motoren op aanhangwagen verzekerd?

fireblade65

Die hard MF'er
30 dec 2009
921
0
Volgende week gaan we met 2 motoren op een aanhangwagen naar het beierse woud.
Nu zijn de meningen verdeeld over de verzekering van de motoren/aanhangwagen bij ongeval of schade door/aan aanhangwagen/motoren.
Vraag is nu of dit via de auto vezekering of via de motorverzekering loopt in geval van schade?
 
Vraag het aan je verzekering zou ik zeggen.

Beetje kort maar hij heeft wel gelijk.

Aanhangwagen Rijbewijs - Wat mag er geremd en ongeremd achter mijn auto?

Wat de auto ongeremd en geremd mag trekken staat op het kentekenbewijs en is online te zien bij het RDW. Voer kenteken in en kijk onder eigenschappen

Het genoemde gewicht is het totaalgewicht.
totaalgewicht = gewicht van de aanhangwagen + gewicht van de lading.

De meeste auto's mogen ca. 400kg ongeremd trekken. Dit betekend dat bij een eigengewicht van de aanhangwagen van 150kg er slechts 250kg aan lading mag worden vervoerd.

Overbelading kan tot fikse bekeuringen leiden en in het geval van een ongeluk bent u niet verzekerd. '(
 
Dat is nou motorforum, vraag iets, vervolgens worden er allerlei dingen gecontroleerd door de mfers, en de originele vraag word vergeten.

Ik zal even helpen, hebben de banden van je aanhanger nog wel genoeg profiel? Geen droogtescheuren?!
 
Volgende week gaan we met 2 motoren op een aanhangwagen naar het beierse woud.
Nu zijn de meningen verdeeld over de verzekering van de motoren/aanhangwagen bij ongeval of schade door/aan aanhangwagen/motoren.
Vraag is nu of dit via de auto vezekering of via de motorverzekering loopt in geval van schade?

Welke mening?
Die van een verzekeraar of die van mensen die er eigenlijk niet zoveel van weten?
 
Maar goed: motorvoertuigen (en vaartuigen) zijn bij veel polissen uitgesloten. Dan geldt dus de polis van het motorvoertuig.

Diefstal uit een garage of woonkamer gaat dus niet op de inboedel, maar op de voertuigverzekering.

Hetzelfde principe geldt voor trekken of slepen er van. Wil je zekerheid: bel je verzekeraar.
 
Diefstal wel maar voor andere zaken moet je deelnemen aan het verkeer (met de motor).
Voor de zekerheid polis checken.
Kijk eens op www.polisvoorwaardenonline.nl
 
Bedankt voor de reacties.
Polisvoorwaarden is natuurlijk gelezen ;) , maar deze maken ze zo dat je ze net niet helemaal begrijpt.
De vraag was/is: Is de lading (in dit geval 2 motorfietsen) gedekt?
Nu heb ik dit uit mijn polisvoorwaarden gecopyeerd.

ARTIKEL 21
Omvang van de dekking
De te verlenen verhaalsservice houdt in: het verlenen van bijstand bij
het verhalen van een door verzekerde geleden schade op een wettelijk
aansprakelijke derde indien en voorzover deze schade is ontstaan door
een verkeersongeval of een (andere) onverwachte aanraking met een,
zich buiten het motorrijtuig bevindend, voorwerp. Onder motorrijtuig
wordt mede begrepen de aan een personenauto/bestelauto gekoppelde
caravan of aanhanger. Onder schade wordt verstaan:
a. schade aan het verzekerde motorrijtuig, waaronder mogelijke
waardevermindering als gevolg daarvan;
b. huurkosten voor een vervangend motorrijtuig;
c. schade, anders dan door diefstal ontstaan aan goederen in of op
het verzekerde motorrijtuig (bij een bestelauto: in de cabine)
voorzover behorend tot de particuliere huishouding van een
verzekerde.
De schade moet zijn ontstaan gedurende de looptijd van de
verzekering.

Staat volgens mij in dat dus de aanhangwagen onder de dekking valt, maar word niets over de lading vertelt. :( ;( :X
 
Dit gaat volgens mij alleen over de verhaalservice, en dus alleen over het verhalen van schade op anderen. En zelfs hier wordt bij een bestelauto al de lading uitgesloten (men spreekt over goederen in alleen de cabine). Ik zou op basis hiervan zeker nog eens goed kijken of de lading van een eventuele aanhanger gedekt is. En of daarbij dan motorvoertuigen niet uitgesloten zijn...

Diefstal lijkt me heel sterk dat dat onder de verzekering van de auto/aanhanger valt, want dan zou je altijd roepen dat je motor van een aanhanger gejat is...
 
Hij is toch zwz verzekerd, WA, dus als er iemand tegen aanrijd is het toch gedekt... of ben ik nu raar aan het denken?
 
Bedankt voor de reacties.
Polisvoorwaarden is natuurlijk gelezen ;) , maar deze maken ze zo dat je ze net niet helemaal begrijpt.
De vraag was/is: Is de lading (in dit geval 2 motorfietsen) gedekt?
Nu heb ik dit uit mijn polisvoorwaarden gecopyeerd.

ARTIKEL 21
Omvang van de dekking
De te verlenen verhaalsservice houdt in: het verlenen van bijstand bij
het verhalen van een door verzekerde geleden schade op een wettelijk
aansprakelijke derde indien en voorzover deze schade is ontstaan door
een verkeersongeval of een (andere) onverwachte aanraking met een,
zich buiten het motorrijtuig bevindend, voorwerp. Onder motorrijtuig
wordt mede begrepen de aan een personenauto/bestelauto gekoppelde
caravan of aanhanger. Onder schade wordt verstaan:
a. schade aan het verzekerde motorrijtuig, waaronder mogelijke
waardevermindering als gevolg daarvan;
b. huurkosten voor een vervangend motorrijtuig;
c. schade, anders dan door diefstal ontstaan aan goederen in of op
het verzekerde motorrijtuig (bij een bestelauto: in de cabine)
voorzover behorend tot de particuliere huishouding van een
verzekerde.
De schade moet zijn ontstaan gedurende de looptijd van de
verzekering.

Staat volgens mij in dat dus de aanhangwagen onder de dekking valt, maar word niets over de lading vertelt. :( ;( :X

Niet dat het er echt toe doet, maar volgens mij lees ik:

Onder motorrijtuig wordt mede begrepen de aan een personenauto/bestelauto gekoppelde caravan of aanhanger.

Dus de aanhanger is verzekerd.....

En verder lees ik:

Onder schade wordt verstaan:
c. schade, anders dan door diefstal ontstaan aan goederen in of op
het verzekerde motorrijtuig (bij een bestelauto: in de cabine) voorzover behorend tot de particuliere huishouding van een verzekerde.


Ik lees hier niet anders dat de verhaalservice ook geldt voor dat wat er op de aanhanger staat, tenminste als de motor van jou particulier is en niet van een motorzaak of raceteam bijv.


Maar ja....dat is dus als je een ongeluk krijgt en de schade verhaalt moet worden op de tegenpartij. Hoe het zit als jij een ongeluk krijgt zonder dat een ander betrokken is weet ik dan ook weer niet :')
 
Dit artikel geeft daar best wel duidelijkheid over. ten eerste zegt het dat de verzekering gaat helpen je centjes te krijgen als er door een ander bij een verkeersongeval schade wordt toegebracht aan het voertuig of aan de daardoor getrokken aanhangwagen. Tevens geldt dit voor goederen die zich op af in het voertuig bevinden. Het artikel gaf al aan dat een aangekoppelde aanhanger onder het motorrijtuig wordt begrepen. Deze goederen moeten tot de particuliere huishouding van de verzekerde behoren. Een motor valt daar dus niet onder. Er wordt al duidelijk aangegeven dat de goederen zich bij een bestelwagen in de cabine moeten bevinden, dat zegt ook al iets.

Daarnaast, laat het duidelijk zijn dat de verzekering dus niet zegt dat ZIJ de schade gaan betalen, zij gaan je helpen de schade te verhalen op de tegenpartij, indien er een wettelijk aansprakelijke tegenpartij is. Is het verkeersongeval je eigen schuld, dan krijg je dus helemaal niets, tenzij je een casco verzekering het (all-risks), in dat geval wordt ook de schade uitbetaald, maar ALLEEN AAN HET VERZEKERDE VOERTUIG!

Is ook logisch. Stel je voor, je koopt een auto van, laten we zegen, 16.000 euro en sluit een all-risks verzekering af. De premie wordt berekend naar de nieuwwaarde van de auto, en aangezien je al jaren schadevrij rijdt, krijg je ook nog eens 60% no-claim korting. Mooi.

Nu ga je achter die auto een caravan hangen van 45.000 euro, met daar achterop bevestigd je splinternieuwe Harley van 35.000 euro. Nu zou de verzekeringsmaatschappij dus opeens het risico dragen voor 96.000 euro, terwijl je premie betaald voor 16.000? Ze zijn daar echt niet helemaal gek.

Bovendien, in de polisvoorwaarden staat altijd dat, indien er een afzonderlijke verzekering is afgesloten, deze eerst dient te worden aangesproken. Als je motor dus uit de garage wordt gstolen, doe je eerst een beroep op de motorverzekering. Dekt deze de diefstal niet, dan kun je een beroep doen op de inboedelverzekering, afhankelijk van de polisvoorwaarden.

Vooral het laatste stukje zou je vraag dus moeten beantwoorden. De motoren vallen onder de dekking van hun eigen verzekering. Zijn zij niet all-risks verzekerd, en je raakt betrokken bij een ongeval waarbij de motoren schade oplopen, heb je een probleem. Mocht je de motoren verzekerd willen hebben, zul je met je verzekeringsmaatschappij contact op moeten nemen voor een (tijdelijke) aanvullende verzekering. Zorg dat alle afspraken ook schriftelijk bevestigd worden.
 
Laatst bewerkt:
Welke dekkign zoek je eigenlijk :? Erg onduidelijk nu :/

Tegen terroristische aanslag?
Schade door hagelbui?
Schade door een ander?
Schade door een atoomkernreactie?
Schade door zelf een ongeluk veroorzaken?
 
@ deputy duc, duidelijk verhaal, dit bedoelde ik.
@martell, schade door bv aanrijding/ ongeluk.

Motoren zijn all-risk, auto ook.
 
Niet dat het er echt toe doet, maar volgens mij lees ik:

Onder motorrijtuig wordt mede begrepen de aan een personenauto/bestelauto gekoppelde caravan of aanhanger.

Dus de aanhanger is verzekerd.....

En verder lees ik:

Onder schade wordt verstaan:
c. schade, anders dan door diefstal ontstaan aan goederen in of op
het verzekerde motorrijtuig (bij een bestelauto: in de cabine) voorzover behorend tot de particuliere huishouding van een verzekerde.


Ik lees hier niet anders dat de verhaalservice ook geldt voor dat wat er op de aanhanger staat, tenminste als de motor van jou particulier is en niet van een motorzaak of raceteam bijv.


Maar ja....dat is dus als je een ongeluk krijgt en de schade verhaalt moet worden op de tegenpartij. Hoe het zit als jij een ongeluk krijgt zonder dat een ander betrokken is weet ik dan ook weer niet :')


Er bestaan wel goederen transport verzekeringen voor bedrijven, die heb ik ook lopen, gezien het prijskaartje van hetgeen ik vervoer. Maar of er ook zoiets voor particulieren is? Geen idee. Gewoon de motoren zelf goed verzekeren lijkt me het beste.
 
Ik volg dit topic, interessant.

Toch vraag ik me af welke verz. de schade aan een eventuele tegenpartij uitkeert als er een motor van de trailer valt?
Zowel mijn motor als auto zijn wa verz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan