Motorfietsen vervuilen tot elf keer meer dan auto’s

Extra uitkijken voor Tesla's die je van de weg willen rammen omdat je op zo'n stinkend vervuilend hok zit?
 
Hebben ze weer wat gevonden.....volgende machine die ze willen gaan verbieden en/of belasten zijn grasmaaiers met verbrandingsmotor.
 
"Het ICCT-onderzoek werd uitgevoerd in Parijs tussen 18 juni en 16 juli 2018. Om de uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxiden en deeltjes te meten, hebben experts van de NGO portalen uitgerust met lasers geïnstalleerd op drie locaties in Parijs. Bijna 180.000 voertuigen werden waargenomen, inclusief 3455 motorfietsen en scooters, zo meldt de Franse website L’Usine Nouvelle."

Een meting in Parijs zal betrouwbare uitslagen opleveren_O-
Hoe werkt dit dan? Een auto komt langs, daarna een motor en de vuildeeltjes afkomstig van de auto zijn alweer verdwenen? Dus meten wat 1 voertuig in het verkeer doet, al rekeninghoudend met de straat met hoge panden waar het tussen blijft hangen en noem nog maar een tiental variabelen...

Gewoon weer een artikel om het Klimafaat ambities te ondersteunen:)
 
Het is in stadsverkeer.. dat is toch doffe ellende onafhankelijk of je met de motor/auto/scooter bent. Gezien je de helft van de tijd stil staat geloof ik best dat je emissies een stuk hoger zijn. Ook een motor staat uiteindelijk gewoon voor het stoplicht stil samen met de rest.
 
Maar het is natuurlijk een feit dat voor motorfietsen minder strenge regels gelden als voor koekblikken. Er bestaat geen euro6 fiets (mja de electrische misschien) terwijl auto's daar volgens mij al een tijdje aan moeten voldoen.
 
Selectieve berichtgeving weer, de studie komt met 7 conclusies, maar allen die over motoren (inclusief brommers) wordt er uit gelicht.

Among the study's findings:
Nitrogen oxide (NOx) emissions from Euro 6 diesel cars on the streets of Paris were 4.8 times those of Euro 6 petrol cars and 6 times laboratory limits. On average, NOx emissions of Euro 6 diesel cars were only 18% lower than those of the oldest petrol cars, and many times higher than newer petrol cars'

NOx emissions from petrol passenger cars in Paris decline in step with the emissions standard, but diesel cars show little improvement from Euro 2 through Euro 5 standards, and Euro 6 diesel cars only modest improvement

In-use NOx emissions increase dramatically at high outside temperatures. NOx emissions of Euro 5 and Euro 6 diesel cars measured at ambient temperatures above 30 °C were 20% to 30% greater than at temperatures between 20 and 30 °C.

Euro 5 and Euro 6 diesel cars, which qualify for Crit’Air 2 classification and will be allowed to operate without restriction in the Paris low-emission zone (LEZ) until 2024, were responsible for an estimated 63% of total passenger vehicle NOx emissions in Paris during the field study.

Testing results for the newest diesel cars remain inconclusive. NOx emissions of Euro 6d-TEMP diesel cars observed in Paris were around 70% lower than diesel vehicles certified to earlier Euro 6 stages. But the number of vehicles measured was relatively small because few are yet on the road, no data is yet available on the durability of their emissions controls, and the testing raised questions about elevated NOx emissions at higher engine loads for these cars.

On average, NOx emissions of Euro VI city transit and coach buses were 59% and 84% lower, respectively, than Euro V buses'. On a fuel-specific basis (grams per kilogram of fuel consumed), Euro VI transit buses in Paris on average emit less NOx than Euro 6 diesel cars.

Fuel-specific emissions of carbon monoxide (CO), particulate matter (PM), and NOx from L-category vehicles (two- and three-wheelers) were on average significantly higher than from petrol cars. L-category vehicles certified to the most recent emissions standard (Euro 4) qualify for the Crit’Air 1 emissions classification and will be allowed to operate without restriction within Paris until 2030. Without new policies to reduce their exhaust emission limits or restrict circulation, the share of air pollution in Paris attributable to these vehicles may grow.
 
Laatst bewerkt:
We stevenen af op een apk voor motoren....
Voorlopig niet, volgens de MAG

Geen zorg over apk

Eerder deze maand spraken we uitgebreid met Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. Over een apk voor motoren hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken, liet ze ons weten.

Van een concreet voorstel dat een Europese apk voor motoren in 2022 ingevoerd zou worden, is de minister niets bekend. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we de ontwikkelingen op dat gebied nauwlettend in de gaten houden.

 
ik had pas al geprobeerd te rellen door te zeggen dat we allemaal electrisch moeten gaan rijden, maar wou niet in herhaling vallen ;)
 
Nou, die vooroorlogse motoren schijnen helemaal aan geen enkele norm te voldoen. :+
Dat kan wel kloppen.......................
Paar weken terug was ik bij Veteranen treffen in Woerden. Daar was ook een rit bij die door de polder ging.
Nee, een route-beschrijving had je echt niet nodig. Volg gewoon je neus.
Al die oudjes en ook veel 2-takt zorgden voor een 40km lange rookwolk!
 
ik had pas al geprobeerd te rellen door te zeggen dat we allemaal electrisch moeten gaan rijden, maar wou niet in herhaling vallen ;)
Is dat wel zo beterder voor het milieu?

1570570349046-png.1434594
 
Lekkere berichtgeving. De titel klopt niet helemaal.

Als je die onderzoeksresultaten bekijk zie je behoorlijke onderlinge verschillen in de L categorie, met name het CO is bij lichtere motoren veel hoger. Zal wel 2 takt vs 4 takt zijn.
Bij de eindconclusie worden L voertuigen als één categorie aangeduid. Als ze alleen naar euro4 motoren zouden kijken zou de eind conclusie een stuk genuanceerder zijn.
 
tot 11 keer hoger. voor die 11 keer moet wel een oude carb motor met meer dan 1000 cc en een verbruik van ongeveer 1:10 tegen een moderne (euro 6) auto gezet worden welke 1:22 doet zoals een 107 ofzo.
ik geloof er echt geen donder van dat een modernere motor welke rond de 1:18 zit echt 11 keer meer uitstoot dan een auto welke 1:15 doet. want qua luxe zitten die 2 verbruikscijfers dichter bij elkaar. een grote motor met 1:18 tegen een fatsoenlijk formaat sedan.
gaan we echt vergelijken met een 107 dan pak je ook mijn scooter maar als tegenhanger. 1:47 (op papier) en incl cat.
 
Gaan we weer..._O-_O-
Nieuwe melkkoe gevonden.
APK-tje erop, zwaarder belasten en weer wat mensen die kunnen stoppen met hun hobby en het keurslijf in kunnen.

En dan dit:
Eerder deze maand spraken we uitgebreid met Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. Over een apk voor motoren hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken, liet ze ons weten.

Als een politiek persoon dit zegt dan kun je je alvast op voorhand zorgen gaan maken. Het is immers herfst dus het zal omkeren als een blad aan een boom.
Politiek.....de meesters in het aanpassen van spelregels TIJDENS het spel.
 
motor apk zie ik voorlopig nog niet komen. wat moet de apk voornamelijk doen voor de auto's? het spul veilig houden. daarom worden o.a. de remmen getest. mocht men dit niet meer doen, de apk voor auto's dus, dan zullen er best wat ongevallen komen veroorzaakt door technisch falen.

motoren hebben nu geen apk en toch zijn er (zo goed als geen) ongevallen door technisch mankement aan de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan