Motorbroek, zomer en winter of all-season?

jasonsmets

Rookie
30 jan 2022
4
0
Hi!

Naar een motorwinkel gegaan voor advies om een motorbroek te kopen, maar ging de winkel uit met nog meer twijfels... :?

Ik ben op zoek naar een broek die:
- Waterdicht is
- Lekker om mee te rijden is in de zomer en winter
- Het liefst ook nog een beetje modieus (simplistisch & zwart) is
- Niet meer dan €350,- kost

Is er een broek die daaraan voldoet? Of kan ik beter een losse zomer en winterbroek kopen?

Hoor het graag, alvast bedankt!
 
🙄
Gewoon een (textiel) broek aanschaffen met een losse winter en regen voering erin.
En evt een aparte regenbroek erbij.

Ben je voor veel minder klaar, en werkt net zo goed.
 
Laatst bewerkt:
Hoe serieus ga je in de winter rijden? Woon-werkverkeer of voor de lol? Want dat stelt echt andere eisen.
Je zet ook niet in je profiel of je vraag waar je(ongeveer) woont. Dus een gericht advies mbt je zou eens bij die-en-die zaak kunnen gaan kijken, want ze hebben veel keus en zijn goed in hun adviezen, zit er ook niet in.
Ik zweer bij een textielbroek met uitneembare voering(en) en goede ventilatie mogelijkheden. Maar ik rijd geen woon-werkverkeer en houd het bij 1 broek voor al mijn ritten.
 
  • Eens
Waarderingen: Tcat
Ik heb twee broeken eentje water en wind dicht met uitneembaar thermovoering en een luchtige broek voor warme dagen [25°C en warmer]
 
Ik vijftien.

Maar een doorwaaibroek is wel echt iets anders dan wat ventilatieritsen die open kunnen. Als je met hogere (25+) temperaturen ook gaat rijden is dat wel een aanrader.

Maar of je voor 350 euro twee fatsoenlijke broeken kunt kopen weet ik niet.
 
Ik gebruik een rev'it horizon 2 ( heb overigens ook de jas). Die is goed te gebruiken in meerdere seizoenen door losse voering. Voordeel voor mij is dat ie gelamineerd is. Dat zorgt er voor dat het pak niet nat wordt, zoals dat wel gebeurd bij een pak met een losse waterdicht voering. Als het echt heet (30+) is heb ik overigens een ander pak of motorjeans.

Maar een doorwaaibroek is wel echt iets anders dan wat ventilatieritsen die open kunnen. Als je met hogere (25+) temperaturen ook gaat rijden is dat wel een aanrader.
Een doorwaaibroek is inderdaad wat anders. Een broek met wat ventilatie haalt het niet bij een doorwaai broek.

Als je echt 12 maanden per jaar rijdt, dan is het het overwegen waard om een gevarieerde collectie op te bouwen. Een pak dat alles goed kan is er niet echt. Een pak dat voldoet voor alles minus de extremen, dat moet wel lukken.
 
Laatst bewerkt:
Hi!

Naar een motorwinkel gegaan voor advies om een motorbroek te kopen, maar ging de winkel uit met nog meer twijfels... :?

Ik ben op zoek naar een broek die:
- Waterdicht is
- Lekker om mee te rijden is in de zomer en winter
- Het liefst ook nog een beetje modieus (simplistisch & zwart) is
- Niet meer dan €350,- kost

Is er een broek die daaraan voldoet? Of kan ik beter een losse zomer en winterbroek kopen?

Hoor het graag, alvast bedankt!
In de zomer rijdt leder veel aangenamer.
Een revit sand 4 H20 geen optie voor jou?
Een losse winter en zomerbroek is aangenamer maar dan moet je budget eerder richting 500-600 euro voor 2 broeken.
 
Ik rij zomer en winter met hetzelfde leren motorpak.
Het enige wat ik aanpas rond de nul graden is een extra textiel jas over het pak tegen de koude wind en een colletje over de nek. Soms andere handschoenen.
Maar bij tien graden volstaat een dunne gevoerde trui met lange mouwen als extra kledinglaagje.
Anders rij ik in het pak met een T-shirt en enkel ondergoed. O-)

Last van kou of warmte op de benen ken ik niet, zo lang het bovenlichaam maar comfortabel is. :t
 
In de zomer rijdt leder veel aangenamer.

Een losse winter en zomerbroek is aangenamer maar dan moet je budget eerder richting 500-600 euro voor 2 broeken.
Dat is een mening! Ik heb een hele andere...

We weten nog helemaal niet hoeveel TS rijdt dus om dan ook nog eens zijn budget omhoog te moeten gooien gaat veel te ver.

Zomerbroek zou natuurlijk ook een Kevlar jeans kunnen zijn, die beginnen zo rond de €150 voor een goede. (GMS Cobra bijvoorbeeld al rond de €100,- en is ook goed getest) en een waterdichte winterbroek heb je echt wel voor €250 als je geen gelamineerde Goretex wil.
 
Goretex zomerbroek en je onderkleding aanpassen dan. In de winter een goede iso lange onderbroek en in de zomer een goede koelende en zweet lange onderbroek. Althans dat gebruik ik. Met mijn KTM adventure komt er altijd hittte van de cilinders af naar de benen
 
Hi!

Naar een motorwinkel gegaan voor advies om een motorbroek te kopen, maar ging de winkel uit met nog meer twijfels... :?

Ik ben op zoek naar een broek die:
- Waterdicht is
- Lekker om mee te rijden is in de zomer en winter
- Het liefst ook nog een beetje modieus (simplistisch & zwart) is
- Niet meer dan €350,- kost

Is er een broek die daaraan voldoet? Of kan ik beter een losse zomer en winterbroek kopen?

Hoor het graag, alvast bedankt!
4 seizoenen banden of aparte winter- en zomerbanden?

Als je met 4 seizoenen banden tevreden kunt worden, dan kun je ook tevreden worden met een textiel pak met allerlei losse lagen.
 
Ik vind het een slechte vergelijking.
De vierseizoenenbanden van de bedrijfswagen van mijn vrouw zien er 's zomers wat "gesmolten" uit. Misschien dat je benen in een vierseizoenenbroek ten prooi vallen aan hetzelfde effect, zeker indien er contact is geweest met de uitlaat.
 
Ik rij zomer en winter met hetzelfde leren motorpak.
Het enige wat ik aanpas rond de nul graden is een extra textiel jas over het pak tegen de koude wind en een colletje over de nek. Soms andere handschoenen.
Maar bij tien graden volstaat een dunne gevoerde trui met lange mouwen als extra kledinglaagje.
Anders rij ik in het pak met een T-shirt en enkel ondergoed. O-)

Last van kou of warmte op de benen ken ik niet, zo lang het bovenlichaam maar comfortabel is. :t
Dunne gevoerde truien bestaan toch niet?

Zelf heb ik een sherpa hoody van Vans, een wollen zeemanstrui en zo´n moderne Dane winter tussenlaag die ik ´s winters onder mijn doorrij jas draag (niet alle drie tegelijk!) - en een schaatsbroek of thermisch ondergoed met daarover een jogging broek onder de doorrij broek (Alpine Stars Guanya, met Goretex laminaat). Die jas en broek hebben ook nog hun eigen voering. Zit goed met en zonder extra lagen.

Maar als je dat 's zomers allemaal weglaat, alsmede dus de specifieke voering van de jas en de broek, lijken het wel vuilniszakken qua pasvorm.

's Zomers heb ik daarom een wat krapper gesneden en luchtiger uitgevoerd doorrij pak (Rev-it Sand), met uitneembare warmte en waterdichte lagen, waar die bovengenoemde extra lagen niet onder passen. Het buitenpak zit dan nog enigszins normaal als het zonder uitneembare lagen wordt gedragen. Met alle ventilatie open is het dan haast net zo koel als een doorwaai pak. Wel enorm gedoe om het waterdichte membraan snel in te ritsen als het onverwacht gaat regenen... En een aantal leren pakken met sliders voor sportief bochtenwerk, plus een regenpak als er regen verwacht is. De leren broeken en textielen jassen combineer ik ook wel eens in het tussenseizoen als het asfalt al/nog warm is en de buitenlucht nog niet/niet meer.

Op de enduro gebruik ik weer andere kleren in de zomer.

Dit is mijn manier van kleden bij het-hele-jaar-door rijden, en zo doe ik het eigenlijk al 40 jaar. Mijn budget is altijd beperkt geweest en de collectie steeds langzaam opgebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Dunne gevoerde truien bestaan toch niet?

Zelf heb ik een sherpa hoody van Vans, een wollen zeemanstrui en zo´n moderne Dane winter tussenlaag die ik ´s winters onder mijn doorrij jas draag (niet alle drie tegelijk!) - en een schaatsbroek of thermisch ondergoed met daarover een jogging broek onder de doorrij broek (Alpine Stars Guanya, met Goretex laminaat). Die jas en broek hebben ook nog hun eigen voering. Zit goed met en zonder extra lagen.

Maar als je dat 's zomers allemaal weglaat, alsmede dus de specifieke voering van de jas en de broek, lijken het wel vuilniszakken qua pasvorm.

's Zomers heb ik daarom een wat krapper gesneden en luchtiger uitgevoerd doorrij pak (Rev-it Sand), met uitneembare warmte en waterdichte lagen, waar die bovengenoemde extra lagen niet onder passen. Het buitenpak zit dan nog enigszins normaal als het zonder uitneembare lagen wordt gedragen. Met alle ventilatie open is het dan haast net zo koel als een doorwaai pak. Wel enorm gedoe om het waterdichte membraan snel in te ritsen als het onverwacht gaat regenen... En een aan aantal leren pakken met sliders voor sportief bochtenwerk, plus een regenpak als er regen verwacht is. De leren broeken en textielen jassen combineer ik ook wel eens in het tussenseizoen als het asfalt al/nog warm is en de buitenlucht nog niet/niet meer.

Op de enduro gebruik ik weer andere kleren in de zomer.

Dit is mijn manier van kleden bij het-hele-jaar-door rijden, en zo doe ik het eigenlijk al 40 jaar. Mijn budget is altijd beperkt geweest en de collectie steeds langzaam opgebouwd.
TS zou ik dus die Revit Sand Broek kunnen aanbevelen.
 
Ik heb 1 motor pak, Buse, redelijk waterdicht (45-60min). Wintervoering erin, en als het zoals vanochtend nog vriest een goede trui eronder. Tot nu toe al 3 jaar het hele jaar rond best tevreden, alleen de hele warme zomerdagen is wat afzien. Ik rij bijna dagelijks woon-werk.

Daarom afgelopen jaar in een outlet een kevlar jeans gekocht, en overweeg nog een doorwaai jas, maar dat ga ik wel eens zien als het weer echt warm wordt van de zomer. Want die is denk dan nog steeds te koud 's ochtends vroeg...

Conlcusie, alles afhankelijk van gebruik en budget. Maar met een redelijk textiel pak kom je een eind vind ik. Meer budget geeft je vast meer comfort, maar dat budget, en de eisen qua comfort, is voor iedereen anders.
 
Het gehele jaar dezelfde textiele combi met uitritsbare voering kan prima. Ik rijd redelijk veel en kan niet altijd de omstandigheden kiezen, maar vind 1 combi voor alles goed te doen. Warm en waterdicht vind ik belangrijker dan koel (ik heb het niet zo snel te warm en je kunt altijd ventileren). Daarmee rijd ik gemiddeld 40.000 km c.q. 8x wassen en impregneren en dan is het tijd voor een nieuwe combi van ca € 400. Hé, dat is dus ca 1 cent/km. De meerwaarde van dure kleding heb ik nog niet kunnen ontdekken.
 
Het gehele jaar dezelfde textiele combi met uitritsbare voering kan prima. Ik rijd redelijk veel en kan niet altijd de omstandigheden kiezen, maar vind 1 combi voor alles goed te doen. Warm en waterdicht vind ik belangrijker dan koel (ik heb het niet zo snel te warm en je kunt altijd ventileren). Daarmee rijd ik gemiddeld 40.000 km c.q. 8x wassen en impregneren en dan is het tijd voor een nieuwe combi van ca € 400. Hé, dat is dus ca 1 cent/km. De meerwaarde van dure kleding heb ik nog niet kunnen ontdekken.
M'n "duurdere" goretex outfit van dainese heeft me 500 euro voor de jas en 260 euro voor de broek gekost.
Die ging 8j en ongeveer 120-150k kilometers mee.
Eigenlijk is die nog waterdicht, maar begint nogal strak te worden .
De broek en de jas zien er ook nog goed uit.
Impregneren is nog niet nodig geweest,goretex heeft een heractiverende waterafstotende laag. (Na wassen en drogen, 20min in de droogkast gooien)
Dus de outfit heeft me 0.66 euro per km gekost. En ongeveer 95 euro per jaar.
Nu is die outfit als backup.
Bij mij is de pasvorm van de goedkopere jassen altijd slecht, veel te los.
Dus achteraf gezien is m'n outfit goedkoop.
Net zoals m'n Daytona laarzen die al 10j en meer dan 200k kilometers waterdicht zijn. (Vorig jaar ritsen laten vervangen samen met de zolen voor 140 euro.

Ik weet alleen dat ik al meerdere keren slechte ervaringen heb gehad in het begin met motorkledij die "goedkoop" was.
 
Dunne gevoerde truien bestaan toch niet?

Zelf heb ik een sherpa hoody van Vans, een wollen zeemanstrui en zo´n moderne Dane winter tussenlaag die ik ´s winters onder mijn doorrij jas draag (niet alle drie tegelijk!) - en een schaatsbroek of thermisch ondergoed met daarover een jogging broek onder de doorrij broek (Alpine Stars Guanya, met Goretex laminaat). Die jas en broek hebben ook nog hun eigen voering. Zit goed met en zonder extra lagen.

Maar als je dat 's zomers allemaal weglaat, alsmede dus de specifieke voering van de jas en de broek, lijken het wel vuilniszakken qua pasvorm.

's Zomers heb ik daarom een wat krapper gesneden en luchtiger uitgevoerd doorrij pak (Rev-it Sand), met uitneembare warmte en waterdichte lagen, waar die bovengenoemde extra lagen niet onder passen. Het buitenpak zit dan nog enigszins normaal als het zonder uitneembare lagen wordt gedragen. Met alle ventilatie open is het dan haast net zo koel als een doorwaai pak. Wel enorm gedoe om het waterdichte membraan snel in te ritsen als het onverwacht gaat regenen... En een aantal leren pakken met sliders voor sportief bochtenwerk, plus een regenpak als er regen verwacht is. De leren broeken en textielen jassen combineer ik ook wel eens in het tussenseizoen als het asfalt al/nog warm is en de buitenlucht nog niet/niet meer.

Op de enduro gebruik ik weer andere kleren in de zomer.

Dit is mijn manier van kleden bij het-hele-jaar-door rijden, en zo doe ik het eigenlijk al 40 jaar. Mijn budget is altijd beperkt geweest en de collectie steeds langzaam opgebouwd.
Korte samenvatting van je uitvoerige en complete reactie:
Eén pak voor alle seizoenen brengt grote compromissen met zich mee.
2 Pakken zijn gemakkelijker en comfortabeler op de weersomstandigheden aan te passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan