Motorfiets LPG

DerJan

MF'er
28 jul 2018
207
80
Gouda
Zou dit mogelijk zijn?

Voor mijn motor (BMW F800GS) kun je een reservetank van 7 liter installeren. In plaats hiervan een LPG tank, is toch extra goedkoop rijden? En redelijk eenvoudig te installeren ten opzichte van auto.

Want geen extra wegenbelasting en zie de benzineprijzen alleen maar stijgen terwijl LPG gelijk blijft.

Of kunnen motorfietsen niet op LPG rijden?
 
Tis jammer dat koekblik motor fabrikanten geen speciale lpg blokken bouwen. Dat zou veel voordelen hebben. Compressie kan omhoog naar 1 op 14. Lambda waarde zou geen 1 hoeven te zijn.
Krijg je top prestaties met een veel schonere brandstof
 
Zullen we het nu weer over LPG motorfietsen hebben? ;) :P

Alles in dit topic lijkt mij goed bruikbaar om te bepalen of je lpg op je motor wil.
Of de lpg installatie in motor, auto of heftruck ligt maakt voor de meeste voor en nadelen weinig uit. Lijkt mij dus nuttig en ontopic.

Qua gewicht is deze kunststoftank geschikt, maar kan mag dat ook?

Deze is om te koken en is dus niet geschikt omdat een verbrandingsmotor vloeistof nodig heeft en geen gas.
Heftrucks hebben ook ooit kunststof tanks dus het zal niet verboden zijn. Maar ik heb ze nog niet navulbaar gezien.
 
Mooiste lpg systeem vind ik nog steeds het lpi systeem van vialle. Heeft meerdere voordelen maar het grootste voordeel is dat je ijskoud vloeibaar lpg injecteert wat om te kunnen verdampen heel veel warmte nodig heeft. Hierdoor blijft je inlaat temperatuur koeler en krijg je als bonus een betere cilindervulling.
 
Ik rij nu alweer een jaar of 4 met LPI van Vialle + kleppensmeersysteem op een Chevrolet Cruze (1.8 Opel Vectra motor). Nu ca. 55000 km. Tot op heden kleppen stellen niet nodig geweest.

grtz,

Cees
Dat kleppensmeer systeem is een farce, bekijk je inlaatspruitstuk maar eens van binnen. Daar zit wss een lichtbruine koek in wat de nodige storingen bij je sensoren geeft. Die slibben dicht door die zooi.
(Ik rijd al bijna 30 jaar met mijn Volvo Amazon zonder dat smerige systeem.)
 
1x investeren bij de oude motoren in stelliet zetels en natrium gevulde uitlaatkleppen laten plaatsen in de cilinderkop en je hebt geen problemen meer met overmatige klep en zetel slijtage.

Of meteen een goede kopen. Volvo's 5 cilinder serie blokken lopen probleemloos 500.000km of meer op lpg zonder tussentijdse revisie
 
Heb je die 5 cilinders ook met een lage wegenbelasting? :+
Ik was al blij toen ik van een probleemloze C5 op LPG naar een C4 op LPG ging. :')

Wel ff heel erg offtopic maar als je beetje handig bent zelfs wel belastingvrij.
M90 bak uit een 960 en carterpan daarvan verlassen zodat deze onder de v5 past. Motorsteunen maken en een vrij programmeerbare ecu. En dan knallen
 
Daar hebben enkele LPG leveranciers ook al een "oplossing" voor bedacht, er wordt steeds ook een klein beetje (ik meen me te herinneren dat m'n inbouwer zij 5-10%) benzine ingespoten. Je hebt hierdoor natuurlijk ook wel een lager vooordeel van de goedkopere LPG, omdat je benzine bklijft verbruiken, buiten het starten op LPG.
Hij was zelf ook geen fan van dit systeem. Ook is een klepsmeersysteem noodzakelijk bij deze blokken. Dit samen was voor ons reden genoeg om de auto die we op het oog hadden (skoda Fabia met 1.4 tfsi blok) niet te kopen.
Het kan dus wel, maar er zijn weer extra trucjes nodig om het heel te houden.
Klepsmeringsystemen worden inderdaad meegeleverd. Mijn mazda werkt er al jaren mee. Past alleen slecht op krappe motorfiets derhalve niet gemonteerd.
 
Valt met G3 installatie ook wel mee. Mijn corsa kost maar €11 in de maand extra aan wegenbelasting. En al 160.000 redelijk probleemloos, waarvan de laatste 60k door mij zelf gereden
 
Valt met G3 installatie ook wel mee. Mijn corsa kost maar €11 in de maand extra aan wegenbelasting. En al 160.000 redelijk probleemloos, waarvan de laatste 60k door mij zelf gereden
Ligt ook heel erg veel aan het gewicht van de auto, de G3-korting is een vast bedrag(ca €440) waardoor het verschil in houderschapsbelasting bij een kleine lichte LPG auto tegenover een benzine auto veel kleiner is als bij een grote zware. (tot 850 kg is het bedrag zelfs gelijk)
 
Valt met G3 installatie ook wel mee. Mijn corsa kost maar €11 in de maand extra aan wegenbelasting. En al 160.000 redelijk probleemloos, waarvan de laatste 60k door mij zelf gereden
Wat is redelijk?
Ik heb met diverse auto's al bijna dertig jaar geen enkele storing. Heb er vier op LPG gehad. :)

Ze vroegen het onlangs zelfs bij de Citroën dealer, of het gas rijden een beetje betrouwbaar is. De verkoper had er met tientallen jaren dienst geen ervaring mee. :')
 
Wat is redelijk?
Ik heb met diverse auto's al bijna dertig jaar geen enkele storing. Heb er vier op LPG gehad. :)

Ze vroegen het onlangs zelfs bij de Citroën dealer, of het gas rijden een beetje betrouwbaar is. De verkoper had er met tientallen jaren dienst geen ervaring mee. :')
Mijn broer is nu denk ik 7 jaar monteur en 5 jaar "sleutelaar". Hij begon bij een dealer als stage voor school maar leerde er maar weinig sleutelen aan oudere auto's natuurlijk.
Op het gebied van zonnepanelen, zonneboiler, isolatie, airco enz. kan ik hem redelijk overtuigen van mijn standpunt (elk van deze dingen kan, soms veel, bijdragen aan lagere maandlasten en/of het milieu) maar zodra we het hebben over lpg hoor ik enkel "op gas mot je kokuh"
Het is echt wat de boer niet kent...
Een hoop andere dingen heeft hij geen opleiding voor gevolgd en het is ook geen hobby. Zelfs motorfiets onderhoud kan ik soms nog over praten. Maar auto onderhoud dat is waar hij verstand van heeft en ik niet. Geeft ook iets, hij weet er natuurlijk gewoon meer van. Maar dat iets wat beperkte denken zit er zo in, dat gaat niet snel weg.

Ik gok dat dit voor vele monteurs geld
 
Wat is redelijk?
Ik heb met diverse auto's al bijna dertig jaar geen enkele storing. Heb er vier op LPG gehad. :)

Ze vroegen het onlangs zelfs bij de Citroën dealer, of het gas rijden een beetje betrouwbaar is. De verkoper had er met tientallen jaren dienst geen ervaring mee. :')
Lekke gasverdamper (aansluiting van koelslang gebroken / gescheurd), verloor heel langzaam koelvloeistof. Maar dat was nog onder garantie. Verder elk jaar een LPG filtertje wisselen a 12euro en gaan. Geen bijzonder onderhoud, geen storingen, niks, nada
 
Mijn broer is nu denk ik 7 jaar monteur en 5 jaar "sleutelaar". Hij begon bij een dealer als stage voor school maar leerde er maar weinig sleutelen aan oudere auto's natuurlijk.
Op het gebied van zonnepanelen, zonneboiler, isolatie, airco enz. kan ik hem redelijk overtuigen van mijn standpunt (elk van deze dingen kan, soms veel, bijdragen aan lagere maandlasten en/of het milieu) maar zodra we het hebben over lpg hoor ik enkel "op gas mot je kokuh"
Het is echt wat de boer niet kent...
Een hoop andere dingen heeft hij geen opleiding voor gevolgd en het is ook geen hobby. Zelfs motorfiets onderhoud kan ik soms nog over praten. Maar auto onderhoud dat is waar hij verstand van heeft en ik niet. Geeft ook iets, hij weet er natuurlijk gewoon meer van. Maar dat iets wat beperkte denken zit er zo in, dat gaat niet snel weg.

Ik gok dat dit voor vele monteurs geld

vooral oudere monteurs is mijn ervaring. Maar dat komt denk ik voort uit de oudere auto's die iets minder goed tegen lpg kunnen. Klepzittingen die inslaan waardoor een cilinderkop vlug gereviseerd moet worden.
Ik heb ook het idee dat er vroeger veel meer gebeunhaast werd bij de inbouw van LPG waardoor de installatie niet goed is afgestemd op de auto. Backfire is een best bekend probleem bij oudere auto's. Als je pech hebt dan heel veel schade. Luchtmassa/ volume meters, luchtfilterhuizen, inlaatspruit-stuk.
 
Lekke gasverdamper (aansluiting van koelslang gebroken / gescheurd), verloor heel langzaam koelvloeistof. Maar dat was nog onder garantie. Verder elk jaar een LPG filtertje wisselen a 12euro en gaan. Geen bijzonder onderhoud, geen storingen, niks, nada
Dat kan een keer gebeuren. :Y
Het filtertje heb ik nog nooit vervangen.
Ga ik na vijf jaar maar eens naar kijken.
Waar zit dat? ;)
 
Iemand er wel eens over gedacht LPG op een Honda NC750X te klussen? Zou er een tank zijn die in dat helm-vak voorin past? Dan top-koffertje achterop, en je hebt de ultieme woon-werk fiets...
 
Terug
Bovenaan Onderaan