Motorfiets verkopen

postaldude

Die hard MF'er
1 okt 2010
995
5
Ik kan er geen specifiek topic over vinden en ben benieuwd naar jullie mening.

Recentelijk heb ik mijn Africa Twin verkocht met de nodige moeite. Uiteindelijk na dik 6 week op marktplaats verkocht.
Nu probeer ik de YX600 Radian van mijn vriendin te verkopen wat ook niet zonder moeite gaat.
Wat is volgens jullie de beste strategie en vooral welke sites?

Ik merk dat Facebook en die verkoop groepen steeds populairder aan het worden zijn maar dan moet je het geluk hebben dat iemand zoekt naar je motormodel omdat je post steeds verder naar beneden gaat. En laten we eerlijk zijn, wie zoekt er nu naar een Radian..

Speurders en autoscout en dat soort gratis sites krijg ik gewoonlijk 0,0 reactie op.

Marktplaats is nog enigszins levendig alleen weer aan de prijs en je moet die onzin biedingen maar accepteren.

Na dikke week in de verkoop ook voor de grap aangemeld bij ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl. Daar heb ik lange tijd geleden mijn auto ook eens verkocht (via de dochter site dan).

Dat werkt geloof ik alleen als je een fireblade, r1 of ander populair model hebt of met een dubbeltje tevreden bent. Zie allemaal succes verhalen motor binnen 30 min verkocht en binnen een dag verkocht. Duurde al 2,5 dag voordat ze mij überhaupt eens belden om de motor op de veiling te zetten. Hij zei dat ik maar rekening moet houden met 2-300€ inkoop terwijl mijn fiets grotendeels gereviseerd is. Daar hoef ik dus ook geen hoop op te hebben.

Dus, wat zijn jullie tips?
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee en ervaring heb je het meeste kans op Marktplaats. Als je je mp advertentie op orde hebt is het een kwestie van knippen en plakken naar Speurders e.d., niet geschoten is altijd mis en daar is het toch gratis.

-Duidelijke foto's bij je advertentie. Geen artistieke meuk, gewoon strakke rechte foto's van alle kanten en eventueel wat detailshots van banden, tellers, bijzondere onderdelen (maar verwijs daar dan ook naar in je tekst, geen willekeurige closeup van je tank ofzo terwijl daar niets te zien is).
-Simpele doeltreffende tekst. Wat is het, wat zijn de kenmerken. Verhaaltjes van ''met pijn in m'n hart'' laten voor wat het is. Een introducerend zinnetje kan geen kwaad maar niet te veel gezwets.
- Prijs. Wees realistisch, kijk naar vergelijkbaar aanbod, stel een bieden vanaf prijs in om totale onzinbiedingen buiten de deur te houden.
- investeer wat. Plaats 'm eens omhoog.
- Zet in de titel dat ie uniek is, dan wordt ie vast hier op het forum nog even geplugd :+

Dit heeft voor mij met verschillende auto's en mijn ex Honda prima gewerkt :).
 
Laatst bewerkt:
Autoscout wordt ook steeds populairder. Ik vind de prijzen van marktplaats eigenlijk te gek.

Maar heb mijn onverkoopbare falco na veel mopperen op de prijs wel binnen een week daar verkocht. :')
 
Marktplaats geeft je de beste kans.
6 weken is voor minder gewilde motoren nog erg snel zeker als je onder een bepaalde prijsklasse komt.
Wat ook nog kan werken is om op de owners-club site/forum/topic nog een berichtje te plaatsen, dan zit je midden in de doelgroep.
 
Mijn verbouwde Sv650 was ik binnen een paar dagen kwijt. Is maar net wat voor een motor het is en natuurlijk ook een beetje geluk hebben.

Daarnaast heb ik door mijn vriendin professionele foto's laten nemen van zo'n beetje elke hoek van de motor. Tevens een heb ik een half uurtje gespendeerd om een goede en duidelijke advertentie tekst weg te zetten. Dit zijn gewoon hele belangrijke punten, als jij geen moeite doet om hem te verkopen waarom zou iemand dan moeite doen om hem te kopen?

Op marktplaats betaal je maar geeft wel een groot publiek. Heb je geen haast dan kan je hem enkel op speurders, autoscout en hier weg zetten. Ik geloof overigens niet in je advertentie omhoog zetten, zeker niet bij een model waarvan er niet veel op marktplaats staan.

Maar als je toch gaat betalen voor marktplaats zet hem dan ook op de gratis sites.
 
Bedankt voor de tips.
Ga hem eens op autoscout en marktplaats zetten.
 
Laatst bewerkt:
Het is mij tot nu toe altijd gelukt mijn motoren (4 de afgelopen 1,5 jaar) te verkopen via Speurders. Marktplaats begin ik vanwege de prijs niet aan. Alle motoren die ik heb verkocht waren technisch helemaal in orde en in het lage prijssegment, maar ik mocht me echt in mijn handjes knijpen als ik quitte speelde met de kosten die ik had gemaakt voor onderdelen (om over de uren werk nog maar te zwijgen.)

Bij motoren is een belangrijke factor de verdeling tussen vraag en aanbod. Er is heel veel aanbod namelijk en dat is gunstig voor de koper, maar niet zo makkelijk voor de verkoper. Het is net als racefietsen: Heel veel mensen beginnen ooit met motorrijden of fietsen als hobby, kopen er 1 en na een paar jaar versloft de hobby. Dat komt allemaal de markt op.

Wat jij vindt dat de motor waard is hoeft ook niet persé realistisch te zijn vanuit het perspectief van de koper. In mijn ervaring is er nauwelijks relatie tussen het werk en de onderdelen die je er in hebt gestopt en de waarde van de motor. Jouw vraagprijs is misschien logisch als je redeneert vanuit jouw investeringen, maar voor de koper telt dat niet. Die vergelijkt gewoon met het andere aanbod.
Daar komt bij dat er, ondanks het werk wat je er al in hebt gestopt, ook nog werk aan de motor zit en dat kan een koper ook afschrikken.
 
Misschien helpt het als je vertelt dat het een goede fiets is om een cafe racer van te maken. Zal misschien een bepaalde doelgroep aantrekken.
 
Eens. Maar ik moet altijd wel hoger gaan zitten. Mijn ervaring is dat als ik bijv 800€ ervoor wil hebben ik rond de 1000 moet gaan zitten. Als ik 800 vraag gaan ze 600 bieden en raak ik hem boven de 700 niet kwijt. Het is tegenwoordig meer een spel van zo goedkoop mogelijk krijgen als dat het over de werkelijke waarde gaat.

Dus ja ik vraag wat aan de hoge kant. Maar daarom zet ik erbij richtprijs. Iedereen is vrij te bieden.
Qua kosten kan ik nooit meer quitte spelen want ik heb alles bij elkaar er bijna 1800€ in geïnvesteerd. Heeft mij ook leren sleutelen en dingen te begrijpen dus ik zie het als hobby. Ik ga hem echter ook niet weggeven.
 
postal, meeste mensen willen gewoon een motor die technisch in iedergeval goed is.

Door de zwetende klepdeksel en het moeilijke koud starten krijg je automatisch een kleinere doelgroep op een doelgroep die al niet groot is.
 
Maar wat is dan technisch goed? Daar kunnen we ook een hele discussie over houden.

Moeilijk starten heb ik trouwens niet gezegd. Hij loopt gewoon niet lekker eerste paar minuten. Kan dat ook verzwijgen zoals de meeste advertenties die zeggen dat motor helemaal in orde is terwijl die 30 jaar oud is. We weten dan alle twee dat dit waarschijnlijk niet zo is.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef je alleen maar een tip om hem makkelijker te verkopen ;)

Als je die twee dingen oplost kan jij wel zeggen dat hij perfect is toch
 
Maar wat is dan technisch goed? Daar kunnen we ook een hele discussie over houden.

Moeilijk starten heb ik trouwens niet gezegd. Hij loopt gewoon niet lekker eerste paar minuten. Kan dat ook verzwijgen zoals de meeste advertenties die zeggen dat motor helemaal in orde is terwijl die 30 jaar oud is. We weten dan alle twee dat dit waarschijnlijk niet zo is.
Maar ik hoor dit: "Ik heb alles gereviseerd, behalve deze twee dingen omdat ik die niet opgelost krijg." Dat schreeuwt money/time-sink, kutprobleem en veel frustratie. Want het is jouw hobby om te klussen en jij krijgt dit al niet eens opgelost.
 
Maar ik hoor dit: "Ik heb alles gereviseerd, behalve deze twee dingen omdat ik die niet opgelost krijg." Dat schreeuwt money/time-sink, kutprobleem en veel frustratie. Want het is jouw hobby om te klussen en jij krijgt dit al niet eens opgelost.
Wat ik tussen de regels door lees is dat ts nog niet zo ervaren is em nog lerende is.
Kan mis hebben hoor.
 
Wat ik tussen de regels door lees is dat ts nog niet zo ervaren is em nog lerende is.
Kan mis hebben hoor.
Ja dat lees ik hier ook, maar als ik een gewone speurders koper was geweest, niet.

Overigens zou ik dat niet per se een prettiger idee vinden, dat al het werk dus is gedaan door iemand die dit voor de eerste keer deed. ;)
 
Het is gewoon heel simpel, 9 van de 10 mensen die een motor gaat kopen steekt hierna t liefst enkel de handen uit de mouwen om er op te rijden.

De overige 10 procent die wel wil sleutelen wilt hem goedkoper meenemen, en terecht ook.
 
Wat ik merkte bij de verkoop van mijn ER6, is dat mensen niet meteen een berichtje sturen, maar liever zo'n bod doen via dat marktplaats systeem. Ik had dat eerst uit staan (omdat mensen achterlijk laag bieden was mijn redenering), maar dat werkte toch niet ideaal. Toen ik het bieden aan zette begon het pas een beetje te lopen.
 
ik denk dat de vraagprijs niet realistisch is in combinatie met de advertentie. je noemt het volledig gereviseerd terwijl je alleen een paar makkelijke onderdelen hebt vervangen. een volledige revisie houd veel meer in. en omdat je de verkeerde termen gebruikt komt bij mij het hobby bob idee boven drijven. en voor mij is dat een prijs drukkend idee en niet een prijs verhogend idee. ik ben teveel producten van hobby bobs tegengekomen die meer vernaggeld hadden als dat ze hadden goed gemaakt. en wat mij altijd wel wel helpt is als er in een advertentie staat hoelang je hem gehad hebt en waarom het verkocht wordt.
je gebruikt bij voorbeeld erg vaak de term gereviseerd maar geef aan wat je precies hebt gedaan. zo geef je aan voorvork poten gereviseerd. zijn dat de alleen de keerringen en de stofkappen of ook de glijbussen en chroomlaag.
zelfde verhaal bij de carbs. is dat alleen nieuwe membranen en pakkingen of heb je ook de gasnaalden sproeiers en de gasnaaldzittingen meegenomen?
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
 
Laatst bewerkt:
Precies, gereviseerd? Klinkt eerder als opgeknapt ;-) Het zou natuurlijk kunnen maar zo komt het zeker niet over. Als je alle rubbertjes (of andere onderdelen die slecht waren) hebt vervangen in je carburateur spreek je over gereviseerd, anders opgeknapt of schoongemaakt. Speurders werkt prima vind ik ook. Geduld en een beetje mazzel moet je wel hebben.

// ohhw, hierboven hetzelfde idee dus ;-) haha
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de interpretaties en aannames. En uiteraard de paar die wel tips hebben gegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan