Motoren op de busbaan

Iedere ochtend tussen de file door lavrerend en eenmaal op de Aveling rustig het verkeer passerend over de busstrook. Niemand die er last van heeft, de meeste automobilsten maken gewoon ruimte om je in te laten voegen als er onverhoopt toch een bus of voorrangsvoertuig langs moet. Ook op de terugweg naar huis (de brug staat standaard open... B| ) ga ik over de busbaan tot aan de slagbomen, scheelt 'n hoop tijd!
idem hier. :^
 
Yep op de aveling rotondes pak ik ook regelmatig de busbaan. Volgens mij rijden daar ook geen bussen meer overheen toch, net zoals richting Spijkenisse.
 
Hoezo denk jij dat we uberhaubt een politieke hebben? :?
Vingers op wie lid is van een politieke partij!
Misschien zijn er zelfs wel anarchisten hier. Die mogen trouwens sowieso al gebruik maken van de busbaan, aangezien we in Nederland politieke vrijheid genieten en derhalve de regels dus niet voor hun gelden ;)
 
Op de website van d66
http://plein66.nl/users/thoughts/1322-saco-van-loon
ben ik een discussie begonnen over de volgende stelling:

"Voor de doorstroming van het verkeer is het toestaan van motoren op de busbaan in de stad en buiten de bebouwde kom een verdedigbaar idee. Uiteraard blijven de bussen voorrang houden en moeten motoren uitwijken als een bus wil passeren. "

Het idee wordt in Engeland uitgeprobeerd. Een medemotoraar (Piet) heeft opgezocht:

"Als proef over een periode van 18 maanden, om vastlopen van verkeer tegen te gaan en gebruik van gemotoriseerde tweewielers te stimuleren, heeft Londen de rood gemarkeerde busbanen in de stad vrijgegeven voor motoren en scooters. De busbaan wordt nu gedeeld door, bussen, taxi's, fietsers, scooters en motorrijders. Dit betekent dat er voor de motorrijders 180 mijl (288 km) " vrij baan" beschikbaar is in de drukke spitsuren. Het toelaten van motoren op de busbaan gaat 5 januari van start als een proef die 18 maanden gaat duren, daarna wordt de periode geevalueerd."

Als jullie deze mening delen, zorg dan dat het idee bij je partij gaat leven.

In belgie is dit al geheel wet! lekker op de pech/bus baan tuffen als de snelweg stilstaat! heerlijk!
 
hier (in Marseille) zijn ook al heel wat busbanen omgebouwd naar bus/motorbanen .... en dat werkt prima.
Het schiet sneller op over de busbaan en is ook veel veiliger dan tussen langzaam rijdende auto's jezelf naar voren proberen te wurmen.
 
In belgie is dit al geheel wet! lekker op de pech/bus baan tuffen als de snelweg stilstaat! heerlijk!

Don't be fooled.
De wegcode laat sinds 1sept 11 toe dat busbanen opengesteld worden voor motoren middels een specifiek bord & geschilderd motorsilhouet. Geen expliciete toelating = verboden voor motoren.
Tot nu toe ken ik nog steeds geen enkele busbaan die opengesteld is voor motoren.
Pechstrook is tot nader order nog steeds enkel voor stilstand bij pech.
 
Laatst bewerkt:
Zou het kunnen zijn dat de chauffeur een zender aan boort heeft om de regelinstallatie te melden dat er een bus aankomt en zo versneld groen krijgt ?

EgbertO

Jawel dit heet VETAG, ik heb volgens mij nog geen buschauffeur gelezen in dit topic, dus bij deze! Ik werk als buschauffeur, en ben zelf tegen het plan. Niet omdat motoren op de busbaan zelf in de weg rijden maar het heeft meer met kruispunten te maken.

Als buschauffeur ken je de meeste stoplichten onderweg (net zoals je de stoplichten woon-werk kent). En een veel gebruikte methode bij stoplichten voor bussen is dat ze langzaam aan komen rollen, en bij groen gas bijgeven. Bussen hebben namelijk VETAG waardoor ze eerder groen krijgen en daardoor staan wij zelden stil. Door alleen het gas lost te laten bij rood en gas bij geven bij groen scheelt dat aanzienlijk in brandstof en tijd. Want de gemiddelde snelheid ligt daardoor een stuk hoger. Op het moment dat er iemand op de busbaan voor het licht staat te wachten is de kans groter dat ik moet remmen of tot stilstand moet komen.

Dat betekent dat ik dan harder moet rijden op andere punten (gevaarlijk) en het tijdschema voor bussen is al strak en natuurlijk kan ik dan maar lekker te laat komen, maar bussen wisselen enkele keren per dag van chauffeur en jou collega neemt dan jou te laat tijd over.

Lege busbanen zorgen ervoor dat ik rustig en veilig kan rijden en toch op tijd kom. Bedenk dat een motor maar voor 1 persoon is (net als het merendeel van de auto's, fietsers, brommers etc) en dat in bussen soms wel meer dan 100 mensen zitten die anders 100 brommers waren geweest (schoolvolk), auto's etc. Dus vind ik dat de bussen ook wat meer vrij baan mogen krijgen en niet minder.
 
Laatst bewerkt:
de Waalbrug bij/in Nijmegen ideaal om de busbaan vrij te geven.
dat is nu net zo een plek waar dat de veiligheid kan vergroten.
 
Bij verkeerslichten moeten de motoren dus even aan de kant gaan staan bij rood tot er een bus aankomt!!!

Goed om te weten, bedankt JellseNietes...
 
Misschien zijn er zelfs wel anarchisten hier. Die mogen trouwens sowieso al gebruik maken van de busbaan, aangezien we in Nederland politieke vrijheid genieten en derhalve de regels dus niet voor hun gelden ;)
Omdat deze vraag al 2 jaar oud is heb ik de neiging kunnen weerstaan er op te reageren. Maar er zijn hier inderdaad mensen lid van een politieke partij. De organisatiegraad in Nederland is erg laag. Er zijn maar enkele procenten lid van een partij. De rest vindt kennelijk dat het wel goed gaat.
 
Omdat deze vraag al 2 jaar oud is heb ik de neiging kunnen weerstaan er op te reageren. Maar er zijn hier inderdaad mensen lid van een politieke partij. De organisatiegraad in Nederland is erg laag. Er zijn maar enkele procenten lid van een partij. De rest vindt kennelijk dat het wel goed gaat.

Het "Niet lid zijn van" staat hopenlijk niet gelijk aan anarchie volgens Uwes :)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik regelmatig de busbanen hier in Geneve (met mij alle andere scooterrjders) en dat gaat uitstekend. Voor het stoplicht wachtend kijk ik altijd wel of er een bus aankomt, dan ga ik aan de kant.
 
Busbanen.....

Kan iemand me vertellen wat voor reden bejaarden en studenten kunnen hebben om ergens sneller te komen dan wij? :?

Het is niet zozeer voor hen, als wel dat een bus op een tijdschema rijdt.

Daarnaast zou ik met een motorfiets niet graag op een echte busbaan rijden, ligt mij teveel rotzooi.
 
Het "Niet lid zijn van" staat hopenlijk niet gelijk aan anarchie volgens Uwes :)
Niet in mijn uitleg, misschien in die van Pietel? Maar als je bij mensen die pretenderen om anarchist te zijn doorvraagt blijkt dat er eigenlijk toch wel behoefte aan regelgeving is. Anarchisme is net zo'n utopie als communisme, maar dan aan de andere kant van het spectrum.
 
Het is niet zozeer voor hen, als wel dat een bus op een tijdschema rijdt.

Daarnaast zou ik met een motorfiets niet graag op een echte busbaan rijden, ligt mij teveel rotzooi.
Liever een hele bus met bejaarden en studenten op tijd dan al die bejaarden in 45 km p uur bakkies op de weg en studenten op snor dommers en iedereen in het verkeer te laat
 
Geef ze in de file dan ook toestemming om met aangepaste snelheid veilig over de vluchtstrook te rijden in plaats van tussen naar links- en rechts van baanwisselende auto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan