Motoren testen

=Pashley=

MF'er
29 jan 2020
49
4
Even een vraag voor de meer ervaren kopers. Hoe testen jullie verschillende modellen waar je interesse in hebt?
Bij mijn dichtste Honda dealer kan je een handvol modellen testen, maar voor max 1 uur en een prijs van 30euro. Is dit iets die gangbaar is? Ik zou voor de aanschaf van mijn eerste (behalve mijn 125) motor toch enkele modellen willen testrijden, maar een uurtje lijkt mij aan de korte kant, en 30euro per motor kan ook snel gaan oplopen....
Wat zijn jullie ervaringen hierin?
 
Even een vraag voor de meer ervaren kopers. Hoe testen jullie verschillende modellen waar je interesse in hebt?
Bij mijn dichtste Honda dealer kan je een handvol modellen testen, maar voor max 1 uur en een prijs van 30euro. Is dit iets die gangbaar is? Ik zou voor de aanschaf van mijn eerste (behalve mijn 125) motor toch enkele modellen willen testrijden, maar een uurtje lijkt mij aan de korte kant, en 30euro per motor kan ook snel gaan oplopen....
Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Hoezo €30 voor een uur?

*Dingdong!
*Goedemiddag, wat een mooie motoren, ik kan niet kiezen welke, mag ik er eens een rondje mee rijden?
*Zeker, die rode of die zwarte?
*Mag ik eerst die rode proberen en daarna de zwarte?
*Ok, doen we.
*Rijbewijsnummertje noteren, groene plaat erop, tot straks.
 
Dat je erg grote handen hebt.
Maar als je je zinnen op een model gezet hebt huur je er toch een voor een dag.


Sowieso mag je al blij zijn met een proefritje, bij sommige mag je er alleen maar even op proefzitten.
 
Dat je erg grote handen hebt.
Maar als je je zinnen op een model gezet hebt huur je er toch een voor een dag.


Sowieso mag je al blij zijn met een proefritje, bij sommige mag je er alleen maar even op proefzitten.

Serieus? Dan loop ik zo de tent weer uit. Echt nog niet meegemaakt. Wel dat de Hondadealer zei: Neem je tijd hoor, in een half uurtje ben je nog niet eens gewend aan de motor, laat staan dat je weet of het wat voor jou is.
 
Even een vraag voor de meer ervaren kopers. Hoe testen jullie verschillende modellen waar je interesse in hebt?
Bij mijn dichtste Honda dealer kan je een handvol modellen testen, maar voor max 1 uur en een prijs van 30euro. Is dit iets die gangbaar is? Ik zou voor de aanschaf van mijn eerste (behalve mijn 125) motor toch enkele modellen willen testrijden, maar een uurtje lijkt mij aan de korte kant, en 30euro per motor kan ook snel gaan oplopen....
Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik heb mijn nieuwe 1250GS gewoon gekocht zonder te rijden. Eerste GS, en eerste BMW overigens. Vorige maand kocht ik particulier een Buell bij iemand. Ook zonder te rijden. Ik snap heel dat gedoe over testrijden niet erg. Als ergens je hart ligt...

Wanneer ik langs de andere kant van de tafel zit (ik verkoop auto's), kan ik niet snappen dat mensen een dag/weekend/week een auto komen vragen. Achter een half uur weet je het toch wel of iets je ligt of niet :?

Betalen voor een testrit zou ik nooit doen, wetende dat ik vaak auto's van +100k gwn meegeef met de prospect. Ik vind het van weinig commerciële feeling getuigen en wantrouwen de kop te laten opsteken om geld te vragen voor een testrit.
Ja, ondernemen wilt zeggen risico's nemen...
 
Ik heb geen ervaring met betalen voor een proefrit
persoonlijk vind ik het ook onzin om op allerlei modellen te gaan rijden
ik weet altijd precies wat ik wil,je vind een motor mooi of niet.
als ik denk bij een advertentie dit lijkt mij wel wat ga ik kijken,staat de motor mij aan en komen we het met de prijs overeen rijd ik een stukje,en als dat bevalt koop ik hem.
Nog nooit teleurgesteld,bij de handel niet en bij particulieren niet
ik zou niet betalen voor een proefrit,hun willen verkopen en anders maar niet
 
Ik vind een uurtje best wel schappelijk, anders heb je van die lui die hem in de ochtend komen halen en aan het eind van de dag weer terugbrengen onder de noemer van een proefrit. Als je echt serieus interesse in een bepaald model hebt zullen ze meeste zaken er geen moeite mee hebben als je wat langer wegblijft, maar om lukraak maar van alles te testen zonder dat je echt op zoek bent snap ik best dat ze daar wat regels aan stellen.

Ik neem aan dat je vooraf al wel een beetje een idee hebt voor wat voor model je gaat zonder dat je daarvoor het hele assortiment hoeft te testen.
 
Ik vind een uurtje best wel schappelijk, anders heb je van die lui die hem in de ochtend komen halen en aan het eind van de dag weer terugbrengen onder de noemer van een proefrit. Als je echt serieus interesse in een bepaald model hebt zullen ze meeste zaken er geen moeite mee hebben als je wat langer wegblijft, maar om lukraak maar van alles te testen zonder dat je echt op zoek bent snap ik best dat ze daar wat regels aan stellen.
Precies,
Er moet ook een beetje het vertrouwen ontstaan dat je echt serieus een motor wil kopen.
Helaas zoals jij ook al aangeeft kunnen verkopers dat niet altijd zijn.
De oriënterende klanten die van alles en nog wat willen proberen gaan eerst maar eens uitvogelen wat ze eigenlijk wel/niet willen.

Heb trouwens weleens een proefritje van 1km gemaakt.
Vond de motor mooi maar eenmaal de straat op was het mij meteen duidelijk dat dit niet mijn fiets zou worden.
Uiteindelijk wel een ander lichter modelletje gevonden bij die dealer.
 
Hoezo €30 voor een uur?

*Dingdong!
*Goedemiddag, wat een mooie motoren, ik kan niet kiezen welke, mag ik er eens een rondje mee rijden?
*Zeker, die rode of die zwarte?
*Mag ik eerst die rode proberen en daarna de zwarte?
*Ok, doen we.
*Rijbewijsnummertje noteren, groene plaat erop, tot straks.
Inderdaad! Zo heb ik ook getest. Enneh...ter aanvulling ook papiertje moeten invullen voor het geval dat er schade optreedt door eigen schuld (= zeer hoog eigen risico!!!)
 
Denk dat dealers geen zin hebben in volk dat proefritten komt maken en vervolgens bij de concurrent koopt.

Mijn oude motor ging op proefrit met een kerel die erg serieus was. Kwam terug en gaf toen aan “dat het een kandidaat was”... Gaf aan dat hij bij nog 3 motoren ging kijken, andere types, om te kijken wat hij leuk vond.
Als je als dealer dat soort gasten veel hebt, kun je inderdaad beter 30 piek vragen, dan filter je de ergste Pipo’s er wel uit.
 
Gaan we dan straks bij de autodealer ook 30 euro moeten aftikken voor een proefritje


T wordt met de dag gekker
 
Ik heb al voor die tijd al zoveel onderzoek gedaan dat een proefrit alleen maar bevestigd wat ik er van dacht.....dus uurtje is genoeg.

Maarja, met een oldtimer ben ik bijna 3 jaar bezig geweest om een goede te vinden.....
 
Ik heb geen ervaring met betalen voor een proefrit
persoonlijk vind ik het ook onzin om op allerlei modellen te gaan rijden
ik weet altijd precies wat ik wil,je vind een motor mooi of niet.
als ik denk bij een advertentie dit lijkt mij wel wat ga ik kijken,staat de motor mij aan en komen we het met de prijs overeen rijd ik een stukje,en als dat bevalt koop ik hem.
Nog nooit teleurgesteld,bij de handel niet en bij particulieren niet
ik zou niet betalen voor een proefrit,hun willen verkopen en anders maar niet
:^

Weet wat ik wil en proefrit is nog nooit een probleem geweest. Hoef ook geen super lange proefrit te maken, paar kilometer is op zich voldoende. Kom meestal toch na een paar duizend kilometer er pas achter dat ik toch wat anders wil. :9

Als je bij een dealer binnenstapt en gelijk op verschillende motoren wil proefrijden snap ik wel dat een dealer daar niet zo happig op is. 'T is maar net hoe serieus je over komt denk ik. Betalen voor een proefrit is natuurlijk onzin als je daadwerkelijk interesse hebt voor een motor.
 
Op zich vind ik elke motor wel tof rijden als het voor een dagje is - vorig jaar dagjes getourd op een geknepen FZ6N uit 2007 ofzo, oud en simpel, maar leuk. BMW S1000R, vond ik niet heel spannend. F750GS, heel lief, stuurt lekker tijdens het touren, iets te weinig kracht. R1250R? Zou ik mezelf nóóit aangeraden hebben, maar vond ik toch de leukste van het stel!

Mijn hart wil dit jaar een andere motor kopen, mijn hoofd denkt er nog even over na. Van een supersport GSXR750 naar een naked (FZ8? Street Triple? GSX S750?), maar wel voor een bedrag dat twee keer zo hoog is als de duurste motor die ik ooit kocht. Dan wil ik wel even proefrijden hoor, ga ik niet blindelings 6500 euro neerleggen. En andersom verwacht ik van de verkoper ook wel dat-ie moeite doet om zulk geld te krijgen.
 
Ik zal ook niet betalen voor een proefrit. Er zijn zoveel motoren te koop. Gelukkig zijn er dan ook genoeg verkopers die het normaal vinden dat er een proefrit bij hoort. Ik heb zelf van te voren gebeld, ze hebben de 3 verschillende morstors klaar gezet die ik proberen wou. En ik heb op allemaal een ommetje gemaakt. Wel een papiertje getekend over evt schade, kijk, dat snap ik wel. Uiteindelijk heb ik geen van die motors gekocht, en zelfs dat was geen probleem.

De enige keer dat een proefrit moeilijk was, was bij een wat louche autozaak: daar mocht ik een proefrit maken op voorwaarde dat ik de auto ook kocht }):z . Gau w weg gegaan.
 
Meestal wil ik wel een klein rondje doen. Weet ik snel genoeg of het voor mij goed is.
Bij mij mag men ook rijden. Bij mijn vfr had ik een mooie route doorgegeven, was ie binnen 5 minuten terug. Ik koop hem 😳.
Het is ook afhankelijk van het contact dat er al is geweest. Voelt het goed, dan is het vaak goed. Tot op heden dan.
 
Ik heb mijn nieuwe 1250GS gewoon gekocht zonder te rijden. Eerste GS, en eerste BMW overigens. Vorige maand kocht ik particulier een Buell bij iemand. Ook zonder te rijden. Ik snap heel dat gedoe over testrijden niet erg. Als ergens je hart ligt...

Wanneer ik langs de andere kant van de tafel zit (ik verkoop auto's), kan ik niet snappen dat mensen een dag/weekend/week een auto komen vragen. Achter een half uur weet je het toch wel of iets je ligt of niet :?

Betalen voor een testrit zou ik nooit doen, wetende dat ik vaak auto's van +100k gwn meegeef met de prospect. Ik vind het van weinig commerciële feeling getuigen en wantrouwen de kop te laten opsteken om geld te vragen voor een testrit.
Ja, ondernemen wilt zeggen risico's nemen...
Naar aanleiding van de vele lovende reviews over het boxerblok en paralever vering, dan toch eens gevraagd aan een collega om eens een testrit te maken met zijn bmw R1200R.
Dat was toch effe een koude douche, ik vond het een kutblok (boven de 5k toeren) en die vering die niet duikt is ook nogal vreemd en weinig gevoel in alles.
Voelde aan als een cabrio traktor.
Heel even was een Ducati Supersport S mijn droommotor, op papier leek hij alles te hebben wat ik zocht. (sportief maar nog enigzins comforabel en mogelijk om een passagier mee te nemen)
Dus heb ik hem 2 dagen gehuurd en tot de vaststelling gekomen dat het nergens in uitblonk en dat het blok veel te veel hitte afgeeft naar de rijder toe. (dit viel niet op in de testrit van 20 min)
BMW S1000XR leek me ook wel leuk een meer touring versie van een S1000RR.
Bijna alles was goed behalve de trillingen in het stuur en voetsteunen waarbij mijn voeten en handen lam waren na 1u rijden.

Zonder testrit had ik dus 3X een dure fout kunnen maken.
Net zoals een kennis die graag een cbr1000RR wou hebben als eerste motor, zonder testrit gekocht en nu heeft hij er in 2 jaar nog geen 1500 kilometer bijgezet.
Na alles langer dan 40min krijgt hij rugklachten, de motor is ook te krachtig waardoor hij niet op zijn gemak op de motor zit.
 
1 uur is best wel lang. Mijn ervaring is dat dealers normaal gesproken uitgaan van 30 min. Maar dat is dan wel gratis. Betalen voor een proefrit heb ik nooit meegemaakt. Na 30 minuten ben je er in ieder geval wel uit of het echt een kanshebber is. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om de motor 1 dag te huren. Als je dan vervolgens de motor bij dezelfde dealer koopt als je waar je de motor gehuurd hebt, dan moet het wel geregeld kunnen worden dat je de huurprijs als korting op de koopprijs krijgt. Dat heb ik althans wel eens aangeboden gekregen.

Edit: 30 minuten is wel genoeg voor een hele goede eerste indruk. Maar ik heb wel gemerkt dat er veel zaken onbelicht blijven in dat half uurtje. Zeker met mijn gebruik: sportief, veel buitenland, zoveel mogelijk bochten en af en toe 1000km op een dag.
 
Tgoh, ken jezelf zou ik dan zo'n beetje denken. Om nu te zeggen dat een nieuwe GS een kutblok is...

En trillingen in steuntjes dat je na een uur lam bent, neem dan de cabrio zou ik zeggen :+

Misschien komt het omdat ik ook een Buell rijd, een Firestorm en SV1000 had. En daar komen we weer exact op wat ik zeg: als ergens je hart ligt, dan neem je vele dingen erbij. Wat kunnen mij die trillingen geven?
 
Net zoals een kennis die graag een cbr1000RR wou hebben als eerste motor, zonder testrit gekocht en nu heeft hij er in 2 jaar nog geen 1500 kilometer bijgezet.
Na alles langer dan 40min krijgt hij rugklachten, de motor is ook te krachtig waardoor hij niet op zijn gemak op de motor zit.

Tsja, als je een dikke supersport koopt en vervolgens gaat klagen dat je de motor te krachtig vind en dat de zithouding ruk is dan heb je het volgens mij sowieso niet helemaal begrepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan