Motorfotografie met smartphone

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.759
4.694
Aangezien er de laatste tijd best wat activiteit is in diverse foto topics, en de meningen over hoe de motor op de foto moet staan sterk uiteen lopen, open ik hierbij een topic waar we kunnen discusseren over hoe je je trots het best kunt vastleggen.
De beste camera blijft uiteindelijk degene die je op zak hebt, ofwel je smartphone.

Een fotootje schieten met je telefoon is vrij makkelijk en snel gedaan. Het "Wolkenjagers" topic, het "Show hier je motor" topic en het "Je mooiste eigen motorfoto" topic staan hier vol mee.

Sommige mensen ambiëren een wat proffesionelere foto, en zijn bereid een paar stapjes extra naar achteren te doen en even de tijd te nemen om echt mooie plaatjes te schieten.

Er zijn genoeg forumleden die hier geen enkele interesse in hebben. Dat is prima en ook de losse pols foto's hebben hun plek hier op het forum.

Ik ben in de verste verte geen expert op dit gebied, en heb geen boek gelezen of geen film gekeken als het op fotograferen aankomt. Ik ben alleen wel altijd bezig met gopro's, drones en fotograferen. In mijn geval dus meer een gevalletje "learning by doing".

Bij het maken van een foto met je smartphone houd je met een paar zaken rekening.

- De lichtbron
Zonder licht is je motor niet zichtbaar, maar met te veel licht ook niet. Een motor fotograferen met tegenlicht resulteert bijna altijd in een zwarte motor. Een donker contour. Dit kan mooi zijn, maar over het algemeen willen we de motor goed belicht op de foto. Zorg er dus voor dat de lichtbron van voren of van de zijkant komt en niet direct in de lens. Soms loont het om de motor of een voorwerp op de achtergrond voor de lichtbron te schuiven. Hierdoor word de directe straling geblokeerd en kun je de kleuren en details van de motor nog enigzins waarnemen, zelfs met tegenlicht.
Er is uiteraard de mogelijkheid om de flits te gebruiken, maar dit geeft vaak onnatuurlijk licht en is niet aan te raden.

- De horizon
De horizon (scheiding tussen land en lucht) kan in principe op elke hoogte in de foto. Wel is het belangrijk dat de horizon horizontaal in beeld is. Dit kun je vergemakkelijken door een raster aan te zetten waardoor je beeld in 9 vakken verdeeld word met lijnen.
Over het algemeen fotografeer je met de horizon ongeveer op of onder het midden van het beeld. De straat is simpelweg niet interessant genoeg om meer dan de helft van de foto te vullen.

- Het voorwerp
Elke motor heeft z'n perfecte hoeken om vanuit gefotografeerd te worden. Een foto vanuit de verkeerde hoek genomen kan een heel verkeerd beeld geven, en het idee geven dat de motor hoger, breder, smaller, langer is dan dat in werkelijkheid het geval is.
Als het stuur scheef staat kan het er op lijken dat de neus van de motor erg ver uitsteekt, zet dus je stuur ongeveer recht om een vertekend beeld te voorkomen. Dit houd ook de lijnen en vorm van de motor intact.

- De achtergrond
Zorg voor een interresante achtergrond. Vermijd te veel drukte op de achtergrond om te voorkomen dat de motor wegvalt en niet in het oog springt. Zorg voor contrast. Als de achtergrond kleuren overeenkomen met de kleuren van de motor zal de motor snel opgaan in de omgeving en niet in het oog springen.

- De compositie
De plaatsing van de motor ten opzichte van de omgeving, de weg en de achtergrond is erg belangrijk. Zorg ervoor dat de motor het lijdende voorwerp in de foto is. Om de motor niet kleiner te laten lijken door er van bovenaf op te kijken, is het aan te raden om de camera op heuphoogte of lager te houden. Zorg voor een lijnenspel. Een foto word interresanter door lijnen die naar een het verdwijnpunt aan de horizon lopen. Een weg, een laan met bomen, een hek e.d.
Varieer met de plek van de motor op de foto, een symmetrische foto met de motor in het hart van het beeld word sneller saai.

- Camera instellingen
Uiteraard verschilt het sterk per smartphone welke instelmogelijkheden er zijn. Op de meeste camera's is ook een "pro" stand te vinden waar je zelf met Iso waardes, sluitertijd, witbalans e.d. kunt spelen. De meeste camera's zijn zelf slim genoeg om de juiste instellingen te vinden, dus het is niet raadzaam om deze "pro" stand te gebruiken op een paar uitzonderingen na die ik hier niet vermeld.

Stel het "aspect ratio" ofwel de beeldverhouding in op 16 : 9 of groter. Als de verhouding op "full" staat word de maximale foto grootte gekozen en verdwijnen de zwarte balken boven en onder het beeld. Een beeldverhouding van 4:3 resulteert in vierkante foto's en zorgt er voor dat er minder op het beeld past. Iphone heeft hier wat restricties in, het is niet bij alle Iphones mogelijk om deze verhouding in te stellen.

Op veel nieuwere smartphones is een "live focus" optie te vinden. Hiermee word het voorwerp op de voorgrond en de achtergrond gescheiden en kun je naderhand bepalen in hoeverre de achtegrond vervaagt word. De camera moet zelf het contour van het voorwerp bepalen, en dat gaat wel eens mis, zeker met een drukke achtergrond met bomen e.d.
Als het wel slaagt, kun je hiermee proffesioneel ogende foto's maken. Waarbij het lijkt of de scherptediepte heel klein is.

Nieuwere smartphones zijn uitgerust met meerdere lenzen, waaronder vaak ook een breedhoeklens. Deze lens is vaak van een lagere kwaliteit, en de foto's hiervan zijn dus ook minder scherp en bevatten minder details. Fotograferen met deze lens kan een leuk effect geven, maar kwalitatief worden de foto's er niet beter op.

Tijdens het fotograferen kun je de helderheid en de focus snel aanpassen door op het scherm te tikken. Er verschijnt een klein cirkeltje waar de camera op scherp stelt en er verschijnt een balkje waarmee de helderheid aangepast kan worden. Dit kan nuttig zijn als de omgeving over of onder belicht is.

20200419_123756.jpg


In dit topic kijken we kritisch naar foto's en bekijken we wat er mogelijk is op het gebied van smartphone fotografie. Ik hoop dat een lijst met disclaimers voor de bovenstaande uitleg niet nodig is, en ik zie uit naar toevoegingen en pogingen om de ultieme foto te maken!

Het is de bedoeling dat we hier focussen op een pure foto zonder poespas met photoshop e.d. Zo houden we het bij de kunst van het fotograferen en komt het niet aan op iemands photshop kunsten ;)
 
Laatst bewerkt:
Gemaakt in de bossen van Nunspeet voor mijn Instagrampagina! Een smartphone houder heb je al voor een paar euro bij de mediamarkt. Een absolute must, zeker wanneer het buiten wat donkerder aan het worden is. Daarnaast kan je de beste instelling hebben maar een fotobewerkingsappje is ook een grote aanrader!
 

Bijlagen

  • 6E2DA2A0-6DE7-4FA9-A8D6-67D1A122DD3A.jpeg
    6E2DA2A0-6DE7-4FA9-A8D6-67D1A122DD3A.jpeg
    123,5 KB · Weergaven: 249
Gemaakt in de bossen van Nunspeet voor mijn Instagrampagina! Een smartphone houder heb je al voor een paar euro bij de mediamarkt. Een absolute must, zeker wanneer het buiten wat donkerder aan het worden is. Daarnaast kan je de beste instelling hebben maar een fotobewerkingsappje is ook een grote aanrader!
Persoonlijk vind ik deze foto maar rommelig. De kleuren en het gebrek aan contrast maakt het niet echt lekker om naar te kijken.
 
Smaken verschilen (gelukkig!). Dan nog is een houder echt wel aan te raden!
Ik denk dat je een statief bedoeld?
Zoiets?
Als je van een timer gebruik maakt of in het donker fotograveert is dat zeker een aanrader!
Heb er ook 1 gehad, die is helaas alleen gesneuveld.
 
Ik denk dat je een statief bedoeld?
Zoiets?
Als je van een timer gebruik maakt of in het donker fotograveert is dat zeker een aanrader!
Heb er ook 1 gehad, die is helaas alleen gesneuveld.
Precies, zoiets werkt super fijn en door de flexibele pootjes overal weg te zetten
 
Fijn dat dit topic er is! *O*

Wel een schande dat het niet motografie heet. :+

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: welke telefoons komen überhaupt in aanmerking voor een beetje kwalitatief leuke foto's? Het verschil is volgens mij enorm. Elke iPhone doet prima werk, maar waar let je op bij Androids? Prijs zegt niet alles, specificaties zeggen niet alles, en ik zie door de bomen het bos niet. Ik ben nu niet op zoek naar een volgende telefoon, maar ik ben over de camera van m'n Motorola Moto G5 Plus niet echt te spreken.
 
ik ben over de camera van m'n Motorola Moto G5 Plus niet echt te spreken.
Heeft de plus en andere camera (sensor) dan de 'gewone' g5?
Ik vind dat mijn g5 helemaal geen slechte foto's maakt... bij voldoende natuurlijk licht:
img_20200417_205111075-jpg.1487969
 
Heeft de plus en andere camera (sensor) dan de 'gewone' g5?
Ik vind dat mijn g5 helemaal geen slechte foto's maakt... bij voldoende natuurlijk licht:
img_20200417_205111075-jpg.1487969

0yuwhs8.jpg



Niet dezelfde sensor, maar dat is 't hem nou: aan de specificaties die hier op Tweakers staan bijvoorbeeld, haal ik zelf niet zoveel.

De camera is niet vreselijk, maar ik vind de foto's er vaak flets uitkomen, en soms onscherp.
 
Het is absoluut niet om aan meer volgers te komen maar om een indruk te krijgen kunnen jullie op mijn instagrampagina (T3DR_ADV3NTUR3) zien je wat je met een iPhone X en een Rollei telefoonhouder kan maken. De stijl van de foto’s zal niet iedereen aanspreken, maar merken als Touratech, Puig en LoneRider reageren wel! 👍🏻
 
Aangezien er de laatste tijd best wat activiteit is in diverse foto topics, en de meningen over hoe de motor op de foto moet staan sterk uiteen lopen, open ik hierbij een topic waar we kunnen discusseren over hoe je je trots het best kunt vastleggen.
De beste camera blijft uiteindelijk degene die je op zak hebt, ofwel je smartphone.

Een fotootje schieten met je telefoon is vrij makkelijk en snel gedaan. Het "Wolkenjagers" topic, het "Show hier je motor" topic en het "Je mooiste eigen motorfoto" topic staan hier vol mee.

Sommige mensen ambitiëren een wat proffesionelere foto, en zijn bereid een paar stapjes extra naar achteren te doen en even de tijd te nemen om echt mooie plaatjes te schieten.

Er zijn genoeg forumleden die hier geen enkele interesse in hebben. Dat is prima en ook de losse pols foto's hebben hun plek hier op het forum.

Ik ben in de verste verte geen expert op dit gebied, en heb geen boek gelezen of geen film gekeken als het op fotograveren aankomt. Ik ben alleen wel altijd bezig met gopro's, drones en fotograveren. In mijn geval dus meer een gevalletje "learning by doing".

Bij het maken van een foto met je smartphone houd je met een paar zaken rekening.

- De lichtbron
Zonder licht is je motor niet zichtbaar, maar met te veel licht ook niet. Een motor fotograveren met tegenlicht resulteert bijna altijd in een zwarte motor. Een donker contour. Dit kan mooi zijn, maar over het algemeen willen we de motor goed belicht op de foto. Zorg er dus voor dat de lichtbron van voren of van de zijkant komt en niet direct in de lens. Soms loont het om de motor of een voorwerp op de achtergrond voor de lichtbron te schuiven. Hierdoor word de directe straling geblokeerd en kun je de kleuren en details van de motor nog enigzins waarnemen, zelfs met tegenlicht.
Er is uiteraard de mogelijkheid om de flits te gebruiken, maar dit geeft vaak onnatuurlijk licht en is niet aan te raden.

- De horizon
De horizon (scheiding tussen land en lucht) kan in principe op elke hoogte in de foto. Wel is het belangrijk dat de horizon horizontaal in beeld is. Dit kun je vergemakkelijken door een raster aan te zetten waardoor je beeld in 9 vakken verdeeld word met lijnen.
Over het algemeen fotograveer je met de horizon ongeveer op of onder het midden van het beeld. De straat is simpelweg niet interessant genoeg om meer dan de helft van de foto te vullen.

- Het voorwerp
Elke motor heeft z'n perfecte hoeken om vanuit gefotograveerd te worden. Een foto vanuit de verkeerde hoek genomen kan een heel verkeerd beeld geven, en het idee geven dat de motor hoger, breder, smaller, langer is dan dat in werkelijkheid het geval is.
Als het stuur scheef staat kan het er op lijken dat de neus van de motor erg ver uitsteekt, zet dus je stuur ongeveer recht om een vertekend beeld te voorkomen. Dit houd ook de lijnen en vorm van de motor intact.

- De achtergrond
Zorg voor een interresante achtergrond. Vermijd te veel drukte op de achtergrond om te voorkomen dat de motor wegvalt en niet in het oog springt. Zorg voor contrast. Als de achtergrond kleuren overeenkomen met de kleuren van de motor zal de motor snel opgaan in de omgeving en niet in het oog springen.

- De compositie
De plaatsing van de motor ten opzichte van de omgeving, de weg en de achtergrond is erg belangrijk. Zorg ervoor dat de motor het lijdende voorwerp in de foto is. Om de motor niet kleiner te laten lijken door er van bovenaf op te kijken, is het aan te raden om de camera op heuphoogte of lager te houden. Zorg voor een lijnenspel. Een foto word interresanter door lijnen die naar een het verdwijnpunt aan de horizon lopen. Een weg, een laan met bomen, een hek e.d.
Varieer met de plek van de motor op de foto, een symmetrische foto met de motor in het hart van het beeld word sneller saai.

- Camera instellingen
Uiteraard verschilt het sterk per smartphone welke instelmogelijkheden er zijn. Op de meeste camera's is ook een "pro" stand te vinden waar je zelf met Iso waardes, sluitertijd, witbalans e.d. kunt spelen. De meeste camera's zijn zelf slim genoeg om de juiste instellingen te vinden, dus het is niet raadzaam om deze "pro" stand te gebruiken op een paar uitzonderingen na die ik hier niet vermeld.

Stel het "aspect ratio" ofwel de beeldverhouding in op 16 : 9 of groter. Als de verhouding op "full" staat word de maximale foto grootte gekozen en verdwijnen de zwarte balken boven en onder het beeld. Een beeldverhouding van 4:3 resulteert in vierkante foto's en zorgt er voor dat er minder op het beeld past. Iphone heeft hier wat restricties in, het is niet bij alle Iphones mogelijk om deze verhouding in te stellen.

Op veel nieuwere smartphones is een "live focus" optie te vinden. Hiermee word het voorwerp op de voorgrond en de achtergrond gescheiden en kun je naderhand bepalen in hoeverre de achtegrond vervaagt word. De camera moet zelf het contour van het voorwerp bepalen, en dat gaat wel eens mis, zeker met een drukke achtergrond met bomen e.d.
Als het wel slaagt, kun je hiermee proffesioneel ogende foto's maken. Waarbij het lijkt of de scherptediepte heel klein is.

Nieuwere smartphones zijn uitgerust met meerdere lenzen, waaronder vaak ook een breedhoeklens. Deze lens is vaak van een lagere kwaliteit, en de foto's hiervan zijn dus ook minder scherp en bevatten minder details. Fotograveren met deze lens kan een leuk effect geven, maar kwalitatief worden de foto's er niet beter op.

Tijdens het fotograveren kun je de helderheid en de focus snel aanpassen door op het scherm te tikken. Er verschijnt een klein cirkeltje waar de camera op scherp stelt en er verschijnt een balkje waarmee de helderheid aangepast kan worden. Dit kan nuttig zijn als de omgeving over of onder belicht is.

Bekijk bijlage 1488759

In dit topic kijken we kritisch naar foto's en bekijken we wat er mogelijk is op het gebied van smartphone fotografie. Ik hoop dat een lijst met disclaimers voor de bovenstaande uitleg niet nodig is, en ik zie uit naar toevoegingen en pogingen om de ultieme foto te maken!
Goede tips. Bedankt. Zal binnenkort ook eens een bijdrage proberen te leveren qua foto.
 
Enkele foto's die met een gsm gemaakt zijn. (Mijn gsm kosten meestal max. 250 euro dus qua scherpte is het niet altijd even goed).

Deze foto is ondertussen al 6j oud (met een nokia 735 ).
Motoren(3).jpg


4j geleden met een huawei nova
IMG_20161017_183845.jpg



Huawei nova 2j geleden:
IMG_20180616_114000.jpg



Ik vind het leuk om "amateur" fotograaf te spelen met een gsm.
Tips/opmerkingen zijn altijd welkom.
Qua kleuren/compositie zijn het wel goede foto's vind ik.
 
Fijn dat dit topic er is! *O*

Wel een schande dat het niet motografie heet. :+

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: welke telefoons komen überhaupt in aanmerking voor een beetje kwalitatief leuke foto's? Het verschil is volgens mij enorm. Elke iPhone doet prima werk, maar waar let je op bij Androids? Prijs zegt niet alles, specificaties zeggen niet alles, en ik zie door de bomen het bos niet. Ik ben nu niet op zoek naar een volgende telefoon, maar ik ben over de camera van m'n Motorola Moto G5 Plus niet echt te spreken.
Ik heb zelf altijd Samsung S modellen gehad. Nu een stuk of 7 gok ik. Mijn huidige telefoon is een S20 plus, maar de tips waren niet afhankelijk van het toestel type. Dat maakt het juist universeel. Niet iedereen heeft de duurste nieuwste smartphone op zak en dat is ook niet persé nodig voor leuke plaatjes.

Als je echt telefoon camera's wil vergelijken wil even op youtube kijken meestal wel lonen.
 
Enkele foto's die met een gsm gemaakt zijn. (Mijn gsm kosten meestal max. 250 euro dus qua scherpte is het niet altijd even goed).

Deze foto is ondertussen al 6j oud (met een nokia 735 ).
Bekijk bijlage 1489064

4j geleden met een huawei nova
Bekijk bijlage 1489070


Huawei nova 2j geleden:
Bekijk bijlage 1489072


Ik vind het leuk om "amateur" fotograaf te spelen met een gsm.
Tips/opmerkingen zijn altijd welkom.
Qua kleuren/compositie zijn het wel goede foto's vind ik.

Eerste foto;
Ik weet niet om welke van de twee motoren het gaat maar beide staan er niet helemaal op. De omgeving/lucht is ook nauwelijks zichtbaar.

Tweede foto;
Er mist diepte en perspectief in de foto. De horizon loopt scheef.

Derde foto;
Als de motor niet voor de fabriek maar juist iets ernaast had gestaan op beeld had de motor beter uit de verf gekomen en het minder rommelig geweest om de motor. Mooie lucht, interresante achtergrond :t
 
Ik volg! Meteen een vraag, jullie hebben het al over een statief voor foto's in het donker. Dat vind ik vooral erg lastig. Om in het donker te zorgen dat m'n object een beetje fatsoenlijk te zien is. Zelfs niet als ik de telefoon bijvoorbeeld op een hekje laat rusten. Gaat dat met een statief echt zoveel beter?

Voorbeeldje van een geval:
Er zijn telefoons met een nachtmodus, hierdoor word er voor een langere tijd licht de lens binnen gelaten (sluitertijd) waardoor er met een minimale hoeveelheid licht alsnog een helder beeld is.

Het is wel cruciaal om je telefoon tijdens het fotograferen stil te houden omdat de lens zolang alles opneemt en elke miniscule beweging al een bewogen foto veroorzaakt. Hier helpt een tripod heel goed bij!
 
Er zijn telefoons met een nachtmodus, hierdoor word er voor een langere tijd licht de lens binnen gelaten (sluitertijd) waardoor er met een minimale hoeveelheid licht alsnog een helder beeld is.
Hmm, die heeft mijn G5 niet. Maar m'n Sony camera wel en daar krijg ik het ook niet mee voor elkaar om fatsoenlijke foto's zonder daglicht te maken. Misschien toch eens een statief proberen. Heeft ome Ali wel voor een tientje zo te zien. :P

goede foto app plaatsen..
ik heb camera FV5
Even geprobeerd. Daarmee krijg ik minder scherpe foto's dan met de standaard camera app... maar wel veel instellingen om mee te spelen. Gaan we eens mee rommelen. Dank! :t
 
Heeft de plus en andere camera (sensor) dan de 'gewone' g5?
Ik vind dat mijn g5 helemaal geen slechte foto's maakt... bij voldoende natuurlijk licht:

Motorola heeft lekkere toestellen voor foto's hoor, daarom heb ik de G8+ gekocht :)
Helaas een keer ongelukkig laten vallen en daardoor het glaasje voor de multi lens gebroken, dat onderdeeltje is helaas nergens te krijgen... iemand nog tips voor een goedkoop toestel waar je leuke picca's mee kan maken?
 
Maar m'n Sony camera wel en daar krijg ik het ook niet mee voor elkaar om fatsoenlijke foto's zonder daglicht te maken. Misschien toch eens een statief proberen.

Waarschijnlijk kan de sensor met zo weinig licht niet meer scherp stellen en gaat ie je onderwerp “zoeken”.
Handmatig scherpstellen is dan de oplossing.
Of laten scherp stellen op een licht onderwerp op dezelfde afstand,
dan de focus vergrendelen.
Een statief blijft bij lange sluitertijden noodzaak.

Even geprobeerd. Daarmee krijg ik minder scherpe foto's dan met de standaard camera app... maar wel veel instellingen om mee te spelen. Gaan we eens mee rommelen. Dank! :t
Das een leuke ontdekkingsreis :Y
Niet teveel verschillende instellingen in een keer proberen; dat verwart gauw.
 
Motorola heeft lekkere toestellen voor foto's hoor, daarom heb ik de G8+ gekocht :)
Helaas een keer ongelukkig laten vallen en daardoor het glaasje voor de multi lens gebroken, dat onderdeeltje is helaas nergens te krijgen... iemand nog tips voor een goedkoop toestel waar je leuke picca's mee kan maken?
Ik heb de Xiaomi MI9T, maakt erg goede foto's vind ik zelf. Instellingen genoeg, geheel handmatig in te stellen ook.
Toestel kan je vinden voor net aan 250€ geloof ik.
 
Ik maak alleen maar foto's met mobiel, heb al 10 jaar geen camera meer.
De moderne mobieltjes maken prima foto's maar ook met een mobiel van tig jaar terug kon je al mooie foto's maken hoor. De eerste foto is ondertussen ook al 12 jaar oud gemaakt met een Nokia N95.
De foto's daarna zijn respectievelijk gemaakt met een Nokia Lumia 800, een Microsoft Lumia 950 en een Nokia 8 Sirocco.
Ik hoor graag jullie opmerkingen, kritieken en complimenten.
Een paar van mijn favorieten:

1587325108609.png


1587325269249.png


1587325315184.png


1587325395702.png


1587325639386.png



1587325720034.png


1587325772466.png



1587326801864.png


1587326917138.png
 
Laatst bewerkt:
Leuk Topic @Gwiedert, je hebt goed je best gedaan 👍

Ik heb fotografie altijd wel interessant gevonden maar mezelf eigenlijk nooit de tijd gegeven om er eens in te duiken.
Nu ik motor rijd begint het wel weer een beetje te kriebelen om mn trotst zo mooi mogelijk vast te leggen.

Hier alvast 2 plaatjes waar ik opzich niet ontevreden over ben:

DSC_0533.JPG


DSC_0547.JPG


Heb er nog wel meer foto's maar die zijn niet echt mooi voor wat betrefd de belichting.
Erg mooi zo een ondergaande zon maar wel lastig vast te leggen voor een leek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan