Motorfietsen vervuilen tot elf keer meer dan auto’s

Het AD waait gewoon mee met de waan van de dag, een soort nuttige idioot die zich leent voor klimaatactivisten.

Bekend verhaal wel, X produceert meer emissie dan Y, X moet dus kapot.

Er zitten nogal een aantal stappen tussen, voordat je tot zo'n conclusie komt. Ten eerste dat je overtuigt moet zijn dat emissies schadelijk zouden zijn voor de planeet. Bij lood en CFK's was die relatie veel duidelijker, bij NOx en soortgenoten niet zo zeer. Wat dat betreft kan je je beter druk maken om fijnstof (oftewel roetdeeltjes) maar dat is even niet hip. Maar dat terzijde. Het hele stikstof verhaal is een menselijke interpretatie van wat dat 'schadelijke' precies inhoudt. In realiteit groeit er nu door een toegenomen stikstof uitstoot een ander plantje op de plek waar ooit een mosje groeit (eutrofiëring). Net als bevers veranderen wij met onze levensstijl ook onze omgeving maar bevers hoefden, toen ik laatst keek, niet kapot. Maar dat komt misschien nog.

Feit is dat goedkope en makkelijk toegankelijke energie een enorme welvaart hebben meegebracht die de gewone man van voor de industriële revolutie uit een bittere armoede heeft getrokken. En daar wordt net iets te makkelijk over gedacht.

[/rant]
Mee eens. En ik denk dat de proef in Frankrijk meer had te maken met de stedelijke leefomstandigheden, en om die reden is het des te opmerkelijker dat zo'n onderzoekje ineens in de context van klimaat geplaatst wordt. Want klimaatproblematiek en of het een beetje fijn toeven is in een stad ... dat zijn totaal verschillende dingen.
 
tot 11 keer hoger. voor die 11 keer moet wel een oude carb motor met meer dan 1000 cc en een verbruik van ongeveer 1:10 tegen een moderne (euro 6) auto gezet worden welke 1:22 doet zoals een 107 ofzo.
ik geloof er echt geen donder van dat een modernere motor welke rond de 1:18 zit echt 11 keer meer uitstoot dan een auto welke 1:15 doet. want qua luxe zitten die 2 verbruikscijfers dichter bij elkaar. een grote motor met 1:18 tegen een fatsoenlijk formaat sedan.
gaan we echt vergelijken met een 107 dan pak je ook mijn scooter maar als tegenhanger. 1:47 (op papier) en incl cat.
Present,

DSC01007.JPG

Present,ik ben dus CO2 neutraal:Y*O*:+

20180728_124719_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:
Feit is dat goedkope en makkelijk toegankelijke energie een enorme welvaart hebben meegebracht die de gewone man van voor de industriële revolutie uit een bittere armoede heeft getrokken. En daar wordt net iets te makkelijk over gedacht.

[/rant]

Dat is waar. Aan de andere kant - en dat dringt stukje bij beetje door - kan het zijn dat de mensheid daarin iets is doorgeschoten, tegen de achtergrond van toenemend inzicht in hoe de planeet er voor staat.

Overigens, APK voor motoren bestaat in D sinds jàren... ;)
 
Dat is waar. Aan de andere kant - en dat dringt stukje bij beetje door - kan het zijn dat de mensheid daarin iets is doorgeschoten, tegen de achtergrond van toenemend inzicht in hoe de planeet er voor staat.
Op zich niet mee oneens. Maar al kan dat zo zijn, als je de gevolgen van die (doorheen vele vele generaties) verworven welvaart eventjes in een tijdsbestek van 1 generatie wenst te repareren, dan heeft dat verstrekkende gevolgen. Sowieso gaat die reparatie niet lukken, omdat het grootste deel van de wereld er vooralsnog niet aan mee wenst te werken, en sommige delen van de wereld (b.v. China) precies het tegenovergestelde doet.
Dus ja, dan kun je met de beste bedoelingen van de wereld je kleine Europaatje in de economische en maatschappelijke vernieling storten, maar welk positief effect ga je daar realiter mee sorteren ...?
 
Ik geloof het allemaal niet zo.

Die stikstof komt ergens vandaan; uit de brandstof lijkt me. Als je dan ongeveer evenveel brandstof gebruikt, dan kan die vervuiling toch niet 11 x zo hoog zijn?
Er zal best wat verschil in zitten maar dat een motor die in 20 km er 1 liter brandstof doorjaagt 11 x zoveel afvalstoffen produceert dan een auto die in 20 km er een liter doorjaagt, dat gaat er bij mij niet in.
 
De stikstof voor de NOx komt uit de lucht.
De reden dat bijv. een diesel zoveel NOx-en produceert komt door de extreem hoge verbrandingstemperatuur en het feit dat ze zo weinig mogelijk diesel willen injecteren om "zuinig" te zijn.

Door de "te" hoge verbrandingstemperatuur en een gebrek aan C (koolstof) en H (Waterstof) in het mengsel wordt er ook N (stikstof) verbrand dat met de O (Zuurstof) uit de lucht mee komt. Dit resulteert in de uitstoot van NOx-en de x kan getal zijn maar om het juiste goedje aan te geven maar alle NOx-en zijn zeer slecht voor alles wat leeft.

Lees dit en lees het desnoods nog 6x maar dat het er bij jou niet ingaat komt doordat je waarschijnlijk tijdens de Scheikundelessen op de middelbare school niet op hebt zitten letten. Het kan natuurlijk ook zijn dat je ze nooit gehad hebt en in dat geval zal ik het je niet kwalijk nemen dat je het niet weet. :+

Ze hebben het daarbij niet over alle afval stoffen maar specifieke afvalstoffen.

Het valt in dezelfde discussie als de vervuiling door Cruiseschepen.
Daar zit het overigens wel in de brandstof.
Cruiseschepen krijgen geen zwavelarme brandstof zoals auto's, vrachtauto's en motoren dat wel verplicht krijgen.
Zwavel zit standaard in brandstof en no-shit als het er niet uitgehaald is blasen die motoren ineens zwavel de lucht in.
Dit is dan ook eenvoudig op te lossen.

M.b.t. stikstof is het puur een kwestie van de motor zodanig elektronisch in bedwang houden dat deze niet te veel of te weinig brandstof krijgt.
Dan stoot deze motor, bij een schone brandstof, alleen nog CO2 en H2O uit.
H2O is water dus geen probleem CO2 zorgt er alleen voor dat we minder hoeven te stoken in de winter. :+

Stikstofoxide - Wikipedia

Bizar gewoon 51 jaar en al zo slim :+
 
Doordat nieuwere diesel niet veel te weinig diesel mogen injecteren worden ze ook iets onzuiniger in het gebruik van diesel.
Ze mogen immers geen Stikstof uit de lucht verbranden dat schadelijke NOx-en oplevert.

Daar krijg je ook van die reacties van, van een paar simpele, die dan roepen dat die nieuwe motor helemaal niet schoner is want hij verbruikt meer dan mijn oude.
klopt helemaal, maar de modale mens begrijpt dat niet (of begreep dat tot nu niet). Ze hebben de opleiding of ervaring niet. Ik vind je uitleg wel goed, eerste keer dat ik het zo zie uitgelegd. Ging altijd uit van de of NOx, of PM uitstoot curve/afstelling, waarbij inderdaad hoge NOx laagste verbruik is
 
Op zich niet mee oneens. Maar al kan dat zo zijn, als je de gevolgen van die (doorheen vele vele generaties) verworven welvaart eventjes in een tijdsbestek van 1 generatie wenst te repareren, dan heeft dat verstrekkende gevolgen. Sowieso gaat die reparatie niet lukken, omdat het grootste deel van de wereld er vooralsnog niet aan mee wenst te werken, en sommige delen van de wereld (b.v. China) precies het tegenovergestelde doet.
Dus ja, dan kun je met de beste bedoelingen van de wereld je kleine Europaatje in de economische en maatschappelijke vernieling storten, maar welk positief effect ga je daar realiter mee sorteren ...?
Jawel. En de VS en China met onze welbekende overtuigingskracht overstag te helpen is eh... geen triviale klus.
 
Doordat nieuwere diesel niet veel te weinig diesel mogen injecteren worden ze ook iets onzuiniger in het gebruik van diesel.
Ze mogen immers geen Stikstof uit de lucht verbranden dat schadelijke NOx-en oplevert.

Daar krijg je ook van die reacties van, van een paar simpele, die dan roepen dat die nieuwe motor helemaal niet schoner is want hij verbruikt meer dan mijn oude.

Vergeet ook het fantastische egr systeem niet waardoor de motor vervuilde lucht met te weinig zuurstof binnen krijgt.

Maar ja op papier lijkt het vervuilende uitstoot te verlagen.
 
Doordat nieuwere diesel niet veel te weinig diesel mogen injecteren worden ze ook iets onzuiniger in het gebruik van diesel.
Ze mogen immers geen Stikstof uit de lucht verbranden dat schadelijke NOx-en oplevert.

Daar krijg je ook van die reacties van, van een paar simpele, die dan roepen dat die nieuwe motor helemaal niet schoner is want hij verbruikt meer dan mijn oude.

Gelukkig hebben we daar AdBlue voor. En voor jouw informatie: Vrachtwagens uit 2009 of eerder zijn redelijk zeldzaam (in Nederland) omdat de meeste exemplaren met zo'n 8 jaar wel afgeschreven zijn en ingeruild zijn. Maar bij Scania in Zwolle rollen er volgens een kennis die ze in Hasselt uit elkaar schroeft om in een container te stoppen nog steeds Euro3 vrachtwagens van de band voor export naar gebieden waar geen AdBlue verkrijgbaar is, zoals woestijngebieden.
 
Hmm, jammer dat mijn motor zo vervuilend is. Ik zal maandag netjes met mijn euro3 auto achteraan in de rij aansluiten.
 
En toch zal er wel wat inzitten, zeker de oudjes..
M'n '91 honda - san meurt behoorlijk naar de benzine uit t pijpje na een ritje
( máár t blok loopt t lekkerste op deze instellingen )
Zal vast niet goed zijn voor de metingen..

Over de '79 1 cilinder maar niet te spreken * gniffel *

Als je dat vergelijkt met m'n ( ok , die van de baas ) , euro 6 vrachtwagen.
** volgens de Volvo ** , komt de lucht schoner uit de uitlaat als dat het er door de inlaat ingezogen word.

Dat ding ruik je gewoon helemaal niet. ( niks .. nada ).. alleen maar geurloze warme lucht.

Al moet je blijkbaar niet naast de uitlaat gaan staan als ie het uitlaat systeem schoon brand in z'n cyclus ..
 
Cruiseschepen krijgen geen zwavelarme brandstof zoals auto's, vrachtauto's en motoren dat wel verplicht krijgen.
Zwavel zit standaard in brandstof en no-shit als het er niet uitgehaald is blazen die motoren ineens zwavel de lucht in.
Ik denk dan dat cruise-schepen nog betere brandstof stoken dan de handelsvloot.
Als de gasten aan dek zitten en er komt ineens een regen van vette roet-deeltjes omlaag, daar worden de duur-geklede gasten niet blij van.

Schepen die onze havens binnen varen daar wordt absoluut niet op gelet en die zijn ZEER milieu-vervuilend.
Toen ik in het verleden zelf op een schip heb gevaren, werd die opgewarmd met schone (diesel) olie.
Als het schip warmgedraaid was en we waren buitengaats, dan werd omgeschakeld naar stook-olie. Dat was de meest goedkope bagger die je maar kan bedenken. Zware stookolie, die mbv een trace-systeem moest worden voorgewarmd om de brandstof vloeibaar te maken.
Niemand die klaagt als dat spul verbrand wordt. Het enige wat belangrijk was, is zo veel mogelijk Kilo-Joules voor zo weinig mogelijk centjes.

Flinke kans dat dan 1 schip net zo veel vervuiling maakt als een middelgrote stad als geheel.
 
De prijs is fractioneel lager.
Dus als we allemaal zouden willen is het zo op te lossen maar ja we willen alles zo goedkoop mogelijk hebben als consumenten.
Daaruit blijkt dan wel hoe machtig de lobby is en hoe onbetrouwbaar onze machthebbers.

Wij mogen als burger verrekken en ethanol tanken, terwijl de zeevaart buiten schot wordt gehouden bij een "fractioneel verschil" in prijs tussen schone en vuile brandstof.
 
Daaruit blijkt dan wel hoe machtig de lobby is en hoe onbetrouwbaar onze machthebbers.

Wij mogen als burger verrekken en ethanol tanken, terwijl de zeevaart buiten schot wordt gehouden bij een "fractioneel verschil" in prijs tussen schone en vuile brandstof.

Voor de zeevaarders: Stookolie is toch de dikke drap die overblijft als alle lichtere fracties eruit gehaald zijn? Van LPG tot diesel en wellicht nog wel meer?
 
Dit onderstreept dan perfect de wanhoop van enkelen (waaronder ikzelf), waarom wij wél zouden moeten "bloeden" terwijl het een ander aan zijn derrière zal oxideren.

Een betere wereld begint bij jezelf is aan mij niet besteed. Ik doe graag mee, maar ben gekke Henkie niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan