Motorfiets LPG

DerJan

MF'er
28 jul 2018
207
80
Gouda
Zou dit mogelijk zijn?

Voor mijn motor (BMW F800GS) kun je een reservetank van 7 liter installeren. In plaats hiervan een LPG tank, is toch extra goedkoop rijden? En redelijk eenvoudig te installeren ten opzichte van auto.

Want geen extra wegenbelasting en zie de benzineprijzen alleen maar stijgen terwijl LPG gelijk blijft.

Of kunnen motorfietsen niet op LPG rijden?
 
Ik wil het liefst benzine blijven rijden alleen bij de huidige belastingen wordt het economisch interessant om naar lpg te gaan kijken.

Is dus de schuld van de overheid.

Ik bedoelde te zeggen dat je ook gewoon naar LPG kan en alles van benzine eraf gooien. Totdat er APK komt....


LPG lijkt natuurlijk wel interessant om goedkoper te kunnen rijden.

Toch zie ik nog wel een paar probleempjes...……………….

1. Zoals genoemd de onhandige vorm van de tank voor op een motor.
Naast standaard tankvorm bestaat ook nog een reserve-wiel-vorm. (voor auto)
2. Tank(s) met toebehoren wegen nogal wat, en zo lijkt mij, moeten hoog worden op/ ingebouwd. Niet fijn voor de wegligging!
3. Auto's hadden voorheen veel problemen met verbrande klepzittingen/ kleppen. Hoe is dat voor een motorfiets?
Is LPG geschikt om het motorblok zonder schade 10.000rpm te laten draaien?
4. Wrs alleen mini-tank in te bouwen. Maw een heel kleine actie-radius. Dat betekent HEEL vaak tanken.
Mss interessant voor ww-verkeer. Voor vakantie lijkt me minder geschikt. (dan heb je alle plek ook nodig voor bagage!)
5. Vermogensverlies met LPG van ca 10%. Als je genoeg vermogen hebt, dan hoeft dat niet erg te zijn.

Puntje 3 en 5 zijn helemaal niet (meer) aan de orde. Dat is bangmakerij van mensen die tegen LPG zijn.
Zoveel verschilt LPG niet van benzine. Iets hetere verbranding. De toeren lijken mij geen belemmering.
En dat vermogensverlies is echt geen 10%, dan heb je iets niet goed gedaan. Afstellen is anders dan benzine, niet moeilijk maar wel even door hebben.
 
Ik rijd al meer dan 40 jaar met een oude Jaguar op LPG, met een motor die eigenlijk voor loodhoudende benzine is bedoeld en het enige is dat je vaker kleppen moet stellen. Als je er andere zetels in laat zetten heb je dat niet meer. LPG is veel schoner dan benzine en daar hoor ik niemand over.

Als je met de motor veel woon/werk kilometers maakt is het best een goede overweging en ook nog milieuvriendelijker.
 
Ik rijd al meer dan 40 jaar met een oude Jaguar op LPG, met een motor die eigenlijk voor loodhoudende benzine is bedoeld en het enige is dat je vaker kleppen moet stellen. Als je er andere zetels in laat zetten heb je dat niet meer. LPG is veel schoner dan benzine en daar hoor ik niemand over.

:Y

kleppen alle 1000 uren stellen bij heftrucks op LPG
is vele malen properder. nauwelijks tot geen aanslag in de verbrandingskamer en de olie ziet er na 350 uren nog steeds als nieuw uit (een ietsje donkerder, maar nog steeds doorscijnend en als je het niet weet zou je denken dat de olie pas ververst was).

olie in benzine/diesel motoren wordt zwart van "brol" in de brandstof dat mee verbrand wordt, LPG heeft dat niet.
 
Ik zou er wel voor zorgen dat je ook op benzine kunt blijven rijden want lpg tanken wordt steeds lastiger.
Er verschijnen meer en meer onbemande tankstations en die mogen geen lpg verkopen.
Sluitingstijden van bemande pompstations wordt steeds vroeger.
Rij al 35 jaar met diverse lpg koekblikken en loop daar steeds vaker tegen aan.
Nog maar 10% van het wagenpark rijdt op lpg dus is het economisch ook niet meer interessant voor pomphouders
 
Ik zou er wel voor zorgen dat je ook op benzine kunt blijven rijden want lpg tanken wordt steeds lastiger.
Er verschijnen meer en meer onbemande tankstations en die mogen geen lpg verkopen.
Sluitingstijden van bemande pompstations wordt steeds vroeger.
Rij al 35 jaar met diverse lpg koekblikken en loop daar steeds vaker tegen aan.
Nog maar 10% van het wagenpark rijdt op lpg dus is het economisch ook niet meer interessant voor pomphouders
Ook veel bemande pompen mochten geen LPG meer aanbieden want "er staat een bewoond huis te dicht bij".
 
Vermogensverlies op LPG is niet meer van deze tijd. Met de huidige "LPI" systemen is er eerder sprake van vermogenstoename daar het gas in vloeibare vorm ingespoten wordt. Het verdampen van het gas onttrekt extra warmte en geeft extra koeling. Dit kan zelfs een vermogenstoename met een PK of 6 veroorzaken.

grtz,

Cees
 
Ik reed zeker een jaar of 15 op lpg met Mn goldwing 1500 met zijspan, en geen centje pijn gehad, soms geen lpg dan verder op benzine, ik had de installatie zelf niet ingebouwd.
Geeft wel leuke reacties aan de pomp, soms werd het tankstation gewoon compleet stil gezet, want een motor die lpg gaat tanken !!
 
Ik reed zeker een jaar of 15 op lpg met Mn goldwing 1500 met zijspan, en geen centje pijn gehad, soms geen lpg dan verder op benzine, ik had de installatie zelf niet ingebouwd.
Geeft wel leuke reacties aan de pomp, soms werd het tankstation gewoon compleet stil gezet, want een motor die lpg gaat tanken !!

Zeker interessant. Zijspan kan alleen helaas niet door files heen en op de stoep parkeren wordt ook lastig.
 
Ik zou er wel voor zorgen dat je ook op benzine kunt blijven rijden want lpg tanken wordt steeds lastiger.
Er verschijnen meer en meer onbemande tankstations en die mogen geen lpg verkopen.
Sluitingstijden van bemande pompstations wordt steeds vroeger.
Rij al 35 jaar met diverse lpg koekblikken en loop daar steeds vaker tegen aan.
Nog maar 10% van het wagenpark rijdt op lpg dus is het economisch ook niet meer interessant voor pomphouders

Is alleen in nl....in buitenland al heel normaal
 
Ik zou er wel voor zorgen dat je ook op benzine kunt blijven rijden want lpg tanken wordt steeds lastiger.
Er verschijnen meer en meer onbemande tankstations en die mogen geen lpg verkopen.
Sluitingstijden van bemande pompstations wordt steeds vroeger.
Rij al 35 jaar met diverse lpg koekblikken en loop daar steeds vaker tegen aan.
Nog maar 10% van het wagenpark rijdt op lpg dus is het economisch ook niet meer interessant voor pomphouders
Dit was idd het eerste waar ik ook aan moest denken.
Je actieradius wordt kleiner zoals al eerder gemeld, maar als je zonder benzine komt te staan kan je nog wel ff een jerrycan halen, met LPG wordt dat een stuk lastiger als je hele benzine installatie eruit is.
 
Dit was idd het eerste waar ik ook aan moest denken.
Je actieradius wordt kleiner zoals al eerder gemeld, maar als je zonder benzine komt te staan kan je nog wel ff een jerrycan halen, met LPG wordt dat een stuk lastiger als je hele benzine installatie eruit is.

Benzine heb je altijd nodig dus je actieradius wordt dan juist groter.
 
Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat in B ook onbemande tankstations LPG mogen verkopen.
Zoniet, dan is er bijna geen pomp meer met LPG, want veel bemande tankstations heb je hier niet meer.

Ik ga er eens op letten.
 
Ik zou er wel voor zorgen dat je ook op benzine kunt blijven rijden want lpg tanken wordt steeds lastiger.
Er verschijnen meer en meer onbemande tankstations en die mogen geen lpg verkopen.
Sluitingstijden van bemande pompstations wordt steeds vroeger.
Rij al 35 jaar met diverse lpg koekblikken en loop daar steeds vaker tegen aan.
Nog maar 10% van het wagenpark rijdt op lpg dus is het economisch ook niet meer interessant voor pomphouders

Dat is meteen ook de enige reden om benzine te blijven houden.
Maar als je je motor alleen voor woon werk gebruikt heb je dat natuurlijk niet vaak aan de hand. Ligt een beetje aan hoe je er zelf mee om gaat. Sommige mensen willen de laatste druppel uit de tank op rijden, ikzelf zit altijd aan de veilige kant. Bij een kwart ga ik al een tankstation opzoeken.

Het mooiste zou zijn als je op de plek van de benzinetank een lpg tank kwijt zou kunnen. Maar die heb je niet in die vorm.
En dan ergens weggewerkt een benzinetankje van 2 of 3 liter.
 
Dat is meteen ook de enige reden om benzine te blijven houden.
Maar als je je motor alleen voor woon werk gebruikt heb je dat natuurlijk niet vaak aan de hand. Ligt een beetje aan hoe je er zelf mee om gaat. Sommige mensen willen de laatste druppel uit de tank op rijden, ikzelf zit altijd aan de veilige kant. Bij een kwart ga ik al een tankstation opzoeken.

Het mooiste zou zijn als je op de plek van de benzinetank een lpg tank kwijt zou kunnen. Maar die heb je niet in die vorm.
En dan ergens weggewerkt een benzinetankje van 2 of 3 liter.
Met benzine heb ik dat dus, zo veel mogelijk km's maken op 1 tank :P
Maar op 51km naar mijn werk passeer ik, indien nodig, 28 tankstations waar ik 24/7 benzine kan tanken. Geen enkel probleem dus.
Komt daarbij dat ik tegenwoordig niet minder dan 500km per tank rijd.

Zou ik LPG zetten, ga ik ervanuit dat ik met een tank met een vulcapacitieit van 12L al heel blij zou mogen zijn. Of zou het groter kunnen?

Rekening houdend met mijn 12L, en een iets hoger verbruik (heb nog carburators), zou ik dat wel niet doen. Dan telkens in het naar huis rijden bij de laatste mogelijkheid tankje vullen. Of eens om de twee woonwerk ritten, ervanuitgaande dat ik met die 12Longeveer 225km kan afleggen.

Want: wat mijn vorig bericht betreft, ik heb een beetje gegoogeld, en vrees dat ik het mis had, en dat ook bij ons LPG alleen bij bemande tankstations mag.
 
Ik had deze morgen geen tijd om effectief te controleren of LPG in onbemande tankstations verkijgbaar kan zijn in B. Maar nog dieper onderzoek op dit moment leert mij van niet.
Op moment van dit schrijven zijn de max prijzen in B 1,526€ voor benzine E10, en 0,549€ voor LPG. Dat is ongeveer 1/3, dus zinloos zou het niet zijn.
Een vluchtige berekening, aan 10% hoger verbruik op LPG gerekend, zegt mij dat voor mij de besparing op een jaar (35.000km), ongeveer 1.400€ zou zijn. Niet slecht zeg ik!
Al denk ik niet te moeten rekenen volgens max prijs, want benzine wordt al sneller met korting aangeboden dan LPG. Ik tank momenteel aan 1.375€/l.
Maar houd ik bij deze vergelijking nog steeds vast aan de max lpg prijs, is het verschil nog steeds ruim 1.100€.
 
Kleppen stellen bij een motor zou toch veel makkelijker moeten zijn dan bij auto want het blok is veel beter bereikbaar en je hebt maar twee cilinders dus minder kleppen te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan