Motorcross is ook motorsport

Gisteren in Oirschot geweest. Mooie technische jeugdbaan, helaas wel veel bomen. Ut jong had plezier, en daar gaat het om. Grote blij 👍
 

Bijlagen

  • 20210724_184339.jpg
    20210724_184339.jpg
    239,4 KB · Weergaven: 25
  • 20210724_184222.jpg
    20210724_184222.jpg
    144,2 KB · Weergaven: 25
Dankjewel Gerrit 👍.
Hij rijd idd nog maar net cross ( 3x gehuurde electrische crosser en nu voor de 2e x op zijn eigen ktm 65) . Wel is het zo dat hij nu 3 jaar trial ervaring heeft. Vrijetijd doen we ook freestyle BMX en pumptrack Bmx. Het zal er allemaal wel aan bijdragen lijkt me. Ben heel blij dat hij dit leuk vind. Trial was hij toch wel op uitgekeken.
 
Veel toppers rijden regelmatig een trail motor erbij.
Maar zijn uiterst zuinig met posten van foto's daarvan. 😶

Voor de cross heeft die daarmee al een mooie basis aangelegd.
En dan met name de balans, en voelen wat een motor doet.
Bij de cross krijgen veel kleintjes dat gewoon niet geleerd, en dan gaat de lol er weer vrij snel af.

Nancy van de ven en rinus geven regelmatig cursussen.
Meestal op emmen en ik dacht ergens bij utrecht, arkel?
604617 zondag 25-juli-2021 SRMV Berghem sportplaatje.nl copy.jpg
 
De betere enduro rijder heeft heel veel aan trial, das vaak goed te zien bij wedstrijden welke ik op YouTube soms zie . Diegene zonder trial ervaring word voorbij gestoken zodra het moeilijk/technisch word. Altijd grappig om te zien hoe een "simpele" boomstam de wedstrijd min of meer doet beslissen.
 
Dankjewel Gerrit 👍.
Hij rijd idd nog maar net cross ( 3x gehuurde electrische crosser en nu voor de 2e x op zijn eigen ktm 65) . Wel is het zo dat hij nu 3 jaar trial ervaring heeft. Vrijetijd doen we ook freestyle BMX en pumptrack Bmx. Het zal er allemaal wel aan bijdragen lijkt me. Ben heel blij dat hij dit leuk vind. Trial was hij toch wel op uitgekeken.
Ik zou hem eens bij een begeleide training inschrijven , m'n maat zijn zoon doet dat geregeld en is ook gecertificeerd knmv trainer ,....ben er vaak wezen kijken en die knapen leren er echt veel van , en als er talent inzit wordt dat gemeld en staan er vaak scouts langs de baan.
Hoe oud is hij eigenlijk ???
 
Dankjewel vd tip. Wedstrijden willen we zeker gaan doen. Ik plaats hier van tijd tot tijd wel een update over de voortgang. Kids met aanleg ontwikkelen zich zeer snel. En ik verwacht dat het zeker goed gaat komen mits hij geïnteresseerd blijft. Enkel vrij rijden en geen wedstrijden is niet hoe het moet zijn 👍
 
Dankjewel vd tip. Wedstrijden willen we zeker gaan doen. Ik plaats hier van tijd tot tijd wel een update over de voortgang. Kids met aanleg ontwikkelen zich zeer snel. En ik verwacht dat het zeker goed gaat komen mits hij geïnteresseerd blijft. Enkel vrij rijden en geen wedstrijden is niet hoe het moet zijn 👍
Je kan er al wel een competitie van maken met hem door de rondetijden te klokken en de baan rondlopen om te kijken waar de verbeterpunten liggen en waar de snellere jongens rijden. 😜
 
Dat gaat zeker gebeuren. Voor nu eerst ff goed het schakelen onder controle krijgen. Dan komt hij makkelijker rond. Je ziet hem kijken naar zijn koppeling en denken wat was het ook alweer. Duw hem in zijn twee weg en na de bocht is het vinger omhoog (naar zijn 3) ,en voor de bocht naar zijn 2. 4e versnelling heeft hij ook geprobeerd. Als dat automatisme word gaat het rap is mijn verwachting. Heel veel zin an 💪🤞
 
tip.
aankomende woensdag verwacht ik best veel toppers in berghem.
dit ter voorbereiding op lommel.
uitgelezen kans om het van heel nabij allemaal eens te bekijken.
 
Vraagje.
Bij onze ktm 65 hebben we nu al 2 x meegemaakt (en ook pas 2x gereden) dat het achtertandwiel vol zat met zand. Kettingspeling is volgens het wphb, kettingset is niet versleten en alle kettinggeleiders zijn nieuw. Achterwiel staat er recht in en het achtandwiel heeft rondom inkepingen zodat vuil minder kan blijven hangen. Ook is de ketting gesmeerd en voor het rijden maak ik deze aan de buitenkant helemaal droog/vetvrij. De ketting staat echt strak als er tussen de ketting en achtertandwiel zand zit.
Gebeurt voornamelijk als de kleine man op de kettingzijde valt tijdens het rijden. Is dit normaal, en is dit te voorkomen bij een val?
 
jep, wen er maar aan.
Soms zit het zo vast dat het lijkt of die een vastloper heeft gehad.

Ik heb eens opgevangen dat iemand een ander soort ketting geleider gemonteerd had, dat scheen wat te helpen.

Van de andere kant, door het weer heb je nu echt van dat plakzand.
Zodra de banen droger worden zal dat probleem wel minder worden.

ps.
het is normaal dat de ketting en tandwielen na elke keer rijden worden schoongemaakt met een afwas borstel.
vrijwel iedereen spuit deze dan weer in met ketting spray.
 
dankjewel voor je reactie Mozes,
Ik reinig de ketting grondig, en vet hem weer in en voor het rijden maak ik de ketting droog.
Heb het idee dat de kettinggeleider welke het dichts bij het achtertandwiel zand schept bij een valpartij.
En dan zit de ketting snel vol.
Ik houd het maar in de gaten.
:t
 
Ik heb zelf het liefst een supersprox achtertandwiel met moddersleuven maar kan die al een tijdje niet meer krijgen.
Denk dat dat wel helpt.
Voortandwielen hebben dat dan weer wel, maar daar heb ik het weer liever niet...
 
Vd weet, we zijn morgen in Oirschot en volgende week in de Dungen bij Lidu.
 
Laatst bewerkt:
In Oirschot is toch niet echt een jeugdbaan?
ben er wel eens geweest en toen reden de kleintjes op de grote baan, een kwartier van elk uur geloof ik
Wel een mooie baan.

Den dungen heeft helaas een niet overzichtelijke jeugdbaan, 3/4e ervan zie je niet.
Wel even rekening mee houden als die de enige op de baan is.
Erg smal, met links en rechts van die schapen afzetting, ziet er mooi uit, maar veilig?
Het is wel 'n begaanbare niet zware of moeilijke baan als het droog is, bij regen spekglad (klei)

Foto is in den dungen gemaakt.
 

Bijlagen

  • 594671 zondag 04-juli-2021 MCLidu Den Dungen sportplaatje.nl copy.jpg
    594671 zondag 04-juli-2021 MCLidu Den Dungen sportplaatje.nl copy.jpg
    373,1 KB · Weergaven: 10
Jeugdbaan Oirschot is zeker ook gevaarlijk, overal bomen. Met een automaat leren rijden kan daar nog wel. Maar leren schakelen op een 65 terwijl het een heel klein circuit is, is rete lastig voor onze zoon. Heb liever een langere baan zodat hij wat meer door verschillende versnellingen komt. Den Dungen werd ons aangeraden. We gaan het gewoon ervaren komend weekend. Moeders gaat ook mee, we staan dan ieder op een overzichtelijke plek zodat we de boel in de gaten kunnen houden. In je eentje is dat toch echt wel lastig. En zeker op de grote baan, maar daar komen we voorlopig nog niet op.
 
Den dungen is een mooi baantje om eens te ervaren.
Zitten dacht ik 3 springbulten (tjes) in, flauwe en scherpe bochten.
Ik denk niet dat die voorbij de 3e versnelling komt, maar dan heeft die er daar ook wel aardig de gang erin...
En, je ziet op dat baantje ook alleen echte beginners,
Hopen dat ze weer eens flink hebben gesnoeid, heb je zo weer 50% meer kijk op de baan.

Veldhoven heeft een brede jeugdbaan, geheel overzichtelijk en als ouder/begeleider overal bereikbaar.
Wel wat moeilijker zand voor die kleine wieltjes.
Maar geheid dat die hier door alle versnellingen komt.

Berghem heeft een piwibaan.
Voor de echte beginners, behoorlijk breed, voor 65% te overzien.
Baan is een soort ovaal met een S-curve, en 1 klein springbultje.
Max 3e versnelling, misschien de 4e.
En dan is er nog de grote jeugdbaan.
Overzicht 65% en je kan overal komen.
Rondom staan vaak veel begeleiders, meestal is er zodoende wel hulp.
Is wel een stapje toffer. maar als ze rond kunnen, dan doen.
4e versnelling kan die denk ik hier wel halen, en als die het durft, alle 6.

Berghem piwibaan (volgende generatie van de ven).
575687 70 zaterdag 08-mei-2021 SRMV Berghem sportplaatje.nl copy 2.jpg
D7100 150641 zaterdag 26-juni-2021 SRMV berghem sportplaatje.nl copy 2.jpg



grote jeugdbaan
585028 zondag 06-juni-2021 SRMV berghem sportplaatje.nl copy 2.jpg
 
Dankjewel mozes. Aan dit soort info hebben wij heel veel👍. Heb voor as zaterdag gereserveerd op uw aanraden voor Berghem. Kon niet opgeven ofdat we grote kleine of mini baan willen rijden. Ga ervan uit dat dit niet hoeft dat iemand hier wellicht weet?
 
Dat kan je aangeven op het moment dat je jezelf in de kantine aanmeld.

Beetje mazzel kom ik je er nog wel tegen... :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan