Motorfiets LPG

DerJan

MF'er
28 jul 2018
207
80
Gouda
Zou dit mogelijk zijn?

Voor mijn motor (BMW F800GS) kun je een reservetank van 7 liter installeren. In plaats hiervan een LPG tank, is toch extra goedkoop rijden? En redelijk eenvoudig te installeren ten opzichte van auto.

Want geen extra wegenbelasting en zie de benzineprijzen alleen maar stijgen terwijl LPG gelijk blijft.

Of kunnen motorfietsen niet op LPG rijden?
 
Alle benzinemotoren zijn geschikt voor lpg. Ik zou tenminste niet weten waarom niet.
Lijkt mij een soort hardnekkig gerucht dat het niet zou kunnen
Uiteraard kun je theoretisch gezien iedere benzine motor ombouwen.

Een gietijzeren 6 cilinder zoals in mijn oldtimer, die loopt op LPG gewoon beter dan op benzine..

Ik heb bij verschillende auto bedrijven gewerkt en ik heb gezien dat sommige 'moderne' alu blokken op LPG op termijn problemen kunnen geven. Ze werden veel te heet of de elektronica raak ontregeld door afwijkende waarden (of beide).
 
Van Vw mag je niet op lpg dan ben je de garantie kwijt

Een blok zonder speciale kop harde zetels etc gaat het denk ik niet trekken


Me zwager had een seat ibiza oud model heeft 4 ton op lpg gelopen Nu een nieuw model gekocht maar kan niet op Lpg


En als je van klussen houdt zou ik voor diesel gaan .Of je een hoop geleuter gaat krijgen bij de rdw weet ik niet hoor denk het wel


Ga nu weer op de lees modus
 
Ja tuurlijk kan dat Maar blijft het heel nee dus Maar goed aan u de eer
Sequence AEB KING 3000 B direct injection FSI TFSI
Lpg kit voor moderen seat ibiza tfsi en tsi motoren.
De kit die niet bestaat.
Polen is een van de landen die het meest LPG ombouw doet en daar kan je genoeg over lezen op forums. (Nog steeds veel ombouwen met modernere auto's zonder problemen)
Ik ga nu niet meer offtopic.

Mooie installatie op die K1600, veel plezier ermee.
 
Uiteraard kun je theoretisch gezien iedere benzine motor ombouwen.

Een gietijzeren 6 cilinder zoals in mijn oldtimer, die loopt op LPG gewoon beter dan op benzine..

Ik heb bij verschillende auto bedrijven gewerkt en ik heb gezien dat sommige 'moderne' alu blokken op LPG op termijn problemen kunnen geven. Ze werden veel te heet of de elektronica raak ontregeld door afwijkende waarden (of beide).

Op termijn zal ik niet zeggen, maar er zijn veel variabelen die de levensduur van de auto bepalen, natuurlijk makkelijk om de lpg ervan de schuld te geven. Elektronica ontregeld dan is de installatie niet goed. Je hebt met een moderne auto natuurlijk een grotere uitdaging dan enkel een verdamper en een mengstuk.
 
Inderdaad starten op benzine. Er rijden genoeg injectie autos rond op lpg dat gaat gewoon goed.
Met een carburateur auto moet je ook af en toe een tank leeg rijden op benzine anders blijft het ook niet heel.
Maar dat ligt niet aan de lpg dat het benzinesysteem onderhoud nodig heeft ;)
 
En dan zit deze tank ook nog in de buitenlucht.

Ben je met zon project gebonden aan inbouweisen?
Vorig jaar heb ik LPG ingebouwd in mijn oldtimer, dan moet volgens de richtlijnen van de RDW de lpg leiding wel echt om de 30 cm vast zitten met een klemmetje etc^99.

Verder kijk ik er van op dat zon 'modern' motorfietsblok kennelijk geschikt is voor lpg.
Inbouweisen zijn niet veel spannender dan bij een auto. Gelukkig heb ik niet zo'n eind gasslang nodig.😁
 
Van Vw mag je niet op lpg dan ben je de garantie kwijt

Een blok zonder speciale kop harde zetels etc gaat het denk ik niet trekken


Me zwager had een seat ibiza oud model heeft 4 ton op lpg gelopen Nu een nieuw model gekocht maar kan niet op Lpg


En als je van klussen houdt zou ik voor diesel gaan .Of je een hoop geleuter gaat krijgen bij de rdw weet ik niet hoor denk het wel


Ga nu weer op de lees modus
Vorige motor was eigenlijk niet echt spannend bij rdw. Alles moet gewoon deugdelijk zijn gemonteerd. Zeker de tank.
 
Je start altijd op benzine, dan gaan de injectoren niet vast zitten.


Drm schreef ik speciaal bij DIREKTE benzine injectie.
Daarbij zitten de benzineinjectoren net zoals bij diesel motoren rechtstreeks in de verbrandingsruimte. Zoals bij de mitsubishi gdi motoren en de vw tfsi motoren.
Als deze niet gebruikt worden gaan ze vast zitten en verbranden.
Vandaar dat deze niet op lpg kunnen.

Geef je een hint wordt het nog niet gesnapt -O-
 
Elk benzineblok kan op LPG draaien, punt.
Mijn vorige Ford Mondeo (MK2) draaide prima op LPG. Althans, totdat de kleppen ingeslagen waren. Na de koprevisie heb ik toch maar de LPG tank en installatie verwijderd. De meeste blokken die in dat model leverbaar waren konden prima tegen LPG, behalve nou nèt dat type dat in mijn auto zat...
(het probleem was overigens niet uniek, het kwam vaker voor)
 
Dan haak ik ook even in met mijn auto, een C4 Coupe 1.6 op LPG.
Helemaal perfect -en niet dat het bijzonder is- maar ik heb er nu 179.000 kilometer mee gereden. :}
Nu dus het punt, ik wilde pas een andere auto kopen, weer een beetje nieuwer, maar je ziet ze niet meer na 2012 op LPG.
Althans de C4. -O-
 
Drm schreef ik speciaal bij DIREKTE benzine injectie.
Daarbij zitten de benzineinjectoren net zoals bij diesel motoren rechtstreeks in de verbrandingsruimte. Zoals bij de mitsubishi gdi motoren en de vw tfsi motoren.
Als deze niet gebruikt worden gaan ze vast zitten en verbranden.
Vandaar dat deze niet op lpg kunnen.

Geef je een hint wordt het nog niet gesnapt -O-
Daar hebben enkele LPG leveranciers ook al een "oplossing" voor bedacht, er wordt steeds ook een klein beetje (ik meen me te herinneren dat m'n inbouwer zij 5-10%) benzine ingespoten. Je hebt hierdoor natuurlijk ook wel een lager vooordeel van de goedkopere LPG, omdat je benzine bklijft verbruiken, buiten het starten op LPG.
Hij was zelf ook geen fan van dit systeem. Ook is een klepsmeersysteem noodzakelijk bij deze blokken. Dit samen was voor ons reden genoeg om de auto die we op het oog hadden (skoda Fabia met 1.4 tfsi blok) niet te kopen.
Het kan dus wel, maar er zijn weer extra trucjes nodig om het heel te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan