Motorfiets in onderdelen op kenteken zetten??

Peetlav

Rookie
15 okt 2017
2
0
Heb een motorfiets uit 1982 in onderdelen gekocht in Belgie
Fiets is kompleet , met alle belgische papieren erbij.
Kan ik voor deze motor een nederlands kenteken krijgen zonder dat ik de motor kompleet in elkaar zet.
Is het bv mogelijk om met de papieren het frame en het blok naar het RDW te gaan???
 
Wat ik mij afvraag, waarom zou je dat willen?
Op het moment dat de motor eenmaal een NL kenteken heeft moet je OF mrb + verzekering gaan betalen OF je moet het kenteken schorsen en ook dat kost geld.
Nu heb je de hele winterperiode voor je om op je gemak de fiets in elkaar te bouwen. Op het moment dat je de motor dan op kenteken hebt kan je er ook meteen mee gaan rijden.
 
Heb een motorfiets uit 1982 in onderdelen gekocht in Belgie
Fiets is kompleet , met alle belgische papieren erbij.
Kan ik voor deze motor een nederlands kenteken krijgen zonder dat ik de motor kompleet in elkaar zet.
Is het bv mogelijk om met de papieren het frame en het blok naar het RDW te gaan???
Je kunt t beter rdw vragen.
Maar ik denk dat er wel mogelijkheden zijn.

Het voordeel tov aanmelden indien klaar, zie ik ook ff niet.
 
RDW-bezoek zou ik pas doen als de motor compleet in elkaar geschroefd zit en goed functioneert. want zoals gezegd: op het moment dat je een NL kenteken voor het geheel hebt, moet je belasting en verzekering betalen of direkt schorsen. dus dan maak je kosten voor iets waar je nog geen plezier van hebt...
 
het fijne weet ik er niet van maar, ik las dat je geen technische keuring bij de RDW hoef te doen als je een typegoedkeuring heb van het voertuig.

Typegoedkeuring: Koop je een motor die geleverd is binnen de EU dan beschikt deze al over een Europese typegoedkeuring. Dit is nodig om een Nederlands kenteken aan te kunnen vragen zonder een uitgebreide keuring te ondergaan.

Bron:
Motor importeren, Zo doe je dat - Easy Import
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat ik veel aan de motor wil veranderen (het frame verlassen),daarna krijg ik ,denk ik ,de motor nooit meer op kenteken,ook al kloppen alle papieren en het nummer dat in het frame staat.
Nu kan ik alles wel in elkaar zetten en hem op kenteken zettten maar dan ben ik een hele tijd verder plus dat hier dan ook weer kosten aan zitten die ik op het uiteindelijke resultaat niet meer terug zie
 
Probleem is dat ik veel aan de motor wil veranderen (het frame verlassen),daarna krijg ik ,denk ik ,de motor nooit meer op kenteken,ook al kloppen alle papieren en het nummer dat in het frame staat.
Nu kan ik alles wel in elkaar zetten en hem op kenteken zettten maar dan ben ik een hele tijd verder plus dat hier dan ook weer kosten aan zitten die ik op het uiteindelijke resultaat niet meer terug zie

maar je dacht: eerst de boel kopen en daarna zien we wel verder? Ik ben benieuwd wat voor motor het is.
 
Probleem is dat ik veel aan de motor wil veranderen (het frame verlassen),daarna krijg ik ,denk ik ,de motor nooit meer op kenteken,ook al kloppen alle papieren en het nummer dat in het frame staat.
Nu kan ik alles wel in elkaar zetten en hem op kenteken zettten maar dan ben ik een hele tijd verder plus dat hier dan ook weer kosten aan zitten die ik op het uiteindelijke resultaat niet meer terug zie
Voor invoer be-nl, hoeft volgens mij t blok niet te lopen. Ook verlichting wordt niet gecontroleerd.

Blok in frame. Voorvork en stuur, wielen er op, en ff standaard er op zetten.

Dan invoeren en schorsen.

Daarna knutselen. Bedenk wel dat er redenen zijn waarom iets nooit goedgekeurd zsl worden.
 
Denk dat je als je met een incomplete motorfiets of motorfiets in onderdelen komt dat je kans loopt dat er vervolgens een zogenaamde wok melding op het kenteken komt waardoor je alsnog naar de rdw moet voor een keuring.
Dus denkelijk beter eerst helemaal compleet opbouwen met alles wat er op hoort er op en aan. Daan naar de RDW voor kenteken keuring en als dat allemaal goed is de boel verbouwen.

Met daarna altijd nog het risico dat als je staande wordt gehouden door oom of tante agent of in een algemene controle terecht komt,dat je daarna alsnog tegen een wok melding op loopt en nogmaals naar de rdw mag als je het ombouwen niet volgens de regels doet en/of niet laat keuren.
 
als je het frame wilt gaan verlassen is de enige manier om hem te laten keuren als zelfbouw. zeker als je dingen gaat veranderen als de wielbasis, balhoofdhoek en dergelijke. en daar komt best een beetje meer bij kijken als alleen een simpele herkeuring. en als oom agent je betrapt op dat soort ombouw zonder de juiste keuring dan mag je het zelfde proces gaan doorlopen als tijdens een origineel zelfbouw kenteken. dus eerst een keuring van het ontwerp dan van het frame en dan van de hele motor.
je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar ik zou je wel adviseren om het in 1 keer goed te doen. ook verzekeringen willen namelijk wel eens moeilijk gaan doen als de motor sterk is aangepast en er moet schade uitgekeerd worden.
 
Is het niet verstandig om dan een frame te kopen wat al naar je wens Is,met een je kenteken?
 
full


O-)
 
als je het frame wilt gaan verlassen is de enige manier om hem te laten keuren als zelfbouw. zeker als je dingen gaat veranderen als de wielbasis, balhoofdhoek en dergelijke. en daar komt best een beetje meer bij kijken als alleen een simpele herkeuring. en als oom agent je betrapt op dat soort ombouw zonder de juiste keuring dan mag je het zelfde proces gaan doorlopen als tijdens een origineel zelfbouw kenteken. dus eerst een keuring van het ontwerp dan van het frame en dan van de hele motor.
je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar ik zou je wel adviseren om het in 1 keer goed te doen. ook verzekeringen willen namelijk wel eens moeilijk gaan doen als de motor sterk is aangepast en er moet schade uitgekeerd worden.
Als je een motorfiets van voor '98 hebt is het juist veel makkelijker om de gegevens in het kenteken te veranderen, zaken zoals het veranderen van de wielbasis of het veranderen van motoreigenschappen kunnen gewoon aangepast worden via een bezoek bij jouw lokale rdw-keuringsstation. Volgens de rdw mag een frame best flink aangepast worden, zolang de gegevens op het kentekenbewijs maar kloppen. Bijvoorbeels is het aanlassen van een hardtail is niet keuringsplichtig. Een keuring voor een zelfbouwkenteken is totaal niet van toepassing, zelfs niet mogelijk op een frame wat al een kenteken heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan