motorflush of niet TDM 850

york

MF'er
20 apr 2009
32
0
Hallo ik heb vorige week een tdm 850 gekocht van een particulier nu is de onderhoud historie niet helemaal bekend. Ik wil nu de olie en filter verversen. Is het aan te raden nu eerst het blok te flushen met forte of niet? ik heb dit in het verleden wel eens gedaan ivm een vervuilde klepstoter en dit ging toen zeer goed. Ik weet dat een tdm geen hidrolische klepstoters heeft maar toch. alvast bedankt mvg. Ton.
 
als je nieuwe olie meteen na het verversen weer flink zwart wordt kun je overwegen om de volgende verversing wat naar voren te halen en dan te flushen... maar verder ben ik het eens met RR en midlife dat zonder meer flushen niet zonder meer beter is.
 
Ik zou ook niet zomaar gaan flushen. Verdiep je overigens even in het juist peilen van de olie bij een TDM.

Koop ook een stuk electra pijp van een maat dikker dan normaal en buig daar een hoek van ca 40 graden in met een buigveer er in en een losse trechter of een trechter met flexibele buis. (Vulgat zit namelijk diep tussen de kuipdelen.

Verder zijn er twee aftappluggen.
Verlies het koperenbusje en de o-ring niet die in het retourkanaal van de deksel zit niet.

Leg er een hoop oude kranten onder bij olie wissel want het wordt altijd een troep.

Hou ook je verbruik van olie goed in de gaten die kan vrij hoog zijn bij een TDM.
 
Ha bedankt voor de reactie dat van het olie peilen van de tdm en de aftap pluggen was bekent. Maar goed om dat even te vermelden het gaat te vaak fout als je de verhalen leest. Ik heb een verlengde trechter (met een dikke brandstof slang eraan) voor het vullen. Het olie verbruik bij sommige tdm`s is ook bekent. yamaha vind 1l op 1000km nog acceptabel en als je het goed bijhoudt na iedere rit zal het goed te doen zijn. Ik ga van de week de olie en het filter ff vervangen en dan goed een pijlstaat bijhouden. Het blijft toch wel een lekkere stuurfiets zon tdm. Allen bedankt.

Mvg. Ton.
 
Terug
Bovenaan Onderaan