Motorblok voor auto

erwe

Rookie
18 okt 2004
9
0
heerenveen
Ik heb nu verschillende auto's gebouwd met bike motoren, fireblade en zx 12.
de fireblade was een prima blok maar verouderd (carburateurs) en klapte enorm in de versnellingen.
De zx12 was te heftig voor een straatauto.
Ben nu bezig met een volgend project en zoek een geschikte motor hiervoor.
het moet een blok met voldoende koppel zijn maar meer een toer motor, een mooi soepel blok.
Hebben jullie tips welk blok hiervoor geschikt zou kunnen zijn?
 
De zx12 was te heftig voor een straatauto.

Hoe kan zoiets nu te heftig zijn met pak' m beet 800kg aan auto?

Een blackbird blok?

Lijkt me wel gaaf, m'n Aygo met een blackbird blok.

1.JPG


Mooi werk! :}
En zo'n PK-KG verhouding en gewoon basic-autorijden wat mij betreft MF-waardig.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je eerst wat beter uit moet leggen wat je met straatauto's bedoeld, mijn straatauto heeft standaard 240 Pk en na een chip-update 300, daar komt een zx12 niet aan, dus wat bedoel je met "te heftig"
Denk dat je dan naar een andere diff moet.
De beste blokken zijn gewoon de GSXR 1100 blokken, die worden nog steeds gebruikt, zijn bullet proof, en kun je ver doortunen als je wilt
 
Volgens mij hebben 2 cilinders meer koppel dan 4 cilinders. Dus als je veel koppel wilt denk ik dat je het beste voor een 2 cilinder kunt gaan. En aangezien een V- twin het mooiste is zou ik hiervoor gaan.

Harley Davidsons motorblok is volgensmij alles behalve soepel (ooit op een gehuurde HD gereden) net als Ducati V-twins(vooroordeel). Kun je denk ik het beste gaan kijken naar een v-twin van japanse makelij. M'n moeder had een Suzuki VX 800 met een vtwin, deze reed best soepel. Ik heb mij laten vertellen dat het blok van een VX hetzelfde is als die van een Intruder. Intruders zijn ook gemaakt met grotere motorinhouden dacht ik. Misschien kun je een blok zien te bemachtigen van een VX?

Ik weet niet of je motorrijd maar je zou eens verschillende motoren kunnen berijden om gevoel te krijgen.. (bv VX vs. Shadow o.i.d.)

Daarnaast zijn er natuurlijk meer motoren die v twins maken
Moto Guzzi
Honda Shadow en Transalp en Africa Twin en XLV
Kawasaki Vulcan
Yamaha XV
Indian
Highland

Maar daar weet ik niets vanaf..

gr
 
Laatst bewerkt:
Voor een goed advies zal je toch even wat meer moeten vertellen..

- Chassis?
- Gewicht van de auto?
- Gebruiksdoel (circuit, bochten, show, touren??)

Aan de hand van bovenstaande gegevens is pas te bepalen hoe belangrijk koppel zal zijn, of juist pk's in de hele hoge toeren, aantal cilinders etc..
 
Volgens mij hebben 2 cilinders meer koppel dan 4 cilinders. Dus als je veel koppel wilt denk ik dat je het beste voor een 2 cilinder kunt gaan. En aangezien een V- twin het mooiste is zou ik hiervoor gaan.

Harley Davidsons motorblok is volgensmij alles behalve soepel (ooit op een gehuurde HD gereden) net als Ducati V-twins(vooroordeel). Kun je denk ik het beste gaan kijken naar een v-twin van japanse makelij. M'n moeder had een Suzuki VX 800 met een vtwin, deze reed best soepel. Ik heb mij laten vertellen dat het blok van een VX hetzelfde is als die van een Intruder. Intruders zijn ook gemaakt met grotere motorinhouden dacht ik. Misschien kun je een blok zien te bemachtigen van een VX?

Ik weet niet of je motorrijd maar je zou eens verschillende motoren kunnen berijden om gevoel te krijgen.. (bv VX vs. Shadow o.i.d.)

Daarnaast zijn er natuurlijk meer motoren die v twins maken
Moto Guzzi
Honda Shadow en Transalp en Africa Twin en XLV
Kawasaki Vulcan
Yamaha XV
Indian
Highland

Maar daar weet ik niets vanaf..

gr
Mis in het rijtje de BMW blokken zowel de K serie als de boxers .
Beide zijn er heelgeschikt voor
 
Ik heb nu verschillende auto's gebouwd met bike motoren, fireblade en zx 12.
de fireblade was een prima blok maar verouderd (carburateurs) en klapte enorm in de versnellingen.
De zx12 was te heftig voor een straatauto.
Ben nu bezig met een volgend project en zoek een geschikte motor hiervoor.
het moet een blok met voldoende koppel zijn maar meer een toer motor, een mooi soepel blok.
Hebben jullie tips welk blok hiervoor geschikt zou kunnen zijn?
V-Max 1200 : 145PK, 117,7Nm koppel, Cardanaandrijving etc etc...
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel zeker dat hier zo ongeveer niemand ervaring heeft met een motor-blok in een lightweight... Goed advies kun je hier dus wel op je buik schrijven.

Vraag me af waarom het altijd 4 cilinder-blokken zijn die je in dat soort projecten ziet, alhoewel, dat vraag ik me niet eens af ;)

@K@W@: wat denk je van het gewicht van het geheel en de agressieve manier waarop het blok zijn vermogen vrijgeeft?
 
Volgens mij hebben 2 cilinders meer koppel dan 4 cilinders. Dus als je veel koppel wilt denk ik dat je het beste voor een 2 cilinder kunt gaan. En aangezien een V- twin het mooiste is zou ik hiervoor gaan.

Harley Davidsons motorblok is volgensmij alles behalve soepel (ooit op een gehuurde HD gereden) net als Ducati V-twins(vooroordeel). Kun je denk ik het beste gaan kijken naar een v-twin van japanse makelij. M'n moeder had een Suzuki VX 800 met een vtwin, deze reed best soepel. Ik heb mij laten vertellen dat het blok van een VX hetzelfde is als die van een Intruder. Intruders zijn ook gemaakt met grotere motorinhouden dacht ik. Misschien kun je een blok zien te bemachtigen van een VX?

Ik weet niet of je motorrijd maar je zou eens verschillende motoren kunnen berijden om gevoel te krijgen.. (bv VX vs. Shadow o.i.d.)

Daarnaast zijn er natuurlijk meer motoren die v twins maken
Moto Guzzi
Honda Shadow en Transalp en Africa Twin en XLV
Kawasaki Vulcan
Yamaha XV
Indian
Highland

Maar daar weet ik niets vanaf..

gr

:N
 
Ik weet wel zeker dat hier zo ongeveer niemand ervaring heeft met een motor-blok in een lightweight... Goed advies kun je hier dus wel op je buik schrijven.

Vraag me af waarom het altijd 4 cilinder-blokken zijn die je in dat soort projecten ziet, alhoewel, dat vraag ik me niet eens af ;)

@K@W@: wat denk je van het gewicht van het geheel en de agressieve manier waarop het blok zijn vermogen vrijgeeft?

Ik lees nergens iest over een lightweight, en dan nog kom je met zo'n kart dan onder het gewicht van een motor?

Zoals ook al eerder hier vermeld, waar gaat het om, wat bouwt hij, waar is hij naar op zoek, zoveel onbekende factoren....
 
voor gezappig toeren met een auto neemt men een.... auto blok B|

Om een licht autotje wat meer pit te geven zou ik zelf denken een een bmw K100 / K1100 blok.. injectie, uitgaande as voor losse bak, compacte liggende 4 in lijn degelijk :Y

met een 2 cil. die een hoop gewicht mee moet sjouwen blijf je schakelen doordat ze of te laag in toeren lopen (bokken) of in de bergrenzer zitten. Dat ze meer kopel leveren is onzin vergelijk de specs maar bij 'vergelijkbare' motoren. het vermogen komt er alleen anders uit..

mischien handig: waar moet het in en wat ga je ermee doen??
 
Ik denk dat een BMW boxerblok niet zo geschikt is, omdat deze luchtgekoeld is. Als het blok open komt te liggen kan het weer wel, maarja, ik ben niet zo van de BMW boxers..... :P

Je kan ook kijken of je een modern K serie blok kan vinden (dwarsligger), die dingen hebben bergen koppel, en ook nog eens een flink aantal paarden, waar het vermogen toch soepel uit komt. :)
 
Mijn eerste creatie met fireblade:
blade-test-1.jpg

De tweede met ZX12:
1.JPG


Later nog een racer met ZX12 gehad.
180 pk op 430 kg komt neer op 420 pk per ton, menige exotisch voertuig zoekgereden.
Dat gaat heus wel van zijn plaats, ik heb 1 keer op straat gereden maar bij iedere hobbel wielspin..
Moet er niet aan denken hoe dit in de regen gaat met straatbanden.
Had op de baan met oude slicks nog wielspin in de derde versnelling.


Het project waar ik nu aan zit te denken:
  • straatauto om te toeren
  • Zo nu en dan een circuit meepikken
  • gewicht onder de 400 kg
  • Motor achterin met kettingaandrijving naar een differentieel.
  • Rondom motor remklauwen met dunne schijven
  • chassis (zelfbouw natuurlijk) geheel open
  • de delen die dichtgewerkt moeten worden zoals neus maak ik zelf van carbon

Ben getipt om eens naar een FZR1000 te kijken, een teruggetunde R1 om een groter koppelbereik te krijgen.
Je ziet de lichte racers ook wel eens met 600 cc uitgerust maar of de bakken dit houden??

SUZUKI TL 1000 R 135 PK @ 9500 RPM. Maximum koppel: 106 NM @ 7500
FZR1000 145 pk @ 10000 RPM Maximum koppel: 107 NM @ 8500
 
Mijn eerste creatie met fireblade:
[afbeelding]
De tweede met ZX12:
[afbeelding]

Later nog een racer met ZX12 gehad.
180 pk op 430 kg komt neer op 420 pk per ton, menige exotisch voertuig zoekgereden.
Dat gaat heus wel van zijn plaats, ik heb 1 keer op straat gereden maar bij iedere hobbel wielspin..
Moet er niet aan denken hoe dit in de regen gaat met straatbanden.
Had op de baan met oude slicks nog wielspin in de derde versnelling.


Het project waar ik nu aan zit te denken:
  • straatauto om te toeren
  • Zo nu en dan een circuit meepikken
  • gewicht onder de 400 kg
  • Motor achterin met kettingaandrijving naar een differentieel.
  • Rondom motor remklauwen met dunne schijven
  • chassis (zelfbouw natuurlijk) geheel open
  • de delen die dichtgewerkt moeten worden zoals neus maak ik zelf van carbon

Ben getipt om eens naar een FZR1000 te kijken, een teruggetunde R1 om een groter koppelbereik te krijgen.
Je ziet de lichte racers ook wel eens met 600 cc uitgerust maar of de bakken dit houden??

SUZUKI TL 1000 R 135 PK @ 9500 RPM. Maximum koppel: 106 NM @ 7500
FZR1000 145 pk @ 10000 RPM Maximum koppel: 107 NM @ 8500

Wauw, dat is echt nice!

Je kan natuurlijk ook een bladeblok aanpassen zodat hij meer koppel afgeeft of op een ander toerental. Als je zulke machines bouwt neem ik aan dat je technische kennis verder reikt dan bougietjes vervangen. Er zijn genoeg mogelijkheden, megasquirt injectie, nokkenasprofiel aanpassen, andere overbrengingsverhoudingen, turbo, compressor en noem maar op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan