Motorfiets LPG

DerJan

MF'er
28 jul 2018
207
80
Gouda
Zou dit mogelijk zijn?

Voor mijn motor (BMW F800GS) kun je een reservetank van 7 liter installeren. In plaats hiervan een LPG tank, is toch extra goedkoop rijden? En redelijk eenvoudig te installeren ten opzichte van auto.

Want geen extra wegenbelasting en zie de benzineprijzen alleen maar stijgen terwijl LPG gelijk blijft.

Of kunnen motorfietsen niet op LPG rijden?
 
De kleinst leverbare tank is volgens mij een 25 liter ringtank. Lijkt me sterk dat dat gaat passen. Betere , niet mooiere, optie zou dan zijn het bagagevak behouden en een tank achterop. Of, als je de motor alleen solo gebruikt de tank op de passagiersplaats. Wat verbruikskosten betreft zou dat idd een ideale fiets zijn.
 
De kleinst leverbare tank is volgens mij een 25 liter ringtank. Lijkt me sterk dat dat gaat passen. Betere , niet mooiere, optie zou dan zijn het bagagevak behouden en een tank achterop. Of, als je de motor alleen solo gebruikt de tank op de passagiersplaats. Wat verbruikskosten betreft zou dat idd een ideale fiets zijn.

Die Chinese lpg scooters hebben een tank van 5 liter of daar in de buurt. Ik ben de naam even kwijt, Zijn ook in Nederland toegelaten.


Bij Suzuki Belgium hebben ze eens een DL1000 omgebouwd op LPG met een kunststof tank in een topkoffer.


*D
 
Ik ben nu net begonnen aan de ombouw van m'n motor naar LPG: K1600GTL. Cylindrische tank van 28L in de topcase. Had dit ook zo gedaan in 2015 met mijn RT1200R LC maar het duurde te lang voor die overschakelde naar LPG, zeker in de winter. Immers, terwijl je reed werkten de koelribben prima dus duurde het veel te langs alvorens ie overschakelde. In de zomer was het perfect.
 
met een watergekoelde motor moet dit normaal gezien geen probleem geven.
De thermostaat moet goed werken en je moet het koelwater slim aftakken naar de verdamper dan zal het goed moeten gaan.
Een (oude) auto kan gewoon op lpg starten dus ik zie niet in waarom dat tegenwoordig niet meer zou kunnen
 
Heeft volgens mij te maken met je injectoren. Mijn jongere auto's op LPG starten ook altijd eerst op benzine.
Heeft te maken met de uitstoot eisen voor een G3 installatie. Pas LPG verbranden bij warme motor, is slecht voor t milieu als de motor nog koud is. Niks met technische haalbaarheid te maken. Als t goed is moet je voor nood ook op LPG kunnen starten, al weet ik van mijn Corsa de procedure niet.
 
Heeft te maken met de uitstoot eisen voor een G3 installatie. Pas LPG verbranden bij warme motor, is slecht voor t milieu als de motor nog koud is. Niks met technische haalbaarheid te maken. Als t goed is moet je voor nood ook op LPG kunnen starten, al weet ik van mijn Corsa de procedure niet.
Ik kan het bij mijn weten niet met mijn C4.
Maar als er inderdaad een noodprocedure is, dan is dat wel interessant.
Na vier jaar staat de auto vaker stil, en een paar maanden geleden moest er benzine bij. Te lang gewacht tussen het LPG door. :Y Hou het niet meer zo bij.
 
Heeft volgens mij te maken met je injectoren. Mijn jongere auto's op LPG starten ook altijd eerst op benzine.

Op zich is starten op benzine sowieso goed voor het benzinesysteem, dus alleen daarom zou je het al kunnen doen.

Maar ik wilde alleen maar zeggen dat het qua warmte gewoon kan om op LPG te starten. Technisch geen probleem dus.
 
Heeft te maken met de uitstoot eisen voor een G3 installatie. Pas LPG verbranden bij warme motor, is slecht voor t milieu als de motor nog koud is. Niks met technische haalbaarheid te maken. Als t goed is moet je voor nood ook op LPG kunnen starten, al weet ik van mijn Corsa de procedure niet.

Mijn laatste auto was een Rover 620 met een G3 installatie. Die wilde een keer niet starten omdat de benzinepomp defect was. De Wegenwacht heeft me toen op weg geholpen door benzine in de luchtinlaat (denk ik) te spuit terwijl ik startte. Als er een andere manier was geweest om te starten, neem ik aan dat een wegenwachter dat wel zou weten.
 
Mijn laatste auto was een Rover 620 met een G3 installatie. Die wilde een keer niet starten omdat de benzinepomp defect was. De Wegenwacht heeft me toen op weg geholpen door benzine in de luchtinlaat (denk ik) te spuit terwijl ik startte. Als er een andere manier was geweest om te starten, neem ik aan dat een wegenwachter dat wel zou weten.
Licht aan welke installatie je hebt. Sommige merken ondersteunen dit, niet allemaal.

En licht er ook of je dampgas injectie hebt of een LPI systeem (vloeibaar lpg injectie). Een LPI installatie kan nooit op LPG direct starten.
 
met een watergekoelde motor moet dit normaal gezien geen probleem geven.
De thermostaat moet goed werken en je moet het koelwater slim aftakken naar de verdamper dan zal het goed moeten gaan.
Een (oude) auto kan gewoon op lpg starten dus ik zie niet in waarom dat tegenwoordig niet meer zou kunnen
Er is het een en ander verandert met vroeger, ik rij nu niet ook meer op lpg.
 
Heeft volgens mij te maken met je injectoren. Mijn jongere auto's op LPG starten ook altijd eerst op benzine.
heeft te maken met de wasted spark, een motor vonkt ook op de uitlaatslag tegenwoordig, en dan staat je inlaatklep open , dus gas in je inlaatspruitstuk kan dan ontbranden.... en dan backfire en een hoop schade aan LMM en gasklephuis, een benzine injector wordt per cilinder veel beter geregeld
 
Bedoel je dan te zeggen dat een auto/ motor met wasted spark niet kan starten op LPG?
Ik volg het verhaal denk ik niet helemaal. Wasted spark voertuigen met carburateurs statren toch ook goed? Dan heb je geen injectro per cilinder.
 
Bedoel je dan te zeggen dat een auto/ motor met wasted spark niet kan starten op LPG?
Ik volg het verhaal denk ik niet helemaal. Wasted spark voertuigen met carburateurs statren toch ook goed? Dan heb je geen injectro per cilinder.
wanneer zuigt een carb auto benzine aan?
en hoe gedraagt gas zich ?

In de tijd van de eerste injectieauto's op gas vlogen de luchtmassameters je om de oren, er waren al LPG inbouwstations die er geen gas meer inbouwden, en alfa b.v. moest je een extra klep op het luchtfilter bouwen om de backfire een uitweg te geven, anders vloog het luchtfilter uit elkaar..
Een auto die op benzine start, maakt niet uit of het carb of injectie is, ZUIGT alleen brandstof aan in de cilinder die ZUIGT, als je een verdamper gasinstallatie hebt, blaas je door te choken gas in het inlaatspruitstuk, die zich in het spruitstuk verdeeld, en als je pech had, stond net een cilinder op de uitlaatslag, dus met beide kleppen open ( klepoverlap) en dan had je daar ook een vonk, die het gas in het spruitstuk deed ontbranden..
Met de geregelde installatie's (G3) heb je weer voor elke cilinder een injector, en die kun je niet op gas starten ( alleen bij sommige installatie's als nood) omdat dat via de computer wordt geregeld...

Bij carburateur auto's gaat dus het brandstof mengsel pas stromen als de motor draait, en loop je dat risico niet
terugslagklep.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu net begonnen aan de ombouw van m'n motor naar LPG: K1600GTL. Cylindrische tank van 28L in de topcase. Had dit ook zo gedaan in 2015 met mijn RT1200R LC maar het duurde te lang voor die overschakelde naar LPG, zeker in de winter. Immers, terwijl je reed werkten de koelribben prima dus duurde het veel te langs alvorens ie overschakelde. In de zomer was het perfect.
Chris, ik ben benieuwd hoe en wat jij dit gaat realiseren.
Welk merk systeem ga je gebruiken?
 
Ik had opnieuw een LPG tank op maat laten maken (28L bruto). Maar er was een foutje in de productie gebeurd, ze werd 1cm te lang gemaakt B|. Dus deze tank gisteren terug naar de fabrikant gestuurd. Ik wacht op een aanpassing of een nieuwe. Zoals op de foto te zien is, past ie wel in de topcase maar gaat ie er niet ver genoeg in waardoor de klep niet dicht kan.
Als motorkit gebruik ik Prins, dat is kwalitatief het beste dat er op de markt te krijgen is. Het is iets duurder als de Italiaanse, Turkse en Poolse concullega's maar dat is de meerprijs wel waard.
 

Bijlagen

  • IMG-20201106-WA0011.jpg
    IMG-20201106-WA0011.jpg
    161,7 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan