Gwiedert
motor detective
- 6 dec 2019
- 3.770
- 4.699
Aangezien er de laatste tijd best wat activiteit is in diverse foto topics, en de meningen over hoe de motor op de foto moet staan sterk uiteen lopen, open ik hierbij een topic waar we kunnen discusseren over hoe je je trots het best kunt vastleggen.
De beste camera blijft uiteindelijk degene die je op zak hebt, ofwel je smartphone.
Een fotootje schieten met je telefoon is vrij makkelijk en snel gedaan. Het "Wolkenjagers" topic, het "Show hier je motor" topic en het "Je mooiste eigen motorfoto" topic staan hier vol mee.
Sommige mensen ambiëren een wat proffesionelere foto, en zijn bereid een paar stapjes extra naar achteren te doen en even de tijd te nemen om echt mooie plaatjes te schieten.
Er zijn genoeg forumleden die hier geen enkele interesse in hebben. Dat is prima en ook de losse pols foto's hebben hun plek hier op het forum.
Ik ben in de verste verte geen expert op dit gebied, en heb geen boek gelezen of geen film gekeken als het op fotograferen aankomt. Ik ben alleen wel altijd bezig met gopro's, drones en fotograferen. In mijn geval dus meer een gevalletje "learning by doing".
Bij het maken van een foto met je smartphone houd je met een paar zaken rekening.
- De lichtbron
Zonder licht is je motor niet zichtbaar, maar met te veel licht ook niet. Een motor fotograferen met tegenlicht resulteert bijna altijd in een zwarte motor. Een donker contour. Dit kan mooi zijn, maar over het algemeen willen we de motor goed belicht op de foto. Zorg er dus voor dat de lichtbron van voren of van de zijkant komt en niet direct in de lens. Soms loont het om de motor of een voorwerp op de achtergrond voor de lichtbron te schuiven. Hierdoor word de directe straling geblokeerd en kun je de kleuren en details van de motor nog enigzins waarnemen, zelfs met tegenlicht.
Er is uiteraard de mogelijkheid om de flits te gebruiken, maar dit geeft vaak onnatuurlijk licht en is niet aan te raden.
- De horizon
De horizon (scheiding tussen land en lucht) kan in principe op elke hoogte in de foto. Wel is het belangrijk dat de horizon horizontaal in beeld is. Dit kun je vergemakkelijken door een raster aan te zetten waardoor je beeld in 9 vakken verdeeld word met lijnen.
Over het algemeen fotografeer je met de horizon ongeveer op of onder het midden van het beeld. De straat is simpelweg niet interessant genoeg om meer dan de helft van de foto te vullen.
- Het voorwerp
Elke motor heeft z'n perfecte hoeken om vanuit gefotografeerd te worden. Een foto vanuit de verkeerde hoek genomen kan een heel verkeerd beeld geven, en het idee geven dat de motor hoger, breder, smaller, langer is dan dat in werkelijkheid het geval is.
Als het stuur scheef staat kan het er op lijken dat de neus van de motor erg ver uitsteekt, zet dus je stuur ongeveer recht om een vertekend beeld te voorkomen. Dit houd ook de lijnen en vorm van de motor intact.
- De achtergrond
Zorg voor een interresante achtergrond. Vermijd te veel drukte op de achtergrond om te voorkomen dat de motor wegvalt en niet in het oog springt. Zorg voor contrast. Als de achtergrond kleuren overeenkomen met de kleuren van de motor zal de motor snel opgaan in de omgeving en niet in het oog springen.
- De compositie
De plaatsing van de motor ten opzichte van de omgeving, de weg en de achtergrond is erg belangrijk. Zorg ervoor dat de motor het lijdende voorwerp in de foto is. Om de motor niet kleiner te laten lijken door er van bovenaf op te kijken, is het aan te raden om de camera op heuphoogte of lager te houden. Zorg voor een lijnenspel. Een foto word interresanter door lijnen die naar een het verdwijnpunt aan de horizon lopen. Een weg, een laan met bomen, een hek e.d.
Varieer met de plek van de motor op de foto, een symmetrische foto met de motor in het hart van het beeld word sneller saai.
- Camera instellingen
Uiteraard verschilt het sterk per smartphone welke instelmogelijkheden er zijn. Op de meeste camera's is ook een "pro" stand te vinden waar je zelf met Iso waardes, sluitertijd, witbalans e.d. kunt spelen. De meeste camera's zijn zelf slim genoeg om de juiste instellingen te vinden, dus het is niet raadzaam om deze "pro" stand te gebruiken op een paar uitzonderingen na die ik hier niet vermeld.
Stel het "aspect ratio" ofwel de beeldverhouding in op 16 : 9 of groter. Als de verhouding op "full" staat word de maximale foto grootte gekozen en verdwijnen de zwarte balken boven en onder het beeld. Een beeldverhouding van 4:3 resulteert in vierkante foto's en zorgt er voor dat er minder op het beeld past. Iphone heeft hier wat restricties in, het is niet bij alle Iphones mogelijk om deze verhouding in te stellen.
Op veel nieuwere smartphones is een "live focus" optie te vinden. Hiermee word het voorwerp op de voorgrond en de achtergrond gescheiden en kun je naderhand bepalen in hoeverre de achtegrond vervaagt word. De camera moet zelf het contour van het voorwerp bepalen, en dat gaat wel eens mis, zeker met een drukke achtergrond met bomen e.d.
Als het wel slaagt, kun je hiermee proffesioneel ogende foto's maken. Waarbij het lijkt of de scherptediepte heel klein is.
Nieuwere smartphones zijn uitgerust met meerdere lenzen, waaronder vaak ook een breedhoeklens. Deze lens is vaak van een lagere kwaliteit, en de foto's hiervan zijn dus ook minder scherp en bevatten minder details. Fotograferen met deze lens kan een leuk effect geven, maar kwalitatief worden de foto's er niet beter op.
Tijdens het fotograferen kun je de helderheid en de focus snel aanpassen door op het scherm te tikken. Er verschijnt een klein cirkeltje waar de camera op scherp stelt en er verschijnt een balkje waarmee de helderheid aangepast kan worden. Dit kan nuttig zijn als de omgeving over of onder belicht is.
In dit topic kijken we kritisch naar foto's en bekijken we wat er mogelijk is op het gebied van smartphone fotografie. Ik hoop dat een lijst met disclaimers voor de bovenstaande uitleg niet nodig is, en ik zie uit naar toevoegingen en pogingen om de ultieme foto te maken!
Het is de bedoeling dat we hier focussen op een pure foto zonder poespas met photoshop e.d. Zo houden we het bij de kunst van het fotograferen en komt het niet aan op iemands photshop kunsten
De beste camera blijft uiteindelijk degene die je op zak hebt, ofwel je smartphone.
Een fotootje schieten met je telefoon is vrij makkelijk en snel gedaan. Het "Wolkenjagers" topic, het "Show hier je motor" topic en het "Je mooiste eigen motorfoto" topic staan hier vol mee.
Sommige mensen ambiëren een wat proffesionelere foto, en zijn bereid een paar stapjes extra naar achteren te doen en even de tijd te nemen om echt mooie plaatjes te schieten.
Er zijn genoeg forumleden die hier geen enkele interesse in hebben. Dat is prima en ook de losse pols foto's hebben hun plek hier op het forum.
Ik ben in de verste verte geen expert op dit gebied, en heb geen boek gelezen of geen film gekeken als het op fotograferen aankomt. Ik ben alleen wel altijd bezig met gopro's, drones en fotograferen. In mijn geval dus meer een gevalletje "learning by doing".
Bij het maken van een foto met je smartphone houd je met een paar zaken rekening.
- De lichtbron
Zonder licht is je motor niet zichtbaar, maar met te veel licht ook niet. Een motor fotograferen met tegenlicht resulteert bijna altijd in een zwarte motor. Een donker contour. Dit kan mooi zijn, maar over het algemeen willen we de motor goed belicht op de foto. Zorg er dus voor dat de lichtbron van voren of van de zijkant komt en niet direct in de lens. Soms loont het om de motor of een voorwerp op de achtergrond voor de lichtbron te schuiven. Hierdoor word de directe straling geblokeerd en kun je de kleuren en details van de motor nog enigzins waarnemen, zelfs met tegenlicht.
Er is uiteraard de mogelijkheid om de flits te gebruiken, maar dit geeft vaak onnatuurlijk licht en is niet aan te raden.
- De horizon
De horizon (scheiding tussen land en lucht) kan in principe op elke hoogte in de foto. Wel is het belangrijk dat de horizon horizontaal in beeld is. Dit kun je vergemakkelijken door een raster aan te zetten waardoor je beeld in 9 vakken verdeeld word met lijnen.
Over het algemeen fotografeer je met de horizon ongeveer op of onder het midden van het beeld. De straat is simpelweg niet interessant genoeg om meer dan de helft van de foto te vullen.
- Het voorwerp
Elke motor heeft z'n perfecte hoeken om vanuit gefotografeerd te worden. Een foto vanuit de verkeerde hoek genomen kan een heel verkeerd beeld geven, en het idee geven dat de motor hoger, breder, smaller, langer is dan dat in werkelijkheid het geval is.
Als het stuur scheef staat kan het er op lijken dat de neus van de motor erg ver uitsteekt, zet dus je stuur ongeveer recht om een vertekend beeld te voorkomen. Dit houd ook de lijnen en vorm van de motor intact.
- De achtergrond
Zorg voor een interresante achtergrond. Vermijd te veel drukte op de achtergrond om te voorkomen dat de motor wegvalt en niet in het oog springt. Zorg voor contrast. Als de achtergrond kleuren overeenkomen met de kleuren van de motor zal de motor snel opgaan in de omgeving en niet in het oog springen.
- De compositie
De plaatsing van de motor ten opzichte van de omgeving, de weg en de achtergrond is erg belangrijk. Zorg ervoor dat de motor het lijdende voorwerp in de foto is. Om de motor niet kleiner te laten lijken door er van bovenaf op te kijken, is het aan te raden om de camera op heuphoogte of lager te houden. Zorg voor een lijnenspel. Een foto word interresanter door lijnen die naar een het verdwijnpunt aan de horizon lopen. Een weg, een laan met bomen, een hek e.d.
Varieer met de plek van de motor op de foto, een symmetrische foto met de motor in het hart van het beeld word sneller saai.
- Camera instellingen
Uiteraard verschilt het sterk per smartphone welke instelmogelijkheden er zijn. Op de meeste camera's is ook een "pro" stand te vinden waar je zelf met Iso waardes, sluitertijd, witbalans e.d. kunt spelen. De meeste camera's zijn zelf slim genoeg om de juiste instellingen te vinden, dus het is niet raadzaam om deze "pro" stand te gebruiken op een paar uitzonderingen na die ik hier niet vermeld.
Stel het "aspect ratio" ofwel de beeldverhouding in op 16 : 9 of groter. Als de verhouding op "full" staat word de maximale foto grootte gekozen en verdwijnen de zwarte balken boven en onder het beeld. Een beeldverhouding van 4:3 resulteert in vierkante foto's en zorgt er voor dat er minder op het beeld past. Iphone heeft hier wat restricties in, het is niet bij alle Iphones mogelijk om deze verhouding in te stellen.
Op veel nieuwere smartphones is een "live focus" optie te vinden. Hiermee word het voorwerp op de voorgrond en de achtergrond gescheiden en kun je naderhand bepalen in hoeverre de achtegrond vervaagt word. De camera moet zelf het contour van het voorwerp bepalen, en dat gaat wel eens mis, zeker met een drukke achtergrond met bomen e.d.
Als het wel slaagt, kun je hiermee proffesioneel ogende foto's maken. Waarbij het lijkt of de scherptediepte heel klein is.
Nieuwere smartphones zijn uitgerust met meerdere lenzen, waaronder vaak ook een breedhoeklens. Deze lens is vaak van een lagere kwaliteit, en de foto's hiervan zijn dus ook minder scherp en bevatten minder details. Fotograferen met deze lens kan een leuk effect geven, maar kwalitatief worden de foto's er niet beter op.
Tijdens het fotograferen kun je de helderheid en de focus snel aanpassen door op het scherm te tikken. Er verschijnt een klein cirkeltje waar de camera op scherp stelt en er verschijnt een balkje waarmee de helderheid aangepast kan worden. Dit kan nuttig zijn als de omgeving over of onder belicht is.
In dit topic kijken we kritisch naar foto's en bekijken we wat er mogelijk is op het gebied van smartphone fotografie. Ik hoop dat een lijst met disclaimers voor de bovenstaande uitleg niet nodig is, en ik zie uit naar toevoegingen en pogingen om de ultieme foto te maken!
Het is de bedoeling dat we hier focussen op een pure foto zonder poespas met photoshop e.d. Zo houden we het bij de kunst van het fotograferen en komt het niet aan op iemands photshop kunsten
Laatst bewerkt: