Motorcamera met of zonder display

Ik lees vrij weinig over de actiecamera van Sony... De HDR-AS15.
Ik mag hem lenen en ik hoop aanstaande vrijdag op circuit wat te kunnen filmen.
Net firmware geupdate. Hij kan nu 1080p, 60fps MET SteadyShot opnemen.
En kan ook 720p 120fps opnemen (super slomo).

En de prijs is ook redelijk concurrerend, +/-250 Euro.

(zo, even de hegemonie van al die standaardmerken doorbreken :+ )

SS5_5830.jpg
 
Ik ken hem ja :P
Is inderdaad en goede alternatief die ook nog eens een STUK goedkoper is!
Ik vind aan de GoPro ook het grootste nadeel dat hij geen image stabilizer heeft.
hier een filmpje met de 2 naast elkaar:
 
Ik ken hem ja :P
Is inderdaad en goede alternatief die ook nog eens een STUK goedkoper is!
Ik vind aan de GoPro ook het grootste nadeel dat hij geen image stabilizer heeft.
hier een filmpje met de 2 naast elkaar:

Beetje een slechte vergelijking in een film met vrijwel geen beweging... doe dezelfde test nou eens op de motor of op je helm. De stabilisatie van Sony heeft ook zijn grenzen :P
 
Je kunt de camera's inderdaad alleen vergelijken bij gebruik waar je 'm voor koopt: op een trillende motor. Dan wordt het een heel ander verhaal.

Omdat ik best veel film op de motor heb ik bewust voor een simpel te bedienen camera gekozen (aandacht bij het rijden houden en snel de camera kunnen bedienen als je iets wil filmen).

motorrit%2520else%25202013-06-30%2520047.jpg


Ook heb ik daarom de camera geselecteerd op de duur die je met een acculading kan filmen. Door de simpele bediening met de schuif wordt er alleen stroom verbruikt tijdens het filmen. Je kunt er dus de hele dag mee vooruit (of het moet zijn dat je achter elkaar 4 uur filmt…)

Omdat het puur om het filmen ging (dus geen wifi, gps, etc nodig) kwam ik uit op de Contour Roam die ook nog eens goed betaalbaar is en waarvan bewezen is dat de kwaliteit dik in orde is.

Verder is er geen behuizing nodig omdat de camera op zich al bestand is tegen een flinke plensbui.

Windgeruis probleem heb ik grotendeels opgelost met de optionele windbreaker. Dus ook geen geklooi met externe microfoon.


Korte impressie van montage op motor en bediening:



Als ik op vakantie ga neem ik een klein 10 inch netbookje mee. Daar kan ik dan ‘a avonds meteen de video’s op overzetten en even kort bekijken.

Dit filmpje vorige week gemaakt (ritje met wat collega's):

 
Laatst bewerkt:
Jelke check ff de review van Techmoan op youtube over de RD32II:

Ik heb deze besteld bij Dealextreme in hongkong, wacht er nu al een tijd op maar verwacht ze dezeweek.
Heb die ook gevonden dankzei de review van Techmoan, ziet er zeer veel belovend uit!

Heb ook een handige bevesteging gevonden voor op de helm: klik

Ik laat wel nog wat weten hier wat ik ervan vind, indien iemand interesse zou hebben
 
Omdat ik best veel film op de motor heb ik bewust voor een simpel te bedienen camera gekozen (aandacht bij het rijden houden en snel de camera kunnen bedienen als je iets wil filmen).

Wat veel mensen niet weten is dat de GoPro in te stellen is naar "One Button Mode" wat eigenlijk op hetzelfde neer komt :P

Daarnaast neemt het niet weg dat de Contour echt wel een topper is op het gebied van action cams. Hij blinkt inderdaad echt uit op de bediening, daar is echt goed over nagedacht. Zeker op dit gebied veel beter dan de GoPro :P
 
Je kunt de camera's inderdaad alleen vergelijken bij gebruik waar je 'm voor koopt: op een trillende motor. Dan wordt het een heel ander verhaal.

Omdat ik best veel film op de motor heb ik bewust voor een simpel te bedienen camera gekozen (aandacht bij het rijden houden en snel de camera kunnen bedienen als je iets wil filmen).

[afbeelding]

Ook heb ik daarom de camera geselecteerd op de duur die je met een acculading kan filmen. Door de simpele bediening met de schuif wordt er alleen stroom verbruikt tijdens het filmen. Je kunt er dus de hele dag mee vooruit (of het moet zijn dat je achter elkaar 4 uur filmt…)

Omdat het puur om het filmen ging (dus geen wifi, gps, etc nodig) kwam ik uit op de Contour Roam die ook nog eens goed betaalbaar is en waarvan bewezen is dat de kwaliteit dik in orde is.

Verder is er geen behuizing nodig omdat de camera op zich al bestand is tegen een flinke plensbui.

Windgeruis probleem heb ik grotendeels opgelost met de optionele windbreaker. Dus ook geen geklooi met externe microfoon.


Korte impressie van montage op motor en bediening:



Als ik op vakantie ga neem ik een klein 10 inch netbookje mee. Daar kan ik dan ‘a avonds meteen de video’s op overzetten en even kort bekijken.

Dit filmpje vorige week gemaakt (ritje met wat collega's):


Dit ziet er idd wel erg makkelijk uit ;)
 
Gisteren de Drift binnen gekregen, en het werkt allemaal prima.

Heb een rondje gereden van pakweg 2 uur, met het en der een stop om wat andere cameramodi te testen (720p 30fps, 720p 60fps en 1080p 30fps). heb totaal iets meer dan een uur gefilmd.

Resultaat is kort maar krachtig;
720p 30fps voldoet, en neemt relatief weinig geheugen in.
720p 60fps neemt meer geheugen in, maar is wel wat vloeiender.
1080p is weer net iets strakker, maar neemt ook verreweg het meeste geheugen in.
(exact gebeugenverbruik komt nog!)

Batterijduur is meer dan in orde. Batterij zal ongeveer 30% á 40% gebruikt zijn. Dat is dus ruim een uur filmen, en een uur stand-by (voor instellingen), scherm uit na 30 seconden geen activiteit.
Verwacht dus wel een filmduur van 2 á 2,5 uur, wat meer dan prima is.
 
Laatst bewerkt:
Resultaat is kort maar krachtig;
720p 30fps voldoet, en neemt relatief weinig geheugen in.
720p 60fps neemt meer geheugen in, maar is wel wat vloeiender.
1080p is weer net iets strakker, maar neemt ook verreweg het meeste geheugen in.
(exact gebeugenverbruik komt nog!)

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!!!!
 
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!!!!

720p 30fps
19:25 in 958 Mb
~49,5 Mb per minuut

720p 60fps
18:51 in 2,00 Gb
~108,6 Mb per minuut

1080p 30fps
26:46 in 2,89 Gb
~110,5 Mb per minuut

Verbazingwekkend genoeg scheelt 720p met 60fps dus bijzonder weinig met 1080p op 30fps.
Maar ik denk dat ik gewoon lekker met mijn 720p 30fps blijf rijden voorlopig.

Film met beelden ter vergelijking komt nog.
 
720p 30fps
19:25 in 958 Mb
~49,5 Mb per minuut

720p 60fps
18:51 in 2,00 Gb
~108,6 Mb per minuut

1080p 30fps
26:46 in 2,89 Gb
~110,5 Mb per minuut

Verbazingwekkend genoeg scheelt 720p met 60fps dus bijzonder weinig met 1080p op 30fps.
Maar ik denk dat ik gewoon lekker met mijn 720p 30fps blijf rijden voorlopig.

Film met beelden ter vergelijking komt nog.

Tussen 720p met 60fps en1080p met 30fps scheelt inderdaad niet veel. Maar had die van 720p met 30fps wel kleiner verwacht
 
ik film met m'n contour op 1080p/25fps
25fps is immers TV standaard in Europe
i.c.m. met 32 GB kaartje kan ik hier een heel weekend mee filmen
bij langer trip/vakantie neem ik netbookje mee om filmpjes te kunnen bekijken en over te zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan