Motorblok wisselen van triumph t509 885cc naar 955cc

aero911

Rookie
19 dec 2020
9
0
Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een triumph t509 uit 1998 met het 885cc motorblok. Ik zou graag willen wisselen met een later 955cc blok uit 2001. Ik kan een blok kopen maar ik zou graag willen weten of iemand weet hoeveel tijd hier in gaat zitten? Dus aan hoeveel uur moet ik denken? Ik hoop dat iemand mij een richting kan geven voordat ik beslis om het te laten doen.

Met vriendelijke groet,
Peter
 
Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een triumph t509 uit 1998 met het 885cc motorblok. Ik zou graag willen wisselen met een later 955cc blok uit 2001. Ik kan een blok kopen maar ik zou graag willen weten of iemand weet hoeveel tijd hier in gaat zitten? Dus aan hoeveel uur moet ik denken? Ik hoop dat iemand mij een richting kan geven voordat ik beslis om het te laten doen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Als alle blokophangpunten, elektrische aansluitingen (lengtes kabel e.d.), koelslangaansluitingen, dwarspositie voortandwiel, fysieke afmetingen oud vs nw blok, aansluitingen gasklephuisen, en wat nog meer zoals geen probleem opleveren zou ik zeggen; als je het rustig en beheerst doet binnen een dag. Een paar extra handjes om de zware dingen (zoals het blok...) te manoeuvreren helpt veel.

Weet je heeeeeeeeeel zeker dat het nieuwe blok 1 op 1 past op de posititie van het oude blok?
 
Ook qua ontsteking? Bijvoorbeeld 1 of 2cdi's. Indien dit niet gelijk is dan de vliegwielen of opnemers wisselen vd blokken. Bij mijn blokken herkenbaar aan het aantal stekkers 'uit het vliegwiel'. Dit is iig mijn ervaring bij recente blokwissel xrv750 Africatwin en jaren geleden bij een transalp.
 
Dag,

Dank je voor het snelle antwoord. Het zou moeten passen alleen de uitlaatspruitstukken zouden mee over moeten komen van de 955i. De inschatting van een dag werk (of 2-3) word ik wel blij van. Heb vorige week gebeld met een Triumph dealer in het midden van het land en die had het over 2 weken. Dat vond ik wel erg overdreven.

Ik kan nu een inschatting maken, hartelijk dank.
 
Dag,

Dank je voor het snelle antwoord. Het zou moeten passen alleen de uitlaatspruitstukken zouden mee over moeten komen van de 955i. De inschatting van een dag werk (of 2-3) word ik wel blij van. Heb vorige week gebeld met een Triumph dealer in het midden van het land en die had het over 2 weken. Dat vond ik wel erg overdreven.

Ik kan nu een inschatting maken, hartelijk dank.
Als het 2 weken duurt lopen ze er alleen maar af en toe langs. :P
 
Dag,

Dank je voor het snelle antwoord. Het zou moeten passen alleen de uitlaatspruitstukken zouden mee over moet1en komen van de 955i. De inschatting van een dag werk (of 2-3) word ik wel blij van. Heb vorige week gebeld met een Triumph dealer in het midden van het land en die had het over 2 weken. Dat vond ik wel erg overdreven. ,
Ik kan nu een inschatting maken, hartelijk dank.
Ik kan me niet voorstellen dat, als je dezelfde vraag gesteld hebt als op dit forum, het antwoord van de dealer 2*7*8 (112) uur werk (a 80 euro?) het antwoord was dat de dealer bedoelde te geven. Dat ze binnen een periode van 2 weken er tijd voor kunnen vinden om het te doen... dat dan weer wel.
 
Nope, het antwoord was toch echt dat ze "dit soort dingen niet echt doen" en dat ze toch echt "een week of 2" bezig zouden zijn. Het advies van de dealer aan mij was dan ook gezien de aanzienlijke kosten gewoon lekker op deze motor te blijven rijden tot dat het tijd was om te schakelen naar een bijv. 1050 Street Triple. Dus mijn inziens hadden ze er dus geen zin in
 
Nope, het antwoord was toch echt dat ze "dit soort dingen niet echt doen" en dat ze toch echt "een week of 2" bezig zouden zijn. Het advies van de dealer aan mij was dan ook gezien de aanzienlijke kosten gewoon lekker op deze motor te blijven rijden tot dat het tijd was om te schakelen naar een bijv. 1050 Street Triple. Dus mijn inziens hadden ze er dus geen zin in
Klopt, daar hebben ze geen zin in. Iets met een 2e hands blok waar ze de geschiedenis niet van kennen moeten inbouwen en dan garantie moeten gaan geven op de ombouw. Zou ik als motorzaak m'n vingers ook niet aan willen branden.
 
Verstandig advies van die motorzaak. Dit soort klussen is alleen lonend als je hobby hebt aan sleutelen en je de kosten voor arbeisuren niet hoeft te rekenen. Een tweedehands 1050 hoeft namelijk de wereld niet te kosten en dan ga je er op alle fronten op vooruit.
 
je hebt niet alleen het blok nodig, ook de inspuiting en ontsteking moet aangepast worden.
dus of :
zeer veel dynotijd om de ECU van je 885 aan te passen
ook ECU en throttlebodies van 955, waarschijnlijk kabelboom (en daardoor wss ook display en al de rest waar de stekkers niet van overeen komen), luchtfilterkast misschien, ...

kotom : ten zijde van carbu-fietsen waren zo'n ingrepen veel gemakkelijker.
 
Klopt, daar hebben ze geen zin in. Iets met een 2e hands blok waar ze de geschiedenis niet van kennen moeten inbouwen en dan garantie moeten gaan geven op de ombouw. Zou ik als motorzaak m'n vingers ook niet aan willen branden.
Dus motorzaken voeren geen motorwissels uit? En ik verwacht toch echt niet dat ze garantie geven op een blok waarvan ze de herkomst niet weten. Dat is mijn risico. En dan nog, ze kunnen toch geven eerlijk zijn?
 
Als het 885 blok goed is, kun je het beter laten zitten. Van het 955 blok kun je nooit zeker weten of het goed is. Wat heb je aan die paar cc extra?
Het 885 blok is underpowered t.o.v. de latere 955i. Scheelt 25-28pk en de koppel delivery is ook veel meer liniair. De reden van de wissel is dat de staat en de opties die op de T509 zitten gewoon geweldig zijn. En als het alles bij elkaar zo`n 1K kost vind ik het allemaal prima.
 
je hebt niet alleen het blok nodig, ook de inspuiting en ontsteking moet aangepast worden.
dus of :
zeer veel dynotijd om de ECU van je 885 aan te passen
ook ECU en throttlebodies van 955, waarschijnlijk kabelboom (en daardoor wss ook display en al de rest waar de stekkers niet van overeen komen), luchtfilterkast misschien, ...

kotom : ten zijde van carbu-fietsen waren zo'n ingrepen veel gemakkelijker.
Schijnt dat je alleen de headers van een 955i moet overzetten en kunt het programma van de 955 zo in de ecu flashen. Maar evengoed zo, ik ga nu even mijn opties afwegen en kijken of ik dit doorzet. Alvast bedankt allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Motorzaken wisselen waarschijnlijk meestal identieke motorblokken,omdat ze ook niet zeker zijn welke extra onderdelen wel/niet nodig zijn of passen.
Zeker als ze daar een prijs voor moeten opgeven en dan voor verassingen komen te staan,gaat de klant wel eens moeilijk doen als het duurder blijkt te zijn dan gezegd.
En je kan ook nog eens bij een andere dealer horen,als je het zelf niet kan/wil doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan