Motorfiets vs motorscooter

En hoeveel motorscooters ben je daar tegen gekomen?

Mocht ik weer n motorscooter kopen, dan wordt t inderdaad n snellere wat topsnelheid betreft.
 
Laatst bewerkt:
Robber57 is toch ook naar Zuid Frankrijk geweest op een 150 cc met zoon achterop én aanhanger erachter.
Hoezo kan niet?

Dit soort topic's zijn enkel leuk om je eigen mening te geven maar mensen hou nou eens op met in " feiten" te spreken terwijl je eigenlijk uit mening spreekt.
Laat ieder lekker zijn eigen ding doen en laat de ander in zijn waarde als hij/zij ergens voor kiest.
 
Die vraag gaat zich nog tegen je keren... _O-

Welnee, wie wil nu echt weten waar je met een scooter kan komen met minstens hetzelfde gemak als welk andere motor? :)

Maar nu we toch een quiz doen, hoeveel motoren gaan er met de trein naar zuid-europa, en hoeveel scooters zitten daarbij. :W
 
Afgelopen weekeind een rondje Eifel gedaan met m'n BV350 terwijl ik dat alle andere jaren op m'n SV650S deed. Grootste verschillen (ben er nog niet uit of het onoverkomelijk gaat worden :9

-/- wegligging bij slecht wegdek (de vering houd het niet meer bij)
-/- lange draaiers (onrustig frame)

Voor de rest natuurlijk erg content met de opbergmogelijkheden zonder koffers en de wendbaarheid. De grootste voordelen:

- geen paniek in haarspeldbochten, gepiel met de koppeling of dat de boel gaat bokken.
- Geen ketting gesmeer etc. Vooral met slecht weer
- Wendbaarheid bij/in korte bochten

Op de buitenwegen geen tekort aan vermorgen op de snelwegen of > 100km is het wel een ander verhaal.

Overtuigend inhalen, vooral bergop, is er dan niet bij. 120km is een mooie cruisesnelheid waarbij je nog wat kan inhalen waar nodig is. Naja, wat ik wil zeggen. Je moet ff anticiperen etc. waar je met een gewone motor effe een paar tandjes terugschakeld.
 
Dit gaat meer over remmen en sturen dan over schakelen. Maar ze moeten hem ook wel hebben he, het is gewoon een complot. :)
 
Men heeft het hier altijd over zogenaamde beperkingen van een motorscooter? Ik zou niet weten wat die beperkingen dan wel zouden zijn? Om zijn gelijk te staven heeft men het dan over een 125cc.
Men wint ook geen MotoGP met een 125 cc Honda Repsol replica, toch?
Een motorscooter is net zo'n allround motor waar je alles mee kan, vandaar ook zijn steeds groeiende succes. Want wat is leuker dan slechts één motor in huis te hebben, waar je zowel winter en zomer mee naar het werk kan. Maar ook tijdens de zomer samen met de partner kan gaan reizen. Eentje die het zowel in stadsverkeer als op de autosnelweg goed doet. Sommigen hebben het hier over hoge snelheden en niet meekunnen? Nog nooit ervaren, eerlijk gezegd. Trouwens, reizen door Europa is ook heel wat grootsteden doorkruisen. En ook in andere Europese landen hebben ze last van files en weten ze intussen ook al dat flitspalen de staatskas kunnen spijzen.
En steeds meer motorrijders beginnen dat door te hebben en kiezen resoluut voor de voordelen van een motorscooter. Tot spijt van wie het benijd veroveren motorscooters steeds meer de motormarkt. En dat is vooral omdat het alleskunners zijn.

Ik woon nog in vrij landelijk gebied maar ik zou niet weten waar ik, indien ik dat zou willen nog even offroad zou kunnen gaan rijen?
Mijn motorscooter hoeft echt geen 160 te halen want mezelf kennende ben ik na een maand steevast mijn rijbewijs kwijt.
Snelle wagens die bij 130 in je kont zitten duwen? Ik ken dat fenomeen van vroeger. Net zoals sportbikes die je op de autosnelweg voorbij razen.
Tegenwoordig kom je dat slechts sporadisch nog eens tegen. Zal wel te maken hebben met de vele snelheidscontroles en nu ook de trajectcontroles.
Een motorscooter die 145 kan is tegenwoordig echt wel genoeg om van alle markten thuis te zijn, mag zelfs nog iets minder.

Ook als je even een bergpas over moet is snelheid niet van belang. Wel trekkracht en die heeft een motorscooter tot aan zijn max. snelheid. Een motorscooter kent in dat geval ook niet het fenomeen dat je in een te hoge versnelling zit en blijft hangen. Want het is een automaat.
Bochten zijn ook geen probleem want te vergelijken met het in het stadsverkeer overal tussenheen te laveren. En daar kent een scooter zijn gelijke niet in.

En voor motorscooterrijders die er nog niet van overtuigd zijn dat ze wel degelijk beter beschermd zitten tegen de weersomstandigheden en turbulentie? Moeten er voor de lol maar even hun windscherm afvijzen. Kan je meteen ervaren hoe de meeste motorrijders zich voelen. En ervaren dat een motorpak een must is en ook snelheid een beperking kan zijn.


Wat een bullshit. Een motorscooter heeft gewoon zijn beperkingen.

Nee, met een scooter kun je niet meekomen als je gaat toeren met wat vrienden.
Nee, een scooter is niet sneller dan een normale motorfiets.
Nee, bergpassen bergop heeft ie wel moeite mee, zeker met duo.
Nee, snelweg heeft wel zijn beperkingen. 130-140 cruisen is ie gewoon niet voor gemaakt.

Ja, ik spreek uit ervaring, ik heb zelf een Burgman 400 gehad. Prima scooter voor dagelijks gebruik, nauwelijks geschikt voor toerritjes en vakanties.
 
Wat een bullshit. Een motorscooter heeft gewoon zijn beperkingen.

Nee, met een scooter kun je niet meekomen als je gaat toeren met wat vrienden.
Nee, een scooter is niet sneller dan een normale motorfiets.
Nee, bergpassen bergop heeft ie wel moeite mee, zeker met duo.
Nee, snelweg heeft wel zijn beperkingen. 130-140 cruisen is ie gewoon niet voor gemaakt.

Ja, ik spreek uit ervaring, ik heb zelf een Burgman 400 gehad. Prima scooter voor dagelijks gebruik, nauwelijks geschikt voor toerritjes en vakanties.

Ha eindelijk een bullshit deskundige.

Als ik toer met mijn vrienden rij ik regelmatig voorop.
Normale motorfiets? Doe 's een beschrijving van een abnormale, RDW blijft hier een beetje onduidelijk over. Verder geen behoefte aan wedstrijdjes, ik win toch.
Tot nu toe geen berg te hoog en ook nooit achteruit gerold.
Al eens een poging gedaan om met een "normale" naked of chopper 140 te cruisen?

verder begrijp ik wel het punt dat je wil maken op de quote. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat een bullshit. Een motorscooter heeft gewoon zijn beperkingen.

Nee, met een scooter kun je niet meekomen als je gaat toeren met wat vrienden.
Nee, een scooter is niet sneller dan een normale motorfiets.
Nee, bergpassen bergop heeft ie wel moeite mee, zeker met duo.
Nee, snelweg heeft wel zijn beperkingen. 130-140 cruisen is ie gewoon niet voor gemaakt.

Ja, ik spreek uit ervaring, ik heb zelf een Burgman 400 gehad. Prima scooter voor dagelijks gebruik, nauwelijks geschikt voor toerritjes en vakanties.

:^
 
Wat nu wel kan of niet, niet mag, wel mag, niet handig, wel handig is, sneller kan of niet sneller kan, tjah daar kom je nooit uit, het is waar jezelf de insteek neemt.
Je eigen standpunt is gezien vanuit je persoonlijke ervaring (als het goed is).
En dan nog, kan de ervaring bij de één anders uitpakken, als bij de ander.
Ik heb mijn eigen keuze voor mijn motorscooter, wat niet wil zeggen dat ik daarover de waarheid in pacht heb.
Ik leer daar elke kilometer die ik rij, meer over, soms is dat positief soms wat minder positief. Maar ja, zo is het hele leven toch?
Of hoor je bij de categorie, altijd gewonnen en nooit verloren?
 
Wat een bullshit. Een motorscooter heeft gewoon zijn beperkingen.

Nee, met een scooter kun je niet meekomen als je gaat toeren met wat vrienden.
Nee, een scooter is niet sneller dan een normale motorfiets.
Nee, bergpassen bergop heeft ie wel moeite mee, zeker met duo.
Nee, snelweg heeft wel zijn beperkingen. 130-140 cruisen is ie gewoon niet voor gemaakt.

Ja, ik spreek uit ervaring, ik heb zelf een Burgman 400 gehad. Prima scooter voor dagelijks gebruik, nauwelijks geschikt voor toerritjes en vakanties.

In de gebruiksaanwijzing van je Burgman staat vast wel ergens beschreven hoe je de handrem uitzet. _O-
 
Nou Mordan.. Ik moet hem op een aantal punten toch wel gelijk geven hoor :)


Ik rij elke dag met plezier op mijn Burgmannetje 400... En toerritje's van +400 km zijn zeker geen probleem. De scoot is juist voor het toeren aangeschaft maar word nu door zijn gebruiksgemak ook voor woon/werk gebruikt.

Maarrrrr... De scoot komt vlot van zijn plaats.. Nog altijd sneller als de gemiddelde auto(mobilist) maar zeker niet sneller als de andere type motorfietsen.

Nog een nadeel blijven de bochten.. Er komt bij wat "sportiever" bochtengedrag al snel wat schrapend geluid..

Berg op.. Of zelfs een stevige brug geeft met duo soms ook al wat spannende momenten.. Zeker als de wind ook zijn best doet.. :)

Op de snelweg rijd de scoot met 110km/h het prettigst.. Harder kan wel.. Fijn is het niet voor zowel de scoot als de berijder(s).

Het vraagt een andere manier van rijden. Nog defensiever als op een meer vermogen motorfiets want even gas erop en voorbij flitsen gaat gewoon niet.


Begrijp me goed.. Ik ben zeer tevreden met mijn scootertje! Zeker omdat ik het verdom auto te rijden is de scooter met zijn enorme bergruimte zeer nuttig voor ons. Maar het heeft ook zeker zijn beperkingen. Net als sommige andere type motorfietsen. Er zijn bv zat motorfietsen waar geen plek is om een fatsoenlijk slot mee te nemen.. Of je pakje brood :P

;)
 
Laatst bewerkt:
Zo leer je nog eens wat bij op een forum.
Rij zelf met een Maxsym 400, deze word wel eens de goedkopere Taiwanese versie van de Burgman genoemd. Toch zijn jouw ervaringen ivm beperkingen mij vreemd.
Deze beperkingen had ik echter wel met mijn Sym 250 GTS en heb hem daarom ingeruild voor de Maxsym. Blijkt een goeie zet te zijn geweest.
Vooraleer sommigen hier conclusies gaan trekken. Nee, mijn Maxsym is niet de mooiste en de beste.
Maar het is toch fijn te lezen dat ie deze beperkingen niet heeft.
Dagelijks testgebied, de Brusselse binnenstad, de Brusselse ring die toch een drievaks autosnelweg is, en de Brusselse rand die toch vrij heuvelachtig en bochtig kan zijn. En dan nog de slechte staat van de Belgische wegen waar slalommen tussen de putten een must is.
Weinig motoren houden hier een motorscooter bij en je ziet ze dan ook steeds minder.
Tenzij op zomerse zon- en feestdagen natuurlijk. *D
 
Laatst bewerkt:
Nou Mordan.. Ik moet hem op een aantal punten toch wel gelijk geven hoor :)


Ik rij elke dag met plezier op mijn Burgmannetje 400... En toerritje's van +400 km zijn zeker geen probleem. De scoot is juist voor het toeren aangeschaft maar word nu door zijn gebruiksgemak ook voor woon/werk gebruikt.

Maarrrrr... De scoot komt vlot van zijn plaats.. Nog altijd sneller als de gemiddelde auto(mobilist) maar zeker niet sneller als de andere type motorfietsen.

Nog een nadeel blijven de bochten.. Er komt bij wat "sportiever" bochtengedrag al snel wat schrapend geluid..

Berg op.. Of zelfs een stevige brug geeft met duo soms ook al wat spannende momenten.. Zeker als de wind ook zijn best doet.. :)

Op de snelweg rijd de scoot met 110km/h het prettigst.. Harder kan wel.. Fijn is het niet voor zowel de scoot als de berijder(s).

Het vraagt een andere manier van rijden. Nog defensiever als op een meer vermogen motorfiets want even gas erop en voorbij flitsen gaat gewoon niet.


Begrijp me goed.. Ik ben zeer tevreden met mijn scootertje! Zeker omdat ik het verdom auto te rijden is de scooter met zijn enorme bergruimte zeer nuttig voor ons. Maar het heeft ook zeker zijn beperkingen. Net als sommige andere type motorfietsen. Er zijn bv zat motorfietsen waar geen plek is om een fatsoenlijk slot mee te nemen.. Of je pakje brood :P

;)

Haboo, het is vechten tegen de bierkaai bij Mordan.

Zijn blinde "passie" voor de motorscooter en zijn hekel aan motorfietsen en motorrijders laten hem gewoon niet toe rationeel te reageren.

Zijn Chinees is het nec plus ultra en daar kan niemand wat aan veranderen.... Jij niet en ik niet....

Ik ZEKER niet met mijn vermaledijde BMW R1200GS die sneller, comfortabeler en wendbaarder is dan welke zware motorscooter ook, zij het ook niet perfect en alleszins duurder in aanschaf en niet voorzien van een automaat.

Het feit dat ik tevens aan mijn tweede TMax toe ben en dus uitstekend kan vergelijken, en ik toch mijn GS verkies om reeds vaak gemotiveerde redenen, kan Mordan absoluut niet van zijn stuk brengen... Wel integendeel : ik ben een verrader van de heilige scooterzaak en zou best mijn biezen pakken, weg van het scooterforum.

Vermoeiend, hoor... Maar Mordan zal nooit ophouden of zelfs maar een beetje milderen zolang ook maar iemand de superioriteit van DE MOTORSCOOTER dúrft in twijfel trekken...

Veel moed en volharding toegewenst ! :P
 
Laatst bewerkt:
Het vraagt een andere manier van rijden. Nog defensiever als op een meer vermogen motorfiets want even gas erop en voorbij flitsen gaat gewoon niet.

;)

Juist 100% mee eens, door het mindere vermogen, moet je je rijgedrag aanpassen.
En dat vind ik geen enkel probleem, als je de kunst kent van het aanpassen, weet je hier prima mee om te gaan. :]
 
Ben het niet eens met HABOO dat 'even de gas erop en voorbijflitsen' NIET kan met een scooter. Heeft hij wss nooit met een Aprilia SRV 850 scooter gereden. Ik wél en ik kan je verzekeren dat die scoot dié beperking alvast niet heeft. Op een parcours met korte bochten accelereert die er trouwens gans wat zwaardere motoren uit...
 
Dat voorbijflitsen lukt ook wel met mijn 250cc Majesty, echter alleen op 60 en 80km wegen, op de snelweg is dat geen optie, maar dat vind ik verder geen probleem (110 op de rechter baan).
Waar mij het om gaat is, dat als ik in "gevaarlijke situaties", maar snel uit de voeten kan komen. en dat lukt
 
@Maksor: ik maak wss de fout om de acceleraties en hernemingen van m'n '400' te gaan spiegelen aan die van de SRV 850 waarmee ik 3 dagen mocht raggen, en diens power laat inderdaad toe dat je bepaalde inhaalbewegingen wél nog kan maken/overleven...(en met veel geluk je rijbewijs mag blijven houden)

Of je op korte trajecten echter véél tijdwinst gaat maken met zo'n zware scooter, is nog af te wachten. Ik rijd 's morgens (erg) vroeg naar het werk over (max B) weggetjes, met een paar verkeerslichten en spoorwegovergangen, en die 26,5 km heb ik totnogtoe afgelegd in een beste tijd van 19 minuten - met m'n amechtige AA 400. Ik denk dat ik er met die SRV nog niet direct minuten zou gaan afdoen (alléz, toch niet zolang ik 'm niet als een fiets zou rijden, wat ik wel doe met m'n AA). Als je langere autowegritten wil doen ,dan is zo'n SRV wél beter aan de bak, en wordt het erg opletten voor flitsers en trajectcontrole.

Mocht ik de mogelijkheid hebben dan wilde ik naast m'n ruime gebruiksvriendelijke AA scoot ook wél nog een scoot, zo'n SRV voor de fun: wegens het gemak van de automaat, en omdat schakelen mij persoonlijk weinig zegt (is wel al van een 50cc KREIDLER geleden , maar toch). M'n zoon zweert bij zijn schakel KTM SMT 990, en dat vind ik een evenwaardige mening. Motorfietsen en -scooters hoeft men niet TEGEN mekaar te gaan zetten, ze kunnen een perfecte aanvulling zijn, en zelf testen is de boodschap.
 
Hebben jullie echt niet door dat het gewoon 2 verschillende dingen zijn? Een motorscooter is niet hetzelfde als een tourmotor, net zomin dat een chopper hetzelfde is als een racer. Het zijn allemaal moto's met een verschillend doel.

Op een circuit wil ik liever die CBGSXR1650Ninja onder mijn gat. In de bergen mag je mij die R1200GS geven als het eender is. In de stad wil ik liefst van al mijn scootje en als ik ooit Route 66 ga rijden, dan zal dat op een Harley zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat je je met een GS op een circuit niet zou kunnen amuseren of dat je met een scoot je buiten de stad ook niet kan amuseren of dat je met een racer niet in de bergen zou kunnen rijden. Je zal gewoon je wat moeten aanpassen aan de motor.

Welke moto je kiest wordt dan toch gewoon bepaald door de prioriteit die je stelt?

Hierboven wordt gezegd dat een R1200GS comfortabeler is dan een Maxiscoot. Ik spreek dat tegen, omdat voor mij persoonlijk de automatische versnellingsbak (jaja, ik bedoel de vario), de mogelijkheid om tijdens het rijden mijn knieën regelmatig van hoek te veranderen door mijn voeten op de tree te verplaatsen en de bergruimte onder het zadel het grootste deel van het comfort geven. Al geldt dit enkel voor woon-werk-verkeer...

Als ik in het weekend een tour ga maken in contreien die wel bochten bevatten, dan verkies ik toch de R1200GS (of in het geval van een wat armere/gierigere mens: de Versys 650) omdat die veel fijner in de bochten te leggen is, een heel pak sneller is in 9 van de 10 situaties en veel stabieler is in snellere bochten. Het nadeel van het te moeten schakelen wordt opeens een voordeel omdat je in dat geval wil kunnen kiezen of je in de hogere toerentallen wil blijven of dat je meer op koppel gaat rijden. Een ander voordeel is dat je ook beter/gecontroleerder op je motor kan remmen.

@Mordan: ik ben niet de snelste van het peloton, maar de dag dat ik, in de Ardennen bijvoorbeeld, met mijn Versys jou er niet af kan rijden op jouw Maxsym is de dag dat ik stop met rijden. Dat is geheel niet persoonlijk, doet geen afbreuk aan de kwaliteiten van jouw scoot, ... Het is gewoon een logisch gevolg van het feit dat de Versys 20kg minder weegt, meer bodemvrijheid biedt, betere vering heeft en dus een betere wegligging en daarbovenop nog eens dubbel zoveel vermogen. Maar dat is ook gewoon geen eerlijke vergelijking. Vergelijk de scoot eens met een 400cc motorfiets (of een 250 scoot met een CB250) en dan zou het bijna een zinvolle discussie zijn...
 
Ben het niet eens met HABOO dat 'even de gas erop en voorbijflitsen' NIET kan met een scooter.


Niet gezegd... Ik geef aan waarop te rijden en geef mijn ervaring vandaar uit. Als ik 120 rijd en nog snel ergens voorbij wil gaat dat gewoon niet zo vlot als dat op mijn Diversion ging. Weinig flitsen dus.. Doortrekken naar 150 gaat wel hoor... Alleen niet zo vlot :P ;)

Zo zijn er zat motorfietsen in scooteruitvoering die zekers bakken vol vermogen hebben. Die zijn ook een stuk duurder in alles. Dus je maakt een keuze. Ik heb mijn keuze gemaakt en zeker geen spijt van zolang ik maar rekening houd met een aantal beperkingen.

Zo mag ik ook graag op de 80cc motorfiets ( Honda MBX ) van mijn broer stappen. ( Stukje jeugd sentiment ;) ) En die heeft ook niet het vermogen om nog snel even wat voorbij te flitsen op de snelweg. Je past je aan waarop/waarmee je rijd.


:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan