Motoren eerst huren of alleen proefrijden?

Misschien een leuke topic vraag als onderzoek: Hoe lang had jij je eerste motor? (Ik denk dat de meeste mensen hun eerste motor vrij snel weer verkopen omdat de eerste koop met weinig ervaring wordt gedaan)
 
Ik denk dat ergens ook wel @Jean2cilinder
Denk dat ik daarom toch overweeg om 'mijn' oude avb motor aan te schaffen als beginnersmotor..
Dat is een motor die ik goed ken en mij ook wat extra zekerheid heeft gegeven met mijn 'pussy' gedrag met de halve draai enz.
Persoonlijk vind ik hem minder cool dan bijv. de cbr600 maar om op te leren rijden is het wel ideaal.
 
In het echt ga je nooit een halve draai en andere bullshit oefeningen doen op de openbare weg.. Ik denk persoonlijk dat je spijt gaat krijgen als je ineens een CB500 gaat kopen.. het is niet echt de motor die je wilt maar het is "Verstandig".. Gewoon een sportmotor kopen.

Eventueel ook kijken naar Sport-tourers.. lijken erg op sportmotoren maar een rechte zit.
 
Ik denk dat ergens ook wel @Jean2cilinder
Denk dat ik daarom toch overweeg om 'mijn' oude avb motor aan te schaffen als beginnersmotor..
Dat is een motor die ik goed ken en mij ook wat extra zekerheid heeft gegeven met mijn 'pussy' gedrag met de halve draai enz.
Persoonlijk vind ik hem minder cool dan bijv. de cbr600 maar om op te leren rijden is het wel ideaal.
_O-

Grote kans dat jij je eerste motor een keer laat vallen of iets doms mee doet. Leuk als je tweede motor iets is waar je naartoe hebt gewerkt en goed aansluit op je ervaring (en potentieel)
 
Het is niet voor niks dat rijscholen regelmatig zo'n cb500 gebruiken. Is een veilige keuze om mee te beginnen. En als je een half/heel jaartje verder bent kun je die inruilen zonder al te veel afschrijving. Ook kun je van je rijschool verwachten dat ze je geen onveilige of brakke motor verkopen.

Aan de andere kant. Waarom heel veilig kiezen? Als je op eentje begint waar je blij van wordt en lekker op rijdt bij de test rit dan went dat vanzelf.
Alleen moet je met tweedehands wel een beetje oppassen en geluk hebben. Anders ben je zo duizend euro aan onkosten verder.
 
Haha dat dacht ik ook al @Jean2cilinder :')
Laat de valbeugels voor er sowieso opzitten dan :+

@roestendoenze
Probleem is een beetje dat ik wel heel onzeker kan zijn aan het begin.
En ook enige tijd rugproblemen heb gehad en een tennisarm heb waar ik soms last van heb met motorrijden.
Daardoor twijfel ik wel of een sportmotor geschikt is.

Net nog even gebeld voor meer info.
Hij komt uit 2007 en heeft ABS (de meeste wat binnen budget valt niet).
Hij heeft onlangs de koppelingsplaten, remblokken, ketting en banden vervangen.
Ga er deze week over nadenken, maar denk dat het wel verstandig is.
 
Misschien een leuke topic vraag als onderzoek: Hoe lang had jij je eerste motor? (Ik denk dat de meeste mensen hun eerste motor vrij snel weer verkopen omdat de eerste koop met weinig ervaring wordt gedaan)
Een half jaar, tot ik mijn 2e motor kocht. Maar toen heb ik hem er nog wel meer dan een jaar bij gehouden omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen hem eruit te doen.

En soms wil ik er nog wel weer eens zoeen kopen.
 
Ikzelf heb 3 dagen na het behalen van mijn rijbewijs een CBR 600F uit 1998 gekocht voor 1500 euro. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Deze motorfiets tovert elke keer weer een glimlach op mijn gezicht. In het begin had ik ook erg last van mijn polsen en rug, dit was bij mij gewoon een kwestie van wennen zowel bij lessen als op de CBR. Het voordeel van de F-jes is dat de zithouding niet zo extreem als bij bijvoorbeeld de RR of tegenhangers van andere merken.
Of ik deze fiets aanraad als beginnersfiets hangt af van jouw mate van zelfdiscipline. Ik heb mezelf in het begin nog wel eens ietwat overschat zeg maar :).
Maargoed dat heb je natuurlijk zelf in de hand.

edit: Ik heb hem volgende week precies een jaar en in dat jaar heb ik bijna 10.000km gereden! Hij staat te koop, maar enkel omdat ik het nu aandurf om een modernere (lees duurdere) fiets te kopen.
 
Hij komt uit 2007 en heeft ABS (de meeste wat binnen budget valt niet).
Hij heeft onlangs de koppelingsplaten, remblokken, ketting en banden vervangen.
Ga er deze week over nadenken, maar denk dat het wel verstandig is.

Klinkt als heel verstandig. Kun je een heel jaar mee rijden, zonder verdere onkosten.
ABS en nieuwe slijtage delen ga je niet gauw vinden voor die prijs.

Ik heb mijn eerste motor na ruim 25 jaar nog altijd. :]
Rij er nog maar sporadisch op en heb er nog 3 naast, dat wel. O-)
 
Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen mening, maar ik kan je - uit eigen ervaring - een echte sportmotor afraden.

Net als zovelen ben ook ik ook op een sportmotor begonnen. Gewoon, omdat het zo'n ontzettend mooie motor was. Ik ben er altijd verliefd op gebleven, maar het plezier werd wel steeds minder. Het constant hangen op je polsen is gewoon doodvermoeiend. Behalve op hoge snelheden, maar die rijd je in de praktijk toch bijna nooit in Nederland.

Na vier jaar toch maar het stoute schoenen aan getrokken en feitelijk weer dezelfde fiets gekocht, maar dan in naked variant. Dus met een veel hoger en breder stuur. Een verademing. Niet alleen zit het veel comfortabeler, het stuurt ook veel makkelijker door het bredere stuur i.p.v. de clip-ons.

Het is niet voor niets dat de verkoopaantallen van de echte racers jaar na jaar afnemen. Het is op straat gewoon enorm beperkend. Het kàn wel, maar de wat 'hogerop-motoren' bieden uiteindelijk - mijn inziens - veel meer plezier. En meer vertrouwen ook, niet onbelangrijk als beginner.
 
@RonaldV83
De rr viel gelijk al af toen ik op de cbr had gezeten.
Daar vond ik ook wel dat ik genoeg voorover zat :+

@roestendoenze
Ik denk ook wel dat ik het ga doen :)
Het enige nadeel is 'niet het type wat ik wil' maar daar staan een heleboel voordelen tegenover.
Dan kan ik in de tussentijd gewoon lekker leren rijden op een betrouwbare motor die ik ken en doorsparen voor een andere.

Wat voor motor heb jij @MooMoo ?
 
Kwam nog een foto tegen van mijn tweede rijles (lang geleden :')).
Staat het een beetje?

Inmiddels heb ik een roze helm en heb een zwart-wit-roze motorpak voor als ik mijn rijbewijs heb :)
19598944_1301568346607693_2995487460539890758_n.jpg
 
Hoi hoi.
Vond jij dat een fijne lesmotor die van de foto waar jij op zit?
Zelf heb ik plannen om een Honda CB500F aan te schaffen.
Volgens mij lijkt dat qua rijeigenschappen wel wat op die lesmotor van jou.
Wat een heerlijke hobby is het toch.
Vr gr
 
Dit is ook een honda cb500 f (2007) :)
Vond het altijd fijne motoren om op te rijden, had uiteindelijk wel een vaste motor omdat ik die het fijnste vond :)
 
lijkt me een fijne motor om op te beginnen.
Ik heb gister ook mn eerste motor gekocht (CB1000R).
Proefgereden op verschillende motoren, maar race segment kreeg ik snel last van zithouding bij rustig rijden.
Mocht je uit de buurt komen mag je altijd testen, heerlijke zit en stuurmachine en power genoeg.
 
Niks mis met een CB500F. Fut genoeg om "mee te komen" (tenzij je circuit aspiraties hebt). Belangrijk in het begin is vooral een motor die je makkelijk pakt zodat je lekker veel kunt rijden voor de routine en ervaring. Uiterlijk is veel minder belangrijk dan zithouding en vertrouwen: niets zo lullig als "je droom aan duigen" te laten vallen.
 
@Chris ofc
Sorry heb over je reactie heen gelezen.
Dat het niet het 'type' is wat ik graag zou willen is eigenlijk alleen het enige nadeel op dit moment.
Denk dat dit wel een mooie motor is om op te beginnen en verder te sparen voor mijn droommotor :)
Dan komen er ook wel wat meer opties bij omdat mijn budget dan beter is :)
 
Staat het een beetje?
Staat prima. Misschien nog een donker puig ruitje erop, en zo'n ring op je tankdop met zo'n klik systeem tanktas en dan kun je er prima woonwerk mee doen. :]

Ik zie wel dat je schouders en polsen niet in de meest ontspannen houding zijn. O-)
De rem- en koppelingshendels zitten volgens mij ook wat te laag voor je. En zadel is zo te zien ook in hoogte verstelbaar. Lijkt optisch namelijk precies op het zadel van mijn 2008 cbf600.
 
@Lucifer1987
Bedankt voor je reactie en aanbod!
Denk dat een 1000r aardig vergelijkbaar is alleen een stuk zwaarder :')

@Nejra
Haha circuit hoef ik niet op hoor :')
Wil gewoon lekker met het verkeer kunnen meerijden en een leuk totaalplaatje hebben :P
 
@Chris ofc
Sorry heb over je reactie heen gelezen.
Dat het niet het 'type' is wat ik graag zou willen is eigenlijk alleen het enige nadeel op dit moment.
Denk dat dit wel een mooie motor is om op te beginnen en verder te sparen voor mijn droommotor :)
Dan komen er ook wel wat meer opties bij omdat mijn budget dan beter is :)

Dan heb ik niets gezegd :9, eventueel is een CBF600 ook wel leuk.. mocht je er een kunnen vinden binnen het budget.
 
@roestendoenze
Haha klopt, ik rij nu een stuk relaxter.
Deze foto komt nog uit 2017 (de les voor mijn val, daarna jaar gestopt geweest ivm rugklachten).
Ga wel even kijken voor zo'n ruitje, ga hem dan natuurlijk wel helemaal eigen maken :)

Denk trouwens dat ik ga vragen of ik mijn les zaterdag met de cb500 de weg op mag.
Kan ik hem gelijk goed uittesten :)
 
Mijn eerste was een GSX 750, deze kostte volgens mij 600 en is voor ongeveer de helft verkocht aan een forum lid na een jaar.

Ik vond het wel leuk en familie leden en vrienden hebben er een beetje op geoefend voor de rijlessen.

Achteraf bleek wel dat hij technisch niet helemaal in orde was.. goedkoop kan ook duurkoop zijn!
 
Vertrouw er wel op dat de rijschool geen troep verkoopt :P
En ze weten denk wel dat ik niet altijd een makkelijk type ben (muwhaha).
Al kan ik er 1/2 jaar mee rijden is dat gewoon mooi.
Met een motor via marktplaats is het ook altijd maar de vraag.
 
Hieronder een fototje van de CB600F (hornet) uit 2000 welke ik in de garage heb staan. mag weg voor een conforme prijs.. Als het voor een MF'er is geef ik hem eerst nog een beurtje bij Zot.

Dit is de eerste motor van een vriend, zal iets van € 1500-2000 waard zijn.

Edit: Ik probeer hem overigens niet te slijten aan je hoor, het is meer ter illustratie.

honda cb600f.png
 
Wel mooi dat die rijschool CBF500 abs heeft.. toch een voordeel als beginnend rijder.
Maar zelfs voor ervaren rijders fijn om te hebben, je weet nooit in welke situaties je komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan