motorblokje opfrissen: lakken-stralen (preparatie)

kidDieX

MF'er
31 mrt 2004
200
0
BE
Dit weekend een polijstsetje gescoord in Utrecht, en het werkt wel toppie kan ik zeggen :P (jaja, ongeduld, plaatjes volgen nog). Nu past natuurlijk de rest van het blok niet meer bij de *bling bling* van de dekseltjes. Wat ik me nu afvroeg was hoe je het best carter / cilinder/cilinderkop voorbereid op een straalbeurt of een laagje verf. Halen jullie de hele zooi uit elkaar (dus carter splitten en de hele bak et al er uit), of houden jullie het boeltje een beetje heel, maar dichten jullie af. Ik meen ooit te hebben gezien dat er iemand zijn carter afdichtte met triplexjes die op maat waren gezaagd en die aangepast werden met boutjes en afgedicht met siliconen. Hoe werkt dat nou? Ik weet uiteindelijk wel hoe ik moet spuiten en zo, maar het is hetgeen ervoor waar ik me wat vragen bij stel. Dan niet het schuren of zo, maar dààrvoor nog...
Binnenkort dus wat plaatjes, de clubman-caféracer begint langzaam aan ernstige vormen te krijgen, maar het komt er niet echt meer van om te fotograferen O-) . De big-bore kit en een snelle nokkenas zijn besteld, blok gaat nadien nog bij een tuner binnen voor de laatste dingetjes. Dit wordt een te gekke winter! :9
 
Hier ben ik dus ook heel erg benieuwd naar. Ikzelf heb eigenlijk niet zo'n zin om mijn goedwerkend blok meteen uit elkaar te slopen alhoewel ik me wel voor kan stellen dat dit het beste/netste resultaat geeft.

Enniewee, is het dan eerst ontvetten dan stralen en dan spuiten? En wat is beter: zandstralen of glasstralen.

Verder neem ik aan dat er hittebestendige lak gebruikt moet worden. Op welke temperatuur moet deze uitharden? En is deze temperatuur gevaarlijk voor de bevestigde kabels?

Sorry KidDieX, zoals je ziet, meer vragen dan antwoorden. :?
 
alles uit elkaar
want dat zand/grid/glas gaat overal tussen als je hem al zou stralen inelkaar dan krijg je hem daarna ook bijna niet meer uitelkaar omdat alle gaten vol zitten met straalspul
 
Ben ook geneigd om alles uit elkaar te halen. Heb bij m'n 750 blok dat destijds niet gedaan en alleen met de hand geschuurd en gespoten. Resultaat is best aardig, maar kan niet tippen aan stralen en lakken, zoals ik met m'n 500 blokkie heb (laten) doen. Zou nooit je blok laten stralen als het in elkaar zit....
 
Ik heb bij m'n 750 blok alles met de hand geschuurd en vervolgens simpel afgeplakt met tape en met de hand gespoten. Ik heb m'n 500 blokkie in onderdelen ingeleverd bij de straler (carterhelften, kop, cylinders, carterpan) zonder verdere voorbereidingen. Zou je dus niet durven zeggen of hij het zelf afgedicht heeft, maar neem aan van wel ;) . Spuiten heb ik zelf met de hand met VHT gedaan. Ook weer simpel met tape alles afgeplakt. Voor pics, zie m'n site.
 
Sorry, alleen van m'n 750 staan daar pics. Voor m'n 500 moet je dit topic ff doorspitten...

VHT is hittebestendige lak. Zoek maar eens op VHT op motor forum.
500:
full


750:

blok%20links.JPG


blok%20rechts.JPG
 
hey Jochem, al bedankt voor de uitleg en zo, ik heb hier ook nog wat rondgezocht en gevonden. Mja... dat wordt dus toch helemaal demonteren dan. Wordt weer een leuke klus voor de winter B|

Nu, de openingen in carterdeksels en pasvlakken e.d. heb jij dus NIET voorbereid voor je hebt laten stralen?

Nog een kleintje: ik heb al gehoord dat glasparelstralen op zich een perfecte afwerking geeft, maar probleem is wel dat glasparelen blijkbaar niet dezelfde 'lakverwijderende' eigenschappen heeft als ijzerslakken of zand. Hoe zit dat nu juist, jij, als man met ervaring?
 
Ben ook geneigd om alles uit elkaar te halen. Heb bij m'n 750 blok dat destijds niet gedaan en alleen met de hand geschuurd en gespoten. Resultaat is best aardig, maar kan niet tippen aan stralen en lakken, zoals ik met m'n 500 blokkie heb (laten) doen. Zou nooit je blok laten stralen als het in elkaar zit....


Wat kost zo'n geintje nou?
Dus zelf demonteren, dan wegbrengen en laten stralen en lakken/coaten?
 
Ik heb het zelf niet afgedekt. Heb vantevoren even bij de straler nagevraagd of dat moest. Hij zei me van niet, maar ag er maar vanuit dat hij het wél gdaan heeft. Je wil geen glas op de loopvlakken van je nokkenas etc. hebben. Ik heb voor m'n cylinders/kop stralen en cylinders laten honen bij elkaar nog geen 60 euro betaald. Carterhelften waren gratis (had daar al aardig wat kanken uitgegeven -> was een vriendendienstje ;) )
Ik heb alles met glas laten doen en is perfect geworden. Nou kon ik de meeste lak ook wel met m'n nagels er al afkrabben....

ga overigens niet met Motip aan de gang. Das rommel. neem gewoon goede 2comp lak en als je het zelf doet met een spuitbus neem dan ajb VHT. véél duurzamer/steviger
 
He, nog es bedankt! Ik denk wel dat ik het blok na het stralen zo ga laten, ik heb het wel voor de naturel look van alu. Het enige dat een kleurtje krijgt is het cilindertje zelf, netjes zwart. de rest had ik graag zo naturel mogelijk gehouden. Mja, eerst na het stralen bekijken hoe goed de boel er dan uitziet. Jij hebt dat pràchtig voor mekaar :} . Ik ga binnenkort eens op zoek moeten naar die VHT (is dat het merk, of het type?). Ooit al gehoord van de merken Restom en Hepro? Die schijnen ook goed spul aan te leveren. Hepro heeft een lak die fel lijkt op natuurlijk Galva, het is maar dat j'ut weet.

Als ik jou 500'tje zo eens bekijk, heb je blijkbaar ook geen geld bespaard *D ... Nu ja, ik heb ook al gemerkt dat het je niet veel doet als je uiteindelijk maar iets hebt waar je happy mee bent (ook al teveel uitgegeven dus ;) )
 
Ha ha, ik heb 't niet allemaal in één keer gedaan hoor ;) 't moet wel een geintje blijven natuurlijk. Blank laten zou ik niet doen, eigenlijk: aluminium oxideert heel snel he? bovendien is de kleur nooit mooi egaal na het stralen. VHT is een merk, trouwens Ik heb ze zelf bij http://www.fourdeel.com (Fourdeel) besteld. Prijs valt erg mee. Kleur is vrijwel hetzelfde als blank alu, maar je hebt er allerlei kleuren in.
 
voor gewoon aluminium kun sp127 gebruiken je hebt ook cast alu dat is giet aluminium kleur is wat lichter van kleur

full
 
of de onvolprezen velgenspray... :)

Overigens heeft Backfire mijn spullekes met meel gestraald...krijg je geen putjes van of een te ruw oppervlak, haalt maar heel weinig weg en vooral...alles wat er niet ophoort. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan