Motorblok

Dannysan

Rookie
26 sep 2004
3
0
Sprang Capelle
Wij doen mee aan de gazonmaaierrace en willen voor het volgend jaar een nieuwe machine bouwen met een crossblok alleen we weten niet welk blok het beste is misschien kunnen jullie ons daar bij helpen.

-het blok mag maar tot 600cc
-welk blok is van 2-takt het beste en welk blok van 4-takt het beste
 

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.803
0
NL
CR500 blok is 2takt, haal je het meeste vermogen uit. Plus dat deze blokken niet echt hoogtoerig zijn, en je dus wat minder slijtage hebt dan met andere 2taktblokken.
Van de viertaktblokken zijn XR of XL 600 blokken wel leuk. Simpele betrouwbare blokken, met niet al teveel vermogen.
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
XT blokken zijn lekker betrouwbaar. Het mooiste zou het XT550 blok zijn (viertakt). Das een 558 cc met vier kleppen (koppel = 45 n/m, vermogen = 38 pk), + de allerdikste krukas van alle XT blokken die jij zo te horen wel kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
CR500 blok is 2takt, haal je het meeste vermogen uit. Plus dat deze blokken niet echt hoogtoerig zijn, en je dus wat minder slijtage hebt dan met andere 2taktblokken.
Van de viertaktblokken zijn XR of XL 600 blokken wel leuk. Simpele betrouwbare blokken, met niet al teveel vermogen.
Neem dan een RD500 blok, heb je makkelijker meer vermogen mee :)
 

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.803
0
NL
cr500 zal een leuk blok zijn voor zoiets denk ik. Ook lekker licht. Makkelijk te besleutelen enzo.
en tweetakt blijft goedkoper in aanschaf dan 4takt.
 

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
begin eens te vertellen wat je een goed blok vind.
zet op rij wat je eisen zijn.
Grote vraag is: wil je de race ook kunnen winnen>?
denk dan niet aan een XL blokje ofzo...
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
35
Omg Eindhoven
Is dr een minimum gewicht aan die gazonmaaiers ?
Bedoel, zo'n CR500 blokje weegt natuurlijk ietsje minder dan zo'n 4-cilinder 4-takt blok.
(denk trouwens dat een 4-cilinder 4-takt een stuk fijner/soepeler te berijden is op zo'n gazonmaaier waardoor je ws meer kan focussen op het sturen).
 

Youp

MF veteraan
25 jun 2003
13.851
0
32
Somewhere in Limburg
de 525SX is toch een 4takt...? die heeft ongeveer evenveel of iets meer vermogen als een 250cc 2takt... als je voor een 1 cilinder wilt gaan raad ik je aan een KX500 of een CR500 blok te gaan anders niks... ga je voor een 4takt neem dan een blok met meerdere cilinders
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
cbr600..is dat geen vierpitter? dan mag je die grote voorkant van je grasmaaier wel helemaal volproppen met een grote radiateur ivm met opblazen. Een dikke eenpitter is daar veel minder gevoelig voor, tevens omdat hij voor dit werk is gebouwd.
Je bent natuurlijk de boel zwaar a/h belasten met relatief lagere snelheden dan aanvankelijk het geval is (met crossers dus).
Ik zou zoiezo voor een eenpitter gaan want koppel is wat je nodig hebt. Vermogen is leuk voor op de weg en dus niet in het veld.
Gewd luck...gave sport!
 

Youp

MF veteraan
25 jun 2003
13.851
0
32
Somewhere in Limburg
cbr600..is dat geen vierpitter? dan mag je die grote voorkant van je grasmaaier wel helemaal volproppen met een grote radiateur ivm met opblazen. Een dikke eenpitter is daar veel minder gevoelig voor, tevens omdat hij voor dit werk is gebouwd.
Je bent natuurlijk de boel zwaar a/h belasten met relatief lagere snelheden dan aanvankelijk het geval is (met crossers dus).
Ik zou zoiezo voor een eenpitter gaan want koppel is wat je nodig hebt. Vermogen is leuk voor op de weg en dus niet in het veld.
Gewd luck...gave sport!
is een vierpitter ja...

nu kan je ook voor de gulden middenweg gaan en een (luchtgekoelde) 2pitter nemen... dat zal ook wel leuk rijden :)
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.849
2
38
Onder een steen
cbr600..is dat geen vierpitter? dan mag je die grote voorkant van je grasmaaier wel helemaal volproppen met een grote radiateur ivm met opblazen. Een dikke eenpitter is daar veel minder gevoelig voor, tevens omdat hij voor dit werk is gebouwd.
Je bent natuurlijk de boel zwaar a/h belasten met relatief lagere snelheden dan aanvankelijk het geval is (met crossers dus).
Ik zou zoiezo voor een eenpitter gaan want koppel is wat je nodig hebt. Vermogen is leuk voor op de weg en dus niet in het veld.
Gewd luck...gave sport!
Die japanse 4-cilinders zijn kogelvrij.
En waar is een 1-pitter voor gebouwd? Zitmaaiers?

Het gewicht van een cbr-blok is heus niet te hoog, je hebt nogal wat grip nodig als je het vermogen op het gras/modder wil overbrengen.