Motorfiets stinkt na tijd stilstaan.

Jeckawa

Rookie
16 feb 2022
4
0
Dames en heren, een vraag…

Mijn Kawasaki Z900 heeft enkele maandjes stilgestaan, en heb ik hem weer voor het eerst gestart. Het viel mij op dat er best wat rook uit de uitlaat kwam, en ook stinken de uitlaatgassen naar olie. Ik heb er nog niet op gereden, dus ik heb nog geen idee of het dan minder wordt.. mijn vraag is dus; is dit gebruikelijk na een aantal maandjes stilstaan? Km-stand is overigens 11.000, een vrij recente Z900 dus. Ik hoor het graag. Vriendelijke groet,

Jeckawa
 
Thnx voor de reacties. Ik ga eerst maar eens een rondje rijden dit weekend dan denk ik. De bike heeft denk ik vanaf Sept stil gestaan, ook niet gestart.. alleen de druppellader eraan, en het verbaasde me eigenlijk een beetje. Ik dacht zelf ook aan condens, ik kon alleen de oliegeur niet echt rijmen.. Enfin, eerst maar eens een stukje rijden.
 
zolang je de olie (walm) niet plots uit de uitlaat ziet komt, zal het wel meevallen ;-)
Niet toevallig motor ingespoten bij wegzetten met wax / wd40 of kettingspray e.d., waarbij er ook wat meuk op de uitlaat/bocht is gekomen.
Dat heb ik wel eens en dan stinkt het ook een tijdje, totdat het weer schoon gebrand is.
 
In m'n motor met injectie tank ik alleen E10, na de winterstop (vier maanden) de accu goed opgeladen, starten en lopen.
Nooit geen last met die peut.
Hangt erg van omgevingscondities af bijv. En daarbij, hoe langer hoe slechter.

Kan me overigens ook voorstellen dat de ene motor er meer moeite mee heeft dan de andere.

Hoe dan ook degradeert E10 behoorlijk hard.
 
Goedemorgen, ik denk dat de "lichte" fractie uit de benzine verdampt is, in combinatie dat E10 water aantrekt.
Als de "zwaardere" koolwaterstof verbindingen dan matig verbranden, dan kun je rook en stank verwachten.
E10 degradeert al na een maand of 2.
De grootste rommel na Ali B...
Thnx Jaap! Hier kan ik wat mee. Hoe jij het omschrijft klinkt het logisch. Wat zou je adviseren? Gewoon gaan rijden?
 
@Jeckawa Tank leeg rijden en daarna alleen nog maar E5 tanken.
Ik heb een app-je MKB brandstof (1 van de vele) waar je goedkope E5 of premium brandstoffen mee kunt vinden.
Als je het een beetje uitkient dan is E5 niet veel duurder dan een willekeurig E10 verkooppunt.
Tel daar bij op de hogere verbrandingswaarde (=zuiniger) plus alle andere voordelen..
Ik kieper in alles wat wielen heeft E5.

my2ct.
 
Terug
Bovenaan Onderaan