Motorfotografie met smartphone

Hij is overduidelijk bewerkt maar ik vind hem toch erg mooi gelukt.

Mijn laatste foto is trouwens ook zwaar bewerkt. De lucht was gewoon grijs en is nu net zo lichtgrijs als de achtergrond van MF.
 
Ik gebruik meestal snapseed en pas wat waarden aan tot het bevalt.

Ik snap je punt. Ik probeer nog een beetje de balans te vinden. Probleem is vaak dat zodra je een beetje uitschiet, en je dan weer mindert de foto dan wat flets oogt 🙈
Kun je de "raw" is uploaden?
Dan zal ik hem is bewerken, en kun je zien hoe het anders kan.
 
Kun je de "raw" is uploaden?
Dan zal ik hem is bewerken, en kun je zien hoe het anders kan.
IMG_20200925_123649.jpg
 
Toffe foto's allemaal! Wat ook zeker een tip is: Luminar AI. Helaas is dit wel betaald (eenmalige aanschaf), maar je kan gemakkelijk zonnestralen toevoegen, de lucht veranderen etc. Zelf ben ik echt verschrikkelijk met Adobe, maar Luminar is een eitje.
 
Wat was precies het probeersel?
ik had iets van een min of meer tijdloos plaatje(klassiek geveltje met IMZ-span en sfeerlicht) al eens eerder geprobeerd zonder succes. Ik heb nu een verse telefoon.. Bij de oude was dit veel te weinig licht geweest om iets anders te zien dan een zwart vlak met lichtpuntjes. Wat ik nu heb is qua details en schaduw/reflecties etc. wel ongeveer wat ik in gedachten had. Nu alleen nog een keer herhalen met Iets meer oog voor de compositie
 
Beetje veel bewerking en erg veel contrast in de foto's. Je ziet eigenlijk op elke foto dat de camera alle donkere plekken onderbelicht en de lichte plekken (lucht) overbelicht.
Dat wiel in die plas vind ik heel gaaf!!
Enkel die ene foto is bewerkt. motor was amper zichtbaar zonder.
Ik vond 't wel wat hebben, gebouw wordt bijna een schilderij.
 
Dat een crappy smartphone donker onderbelicht en licht overbelicht vind ik nu niet raar om eerlijk te zijn... Ik heb nog voorbeelden.

Bekijk bijlage 1723543
p6pb11193449.jpg

p6pb15789755.jpg

p6pb14974347.jpg

p6pb14241732.jpg
Als je het niet met je camera voor elkaar krijgt vind ik een onderstaande touch up wel passen.
Zo zie je dat er een hoop in je foto zit wat je in eerste instantie niet ziet.
SmartSelect_20220204-082924_Chrome.jpg

SmartSelect_20220204-082628_Chrome (1).jpg

Ik weet dat het in dit topic niet om bewerken gaat, maar dit soort aanpassingen kun je vaak ook al doen door met wat schuifjes te spelen tijdens het fotograferen.

Edit: de silhouetten foto's zijn trouwens totaal niet storend, dat kan gewoon met opzet gedaan worden en vind ik zelf juist gaaf :t
 
Laatst bewerkt:
ik had iets van een min of meer tijdloos plaatje(klassiek geveltje met IMZ-span en sfeerlicht) al eens eerder geprobeerd zonder succes. Ik heb nu een verse telefoon.. Bij de oude was dit veel te weinig licht geweest om iets anders te zien dan een zwart vlak met lichtpuntjes. Wat ik nu heb is qua details en schaduw/reflecties etc. wel ongeveer wat ik in gedachten had. Nu alleen nog een keer herhalen met Iets meer oog voor de compositie
Ik snap het. En ik zie inderdaad dat je camera vrij goed weet om te gaan met de kleine hoeveelheid licht, dus dat is een grote vooruitgang!

Qua compositie kan er inderdaad wel wat aan gewerkt worden. Ik zou dan zelf zorgen dat het jaren 80 gebouw er naast niet in beeld is. Dat je de foto van links/voor/onderen van de motor neemt, zodat het licht ook nog weerspiegelt op de klinkers voor het bonte varken. En zorg er voor dat de motor dan ook wat meer van het beeld vult zodat deze er echt uitspringt.

Iets wat op het onderstaande lijkt (met wat fantasie)
20210904_192314.jpg


Dit is een stuk gewaagder dan het onderstaande plaatje wat op dezelfde plek en tijd gemaakt is, en je ziet ook gelijk wat er gebeurt als je de lichtbron direct in de camera laat schijnen (hetzelfde probleem als bij de foto's van @Hubertje .

20210904_192302.jpg


Deze motor is trouwens totaal niet fotogeniek, dus ik betrap mezelf er ook op dat ik hem een stuk minder op de foto zet dan mijn vorige motoren.
 
Ik snap het. En ik zie inderdaad dat je camera vrij goed weet om te gaan met de kleine hoeveelheid licht, dus dat is een grote vooruitgang!

Qua compositie kan er inderdaad wel wat aan gewerkt worden. Ik zou dan zelf zorgen dat het jaren 80 gebouw er naast niet in beeld is. Dat je de foto van links/voor/onderen van de motor neemt, zodat het licht ook nog weerspiegelt op de klinkers voor het bonte varken. En zorg er voor dat de motor dan ook wat meer van het beeld vult zodat deze er echt uitspringt.

Iets wat op het onderstaande lijkt (met wat fantasie)
Bekijk bijlage 1723598

Dit is een stuk gewaagder dan het onderstaande plaatje wat op dezelfde plek en tijd gemaakt is, en je ziet ook gelijk wat er gebeurt als je de lichtbron direct in de camera laat schijnen (hetzelfde probleem als bij de foto's van @Hubertje .

Bekijk bijlage 1723600

Deze motor is trouwens totaal niet fotogeniek, dus ik betrap mezelf er ook op dat ik hem een stuk minder op de foto zet dan mijn vorige motoren.
Ik vind foto 2 een stuk beter...
Qua compositie en qua belichting (foto 1 is de motor heel duidelijk donkerder dan de rest, bij foto 2 heb je een realistischer beeld)

Ik vind ook dat je foto's onderweg niet te hard mag beoordelen, zoveel dingen heb je vaak zelf niet in de hand en je wijzigt soms te veel waardoor het "moment" weg is.m

PS : ik ben geen fotograaf, alleen vroeger een beetje gehobbyt en gemerkt dat veel fotografen elkaar tegenspreken.
 
Ik vind foto 2 een stuk beter...
Qua compositie en qua belichting (foto 1 is de motor heel duidelijk donkerder dan de rest, bij foto 2 heb je een realistischer beeld)

Ik vind ook dat je foto's onderweg niet te hard mag beoordelen, zoveel dingen heb je vaak zelf niet in de hand en je wijzigt soms te veel waardoor het "moment" weg is.m

PS : ik ben geen fotograaf, alleen vroeger een beetje gehobbyt en gemerkt dat veel fotografen elkaar tegenspreken.
Foto 2 heeft een waas over de foto door het tegenlicht, ook zijn de donkere plekken veel te donker en komen de kleuren niet naar voren zoals ze in het echt zijn.

Foto's van onderweg zijn juist om te beoordelen, dat is de essentie van dit topic en daarom posten mensen hun foto's hier. Zo steek je nog wat op van elkaar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan