motorblok warm in de winter?

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
5
Zwolle (Overijssel)
Klinkt als een absoluut noob-vraagje (is het misschien ook O-) ), maar komt de koelvloeistof wel op temperatuur in de wintermaanden? Ik heb jahaaaren met oliekoelers gereden en daar hoefde ik mij niet druk te maken, in de winter kwam deze bijna nooit op bedrijfstemperatuur. Nu heb ik sinds een halve week een Thunderace :P en deze heeft een vloeistof gekoeld blok. Het valt mij op dat de meter van de koelvloeistof gewoon onderin blijft hangen, dus nog onder de 60 graden. Pas bij langzaam rijden in stadsverkeer wil deze nog wel eens een kleine 70 graden aanraken. Ik heb het idee dat de thermostaat open blijft staan en dat alleen het lange circuit wordt gebruikt.

Dus in het kort: hoe zit het met de koelvloeistof gekoelde motoren dit jaargetijde, komt de meter van de koelvloeistof wel de hoek uit?

Thanks.
 
Normaal gesproken moet je koelvloeistof wel warmer worden, maar wil je zeker zijn moet je een olietemperatuur meter plaatsen zodat je echt kan zien of je motor op bedrijfstemperatuur is.

Trouwens ook bij een oliekoeler moet je olie gewoon op temperatuur komen.

Mocht de motor nou echt niet warm worden kan je wat karton ofzo voor je radiateur hangen zodat hij niet zo goed koelt.
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken moet je koelvloeistof wel warmer worden, maar wil je zeker zijn moet je een olietemperatuur meter plaatsen zodat je echt kan zien of je motor op bedrijfstemperatuur is.

Trouwens ook bij een oliekoeler moet je olie gewoon op temperatuur komen.

Het gaat mij even niet om de olietemp, maar de temperatuur van de koelvloeistof. Mocht de thermostaat steeds open blijven staan dan is dit een garantiekwestie, vandaar. Oliegekoelde motoren hebben nu de grootste moeite om op bedrijfstemperatuur te komen. Bij mijn laatste fiets (GSX750F met R-750 blok) kwam de olietemperatuur in dit jaargetijde niet boven de 65 graden.
 
Het gaat mij even niet om de olietemp, maar de temperatuur van de koelvloeistof. Mocht de thermostaat steeds open blijven staan dan is dit een garantiekwestie, vandaar. Oliegekoelde motoren hebben nu de grootste moeite om op bedrijfstemperatuur te komen. Bij mijn laatste fiets (GSX750F met R-750 blok) kwam de olietemperatuur in dit jaargetijde niet boven de 65 graden.

Zijn die 2 niet enigzins met elkaar verbonden?
Als je koelvloeistof niet warm word is je olie dan wel op temperatuur? Aangezien deze ook zijn warmte afgeeft aan het blok en die weer aan de koelvloeistof?
Maar met écht koude word je koelvloeistof minder warm. Maak er anders nu een melding van en dan kan je altijd nog terug.
 
Klinkt als een absoluut noob-vraagje (is het misschien ook O-) ), maar komt de koelvloeistof wel op temperatuur in de wintermaanden? Ik heb jahaaaren met oliekoelers gereden en daar hoefde ik mij niet druk te maken, in de winter kwam deze bijna nooit op bedrijfstemperatuur. Nu heb ik sinds een halve week een Thunderace :P en deze heeft een vloeistof gekoeld blok. Het valt mij op dat de meter van de koelvloeistof gewoon onderin blijft hangen, dus nog onder de 60 graden. Pas bij langzaam rijden in stadsverkeer wil deze nog wel eens een kleine 70 graden aanraken. Ik heb het idee dat de thermostaat open blijft staan en dat alleen het lange circuit wordt gebruikt.

Dus in het kort: hoe zit het met de koelvloeistof gekoelde motoren dit jaargetijde, komt de meter van de koelvloeistof wel de hoek uit?

Thanks.

Nja, ik heb geen metertje, maar ik kan je zeggen dat ie wel warm word, gezien ik m'n fikken eraan heb verbrand :')
 
Zijn die 2 niet enigzins met elkaar verbonden?
Als je koelvloeistof niet warm word is je olie dan wel op temperatuur? Aangezien deze ook zijn warmte afgeeft aan het blok en die weer aan de koelvloeistof?
Maar met écht koude word je koelvloeistof minder warm. Maak er anders nu een melding van en dan kan je altijd nog terug.

Naja, het één heeft absoluut met het ander te maken. Als de koelvloeistof koud blijft, komt de motor niet op temperatuur en dus komt de olie ook niet op bedrijfstemperatuur. Andersom hoeft dat niet zo te zijn :) En om nou geljik alles af te plakken, nee... dat is niet mijn manier van werken. Als het eenmaal zo is dat de koelvloeistof koud blijft omdat het zo is dan kan ik er mee leven. Maar als de thermostaat is blijven hangen dan is het een ander verhaal natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Erm, ongeacht de weerstomstandigheden hoort een motor met koelvloeistof gewoon op temperatuur te komen. Bedrijfstemperatuur is zo'n 78gr. In de winter mag dit een graad of 3 afwijken.

Makkelijke test: rij motor en zorg dat de temperatuur hoog genoeg wordt tot fan aanslaat. Ga dan een stukkie op 80km weg rijden. Temperatuur mag dan zeker niet onder de 70 gr zakken, want dan is per definitie de thermostaat stuk.

Dit gaat in ieder geval op voor alle Honda VFR motoren
 
Kon je tijdens het verbranden van je klauwen nog meten hoe warm het was :') _O- Beterschap ;)

Bedankt, gelukkig is het maar een klein blaartje :P

Maar mij lijkt de temp wel goed, bij mijn model motor(SV650S) slaat de koelfan pas bij 95c aan, dus zover was ie nog niet, maar het was wel ongeloofelijk warm, en de olie was ook lekker vloeibaar( in de eerste paar minuten is de olie nog erg stroperig )

mischien is het handig om een infrarood thermometer te gebruiken na een ritje?
 
Ben net terug van een ritje op m'n SV, ongeveer 50 km onderweg geweest, secundaire weg.

Koelvloeistof is dan binnen 5 minuten in de buurt van 60 graden, uiteindelijk gewoon waardes van 78 -> 88 op m'n schermpje voorbij zien komen.
 
@bok001
heb je jouw ÜberF weg gedaan of heb je deze voor erbij?
hoest btw op de GSXF-club?

Mijn FR is de deur uit en staat te koop bij TT Motoren. Aangezien ik ook über veel kosten de laatste 2 jaar aan mijn F had. Ik heb ik in oktober vorig jaar besloten om als er weer kosten komen tot mei dit jaar ik 'm weg doe. In januari ging de koppeling naar de maan. De koppeling is compleet vervangen, met veren en stalen platen en mijn besluit was genomen. Dus mijn FR is de deur uit. Eigenlijk mis ik 'm wel, het was wel een karakterfiets. Helaas moest ik afscheid nemen van de GSXF-club, helaas geen F meer :/
 
Laatst bewerkt:
Net Gebben motoren in Rogat gebeld, deze is Yamaha dealer. De man achter de telefoon bevestigde dat deze fietsen niet warm worden. Enige wat ik kan proberen is de fiets stationair te laten lopen en kijken of deze warm wordt.
 
Net Gebben motoren in Rogat gebeld, deze is Yamaha dealer. De man achter de telefoon bevestigde dat deze fietsen niet warm worden. Enige wat ik kan proberen is de fiets stationair te laten lopen en kijken of deze warm wordt.
Heb ik ook met de kawa zelfs na het plaatsen van een nieuwe thermostaat, op de standard (geen rijwind) wordt die wel warm en tijdens het rijden nauwelijks.
 
Ik heb zelf jaren Thundercat gereden. Daarbij kwam de koelwatertemperatuurmeter ook vrijwel nooit omhoog. Dit is een kwaal/eigenschap van Thundercats, ze koelen te goed. Het blok en olie werd overigens wel warm genoeg.

Kijk anders eens op www.thundercat.nl. Misschien weten zij ook eea over de Ace (zijn immer nauw gerelateerd).

Koen
 
Lang stationair draaien is slecht.

Ik heb het nooit zelf helemaal bekeken, maar ik denk dat al die koelvloeistofsysteempjes zo draaien, dat het bij kou beperkt blijft tot een kort circuit waaruit dan bij voldoende warm worden heel af en toe de thermostaatkraan een slokje doorgeeft naar het grote circuit dat daardoor verwaarloosbaar opwarmt, koude radiateur. Het meetinstrumentje voor de temperatuur zit zeker gemakshalve in de grote kring?
 
Lang stationair draaien is slecht.

Ik heb het nooit zelf helemaal bekeken, maar ik denk dat al die koelvloeistofsysteempjes zo draaien, dat het bij kou beperkt blijft tot een kort circuit waaruit dan bij voldoende warm worden heel af en toe de thermostaatkraan een slokje doorgeeft naar het grote circuit dat daardoor verwaarloosbaar opwarmt, koude radiateur. Het meetinstrumentje voor de temperatuur zit zeker gemakshalve in de grote kring?

De radiateur wordt handwarm, dus het lange circuit is open (ietwat misschien?). Ik neem aan, zonder in het WPHB gekeken te hebben dat de voeler in de radiateur zit bij de Ace. Als de koelvloeistof in de kop nog geen 60 graden wordt lijkt mij stug. (Lang) stationair draaien, en vooral op de jiffy, is slecht.
 
Ik heb zelf jaren Thundercat gereden. Daarbij kwam de koelwatertemperatuurmeter ook vrijwel nooit omhoog. Dit is een kwaal/eigenschap van Thundercats, ze koelen te goed. Het blok en olie werd overigens wel warm genoeg.

Als ik zo de geschiedenis induik bij MF kom ik wel meer vermeldingen tegen van een koude Ace. Misschien is de reden dat fietsen die wel 'warme' koelvloeistof hebben de voeler in de kop hebben en dit geval de Ace/Cat in de radiateur.

[edit] Jeps... verkeerde plaatsing. Volgens het (onduidelijke) plaatje zit die vol in de rijwind bij de radiateur :z [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Wat boeit het als je kvs niet warm wordt? Gaat toch gewoon om de olie, die achter de kuip etc niet zoveel wind vangt als de kvs?

Van werk op en neer 55km is het blok heet, maar kvs dat wijzertje staat nog lang niet overeind.
 
Wat boeit het als je kvs niet warm wordt? Gaat toch gewoon om de olie, die achter de kuip etc niet zoveel wind vangt als de kvs?

Van werk op en neer 55km is het blok heet, maar kvs dat wijzertje staat nog lang niet overeind.

Wat boeit het nou? Nou, heel makkelijk. Zoals je kon lezen is het een lange tijd geleden dat ik op een motor reed die koelvloeistof gekoeld is. Aangezien het kan zijn dat de thermostaat kapot is en open blijft staan was het voor mij wel boeiend om te weten of het normaal is, aangezien het anders een garantiekwestie is. Kan je nu weer slapen?
 
Mijn FR is de deur uit en staat te koop bij TT Motoren. Aangezien ik ook über veel kosten de laatste 2 jaar aan mijn F had. Ik heb ik in oktober vorig jaar besloten om als er weer kosten komen tot mei dit jaar ik 'm weg doe. In januari ging de koppeling naar de maan. De koppeling is compleet vervangen, met veren en stalen platen en mijn besluit was genomen. Dus mijn FR is de deur uit. Eigenlijk mis ik 'm wel, het was wel een karakterfiets. Helaas moest ik afscheid nemen van de GSXF-club, helaas geen F meer :/

kan me voorstellen dat het veel gekost heeft i've been there and done that -O- het was immers ook een aardige klus.
in ieder geval veel plezier met de nieuwe fiets :] en welkom bij het clubje ex-leden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan