Motordief gepakt

eerst alle geleden schade terug laten betalen dmv dwangarbeid, EN daarna ga je ze heropvoeden, en een opleiding. en dan niet tot slotenmaker of alarminstallateur :X :X :X

Helemaal mee eens, eerst straffen en schade laten vergoeden en daarna heropvoeden en een vak leren en pas als dat allemaal gelukt is weer teruglaten in de maatschappij. En hoe beter iemand meewerkt hoe eerder hij vrij mag. En is iemand niet meer geschikt voor de samenlevening.... tja ik vind het beschermen van de samenleving belangrijker dan een individueel crimineel, die gaat dan maar levenslang zakjes plakken
 
Het doet pijn om het te zeggen ;) , maar ik ben het helemaal met je eens.

Ik wilde alleen maar aangeven dat je met simpelweg de overheid de boel terug laten betalen en beslag leggen op het inkomen van de dief weinig opschiet.


En toch kan het Orpheus. Nog sterker. De overheid verdient nu zelfs aan dit soort randfiguren. Juist door die werkstraf worden er werkzaamheden uitgevoerd die anders OF niet gedaan zouden worden OF door betaalde krachten gedaan zouden moeten worden, waardoor diezelfde overheid dus nu op dat arbeidsloon kan besparen. De overheid is dus degene die profiteerd van die werkstraffen terwijl juist diezelfde overheid in dergelijke gevallen nagenoeg geen schade geleden heeft. De mogelijkheid om dat voordeel van die overheid (die daar dus m.i. eigenlijk helemaal geen recht op heeft) te delen met de slachtoffers is er dus wel degelijk. Nu alleen nog een overheid zien te vinden die ook daadwerkelijk oog heeft voor de belangen van die slachtoffers, want dat is wat er vooralsnog nog steeds ontbreekt in Nederland.
 
Lijfstraffen?

Nee ! Dat is onmenselijk.
Doe maar die maar !
guillotine.jpg


:Y :}
 
dat is wel weer heel bruut maar zn handjes mogen er wel af zo dat hij geen zogenaamde proefritten meer kan maken
en 1 jaar straf is veel te licht, ik heb 8 jaar moeten werken, overwerken en sparen voor mn R6 en mn rijbewijs
 
Belachelijk en totaal zinloos

Dat vind ik van het hele (rechts) systeem B|
Met "recht' rechts tussen haakjes want daar draait het al lang niet meer om |(

Allereerst moet je onderschijd maken tuusen twee zaken.
1: jeugd, welke in een groeifase zit.
2: Volwassenen, waarvan je mag verwachten dat ze onderhand door mogen hebben dat bepaalde zaken menselijkerwijs uit respect gewoon weg niet kunnen en onrechtvaardig zijn en dus intollerant :?

Als je begint in groep 1 met een soort van opvoedend beleid wat idd iets teweeg brengt bij de pleger dan zorgt dat voor een vermindering van het aantal in groep 2.

Als je vervolgens groep 2 dusdanig aan pakt dat het een zure beleving word dan worden het er ook steeds minder.

Echter.....
De wijze waarop dit nu gebeurd is gedoemd te mislukken.
85% van de plegers valt in herhaling momenteel en dat is een keihard feit ! :(
Logisch....
Dat is het zeker omdat ze er telkens met een lachertje vanaf komen :]

Neem geval zoals door TS aangegeven heeft.
Die gast lacht zich helemaal rot.
Ga er vanuit dat hij voor 15.000€ aan schade berokkend heeft (wat erg laag geschat is in mijn ogen maar oke)
Hiervoor moet krijgt hij 1 jaar - ½ voorwaardelijk met aftrek van voorarrest stel dat proces 2 maanden geduurt heet dan word dat 4 mnd aftrek.
Pleger zit dus enkel 2 maanden :?
6 weken strafarbeid meegerekend is ie met ruim 3 maanden weer op straat en straf uitgezeten |(
Damned.....
Dat beuren veel mensen amper in een heel jaar :o

Maar laat het het dubbele zijn ???
Lucratieve bezigheid dus :?

Heb ik het nog niet gehad over de slachtoffers :(
Mijn motor werdt in 2004 gestolen.
Dagwaarde ongev.5000€ en daarnaast geheel gereviseerd dat jaar voor 4500€ (aantoonbaar).
Schade dus van 9.000€ !!
Verzekering keert uiteindelijk 4200€ uit.
Rest schade van dat jaar 4800€ :(
Daarnaast extra kosten moeten maken als vervangend vervoer etc.etc.
Geen hond die je dat vergoed, vandaar dat het rechtssysteem sucks |(

Laat plegers van misdrijf ALLE schade die ze een ander berokkenen, geldelijk gehéél vergoeden !!
Daarnaast een stukje boetedoening naar SO toe.
En om het af te ronden een celstraf om na te denken over zijn/haar fouten !

Over hoe te handelen als men in herhaling valt moet per geval bepaald worden, maar vast staat wel dat het systeem zoals het NU werkt, snel de ervaring die opgedaan word tijdens invulling van de straf, erg snel vergeten word of met een lachertje afgedaan word.
De SO daar in tegen worden meestal extra ontrieft door het huidige rechtssysteem ;(
 
Is er geen mogelijkheid om een rechtzaak te starten al hebben ze een straf gekregen?.
 
en 1 jaar straf is veel te licht, ik heb 8 jaar moeten werken, overwerken en sparen voor mn R6 en mn rijbewijs

Tegenwoordig hebben slachtoffers spreekrecht tijdens een proces. Als daar regelmatig gebruik van wordt gemaakt, dan krijgt de gemiddelde rechter denk ik veel meer oog voor de impact van een misdrijf en zal gelijdelijk aan de strafmaat beter passen bij de aard van het misdrijf.
Ik denk dat jouw verhaal van 8 jaar werken en sparen meer indruk maakt dan een regeltje, dat een motor met een waarde van 7000 euro is gejat.
Slachtoffers van misdrijven hebben wel degelijk rechten, maar maken daar om allerlei redenen vaak geen gebruik van.
 
Is er geen mogelijkheid om een rechtzaak te starten al hebben ze een straf gekregen?.

civiele procedure, om geleden schade vergoed te krijgen, ook al kan dat lang duren. (en een bijna kale kip kan je moeilijk plukken)
 
civiele procedure, om geleden schade vergoed te krijgen, ook al kan dat lang duren. (en een bijna kale kip kan je moeilijk plukken)

Mmmmm minimaal een uitkering zal die kip wel hebben. van mij part doet ie er 20 jaar over om de schade terug te betalen.
 
Mmmmm minimaal een uitkering zal die kip wel hebben. van mij part doet ie er 20 jaar over om de schade terug te betalen.

Op zich heb je helemaal gelijk, maar iemand die al heeft gestolen 20 jaar op minder dan het minimum laten leven is vragen om nieuwe diefstallen, dus ik denk dat een systeem van gelijk verplicht laten werken voor de schade (soort dwangarbeid) beter werkt, plus een fikse straf en daarna een hele strenge begeleiding bij terugkeer in de maatschappij, met een flinke stok achter de deur bij het zich niet aan de opgelegde regels houden.
 
Tegenwoordig hebben slachtoffers spreekrecht tijdens een proces. Als daar regelmatig gebruik van wordt gemaakt, dan krijgt de gemiddelde rechter denk ik veel meer oog voor de impact van een misdrijf en zal gelijdelijk aan de strafmaat beter passen bij de aard van het misdrijf.
Ik denk dat jouw verhaal van 8 jaar werken en sparen meer indruk maakt dan een regeltje, dat een motor met een waarde van 7000 euro is gejat.
Slachtoffers van misdrijven hebben wel degelijk rechten, maar maken daar om allerlei redenen vaak geen gebruik van.
Daar zit dus mede het probleem !!

Je zou mogen verwachten dat rechters geheel naar eigen oordeel mogen handelen :+
Echter is dit NIET helemaal het geval :?
Ook zij zijn gebonden aan wàt er vanuit Den Haag aan hun opglegd is aan minimum en maximum.
Binnen die grenzen dienen zij te handelen. B|
Dus ook zij moeten soms uitspraken doen tegen beter weten en eigen wil in :?
 
Toch blijft het belangrijk, dat je als burger of slachtoffer je stem laat horen, want er vindt de laatste jaren toch geleidelijk aan een verschuiving plaats richting strenger straffen. Dit gaat echter geleidelijk en daardoor wordt het geduld van slachtoffers en burgers wel op de proef gesteld.
En ik denk dat justitie eens wat meer het effect van de opgelegde straffen moet meten, zodat het beleid tijdig kan worden bijgestuurd, als blijkt dat een bepaalde strafmaat geen effect heeft.
 
Toch blijft het belangrijk, dat je als burger of slachtoffer je stem laat horen, want er vindt de laatste jaren toch geleidelijk aan een verschuiving plaats richting strenger straffen. Dit gaat echter geleidelijk en daardoor wordt het geduld van slachtoffers en burgers wel op de proef gesteld.
En ik denk dat justitie eens wat meer het effect van de opgelegde straffen moet meten, zodat het beleid tijdig kan worden bijgestuurd, als blijkt dat een bepaalde strafmaat geen effect heeft.
mee eens !! ;)
 
Toch blijft het belangrijk, dat je als burger of slachtoffer je stem laat horen, want er vindt de laatste jaren toch geleidelijk aan een verschuiving plaats richting strenger straffen. Dit gaat echter geleidelijk en daardoor wordt het geduld van slachtoffers en burgers wel op de proef gesteld.
En ik denk dat justitie eens wat meer het effect van de opgelegde straffen moet meten, zodat het beleid tijdig kan worden bijgestuurd, als blijkt dat een bepaalde strafmaat geen effect heeft.

Ik denk dat onze regering eens hun ogen moeten openen!! :( Slaat helemaal nergens meer met al die zielige regels enz... Slachtoffers worden misdadigers en andersom door dit "tolerante en Groen linkse gedoe" en als t ook nog eens n allochtoon is dan gelijk terugsturen naar zn eigen land!!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan