nu heb ik dus een GPZ900R en een Trophy 1200 met ongeveer hetzelfde blok.
Maar het karakter van de Trophy is toch heel anders. Waar de GPZ makkelijk ver boven de 240 komt lukt dat niet met de Trophy, ondanks de 1200cc.
 
GPZ weet ik niet maar vergeleken met de ZZR1100 vond ik de Trophy veel meer koppel hebben en dat gaat natuurlijk ten koste van topvermogen. Topvermogen boeit me niet zo.. Waar hij qua karakter absoluut vergelijkbaar mee is, is de FJ1200. Qua rijgedrag, koppel, sturen... Zelfs beter want de Trophy trilt bijna niet in het stuur en voetsteunen terwijl op de FJ mijn handen en voeten in slaap vielen.. :')
 
Koppel is er genoeg, ik kan in de 6e versnelling terug naar 30km/h en vanaf die snelheid weer gewoon verder optrekken.
Als je een GPZ gewend bent, en ook een Dominator NX650 dan is het "speel" gehalte bij zo'n Trophy een stuk minder.
Niet dat de Trophy slecht bevalt, helemaal niet, maar dit is wel weer een bewijs dat je minimaal twee motoren moet hebben :-).

(een wheely is ietsje minder aantrekkelijk met een Trophy...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan