Motoren op de busbaan

Daar rij ik ook regelmatig..., net name gedurende de zomermaanden + op de, helaas ook ongebruikte busbaan op de Aveling.

Iedere ochtend tussen de file door lavrerend en eenmaal op de Aveling rustig het verkeer passerend over de busstrook. Niemand die er last van heeft, de meeste automobilsten maken gewoon ruimte om je in te laten voegen als er onverhoopt toch een bus of voorrangsvoertuig langs moet. Ook op de terugweg naar huis (de brug staat standaard open... B| ) ga ik over de busbaan tot aan de slagbomen, scheelt 'n hoop tijd!
 
busbanen, voetpaden, fietspaden, wildpaden, ruiterpaden..

iedereen heeft z'n eigen pad... en waar blijft ONS vrije pad nou??
 
slecht plan.

a: je hebt altijd rood, groen werkt alleen bij bussen.
B: ligt altijd veel olie op het wegdek, meestal na regen erg glad.

Nee geen goed idee volgens mij dan.
Gewoon rustig afwachten op de gewone rijbaan.
De wereld is ook gejaagd genoeg.

Maar als een ander dit wel wil, dan mijn zegen.

gr Evert
 
Ik vind het idee weinig goeds hebben. Ik denk dat de negatieve gevolgen groter zijn dan de positieve.
Volgens mij hebben wij als motorrijders nagenoeg geen negatieve invloed op de verkeersdoorstroming.
Waarom zouden wij dan juist over een praktisch lege busbaan mogen?
De koekblikkers die gezellig in de rij vooruit kruipen balen er al van dat we tussen de file doorrijden en "voorkruipen" bij verkeerslichten. Als we dan ook nog eens over de busbaan iedereen voorbij jagen, creert dit al helemaaaal geen good-will.
Als motoren op de busbaan zouden mogen, dan stimuleer je daarmee het motorrijden. De automobilisten zullen sneller geneigd zijn om de auto thuis te laten en de motor/scooter te nemen. Ergo, de verkeersdrukte neemt af en ook de files. DAT is de redenatie.
 
Motoren op de busbaan lijkt me wel wat. Het scheelt dat de motorrijders dan niet door de verkeersdrukte heen hoeven, en het scheelt dat er dan minder voertuigen op de toch al drukke wegen rondrijden.

Zo ligt er bij de A1 een heel leuk stuk busbaan. Vanaf Naarden tot aan Muiden niet over de snelweg lijkt me in de spits voor motorrijders wel een aantrekkelijke optie.
 
Met de motor op de busbaan (Driebergseweg vanaf Zeist verkeerslichten net voor het station) heeft mij eens 120 gulden gekost voor 10 meter gebruik van die baan. (wilde rechtsaf)
"Geen gebruik juiste rijbaan". Tapijt is goedkoper. :(

Doe het overal wel vaker maar blijf het een groot risico vinden gezien de eventuele financiële gevolgen.

De busbaan blijft voor bussen en een racebaan voor taxi's. (die er aan het eind graa weer tussen willen.)
Zal niet haalbaar zijn om er goede sier mee te maken voor een wethouder of minister voor die (iho)paar motorrijders.

Groeten, Broos
 
slecht plan.

a: je hebt altijd rood, groen werkt alleen bij bussen.
B: ligt altijd veel olie op het wegdek, meestal na regen erg glad.

Nee geen goed idee volgens mij dan.
Gewoon rustig afwachten op de gewone rijbaan.
De wereld is ook gejaagd genoeg.

Maar als een ander dit wel wil, dan mijn zegen.

gr Evert

klopt als een bus....hoe toepasselijk :X

ben zelf werkzaam bij het gvb in amsterdam op de bus en kan het alleen maar afraden op uberhaupt op de busbaan te rijden met de motor.
het klopt dat alleen de bus de 9 lichtenbakkies (verkeerslichtjes) kan beinvloeden,sta je er met een ander motorvoertuig dan duurt het een week voordat je iets anders ziet dan rood.
dit zou simpel aangepast kunnen worden maar de kans van slagen ligt onder het vriespunt..... :N

het belangrijkste is idd de bende die de bus tijdens het rijden en bij stilstand regelmatig verliest.....olie en diesel.
nu zal het bij de nieuwe karren van ons enorm meevallen,maar gezien het feit dat het wagenpark gemiddeld 10 jaar mee moet gaan,rijden er natuurlijk ook een heleboel museumstukken mee die het autotron nog niet eens zou willen hebben.
uit elkaar vallen doen ze echt niet,maar het komt met meer dan regelmaat voor dat ik enorme dieselsporen tegenkom waar zelfs een 18 ton zware bus op 6 wielen van aan de wandel gaat.......rijd je daar met je motor dan lig je onherroepelijk op je platte bek!

in veel van dit soort gevallen is dit niet direct een technisch falen maar eerder een blunder van de schoonmaak/tankploeg die verzuimd heeft om de boel weer goed af te sluiten.
wat ook met regelmaat gebeurd is dat niet nader te benoemen zeikerig petjes volk het leuk vind om alles los te draaien van een bus waaronder ook de afdichtdoppen die dus nooit achter een slot zitten.

als er 400 liter diesel in een tank zit zonder enige afdichting dan giert het er werkelijk bij de eerste de beste bocht uit alsof de westerschelde kering niet meer bestaat.
evengoed nogmaals een tip van de busmeneer hier....

daar waar je weet waar ook op de rijbaan een stads/streek of andere lijndienst rijd,wees dan binnen het redelijke waakzaam dat bij bv mini rotondes en of verkeerspleinen de kans reëel is dat er diesel op het wegdek kan liggen.
in 9 van de 10 gevallen kom je er pas achter als je kin al op het asfalt ligt en je motor rechts de mannen van de plantsoenendienst de stuipen op het lijf jaagt.

de garoeten allemaal *O*



ps...


alle mf'ers rijden met mij gratis mee :+
 
Laatst bewerkt:
motoren op de busbaan? Besef wel even dat daar ook ambulances en brandweerwagens rijden en harder willen dan op een normale weg. Bovendien rijden buschauffeurs daar als asocialen, dus ik hou het mooi bij de "gewone" weg.
 
Laatst bewerkt:
Met de motor op de busbaan (Driebergseweg vanaf Zeist verkeerslichten net voor het station) heeft mij eens 120 gulden gekost voor 10 meter gebruik van die baan. (wilde rechtsaf)
"Geen gebruik juiste rijbaan". Tapijt is goedkoper. :(


je bent in de zeik genomen..
gebruik busbaan is € 65,- (weet ik uit ervaring )
 
Knip..

het klopt dat alleen de bus de 9 lichtenbakkies (verkeerslichtjes) kan beinvloeden,sta je er met een ander motorvoertuig dan duurt het een week voordat je iets anders ziet dan rood.
dit zou simpel aangepast kunnen worden maar de kans van slagen ligt onder het vriespunt..... :N

het belangrijkste is idd de bende die de bus tijdens het rijden en bij stilstand regelmatig verliest.....olie en diesel.

in veel van dit soort gevallen is dit niet direct een technisch falen maar eerder een blunder van de schoonmaak/tankploeg die verzuimd heeft om de boel weer goed af te sluiten.
wat ook met regelmaat gebeurd is dat niet nader te benoemen zeikerig petjes volk het leuk vind om alles los te draaien van een bus waaronder ook de afdichtdoppen die dus nooit achter een slot zitten.

Knip...

alle mf'ers rijden met mij gratis mee :+

Wat betreft die lichtbakkies..

Als het in de stad is komt er regelmatig een bus achter je staan zeker in de spits. Als het rustiger is neem je de gewone rijbaan.

Ik waardeer je eerlijkheid maar Het de verantwoordelijkheid van de busmaatschappij met daarbij de schoonmaak/tankploeg en de buschauffeur dat dit soort slordigheden niet voorkomen. Dus betere instructie en controle door de chaufeur voor dat je gaat rijden.

Ook is het natuurlijk idioot dat als dit zo vaak voorkomt de doppen e.d. niet achter slot en grendel zitten.
 
slecht plan.
a: je hebt altijd rood, groen werkt alleen bij bussen.
B: ligt altijd veel olie op het wegdek, meestal na regen erg glad.
Ja, nou, inderdaad, hier noem je wel even twee absoluut onoverkomelijke problemen op zeg :z
Sjemig hee, stel je voor.. kom je om 00:02 aan, de laatste bus is net langs geweest, en je hebt rood... sta je dus gewoon tot de volgende ochtend te wachten :o


o! o! Wacht!! Misschien kunnen ze die lichten aanpassen?

En olie op de weg... dat heb je toch overal :?

Ik voel er wel wat voor... de busbaan van Hoofddorp naar Schiphol bijvoorbeeld :9 Zelfs de bussen rijden daar dik 350 km/h *D
 
Laatst bewerkt:
Als motoren op de busbaan zouden mogen, dan stimuleer je daarmee het motorrijden. De automobilisten zullen sneller geneigd zijn om de auto thuis te laten en de motor/scooter te nemen. Ergo, de verkeersdrukte neemt af en ook de files. DAT is de redenatie.

Ik denk dat dat effect nog weleens tegen zal vallen. Immers, veel automobilisten hebben op hun papiertje/plasticje geen datum achter de A-categorie staan.

Daarnaast: op het moment dat er dusdanig veel motorrijders bijkomen die lekker gebruik gaan maken van de busbaan zullen de bussen en voorrangsvoertuigen hier ongetwijfeld hinder van gaan ondervinden. Vervolgens kan je erop wachten dat aan dergelijk busbaangebruik beperkingen opgelegd gaan worden of dat dit zelfs weer afgeschaft wordt.
 
Het lijkt of veel motorrijders een negatief beeld hebben over collega motorrijders.
Ik vind het wel stimulerend dat veel mensen meedenken.
Breng het aub onder de aandacht van je politieke partij. !
 
Laatst bewerkt:
Als motoren op de busbaan zouden mogen, dan stimuleer je daarmee het motorrijden. De automobilisten zullen sneller geneigd zijn om de auto thuis te laten en de motor/scooter te nemen. Ergo, de verkeersdrukte neemt af en ook de files. DAT is de redenatie.

Klopt, het idee is inderdaad om het motor rijden te stimuleren. Hier in London ziet men (geheel in tegenstelling tot NL) de motor als oplossing voor het file probleem. De congestioncharge geldt om diezelfde reden dan ook niet voor motoren.
En aangezien je hier, net als in veel andere landen, met een ééndaagse cursus op een 125cc mag rijden is de overstap van auto naar motor een stuk kleiner. En je mag dan dus over de busbaan én je hoeft geen £10,- per dag te betalen om daar het centrum te mogen.
En door de belachelijk hoge huizenprijzen in London forenzen veel mensen van hun werk in central London naar de rand van de stad waar huizen net iets betaalbaarder zijn. Een uur van huis naar werk wordt hier als heel normaal gezien (Ik heb collega's die meer als 2 uur onderweg zijn, enkele reis). En met een bevolking van 7.1 miljoen mensen is dat een behoorlijke volksverhuizing, en dat twee keer per dag.
Vergeet ook niet hoe groot London is, vanaf het centrum naar de rand van de stad is toch al vlug 20 kilometer. Wel of geen busbaan zal je dan vlug een half uur schelen (en in de spits nog veel meer)
Maar door het verschil in wetten en situatie zou het effect op de verkeersdrukte in NL vrijwel nihil zijn.
 
Het lijkt of veel motorrijders een negatief beeld hebben over collega motorrijders.
Ik vind het wel stimulerend dat veel mensen meedenken.
Breng het aub onder de aandacht van je politieke partij. !

Ik vind het wel stimulerend om te weten wat jouw rol is in dit geheel, aangezien je je speciaal hebt geregistreerd om dit topic te starten ;)
 
Het lijkt of veel motorrijders een negatief beeld hebben over collega motorrijders.
Ik vind het wel stimulerend dat veel mensen meedenken.
Breng het aub onder de aandacht van je politieke partij. !
Hoezo denk jij dat we uberhaubt een politieke hebben? :?
Vingers op wie lid is van een politieke partij!
 
Ik denk dat dat effect nog weleens tegen zal vallen. Immers, veel automobilisten hebben op hun papiertje/plasticje geen datum achter de A-categorie staan.
Klopt, daarom dat ik ook zei dat er in België over serieus over nagedacht wordt.
Hier is het namelijk zo dat iedereen die een autorijbewijs van voor 1989 heeft daarmee automatisch ook het A-rijbewijs heeft, zonder bijkomende lessen of examens te moeten doen.

Anyway,
De meesten met een autorijbewijs mogen ook op een 125cc. En DAT is wat je noemt een grandioze stimulans voor het (voor)stadsscooter gebruik.
En het is niet alleen goed tegen files, maar er is ook minder parkeerruimte nodig.


Daarnaast: op het moment dat er dusdanig veel motorrijders bijkomen die lekker gebruik gaan maken van de busbaan zullen de bussen en voorrangsvoertuigen hier ongetwijfeld hinder van gaan ondervinden. Vervolgens kan je erop wachten dat aan dergelijk busbaangebruik beperkingen opgelegd gaan worden of dat dit zelfs weer afgeschaft wordt.

Ja, een goede regel zou er een analoog met filefilteren zijn: "
Busbaan mag gebruikt worden bij stilstaand of stapvoets verkeer. Eens de snelheid op de gewone rijbaan redelijk hoog is dan moet je die gewone rijbaan volgen"
 
Ik vind het wel stimulerend om te weten wat jouw rol is in dit geheel, aangezien je je speciaal hebt geregistreerd om dit topic te starten ;)

Ik ben sinds november motorrijder en zie op mijn woonwerk route asfalt liggen waar weinig gebruik van wordt gemaakt.

De methode bij file wel anders niet vind ik wel wat. Uiteraard voorang verlenen aan de bussen en aan al het andere verkeer als je weer de busbaan verlaat.
 
Voorang verlenen? Volgens mij is er helemaal geen sprake van een voorangssituatie, je wisselt gewoon van baan.
En hoe je bussen voorang moet geven terwijl je in de zelfde baan rijdt snap ik ook niet.
 
Ik ga dagelijks door eindhoven centrum in ochtend en avond spits.. Geen enkel probleem. Toegegeven de busbaan heeft vaker "groen" om door te rijden.
:^ Klopt, komt hierdoor.

Zou wel mooi zijn, kunnen we ook over de Keizersgracht als de Vestdijk weer eens vast loopt *D

OT: Ik stem vóór, maar vraag me af of het er echt sneller / veiliger op wordt. Je zit namelijk met het probleem dat die V-tag (zie link) niet werkt en je moet wachten op de reguliere lussen. Zo zie je taxi''s soms heel lang wachten voor een rood busverkeerslicht.
 
Laatst bewerkt:
En hoe je bussen voorang moet geven terwijl je in de zelfde baan rijdt snap ik ook niet.

Ook busbanen kruisen elkaar wel eens. Bijv, op Schiphol Oost lijkt er wel een compleet wegennet alleen maar voor bussen te zijn aangelegd.
 
Ook busbanen kruisen elkaar wel eens. Bijv, op Schiphol Oost lijkt er wel een compleet wegennet alleen maar voor bussen te zijn aangelegd.


En zijn er op de kruisende busbanen dan geen voorrangsregels? Zoals verkeer van rechts heeft voorrang, stoplichten, haaientanden? In dat geval zou je verwachten dat zowel de motor als de bus zich gewoon aan de verkeersregels houden. Dus ik zie nog steeds niet waarom een motor een bus voorrang moet gaan geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan