Motorblokken wisselen.

Prins Arjan

Rookie
20 okt 2021
6
0
Hallo,

Wie kan mij vertellen of ik een bmw k1100 motorblok in een k100rs van 1992 kan bouwen.
Lijkt mij hetzelfde blok enz. Maar zou kunnen dat er misschien toch iets is veranderd door de jaren heen.
Kleine aanpassingen maakt mij niet uit maar het moet niet zo zijn dat ik alle ophang/bevestigings punten moet gaan aanpassen.
Ik heb een k100 met zijspan op 15inch wielen en deze maakt behoorlijk wat touren als ik op de snelweg rijdt. (Ik vermijd zoveel mogelijk de snelweg maar helaas kan dit soms niet anders ivm woon/werk verkeer 😉)
Hij heeft 5 versnellingen en maakt bij 120 km ongeveer 5000 toeren.
(Dit komt hoofdzakelijk door de andere bandenmaat ga ik van uit. Heb geen idee hoeveel toeren dit type motor maakt met de originele bandenmaat.
Ik zou misschien een andere versnellingsbak kunnen plaatsen met 6 versnellingen.
Maar dacht als ik nu een 1100 plaats met 6 versnellingen dan heb ik gelijk iets meer koppel.

Bvd alvast voor alle nuttige info.

Groeten Arjan
 
Even een paar punten:
-Ook een 1100 heeft 5 versnellingen.
-De K1100RS heeft een net iets langere overbrenging
-Een K1100 blok past zo in een K100 frame
-Een K1100 heeft een andere computer dan een K100.

Dan een vraagje:
De K100RS die je nu hebt is uit 92, is dat een 16V?
Dan heb je waarschijnlijk al dezelfde overbrenging als een K1100.
 
Kijk dat zijn mooie antwoorden en snel ook 👌🏻 Bedankt!
Heb inderdaad een 16v

Dus als ik bijv. een K1200 bak zou plaatsen zou dat ook al minder toeren op kunnen leveren?
 
Ahh oké,
Maar hij heeft al genoeg koppel vandaar dacht ik kan hij wel wat minder toeren draaien.

Heb al even gezocht natuurlijk op marktplaats.
Zou een k1200 ook motorblok ook compleet passen in die van mij?
 
Die motor moet juist wat meer toeren draaien, anders heeft hij te weinig trekkracht. Dat is het hele idee achter die kleine wielen.
Het idee van kleine wielen is om gemakkelijk passende autobanden te hebben. Dat je met kleine wielen meer trekkracht hebt is mooi meegenomen.
Een K1100 heeft ruim voldoende trekkracht om met een langere overbrenging te kunnen rijden.
Maar over het algemeen is bij zijspannen de topsnelheid minder van belang.
 
Ik heb een k100 met zijspan op 15inch wielen en deze maakt behoorlijk wat touren als ik op de snelweg rijdt. (Ik vermijd zoveel mogelijk de snelweg maar helaas kan dit soms niet anders ivm woon/werk verkeer 😉)
Hij heeft 5 versnellingen en maakt bij 120 km ongeveer 5000 toeren.
(Dit komt hoofdzakelijk door de andere bandenmaat ga ik van uit. Heb geen idee hoeveel toeren dit type motor maakt met de originele bandenmaat.

Ik weet wel zeker dat het komt door de veel kleinere wielen.

Maar hoe vaak maak je die 5000 toeren ? Hoe vaak rij je met t span 120km/u ?
Dat is een belangrijke vraag.

Als je die ombouw gaat bekijken en wat je dan op benzine bespaard dan denk ik dat je heeeeeel veel kilometers moet maken wil je dat eruit halen.
Mits normaal warm gereden maakt het dat blok echt niet uit om die 5.000 toeren te maken. Ik heb die blokken beroepsmatig gereden waarbij ze zeer regelmatig tot max toerental moesten draaien maar ze geven geen krimp hoor !!

Ik zou het waarschijnlijk lekker zo willen houden, beetje extra trekkracht over het lage toerenbereik zou ik fijn vinden.
 
Ik had een K75 met 15" wielen, die draaide 5500 toeren als je 110 reed. Inderdaad, best vervelend op de snelweg. Als je meent dat je trekkracht genoeg hebt zou ik eerst naar een andere kardanklok kijken. Als je geluk hebt en een late K100 zitten zelfs de oren onder de versnellingsbak en kan je een paralever monteren.
Maar kostentechnisch is het denk ik handiger om je frame op een K1100 aandrijfunit te zetten. Die fietsen koop je voor een appel en een ei. En dan ben je weer up to date.
 
Mijn baksteen een pak minder. Wat voor banden liggen er onder dan?
Vanuit de openingspost:
Ik heb een k100 met zijspan op 15inch wielen en deze maakt behoorlijk wat touren als ik op de snelweg rijdt. (Ik vermijd zoveel mogelijk de snelweg maar helaas kan dit soms niet anders ivm woon/werk verkeer 😉)
 
Iedereen bedankt voor de info/tips/ideeën!
Hier kan ik wel wat mee 👌🏻
Moet nu alleen nog gaan kiezen wat ik zal doen, maakt mij wel aan het twijfelen hahaha..

De K blokken zijn inderdaad erg degelijk.
En warm rijden is voor alle voertuigen erg belangrijk.
De bmw heeft al bijna 100.000 km.
Heb met mijn brommer ruim 60.000 km zonder revisie gereden (snelheid 70 km) ducati 750ss ruim 150.000 km, ducati st4s (naked) dik 200.000 km en alle zonder olie verbruik.
Mede dus door het normaal op temperatuur rijden en de opvoeding van mijn vader ;-) 👍🏻
Mijn 916 is helaas nu wel aan revisie toe en ligt op dit moment uit elkaar. ( heeft andere oorzaken )
Km stand weet ik zo niet maar is nog geen 80.000 km.

Mijn antwoord op de vraag over mijn kilometers over de snelweg is....
Zo weinig mogelijk, liever helemaal niet maar ja soms komt het zo uit.
Wilde laatst bijv. naar de bigtwin beurs in houten.
Voor mij 1,5 uur rijden over snelweg.
Maar ben niet gegaan omdat ik de bmw dus veel toeren vind maken bij 120/130 km
( Ik weet het... je mag vaak maar 100 )
Vandaar dat ik dus met de vraag kwam om een ander blok onder te bouwen.
Nu ik weet dat het geen kwaad kan als het blok langere tijd 5000 toeren achterelkaar draait rijdt ik wel relaxter.

Als ik lekker op binnendoor weggetjes rijdt heeft de motor ook wel iets meer toeren. maar dat is niet storend en is natuurlijk ook niet constant dezelfde snelheid.

Bandenmaat is 185-65-15
 
Mede dus door het normaal op temperatuur rijden en de opvoeding van mijn vader ;-) 👍🏻
Mijn 916 is helaas nu wel aan revisie toe en ligt op dit moment uit elkaar. ( heeft andere oorzaken )
Km stand weet ik zo niet maar is nog geen 80.000 km.

Mijn antwoord op de vraag over mijn kilometers over de snelweg is....
Zo weinig mogelijk, liever helemaal niet maar ja soms komt het zo uit.
Wilde laatst bijv. naar de bigtwin beurs in houten.
Voor mij 1,5 uur rijden over snelweg.
Maar ben niet gegaan omdat ik de bmw dus veel toeren vind maken bij 120/130 km
( Ik weet het... je mag vaak maar 100 )
Vandaar dat ik dus met de vraag kwam om een ander blok onder te bouwen.
Nu ik weet dat het geen kwaad kan als het blok langere tijd 5000 toeren achterelkaar draait rijdt ik wel relaxter.
Dat is jezelf ook heel veel tekort laten komen door techniek te (proberen) sparen.

Het blok zal geen probleem hebben om langdurig 7000 toeren te draaien. De eerste 200k kilometer toch niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan