Motorcycle Accidents In Depth Study

Jeroen12

MF veteraan
14 jun 2001
5.720
753
Interessant leesvoer...

MAIDS is the most comprehensive in-depth data currently available for Powered Two Wheelers (PTWs) accidents in Europe. The investigation was conducted during 3 years on 921 accidents from 5 countries using a common research methodology. ACEM is proud to present the results of this research within these pages.


The major findings of this study are as follows:

1. In 37% of cases, the primary accident contributing factor was a human error on the part of the PTW rider. In some situations, the human errors that occurred involved skills that were beyond those that typical drivers or operators might currently have. This is often due to the extreme circumstances of some of the accident cases, including an insufficient amount of time available to complete collision avoidance. (Sources: Tables 4.1, 5.23)

2. Among the secondary contributing factors, PTW riders failed to see the other vehicle (OV) and they also made a large number of faulty decisions, i.e., they chose a poor or incorrect collision avoidance strategy. In 13% of all cases, there was a decision failure on the part of the PTW rider. (Sources: Figure 4.1, Table C.5)

3. The number of cases involving alcohol use among the PTW riders was less than 5%, which is low in comparison to other studies, but such riders were more likely to be involved in an accident. (Source: Table 7.9)

4. In comparison to the exposure data, unlicenced PTW riders, illegally operating a PTW for which a licence is required, have a significantly increased risk of being involved in an accident. (Source: Table 7.5)

5. PTW riders between 41 and 55 years of age were found to be under-represented, suggesting that they may have a lower risk of being involved in an accident when compared to other rider age categories. (Source: Table 7.1)

6. When compared with the exposure data, 18 to 25 year old riders were found to be over-represented. (Source: Table 7.1)

7. In 50% of cases, the primary accident contributing factor was a human error on the part of the OV driver. (Source: Table 4.1)

8. OV drivers holding PTW licences were less likely to commit a perception failure than those without a PTW licence, i.e., they did not see the PTW or its rider. (Sources: Figure 7.8, Table C.17)

9. In about 1/3 of accidents PTW riders and OV drivers failed to account for visual obstructions and engaged in faulty traffic strategies. (Sources: Tables 4.11, 4.12, 8.3, 8.4, 8.5, 8.6)

10. Traffic control violations were frequently reported, in 8% of the cases for PTW riders and in 18% for OV drivers. (Sources: Tables 6.10, 6.12)

11. Amongst the wide diversity of PTW accident and collision configurations that were observed in this study, not one configuration dominated. (Sources: Figure 3.4, Table C.4)

12. 90% of all risks to the PTW rider, both vehicular and environmental, were in front of the PTW rider prior to the accident. (Source: Figure 5.6)

13. Among the primary contributing factors, over 70% of the OV driver errors were due to the failure to perceive the PTW. (Sources: Figure 4.1, Table C.5)

14. The roadway and OVs were the most frequently reported collision partner. In 60.0% of accidents, the collision partner was a passenger car. (Source: Table 3.4)

15. Tampering in order to increase performance was observed by visual inspection in 17.8% of all moped cases. This value is lower than those reported in other studies. The exposure study only shows 12.3% of tampering. (Source: Table 5.30)

16. Only modified conventional street motorcycles were found to be over-represented in the accident data. There was no evidence of an increased risk associated with riding any other PTW style. (Sources: Figure 5.1, Table C.6)

17. There were PTW technical problems in less than 1% of the accidents. Most of these were related to the tyres, illustrating the need for regular PTW inspections by the owner. There were no cases found by the teams in which an accident was caused by PTW design or manufacture. (Sources: Tables 4.1, 4.25, 4.26)

18. In over 70% of the cases the PTW impact speeds were below 50 km/h. (Source: Table 5.14)

19. In 18% of all cases, PTW travelling speeds were greater than or less than the surrounding traffic and this speed difference was considered to be a contributing factor. (Source: Table 4.13)

20. 73.1% of all PTW riders attempted some form of collision avoidance immediately prior to impact. Of these, 32% experienced some type of loss of control during the manoeuvre. (Source: Table 5.2)

21. 90.4% of the PTW riders wore helmets. However, 9.1% of these helmets came off the wearer’s head at some time during the accident, due to improper fastening or helmet damage during the accident. Overall, helmets were found to be an effective protective device to reduce the severity of head injuries. (Sources: Tables 9.5, 9.8, 9.11, 9.12)

22. 55.7% of PTW rider and passenger injuries were to the upper and lower extremities. The majority of these were minor injuries, e.g. abrasions, lacerations and contusions. Appropriate clothing was found to reduce, but not completely eliminate, many of these minor injuries. (Source: Figures 9.3, 9.13)

23. Roadside barriers presented an infrequent but substantial danger to PTW riders, causing serious lower extremity and spinal injuries as well as serious head injuries. (Source: Figure 6.1, Table C.9)

24. For PTW riders, a roadway maintenance defect caused the accident or was a contributing factor in 3.6% of all cases. (Source: Table 4.17)

25. For PTW riders, a traffic hazard caused the accident or was a contributing factor in 3.8% of all cases. (Source: Table 4.19)

26. Weather-related problems either caused the accident or contributed to accident causation in 7.4% of PTW accidents in the study. (Source:Table 4.23)


Zie: http://maids.acembike.org/ (maids.acembike.org/)
 
Duurt ook even om het allemaal te lezen.

Om samen te vatten: 50% van de ongevallen is schuld van de motorrijder (37% door gebrek aan voertuigbeheersing) en de andere 50% van de andere partij.

Wat ik niet vind is de verhouding van schuld motorrijder-ander voertuig waar tussen beide een ongeval plaats heeft (meerzijdige ongevallen). Dat zou ik nou wel eens willen weten.


Welke landen? Als ik lees dat een kleine 10% geen helm droeg, dan vraag ik me af of dit rapport representatief is voor b.v. Nederland.

Wat is de definitie van PTW? Vallen daar ook bromfietsen en snorfietsen onder?

Drie jaar onderzoek, welke periode? 1980 - 1982?

Wat zijn OV's (other vehicles)? Paard en wagen, draaiorgels, squads. sneeuwscooters?

Zo zijn er nog meer vragen. Het wordt er allemaal niet duidelijke op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
raar dat hier hele andere cijfers staan als in nederlandse onderzoeken.
meestal blijkt dat slechts zo'n 10% van de motorrijders schuld heeft aan een botsing met een vierwieler (90% dus niet!)
en dan hebben we nog een deel van zelfvallers waarvan ik het percentage niet weet.

het onderzoek gaat ook over bromfietsers, eigenlijk over alle gemotoriseerde tweewielers, het is dus moeilijk wat de waarde voor ons is.

om de gegevens en de achtergrond van het onderzoek in te zien moet je registreren( heb ik geen zin in) daardoor twijfel ik aan het doel en de objectiviteit van deze cijfers.
ik ben bang dat de opdrachtgever een verzekeringsmaatschappij is of een andere belanghebbende.
als je een gedegen onderzoek doet ben je toch trots op het resultaat en kan je het toch verdedigen?
ik ben wel bang dat het europees parlement straks met dit rapport iets geks gaat doen

ik kan geen discussie voeren over cijfers die vervuild en naar mijn mening niet objectief zijn.
maw het is niet te moeilijk, maar wat moet ik ermee? :?
 
Voor diegenen die zich niet willen registreren, maar toch geinteresseerd zijn heb ik het rapport geupload naar Bikevouwer z'n ftp site. Ik neem aan dat ie dat niet erg vind. Toch?
Opmerkelijk feitje uit het rapport: zwarte motoren/brommers zijn vaker betrokken bij ongelukken dan andere kleuren. Heb ik weer ;)
 
Voor diegenen die zich niet willen registreren, maar toch geinteresseerd zijn heb ik het rapport geupload naar Bikevouwer z'n ftp site. Ik neem aan dat ie dat niet erg vind. Toch?
Opmerkelijk feitje uit het rapport: zwarte motoren/brommers zijn vaker betrokken bij ongelukken dan andere kleuren. Heb ik weer ;)
Damn. B|
 
raar dat hier hele andere cijfers staan als in nederlandse onderzoeken.
meestal blijkt dat slechts zo'n 10% van de motorrijders schuld heeft aan een botsing met een vierwieler (90% dus niet!)
en dan hebben we nog een deel van zelfvallers waarvan ik het percentage niet weet.
Het blijkt ook niet uit het rapport dat het niet zo is. Er staat dat in 37% van de ongevallen de PTW bestuurder de oorzaak is. Maar er wordt geen onderscheid gemaakt tussen eenzijdige ongevallen en ongevallen met meerdere betrokkenen. Het zou dus best kunnen dat, wanneer je de eenzijdige ongevallen eruithaalt, je op die 10% komt. Overigens, waar komt die 10% vandaan? Ik vind dat wel een erg optimistisch cijfer.

het onderzoek gaat ook over bromfietsers, eigenlijk over alle gemotoriseerde tweewielers, het is dus moeilijk wat de waarde voor ons is.
Das waar. Ik denk dat bromfietsers relatief vaker betrokken zijn bij ongevallen dan motorrijders en ook vaker door eigen schuld. In die zin vallen de cijfers dan negatiever uit voor motorrijders dan ze in werkelijkheid zijn.

ik ben bang dat de opdrachtgever een verzekeringsmaatschappij is of een andere belanghebbende.
Er staat 'ACEM is proud to present...'. ACEM staat voor Association des Constructeurs Européens de Motocycles. Oftewel de Europese organisatie van Motorfiets fabrikanten. Zij zullen het eerder positiever willen laten lijken dan andersom.

ik ben wel bang dat het europees parlement straks met dit rapport iets geks gaat doen
Waarom? De conclusies zijn nou niet echt schokkend (voor ons).
- De meeste ongevallen worden veroorzaakt door 'de tegenpartij'
- Het dragen van een helm is goed voor je gezondheid (maar das toch al verplicht)
- Motorkleding helpt wel, maar is niet zaligmakend. Het vermindert alleen (maar voorkomt niet) de 'minor injuries'.
- Slechts in 18% van de gevallen draagt een afwijkende snelheid (te hoog of te laag) bij aan het ongeval. Strookt niet bepaald met het beeld wat veel mensen van motorrijders hebben.

Al met al valt het dus wel mee, volgens mij.

Duurt ook even om het allemaal te lezen.

Om samen te vatten: 50% van de ongevallen is schuld van de motorrijder (37% door gebrek aan voertuigbeheersing) en de andere 50% van de andere partij.
Hmm, die optel som ben ik het niet mee eens. Er staat dat 37% van de ongevallen primair te wijten is aan de bestuurder van de PTW. En dat in 13% van de gevallen een foute beslissing van de PTW bestuurder een secundaire oorzaak is. Je kunt die twee dus niet zonder meer bij elkaar optellen.
 
Laatst bewerkt:
Het zou dus best kunnen dat, wanneer je de eenzijdige ongevallen eruithaalt, je op die 10% komt. Overigens, waar komt die 10% vandaan? Ik vind dat wel een erg optimistisch cijfer.

Dit getal kan wel ongeveer kloppen voor een aantal situaties. Als voorbeeld zie ik hier in het "Handboek gemotoriseerde tweewielers" van het CROW staan dat van de 215 ongelukken tussen motorfietsen en auto's (brommers dus weggelaten) op ongeregelde kruispunten, de motorrijder in 190 gevallen voorang had, de automobilist in 18 gevallen en dat het bij 7 gevallen onbekend was. Hierbij kan je dus zeggen dat de motorrijder dus slechts in 10% van de gevallen de schuldige was.

Dit vond ik trouwens ook wel een goeie:
8. OV drivers holding PTW licences were less likely to commit a perception failure than those without a PTW licence, i.e., they did not see the PTW or its rider. (Sources: Figure 7.8, Table C.17)
De vaak hier gemaakte opmerking dat automobilisten bij hun rijlessen ook eens verplicht een paar uur op een motor zouden moeten zitten zou dus niet eens zo verkeerd kunnen zijn. Zelf merk ik ook dat sinds ik ging motorrijden ik ook veel beter let op motorrijders als ik in de auto zit. (En niet eens alleen om te kijken of ze een MF-sticker hebben *D )
 
Ook in dit onderzoek blijkt weer dat weginrichting en vangrails geen hoofdoorzaak zijn, maar wel substantieel extra letsel kunnen veroorzaken.

En wat betreft die andere oorzaken : het gelijk v/d motorrijder ligt op het kerkhof: ik had voorrang maar ben wel de pijp uit.......
 
In principe lijkt mij dit een goed rapport, maar ik vind het gevaarlijk om alleen op basis van deze conclusies hier een mening te geven zonder de onderliggende cijfers te kennen.
 
In principe lijkt mij dit een goed rapport, maar ik vind het gevaarlijk om alleen op basis van deze conclusies hier een mening te geven zonder de onderliggende cijfers te kennen.
:^ Zo wordt er amper verschil gemaakt tussen brommers en motoren enz.
 
12. 90% of all risks to the PTW rider, both vehicular and environmental, were in front of the PTW rider prior to the accident. (Source: Figure 5.6)

Niet veel in die spiegels kijken, dan voorkom je 9 uit de 10 ongelukken :P
Nee maar zonder gekheid, sommig hebben wel erg de neiging van de natuur te genieten.

13. Among the primary contributing factors, over 70% of the OV driver errors were due to the failure to perceive the PTW. (Sources: Figure 4.1, Table C.5)

7 uit de 10 omdat je niet gezien wordt, daarom dus ALTIJD JE LICHT AAN, voor je eigen veiligheid.

15. Tampering in order to increase performance was observed by visual inspection in 17.8% of all moped cases. This value is lower than those reported in other studies. The exposure study only shows 12.3% of tampering. (Source: Table 5.30)

Dus toch 1 op de 7 van de ongelukken waren mensen met raceuitlaatje... altijd die Posers weer he (kom maar, kom maar, kom maar, met die reacties :+ )

18. In over 70% of the cases the PTW impact speeds were below 50 km/h. (Source: Table 5.14)

Ideetjes die sommige hebben om een soort gordel te maken, dat je aan de motor vast zit, zijn zo gek nog niet. Bij die lage snelheden zou het inkreukelen van de voorvork beter zij ndan het over de auto vliegen (of in het busje/vrachtwagen)

73.1% of all PTW riders attempted some form of collision avoidance immediately prior to impact. Of these, 32% experienced some type of loss of control during the manoeuvre. (Source: Table 5.2)

32%, dus 1 op de 3 ongelukken hebben een probleem tijdens de uitwijking (zoals onderuit remmen). Daarom wel goed dat de nieuwe exams er zijn, met 1 verplichte en 1 gekozen remproef, en ook de verplichte Uitwijking.

21. 90.4% of the PTW riders wore helmets. However, 9.1% of these helmets came off the wearer’s head at some time during the accident, due to improper fastening or helmet damage during the accident. Overall, helmets were found to be an effective protective device to reduce the severity of head injuries. (Sources: Tables 9.5, 9.8, 9.11, 9.12)

Daarom dus helm op. En 1 op de 10 moet de koortjes eens ff iets strakker trekken :+

23. Roadside barriers presented an infrequent but substantial danger to PTW riders, causing serious lower extremity and spinal injuries as well as serious head injuries. (Source: Figure 6.1, Table C.9)

De frietsnijder (vangrails) en dergelijk zijn dus niet fijn voor ons, dus steun de MAG :-)

-------
Met PTW word Power Two Wheeler bedoelt, dus alle gemotoriseerde tweewielers, dus i.d.d. alle Motoren, Snorfietsen en brommers. Trikes dus niet.

Misschien dat dat de 10% verklaard (Snorfietsers en mafketels op brommers?).
 
Terug
Bovenaan Onderaan