Motoren op de busbaan

Saco

Die hard MF'er
19 feb 2009
386
21
Moordrecht
Op de website van d66
http://plein66.nl/users/thoughts/1322-saco-van-loon
ben ik een discussie begonnen over de volgende stelling:

"Voor de doorstroming van het verkeer is het toestaan van motoren op de busbaan in de stad en buiten de bebouwde kom een verdedigbaar idee. Uiteraard blijven de bussen voorrang houden en moeten motoren uitwijken als een bus wil passeren. "

Het idee wordt in Engeland uitgeprobeerd. Een medemotoraar (Piet) heeft opgezocht:

"Als proef over een periode van 18 maanden, om vastlopen van verkeer tegen te gaan en gebruik van gemotoriseerde tweewielers te stimuleren, heeft Londen de rood gemarkeerde busbanen in de stad vrijgegeven voor motoren en scooters. De busbaan wordt nu gedeeld door, bussen, taxi's, fietsers, scooters en motorrijders. Dit betekent dat er voor de motorrijders 180 mijl (288 km) " vrij baan" beschikbaar is in de drukke spitsuren. Het toelaten van motoren op de busbaan gaat 5 januari van start als een proef die 18 maanden gaat duren, daarna wordt de periode geevalueerd."

Als jullie deze mening delen, zorg dan dat het idee bij je partij gaat leven.
 
Ja leuk idee.
Totdat je merkt dat je nooit door mag rijden, omdat je die dingen nooit op 'groen' zal krijgen. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dagelijks door eindhoven centrum in ochtend en avond spits.. Geen enkel probleem. Toegegeven de busbaan heeft vaker "groen" om door te rijden.
 
Bij de Spijkenisse brug ligt ook in- en uitgaand een (helaas ongebruikte) busbaan.

Als de brug openstaat pak ik met de motor deze baan om zo voor aan te staan.

Meestal zonder problemen.
 
Bij de Spijkenisse brug ligt ook in- en uitgaand een (helaas ongebruikte) busbaan.

Als de brug openstaat pak ik met de motor deze baan om zo voor aan te staan.

Meestal zonder problemen.

Daar rij ik ook regelmatig..., net name gedurende de zomermaanden + op de, helaas ook ongebruikte busbaan op de Aveling.
 
Tja,

busbanen. Het excuus van ambtenaren om niets te hoeven doen aan doorstroming van een verstopt stuk weg. Sterker nog, meestal wordt er een baan afgehaald van een weg die al niet lekker doorstroomt.

Alsof die enorme veecontainers zo veel voorrang "verdienen"....
 
Je moet toch iets om iets wat veel te duur en onaantrekkelijk is een beetje aantrekkelijk te maken? En begin vooral niet met argumenten als "millieu" ofzo, want het is al lang bekend dat een bus per passagier meer vervuilt dan alle overige vervoersmiddelen.
 
Als jullie het idee van motoren op de busbaan ondersteunen, zorg dan dat het idee bij je politieke partij gaat leven. Lobby'en graag.
 
In Engeland zijn er al een jaar of 2 in een paar grote steden proefprojecten met motor-op-busbaan. Resultaten zijn dusdanig positief dat de projecten uitgebreid worden.
Ook in Belgie word er deftig onderzocht naar de mogelijkheden daaromtrent.
 
Ik ga dagelijks door eindhoven centrum in ochtend en avond spits.. Geen enkel probleem. Toegegeven de busbaan heeft vaker "groen" om door te rijden.

Zou het kunnen zijn dat de chauffeur een zender aan boort heeft om de regelinstallatie te melden dat er een bus aankomt en zo versneld groen krijgt ?

EgbertO
 
Ik vind het idee weinig goeds hebben. Ik denk dat de negatieve gevolgen groter zijn dan de positieve.
Volgens mij hebben wij als motorrijders nagenoeg geen negatieve invloed op de verkeersdoorstroming.
Waarom zouden wij dan juist over een praktisch lege busbaan mogen?
De koekblikkers die gezellig in de rij vooruit kruipen balen er al van dat we tussen de file doorrijden en "voorkruipen" bij verkeerslichten. Als we dan ook nog eens over de busbaan iedereen voorbij jagen, creert dit al helemaaaal geen good-will.
 
dan gaan ze ook gebruik maken van hun "ooit verkregen A middels 3 weken met een L-plaatje rondrijden" en ook motorrijden en zo ONS ook nog eens in gevaar brengen....

zie motorrijders (vooral in de zomer) toeren uithalen :X :N
zelf in hooligan-modus kan ik daar niet aan tippen...
 
Ik vind het idee weinig goeds hebben. Ik denk dat de negatieve gevolgen groter zijn dan de positieve.
Volgens mij hebben wij als motorrijders nagenoeg geen negatieve invloed op de verkeersdoorstroming.
Waarom zouden wij dan juist over een praktisch lege busbaan mogen?

De koekblikkers die gezellig in de rij vooruit kruipen balen er al van dat we tussen de file doorrijden en "voorkruipen" bij verkeerslichten. Als we dan ook nog eens over de busbaan iedereen voorbij jagen, creëert dit al helemaal geen good-will.

Over dat "jagen" wat een enkeling dan zou gaan doen, had ik ook m'n bedenkingen.
D'r zijn er altijd wel een paar die het verzieken voor de rest.

Voor wat betreft de nagenoeg geen negatieve invloed.....
....het fijnste en beste argument om die busbaan te gebruiken,
....is dat WIJ niet meer tussen de 'blikken' hoeven te manoeuvreren. ;)
 
Over dat "jagen" wat een enkeling dan zou gaan doen, had ik ook m'n bedenkingen.
D'r zijn er altijd wel een paar die het verzieken voor de rest.

Voor wat betreft de nagenoeg geen negatieve invloed.....
....het fijnste en beste argument om die busbaan te gebruiken,
....is dat WIJ niet meer tussen de 'blikken' hoeven te manoeuvreren. ;)

Dat drukt ook weer verzekerings kosten omdat eoa gaspedaalartiest je klem zet of omver rijdt met de beroemde woorden:"Ik had je niet gezien (omdat ik te lui was mijn nekje te verdraaien)".
 
Over dat "jagen" wat een enkeling dan zou gaan doen, had ik ook m'n bedenkingen.
D'r zijn er altijd wel een paar die het verzieken voor de rest.

Voor wat betreft de nagenoeg geen negatieve invloed.....
....het fijnste en beste argument om die busbaan te gebruiken,
....is dat WIJ niet meer tussen de 'blikken' hoeven te manoeuvreren. ;)

Er zijn ook bussen die zich misdragen in het verkeer. We moeten niet meteen negatief over onszelf praten, zie het positief in m.b.t. veiligheid voor de motorrijders.

Als je dan een busbaan misbruiker ziet rijden, spreek hem daar dan op aan.

Vind het idee wel iets om meer mee te doen.
 
Om je een idee te geven over het verkeer in london, en waarom ze de busbaan willen gebruiken:

Ik denk dat het in nederland een stuk minder nuttig zou zijn om via de busbaan te mogen.
Ook denk ik dat de koekblikkers verward worden van op 1 moment tussen de auto's en ander moment over busbaan. (mensen die gaan denken dat je over de busbaan MOET enzo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan