Motorfotografie met smartphone

Zie graag jullie opbouwende kritiek tegemoet!
Iets meer lucht? IMG_1410.jpeg

Van dit naar dit:
IMG_1411.jpeg

Ook geen perfecte foto, maar je krijgt het idee. Als je je motor idd op 1/3 van de foto houdt, krijg je een heel ander beeld. Ruimtelijker.👍🏻
 
In je foon instellingenmenu kun je vast kiezen of je het raster zichtbaar wil hebben of niet.
Helpt enorm om de “Regel van Derden” toe te passen.
Hier beneden, ter verduidelijking, een aantal voorbeelden daarvan.
Gewoon gevonden met een zoekmachine en “Rule of thirds” of “Regel van Derden” ingevoerd.
 

Bijlagen

  • IMG_5731.jpeg
    IMG_5731.jpeg
    38,3 KB · Weergaven: 2
  • IMG_5730.jpeg
    IMG_5730.jpeg
    137,3 KB · Weergaven: 3
  • IMG_5729.jpeg
    IMG_5729.jpeg
    52,8 KB · Weergaven: 5
  • IMG_5726.jpeg
    IMG_5726.jpeg
    54,8 KB · Weergaven: 4
  • IMG_5725.jpeg
    IMG_5725.jpeg
    37,7 KB · Weergaven: 3
Ik ken de regel en heb hem vaak toegepast, helaas zonder dat er op dat moment mooie fotos uit rolde. Deze keer geen rekening mee gehouden en toevalligerwijs een redelijke foto. Het is wat het is. Zal het een volgende keer weer eens proberen
 
Ik zou zelf ook wel eens een fotocursus willen doen, ook omdat ik een drone heb en graag vakantiefoto's maak.

Ik wil mezelf alleen behoeden van de rabbithole van digitale camera's.
 
Ik ken de regel en heb hem vaak toegepast, helaas zonder dat er op dat moment mooie fotos uit rolde. Deze keer geen rekening mee gehouden en toevalligerwijs een redelijke foto. Het is wat het is. Zal het een volgende keer weer eens proberen
Het kennen en het toepassen van zo’n regel zijn
2 erg verschillende situaties.
Geldt voor elke regel.
Wat ook blijft is dat het succesvol toepassen van zo’n regel niet stopt bij het kennen daarvan,
maar pas begint bij het toepassen ervan.

Oefening baart kunst.

Fooral dôôrgaan. :Y
 
Ik zou zelf ook wel eens een fotocursus willen doen, ook omdat ik een drone heb en graag vakantiefoto's maak.

Ik wil mezelf alleen behoeden van de rabbithole van digitale camera's.
Ik heb meerdere cursussen daarin gevolgd.
Allemaal erg leuk om te doen en leerzaam bovendien.
Je leert hoe sommige theorieën functioneren, en het toepassen daarvan.

Dat kun je doen in groepsverband bij een professionele fotograaf.
Of gratis, individueel;
Op YouTube staan talloze tutorials voor digitale fotografie. Met camera’s of met smartphones.

Ook van harte aanbevolen.
En ook daarvoor geldt: blijven klikken.
Fotografie is een hele leuke hobby die niet veel geld hoeft te kosten, maar waar je je wel helemaal in kunt laten gaan.

:)
 
20231123_160129.jpg


Terwijl mijn Street Triple vertroeteld wordt door de garage, leen ik een Tiger Sport 660. Een fijne motor, die me veel vertrouwen geeft op natter, viezer wegdek. Ik kan niet zo goed pijlen waar dat nou aan ligt - zullen het de banden zijn, of dat het een hogere motor is, of de andere zithouding... Hoe het ook zij, ik vind het ook nog eens een mooie motor, doordat er wat sportiviteit in het uiterlijk zit. Dus, parkeren, plaatje schieten, en weer door!
 
Iets meer lucht? Bekijk bijlage 1946357

Van dit naar dit:
Bekijk bijlage 1946358

Ook geen perfecte foto, maar je krijgt het idee. Als je je motor idd op 1/3 van de foto houdt, krijg je een heel ander beeld. Ruimtelijker.👍🏻

De regel van derden is inderdaad een regel die goed is om te kennen. Een andere 'regel' is ook dat regels niet altijd hoeft toe te passen en ze soms dus kan laten varen. Wordt er niet echt duidelijker op he ;)

In dit geval pas je bij de onderstaande foto wel een vorm van de regel van derden toe, maar biedt de extra lucht eigenlijk niks extra's. Het is alleen maar blauw (geen mooie wolkenpartij of iets dergelijks). Een andere compositie (of locatie) was wellicht mooier geweest. Eentje waar er - in dit geval - liever ook geen bomen, huizen en lantaarnpalen uit je motor groeien.


ik ben de laatste tijd een beetje bezig met lightroom, enkele fotos die ik gemaakt en bewerkt heb:
nog er nog tips voor bepaalde instellingen in lighroom of juist andere hoeken proberen om te fotograferen?
Bekijk bijlage 1946486Bekijk bijlage 1946485

Heftig bewerkt, maar wel een leuke stijl! Motor springt er echt wel uit nu. Hij wordt tegelijkertijd ook wel wat 'platter' (vooral de tweede foto) omdat sommige delen van de motor zelf wel heel donker zijn. In zeikmodus zou ik nog zeggen: 'Jammer van die afvoerpijp op de eerste foto'.

Bekijk bijlage 1946858

Terwijl mijn Street Triple vertroeteld wordt door de garage, leen ik een Tiger Sport 660. Een fijne motor, die me veel vertrouwen geeft op natter, viezer wegdek. Ik kan niet zo goed pijlen waar dat nou aan ligt - zullen het de banden zijn, of dat het een hogere motor is, of de andere zithouding... Hoe het ook zij, ik vind het ook nog eens een mooie motor, doordat er wat sportiviteit in het uiterlijk zit. Dus, parkeren, plaatje schieten, en weer door!

Grijs asfalt, bewolkte dag en grijze motor. Toch valt 'ie op omdat 'ie voor een groen bosje staat. Slim. Als 'ie rechts op het beeld stond was de foto beduidend minder geslaagd denk ik.






^
Vat bovenstaande commentaar niet persoonlijk of verkeerd op. Als ik kijk naar mijn eigen foto's kan ik ook een blik aan commentaar openen. Zodoende leert men. En daarnaast blijft het tot zekere hoogte ook gewoon een kwestie van smaak; de mijne kan anders zijn dan de jouwe.
 
Laatst bewerkt:
Grijs asfalt, bewolkte dag en grijze motor. Toch valt 'ie op omdat 'ie voor een groen bosje staat. Slim. Als 'ie rechts op het beeld stond was de foto beduidend minder geslaagd denk ik.
Dank voor het compliment, altijd fijn om te krijgen van mensen die er kijk op hebben. En inderdaad, als ik de motor zo had neergezet dat de hoge waterstand meer opvalt, zou het echt één grote blauwgrijze brei geworden zijn.
 
Heftig bewerkt, maar wel een leuke stijl! Motor springt er echt wel uit nu. Hij wordt tegelijkertijd ook wel wat 'platter' (vooral de tweede foto) omdat sommige delen van de motor zelf wel heel donker zijn. In zeikmodus zou ik nog zeggen: 'Jammer van die afvoerpijp op de eerste foto'.

Vat bovenstaande commentaar niet persoonlijk of verkeerd op. Als ik kijk naar mijn eigen foto's kan ik ook een blik aan commentaar openen. Zodoende leert men. En daarnaast blijft het tot zekere hoogte ook gewoon een kwestie van smaak; de mijne kan anders zijn dan de jouwe.
ja het is wel aardig bewerkt, ik vind de motor er vaak heel mooi uitkomen als de rest van de foto geen kleuren heeft. mijn vorige motor had een goud kleurig frame, en dat sprong eigenlijk overal wel uit, de mt09 heeft dat minder. in lightroom mobile heb ik een masker gemaakt van de motor, die omgekeerd, verzadiging op 0(dus zo goed als zwart wit). witte tinten hoger gezet, en de kleur rood meer verzadiging. en daarnaast natuurlijk het een en ander wat donkerder of lichter gemaakt. de regenpijp is inderdaad een beetje jammer, en foto2 is ook wel een beetje erg donker.
commentaar en feedback is juist fijn, als amateur wil ik meer leren dus zal alles proberen mee te nemen.

afgelopen weekend had ik onderstaande foto gemaakt en bewerkt, en een mooie(vind ik zelf) foto van mijn vorige motor, die dus overal veeel meer uitsprong
image0.jpeg
IMG_4152.JPG

ook bij deze mt09 foto: masker gemaakt van de motor en deze omgekeerd, in dit masker verzadiging op 0 gezet, belichting wat minder. over het algemeen juist weer wat meer belichting, kleur blauw op 0 verzadiging gezet(anders zie je overal nog blauwe tinten ) en kleur rood juist op verzadiging 100.
 
Terug
Bovenaan Onderaan