Motorfiets LPG

DerJan

MF'er
28 jul 2018
207
80
Gouda
Zou dit mogelijk zijn?

Voor mijn motor (BMW F800GS) kun je een reservetank van 7 liter installeren. In plaats hiervan een LPG tank, is toch extra goedkoop rijden? En redelijk eenvoudig te installeren ten opzichte van auto.

Want geen extra wegenbelasting en zie de benzineprijzen alleen maar stijgen terwijl LPG gelijk blijft.

Of kunnen motorfietsen niet op LPG rijden?
 
Ik kan me niet voorstellen waarom een motor niet op LPG kan rijden en een auto wel. Maar of het interessant is? Voor de auto zijn er kant en klare LPG systemen, voor de motor voorzover ik weet niet, dus moet je dingen gaan aanpassen.

Heb je een motor met carburateurs, dan lijkt het me niet zo moeilijk, maar met inspuiting welke wordt geregeld door de ecu, wordt het wat ingewikkelder.

En onder een motorkap heb je plaats voor een convertor en slangen, bij de motor heb je wat minder ruimte voor die meuk.
 
Het kan prima. Tegenwoordig nog beter als vroeger. Je hebt geen verdampers en vergasser meer nodig. Gewoon inhaken op de boord elektronica en injectors boren.
Vraag Enigma maar eens, die heeft al een paar motoren omgebouwd. Enige nadeel is de tank achterop.
 
Er zijn ook (brom)scooters op lpg te koop geweest,zoek er maar eens op,zijn ook kant en klaar setjes met een klein tankje.
Google scooter op lpg
Heb er vroeger wel naar gekeken,maar met een verbruik van 1:40 was de terugverdientijd te lang, kitje kost opzich niet heel veel, geloof iets van 400 euro of600 ofzo
 
Ik kan me niet voorstellen waarom een motor niet op LPG kan rijden en een auto wel. Maar of het interessant is? Voor de auto zijn er kant en klare LPG systemen, voor de motor voorzover ik weet niet, dus moet je dingen gaan aanpassen.

Heb je een motor met carburateurs, dan lijkt het me niet zo moeilijk, maar met inspuiting welke wordt geregeld door de ecu, wordt het wat ingewikkelder.

En onder een motorkap heb je plaats voor een convertor en slangen, bij de motor heb je wat minder ruimte voor die meuk.

Interessant? Rijd zelf 12500 per jaar bij 1:19 en €1,75 per liter e95 is dat € 1200 per jaar aan benzine. Zou je daarvan 50% besparen (gas kost ca 65 ct/l, verbruikt wel iets meer en af en toe moet je toch op benzine rijden) zit je bij installatiekosten van €1500 (gemiddeld bij auto) op een terugverdientijd van 2,5 jaar. Vergelijk dat met zonnepanelen zit je op 8 jaar. Dus wel interessant.

Zijn wel een paar onzekere factoren (verzekering, ontwikkeling brandstofprijzen, lange termijn meer onderhoud). Maar in principe moet je wel goed uitkomen met LPG.
 
Laatst bewerkt:
Stond een tijdje geleden een 1200RT op MP met een gastank in de koffer achterop... geinig idee hoor, en je rijdt natuurlijk voor een paar duppies. Denk toch niet dat ik het snel zou doen, die tank neemt te veel ruimte in.
 
Stond een tijdje geleden een 1200RT op MP met een gastank in de koffer achterop... geinig idee hoor, en je rijdt natuurlijk voor een paar duppies. Denk toch niet dat ik het snel zou doen, die tank neemt te veel ruimte in.

Ja beste zou zijn bestaande tank vervangen voor gastank en een kleine benzinetank dan kost het je geen ruimte.
 
Interessant? Rijd zelf 12500 per jaar bij 1:19 en €1,75 per liter e95 is dat € 1200 per jaar aan benzine. Zou je daarvan 50% besparen (gas kost ca 65 ct/l, verbruikt wel iets meer en af en toe moet je toch op benzine rijden) zit je bij installatiekosten van €1500 (gemiddeld bij auto) op een terugverdientijd van 2,5 jaar. Vergelijk dat met zonnepanelen zit je op 8 jaar. Dus wel interessant.

Zijn wel een paar onzekere factoren (verzekering, ontwikkeling brandstofprijzen, lange termijn meer onderhoud). Maar in principe moet je wel goed uitkomen met LPG.

Je moet niet op benzine rijden, alleen als je op benzine wil kunnen blijven rijden. Als reserve oid, ik zou anders niet weten waarom.
Een heftruck rijd altijd op gas, dat gaat goed
 
[/QUOTE]
Je moet niet op benzine rijden, alleen als je op benzine wil kunnen blijven rijden. Als reserve oid, ik zou anders niet weten waarom.
Een heftruck rijd altijd op gas, dat gaat goed

Ik wil het liefst benzine blijven rijden alleen bij de huidige belastingen wordt het economisch interessant om naar lpg te gaan kijken.

Is dus de schuld van de overheid.
 
Het lijkt mij ook wel interessant, maar dat wat ik er over heb gelezen is het wel een gedoe met om een goede afstelling te vinden.
Ook moet de de installatie op het moment van de kentekenkeuring voldoen aan de laatste eisen, hoe oud de motorfiets ook is.

In een MOTO73 stond een tijdje geleden een artikel over motoren op LPG.
 
Zou het een idee zijn de gastank op de plaats van de benzinetank maken, met een benzinetank in een fatsoenlijke vorm eromheen?

Dus 2 tanks maken op maat? Hoeveel jaar/km moet je daar niet voor rijden tegen dat je die investering terug hebt?

Een F800GS heeft trouwens de tank onder het zadel zitten.

Wat zou het verbruik zijn van een F800GS op lpg? Gewoonlijk rijdt ie 1:20 als je normaal rijdt.
 
LPG lijkt natuurlijk wel interessant om goedkoper te kunnen rijden.

Toch zie ik nog wel een paar probleempjes...……………….

1. Zoals genoemd de onhandige vorm van de tank voor op een motor.
Naast standaard tankvorm bestaat ook nog een reserve-wiel-vorm. (voor auto)
2. Tank(s) met toebehoren wegen nogal wat, en zo lijkt mij, moeten hoog worden op/ ingebouwd. Niet fijn voor de wegligging!
3. Auto's hadden voorheen veel problemen met verbrande klepzittingen/ kleppen. Hoe is dat voor een motorfiets?
Is LPG geschikt om het motorblok zonder schade 10.000rpm te laten draaien?
4. Wrs alleen mini-tank in te bouwen. Maw een heel kleine actie-radius. Dat betekent HEEL vaak tanken.
Mss interessant voor ww-verkeer. Voor vakantie lijkt me minder geschikt. (dan heb je alle plek ook nodig voor bagage!)
5. Vermogensverlies met LPG van ca 10%. Als je genoeg vermogen hebt, dan hoeft dat niet erg te zijn.
 
LPG op m'n ST1100 zie ik wel zitten, die heeft een 1100cc V4 en qua toeren draait dat net zo rustig als een automotor.
Een ST1300 (de opvolger) heeft injectie, technisch zou dat dus moeten kunnen.
 
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan