Motorfotografie met smartphone

Tja.. Hij is niet 100% scherp of iets korrelig (zie Yamaha-logo op je tank bij uitvergroten) en de kleuren vind ik niet mooi: Met name de achtergrond lijkt wat overbelicht waardoor alles daar een beetje flets van kleur wordt.

Dat zou allemaal nog tot daar aan toe zijn, maar je standpunt is erg hoog waardoor je motor er wat vervormd "lang en laag" uiterlijk krijgt. Ik ben niet zoń enorme fan van de "fotografeer vanaf heel laag" filosofie als sommige anderen hier, maar dit is de andere kant.

Mijn tips voor de volgende keer zouden dus zijn:
Om op één knie gaan zitten, bukken of te hurken en dan de foto te nemen. Verder kun je overwegen om de motor ca 20 graden verder naar rechts gedraaid te zetten (of een uur eerder te komen als de zon nog niet zo ver richting westen gedraaid is als je het camerastandpunt tov motor en omgeving belangrijk vindt voor het perspectief.). Nu maken de zware slagschaduwen één grote zwarte vlek van je motorblok waar alle details in ontbreken. Het zou mooier (en voor de camera-software makkelijker) zijn als de motor iets meer van voren (vanuit de fotograaf gezien) belicht zou worden.
klopt helemaal. is ook maar een mobieltje van 47 euro. denk niet dat aaifoon en samzoen voor die prijs betere foto's kan maken. mijn motor en mobiel kostte even duur als een Galaxy S21 en een stuk minder dan een iphone en dat vind ik wel lachen eigenlijk.

ik ben geen fotograaf, maar wou de achtergrond er mooi op zetten en dat is de Hoornse Hop. ik hou meer van iets hoger een foto maken en vind de schaduw achter de motor grappig. dit was 1 van mijn eerste foto's met mijn goedkope mobieltje en zal eens kijken hoe de pixels zijn ingesteld, maar in ieder geval bedankt voor de reactie met tips. zal er volgende keer rekening mee houden.
 
20210418_165726.gif
 
klopt helemaal. is ook maar een mobieltje van 47 euro. denk niet dat aaifoon en samzoen voor die prijs betere foto's kan maken. mijn motor en mobiel kostte even duur als een Galaxy S21 en een stuk minder dan een iphone en dat vind ik wel lachen eigenlijk.

ik ben geen fotograaf, maar wou de achtergrond er mooi op zetten en dat is de Hoornse Hop. ik hou meer van iets hoger een foto maken en vind de schaduw achter de motor grappig. dit was 1 van mijn eerste foto's met mijn goedkope mobieltje en zal eens kijken hoe de pixels zijn ingesteld, maar in ieder geval bedankt voor de reactie met tips. zal er volgende keer rekening mee houden.
Again: de beste camera die er bestaat is degene die je bij je hebt.
Als je de mogelijkheden van jouw budget foon vergelijkt met een digitale camera van 10 jaar geleden, dan zul je zien dat daar de beperkingen niet zitten. Zoals je hiervoor getoond hebt met composities maken, beetje meer oefenen, ontdekken wat je beter cq anders moet doen...
Tips & Tricks van alhier ter harte nemen...
Ik denk dat je binnen een paar weken / foto shoots een sterke vooruitgang zult boeken.
 
Waren er nog tips voor t door mij geplaatste frummeltje ? is ook geen dure foon ,maar als er wat anders(beter) kan zou ik t graag horen :t
er is niets aan bewerkt oid ,geschoten en geplaatst
 
Waren er nog tips voor t door mij geplaatste frummeltje ? is ook geen dure foon ,maar als er wat anders(beter) kan zou ik t graag horen :t
er is niets aan bewerkt oid ,geschoten en geplaatst
Is een mooie landschapsfoto. Gras wordt mooi beschenen door opkomende zon, mooie lucht. Je hebt het goede tijdstip gekozen. Leuk ook dat het weggetje in de verte wegloopt naar de zon toe als het ware. Alleen valt je motor behoorlijk weg.
De foto geeft me een idee dat je én een mooie motorfoto én een mooie landschapsfoto in 1 plaatje wilde krijgen. Nu heb je een mooie landschapsfoto en geeft mij het gevoel dat de motor daar niet hoort.
Dat is in ieder geval hoe de foto op mij overkomt.
Dit komt misschien doordat het oog automatisch naar het licht getrokken wordt, in de dit geval dus bij de motor vandaan; de motor staat in het donkere gedeelte
Dus misschien wat aan de compositie doen. Bijvoorbeeld de fotograaf dichter naar de motor, of de motor dichter naar de fotograaf zodat, als je naar de foto kijkt je niet om de motor heen kunt.?
 
Is een mooie landschapsfoto. Gras wordt mooi beschenen door opkomende zon, mooie lucht. Je hebt het goede tijdstip gekozen. Leuk ook dat het weggetje in de verte wegloopt naar de zon toe als het ware. Alleen valt je motor behoorlijk weg.
De foto geeft me een idee dat je én een mooie motorfoto én een mooie landschapsfoto in 1 plaatje wilde krijgen. Nu heb je een mooie landschapsfoto en geeft mij het gevoel dat de motor daar niet hoort.
Dat is in ieder geval hoe de foto op mij overkomt.
Dit komt misschien doordat het oog automatisch naar het licht getrokken wordt, in de dit geval dus bij de motor vandaan; de motor staat in het donkere gedeelte
Dus misschien wat aan de compositie doen. Bijvoorbeeld de fotograaf dichter naar de motor, of de motor dichter naar de fotograaf zodat, als je naar de foto kijkt je niet om de motor heen kunt.?
Niets aan toe te voegen. 🙂
 
Ik kwam vandaag mooie bollenvelden tegen. Dat kan ik natuurlijk niet voorbij rijden zonder fotootje.
Deze keer eens niet door de knieën maar hoog boven het hoofd geklikt. Vandaar dat de horizon net niet helemaal recht is.

Bekijk bijlage 1621834
Mooie foto hoor , de aarde is ook niet plat he dus je kan altijd nog zeggen dat het de ronding van de aarde is .
 
Weer een poging gewaagd. Iets later op de dag maakte het licht mooier (nog niet laat genoeg) maar de aanwezigheid van mijn vriendin maakte het eeuwig zoeken naar een leuke locatie lastiger, de eerste locatie moest hem worden want honger, naar huis en eten.

Oké oké..

IMG_20210420_190600__01__01.jpg


IMG_20210420_190435__01.jpg


IMG_20210420_190512__01.jpg


Je ziet dat de OnePlus het een stuk beter doet als het licht iets zachter is.
 
Blijkbaar profiteert je foon inderdaad van het zachtere licht.
Contrast is dan lager. En daar heeft elke camera moeite mee.
De zwakkere broeders meer dan high end sensoren.
Als het bewolkt is zal jouw toestel daarom lekkerder functioneren dan bij strak blauwe hemel en felle zon.
Goed om te hebben ontdekt!
 
20210421_095107.jpg

Geschoten met de S20+
Ik heb een haat liefde relatie met de nabewerking die de camera er automatisch overheen gooit. Met zonsondergangen pakt dat soms mooi, en soms juist heel vertekenend uit. Hier was de zon al achter de wolken dus gaf het mooi zacht licht zonder gekke effecten gelukkig.
 
Weer een poging gewaagd. Iets later op de dag maakte het licht mooier (nog niet laat genoeg) maar de aanwezigheid van mijn vriendin maakte het eeuwig zoeken naar een leuke locatie lastiger, de eerste locatie moest hem worden want honger, naar huis en eten.

Oké oké..

Bekijk bijlage 1621843

Bekijk bijlage 1621844

Bekijk bijlage 1621845

Je ziet dat de OnePlus het een stuk beter doet als het licht iets zachter is.
Schitterende plaatjes hoor! Het rood van de motoren en de kleuren van de omgeving komen passen heel goed bij elkaar.

In de onderstaande cirkel kijkt kun je zien welke kleuren complimentair zijn.
Meestal is het dus zo dat als deze kleuren in de foto bij elkaar komen, je een erg sprekende foto krijgt.
In jouw geval liggen rood, bruin en oranje heel dicht bij elkaar waardoor het een heel rustig, bijna nostalgisch plaatje word.

SmartSelect_20210421-100241_Chrome.jpg
 
Kijk, dat zijn waardevolle tips, nog iets om op te letten. Thanks man!

Dat verklaard wellicht ook waarom het allemaal wat 'hard' overkomt tussen het groen van de weilanden. Ga hier rekening mee houden bij het selecteren van de fotolocaties.
 
Wat heb je daar gedaan @Worldbeater? Vind het er wel fris uitzien.

p.s. 'vol'gas in de bocht op de VFR op BT023's zal inderdaad niet mogelijk zijn, bedoelde te zeggen dat ik het gas er mooi op kan draaien naarmate ik de motor omhoog trek zonder dat de achterkant gekke dingen doen ;)
 
Wat heb je daar gedaan @Worldbeater? Vind het er wel fris uitzien.

p.s. 'vol'gas in de bocht op de VFR op BT023's zal inderdaad niet mogelijk zijn, bedoelde te zeggen dat ik het gas er mooi op kan draaien naarmate ik de motor omhoog trek zonder dat de achterkant gekke dingen doen ;)
Even grofweg de lucht donkerder en meer verzadiging in het blauw.
De motoren en fabriek wat roder. En nog apart de algehele verzadiging hoger.
Zo is het een wat andere foto. Ik zeg niet dat ik het perfect gedaan heb, dat kost (mij) wat meer tijd. ;)
Vooral de VFR neigde naar roze..
 
Terug
Bovenaan Onderaan