Motorfotografie met smartphone

Ik schiet ook wel eens meer plaatjes, maar pak er één aardige uit, verneuk 'm een beetje met nabewerken op de foon en als ik het wat vind deel ik hem. Dit was afgelopen woensdag, met de oude Eifoon geschoten.

1617488136830.png
 
Dat ziet er uit als de vrachtwagen parkeerplaats bij de Gouden Leeuw.

Tip voor de volgende keer, rij het kleine dijkje op naar Zevenbergen dat daar begint en stop halverwege om foto's te maken. Mooi klein smal dijkje met oude bomen, zet je motor een beetje schuin op de weg en neem een foto waar de weg in verte verdwijnt. Daar rijdt verder toch geen hond, alle tijd voor foto's.
Behalve als je een heel snel dichtbij komende BMW viercilinder hoort, dan moet je even oppassen, dan vlieg ik voorbij.
Ziehier, de bewuste plek geschoten met Samsung Galaxy S21
20210415_135020.jpg
20210415_134905.jpg
 
Man man man, ik heb enorm lopen kutten. Allemaal gemaakt met de Oneplus 5T. Rood is een tering moeilijke kleur om in de zon te fotograferen, en ik ben er wel achter dat ik er geen oog voor heb. Onderstaande foto's zijn de beste van 24 foto's gemaakt in anderhalf uur kutten en motor verplaatsen.

VFR zon.jpg


Bovenstaande foto laat goed zien hoeveel moeite de Oneplus heeft met een felrode motor in de zon. Daarnaast vind ik de compositie een beetje meh. Probeerde de hele dag iets te doen met lijnen die in de verte verdwijnen maar dat is niet gelukt. Heb wel even opgeloet of er geen bomen of electrapalen uit de motor groeien.

VFR schaduw.jpg


Bovenstaande foto vind ik een stuk beter omdat de Oneplus de motor beter kan weergeven nu er geen volle zon op staat. Ik irriteer me heel erg aan het feit dat ik als fotograaf niet in het midden van de weg ben gaan staan. De foto is nu 'scheef' en kan niet rechtgesneden worden.

VFR rider.jpg


De laatste foto is een enorme toevalstreffer en vind ik eigenlijk heel leuk geworden. Als ik dit resultaat had verwacht dan had ik een mooier weggetje uitgezocht, vind het witte paaltje een beetje afleiden en de electrapaal rechts niet zo mooi.

Graag commentaar!

P.S. Wel megatrots op de motor zelf, voor de winter gekocht, hoop onderhoud aan gedaan en onlangs even goed opgepoetst. Heerlijk apparaat!
 
Man man man, ik heb enorm lopen kutten. Allemaal gemaakt met de Oneplus 5T. Rood is een tering moeilijke kleur om in de zon te fotograferen, en ik ben er wel achter dat ik er geen oog voor heb. Onderstaande foto's zijn de beste van 24 foto's gemaakt in anderhalf uur kutten en motor verplaatsen.

Bekijk bijlage 1621121

Bovenstaande foto laat goed zien hoeveel moeite de Oneplus heeft met een felrode motor in de zon. Daarnaast vind ik de compositie een beetje meh. Probeerde de hele dag iets te doen met lijnen die in de verte verdwijnen maar dat is niet gelukt. Heb wel even opgeloet of er geen bomen of electrapalen uit de motor groeien.

Bekijk bijlage 1621122

Bovenstaande foto vind ik een stuk beter omdat de Oneplus de motor beter kan weergeven nu er geen volle zon op staat. Ik irriteer me heel erg aan het feit dat ik als fotograaf niet in het midden van de weg ben gaan staan. De foto is nu 'scheef' en kan niet rechtgesneden worden.

Bekijk bijlage 1621124

De laatste foto is een enorme toevalstreffer en vind ik eigenlijk heel leuk geworden. Als ik dit resultaat had verwacht dan had ik een mooier weggetje uitgezocht, vind het witte paaltje een beetje afleiden en de electrapaal rechts niet zo mooi.

Graag commentaar!

P.S. Wel megatrots op de motor zelf, voor de winter gekocht, hoop onderhoud aan gedaan en onlangs even goed opgepoetst. Heerlijk apparaat!
Die eerste is wel een plaatje hoor! Ik ga wel een keer mee om deze beauty vast te leggen ;)
Met volle zon fotograferen is altijd lastig, daarom kun je beter wachten tot de zon wat lager staat voor het goude uurtje. Dan is het licht veel zachter en komen de plaatjes direct beter uit de verf.
 
Voor een eerste poging zeker niet slecht hoor!
Best leuke composities, je maakt het jezelf niet makkelijk door de motor vrij hoog te plaatsen, dan is het lastig om de weglopende lijnen te zien.
Die laatste is leuk met die vage achtergrond.
 
Man man man, ik heb enorm lopen kutten. Allemaal gemaakt met de Oneplus 5T. Rood is een tering moeilijke kleur om in de zon te fotograferen, en ik ben er wel achter dat ik er geen oog voor heb. Onderstaande foto's zijn de beste van 24 foto's gemaakt in anderhalf uur kutten en motor verplaatsen.

Bekijk bijlage 1621121

Bovenstaande foto laat goed zien hoeveel moeite de Oneplus heeft met een felrode motor in de zon. Daarnaast vind ik de compositie een beetje meh. Probeerde de hele dag iets te doen met lijnen die in de verte verdwijnen maar dat is niet gelukt. Heb wel even opgeloet of er geen bomen of electrapalen uit de motor groeien.

Bekijk bijlage 1621122

Bovenstaande foto vind ik een stuk beter omdat de Oneplus de motor beter kan weergeven nu er geen volle zon op staat. Ik irriteer me heel erg aan het feit dat ik als fotograaf niet in het midden van de weg ben gaan staan. De foto is nu 'scheef' en kan niet rechtgesneden worden.

Bekijk bijlage 1621124

De laatste foto is een enorme toevalstreffer en vind ik eigenlijk heel leuk geworden. Als ik dit resultaat had verwacht dan had ik een mooier weggetje uitgezocht, vind het witte paaltje een beetje afleiden en de electrapaal rechts niet zo mooi.

Graag commentaar!

P.S. Wel megatrots op de motor zelf, voor de winter gekocht, hoop onderhoud aan gedaan en onlangs even goed opgepoetst. Heerlijk apparaat!
Duidelijk te zien dat je echt moeite gedaan hebt om een mooie compositie te maken.
:Y
Fooral doagaan.
 
de meesten hier hebben een mobieltje die honderden euro's duurder zijn dan mijn Radian. misschien zelfs wel 2x duurder. ik hou van koopjes, dus mijn mobiel is zeker geen aaifoon of samzoen, al heeft ie wel 64gb ram en 5G en android 10 en die maakt zulke plaatjes en dat voor 47 euro.

Bekijk bijlage 1621097
Tja.. Hij is niet 100% scherp of iets korrelig (zie Yamaha-logo op je tank bij uitvergroten) en de kleuren vind ik niet mooi: Met name de achtergrond lijkt wat overbelicht waardoor alles daar een beetje flets van kleur wordt en de motor staat op tegels net een paarse gloed.

Dat zou allemaal nog tot daar aan toe zijn, maar je standpunt is erg hoog waardoor je motor er wat vervormd "lang en laag" uiterlijk krijgt. Ik ben niet zoń enorme fan van de "fotografeer vanaf heel laag" filosofie als sommige anderen hier, maar dit is de andere kant.

Mijn tips voor de volgende keer zouden dus zijn:
Om op één knie gaan zitten, bukken of te hurken en dan de foto te nemen. Verder kun je overwegen om de motor ca 20 graden verder naar rechts gedraaid te zetten (of een uur eerder te komen als de zon nog niet zo ver richting westen gedraaid is als je het camerastandpunt tov motor en omgeving belangrijk vindt voor het perspectief.). Nu maken de zware slagschaduwen één grote zwarte vlek van je motorblok waar alle details in ontbreken. Het zou mooier (en voor de camera-software makkelijker) zijn als de motor iets meer van voren (vanuit de fotograaf gezien) belicht zou worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan