Motorgear voor praktijk

Blatantz

Rookie
22 mrt 2020
7
3
Amersfoort
Hi allemaal, ik ga binnenkort aan mijn motor praktijk beginnen als ik mijn theorie heb gehaald. Toen ik keek op het CBR bij praktijk examens, zag ik dat ze een test gingen uitvoeren bij je motorgear. Ik moet dan een volledig pak kopen, aangezien ik een beetje geld wil besparen en niet plan ben om hard te rijden, wil ik het houden op een helm, laarzen en handschoenen.

Mijn vraag is: MOET ik een volledig pak hebben? Of krijg ik het van de rijschool? Hoe zit het nou precies?
 
je MOET alleen een helm, handschoenen en laarzen die je enkels bedekken volgensmij.. meestal krijg je kleding van je rijschool.

Is het slim om rond te rijden zonder jas/broek? Nee, dan ben je oliedom. Als je van de motor afkomt en gaat schuiven (zelfs bij 60/80km/u) zoals jij het omschrijft als 'niet te hard rijden" dan is je spijkerbroek binnen 1 seconde weg en dan begint je huid.. en iets later je bot over het asfalt te schrapen.. niet echt handig.
 
Zeer auw hoor, zo’n schuivertje zonder beschermende kleding.

Ook lang zeer auw, geneest niet heel snel.

Als je me niet geloofd moet je zelf maar eens proberen.
 

Hoeft helemaal niet duur te zijn. Kan zelfs nog wat goedkoper. Vrijwel iedere rijschool heeft eigen kleding, i.v.m. corona zullen de meesten nu wel eisen dat je een eigen helm en eventueel handschoenen hebt. Sommigen eisen volledig eigen kleding. Doe jezelf en je medemotorrijder nou een lol, en ga gewoon in goede kleding rijden. Jezelf omdat je ook als je langzaam rijdt ze je bij een schuiver vinden aan het eind van een rode veeg, en je als je een beetje verkeerd valt hou je er de rest van je leven last van. En je medemotorrijders, omdat de motorrijders met hun nektasjes en Alikrapovic-uitlaten gekleed in badslippers, een voetbalshirt en een korte/trainingsbroek het imago van de motorrijder al geen goed doen. Kun je beter het goede voorbeeld helpen geven. :Y
 
je MOET alleen een helm, handschoenen en laarzen die je enkels bedekken volgensmij.. meestal krijg je kleding van je rijschool.

Is het slim om rond te rijden zonder jas/broek? Nee, dan ben je oliedom. Als je van de motor afkomt en gaat schuiven (zelfs bij 60/80km/u) zoals jij het omschrijft als 'niet te hard rijden" dan is je spijkerbroek binnen 1 seconde weg en dan begint je huid.. en iets later je bot over het asfalt te schrapen.. niet echt handig.

Ja maar dan heeft die wel een paar euro bespaart op zijn motorbroek! Want je leert echt niet met de theorie en in de praktijk dat je kwetsbaarder bent en dat de 'motorgear' soms levensreddend kan zijn.
 
Ik moet dan een volledig pak kopen, aangezien ik een beetje geld wil besparen en niet plan ben om hard te rijden, wil ik het houden op een helm, laarzen en handschoenen.


En wat ga je tegen al het overige verkeer zeggen als jij de baan op gaat?
Dat ze ook allemaal niet zo hard mogen rijden en extra voorzichtig moeten zijn? :?



Ik weet niet zeker wat in NL verplicht is, maar in BE zijn helm, handschoenen, jas met lange mouwen, lange broek en laarzen of bottines die de enkels beschermen verplicht.

Doe jezelf een plezier en rij in degelijke kledij.
Dit hoeft helemaal niet duur te zijn, www.xlmoto.nl

Besparen kan perfect door een goedkopere broek en jas te kiezen, bij de aankoop van een helm zou ik niet teveel besparen. Een goed zittende helm is z'n geld meer dan waard.
 
Hi allemaal, ik ga binnenkort aan mijn motor praktijk beginnen als ik mijn theorie heb gehaald. Toen ik keek op het CBR bij praktijk examens, zag ik dat ze een test gingen uitvoeren bij je motorgear. Ik moet dan een volledig pak kopen, aangezien ik een beetje geld wil besparen en niet plan ben om hard te rijden, wil ik het houden op een helm, laarzen en handschoenen.

Mijn vraag is: MOET ik een volledig pak hebben? Of krijg ik het van de rijschool? Hoe zit het nou precies?
Ik zou zeggen bespaar door even geen motor te kopen, scheelt je in brandstof kosten, inschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud ,....
Ik ben in mijn brommer tijd eens gevallen aan 40km/u in de winter met lederen jas, lederen schoenen, handschoenen, helm, jeans broek.
De jeans broek heeft het niet overleefd en 25cm2 huid ook niet.
Dat soort wonden geneest niet snel...
De lederen schoenen hadden ook enkele gaatjes maar mijn voeten waren nauwelijks geschaafd.
Die ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik op de motor nooit zonder "full motor gear" onderweg ben.
 
Zeker ook met lessen erg belangrijk dat je goede kleding hebt, ik ben een keer onderuit gegaan met een noodstop, en kwam met m'n been bij de uitlaat terecht. Bij iedere normale spijkerbroek was m'n halve onderbeen verbrand, kevlar spijkerbroek heeft me toen gered. Broek was kapot, maar had genoeg tegengehouden om m'n been (op een paar blauwe plekken na) niet te beschadigen.

Ik rij zelf weinig snelweg (alleen als het niet anders kan), dus meestal 60- en 80-wegen, maar altijd volledig in beschermende kleding. XL Moto wordt hierboven al genoemd, die hebben hun huismerk Course, dat is best prima spul voor een hele goede prijs.
 
Jasje en broek hoeven echt niet duur te zijn. Hierop bezuinigen lijkt mij niet de juiste zuinigheid. Dan maar een fiets van 500euro minder. En laten we eerlijk zijn. Heel goedkoop is motor rijden ook weer niet. En is de aanschaf van wat persoonlijke bescherming al te duur weet ik niet of je hieraan moet beginnen. Maar dat is mijn gedachten.
 
wat veel mensen vergeten, is dat ze moeten rollen in plaats van schuiven en glijden.

Als je gaat rollen tijdens een valpartij, krijg je geen schaafwonden en hoef je dus geen beschermende kledij aan.
Goeie grap. Die ga ik onthouden. Je bent alleen de volgende emoticon vergeten: :+


Voor TS: Koop nou gewoon een fatsoenlijk pak. Zoveel hoeft dat allemaal niet te kosten. Ik ben toen ik 14 was eens met skaten goed op mn knie terecht gekomen. Die plek is nog steeds goed zichtbaar. Dat wil je niet met de rest van je lichaam. Zo'n litteken is behoorlijk irritant. Als ik in de zon kom, wordt alles bruin, behalve dat en het trekt en jeukt enorm.
 
ik vraag me sterk af of je dat kan beinvloeden op zo'n moment, en los van of je het kan, of je ook de tegenwoordigheid van geest hebt om dat te doen. Het zijn geen skills die je even automatiseert zonder oefenen :+.

Ik had ooit eens de fout gemaakt in spijkerbroek te vallen, en de meeste last had ik van die schaaf/brandwond op de knie, dus nooit meer zonder volledig pak. Maar ik zat nog half op de motor met linkerknie over het asfalt. Daar valt niks meer te rollen.
 

Hoeft helemaal niet duur te zijn.
Ik vind dat heel duur. Ik ben ook begonnen met goedkoop spul. Zeer snel al waren de ritsen versleten, vielen mijn sleutels dwars door de zak heen, en echt lekker zat het nooit. Ook waren de kniebeschermers heel hard, en dat is heel oncomfortabel. Binnen het jaar had ik een broek + helm + handschoenen afgeschreven. Betere kwaliteit kleding was dus in mijn geval goedkoper geweest.
 
wat veel mensen vergeten, is dat ze moeten rollen in plaats van schuiven en glijden.

Als je gaat rollen tijdens een valpartij, krijg je geen schaafwonden en hoef je dus geen beschermende kledij aan.

Ik denk dat je gewoon beter niet kunt vallen, kun je alsnog in je zwembroek rond.
 

Hoeft helemaal niet duur te zijn. Kan zelfs nog wat goedkoper. Vrijwel iedere rijschool heeft eigen kleding, i.v.m. corona zullen de meesten nu wel eisen dat je een eigen helm en eventueel handschoenen hebt. Sommigen eisen volledig eigen kleding. Doe jezelf en je medemotorrijder nou een lol, en ga gewoon in goede kleding rijden. Jezelf omdat je ook als je langzaam rijdt ze je bij een schuiver vinden aan het eind van een rode veeg, en je als je een beetje verkeerd valt hou je er de rest van je leven last van. En je medemotorrijders, omdat de motorrijders met hun nektasjes en Alikrapovic-uitlaten gekleed in badslippers, een voetbalshirt en een korte/trainingsbroek het imago van de motorrijder al geen goed doen. Kun je beter het goede voorbeeld helpen geven. :Y
Toch zou ik met dit weer niet graag "waterdichte" kleding dragen (zoals in de link).
 
Ik vind dat heel duur. Ik ben ook begonnen met goedkoop spul. Zeer snel al waren de ritsen versleten, vielen mijn sleutels dwars door de zak heen, en echt lekker zat het nooit. Ook waren de kniebeschermers heel hard, en dat is heel oncomfortabel. Binnen het jaar had ik een broek + helm + handschoenen afgeschreven. Betere kwaliteit kleding was dus in mijn geval goedkoper geweest.

Zeker waar; goedkoop is duurkoop geldt ook voor motorkleding. Ietsje upgraden naar de wat betere merken kost je ook de kop niet, maar die zijn een stuk slijtvaster en zitten beter in elkaar. Het zal je beide prima beschermen, maar comfort en duurzaamheid betaalt zich oneindig terug op de lange termijn. Maar goed, als je er echt niet veel aan uit wil geven kan het dus relatief goedkoop, en nog steeds een stuk veiliger dan je spijkerbroek en een trui.

Toch zou ik met dit weer niet graag "waterdichte" kleding dragen (zoals in de link).

Eens. Mijn Rev'it Eclipse doorwaaijas was net zo duur als de 'startersjas' die MKC hier aanbiedt, en is met dit weer (en met een thermoshirt eronder tot aardig ver in de herfst/lente) erg prettig. Goede kevlar jeans heb je ook voor net iets meer dan de startersbroek. Naar mate je langer rijdt ga je toch je kledingkast uitbreiden, maar om te starten hoef je echt niet enorm diep in de buidel te tasten.

Zoals door meerdere mensen hierboven al aangegeven; geef liever iets meer uit aan de kleding en iets minder aan de motor. Ga je op de lange termijn veel meer plezier van hebben!
 
Zeker waar; goedkoop is duurkoop geldt ook voor motorkleding. Ietsje upgraden naar de wat betere merken kost je ook de kop niet, maar die zijn een stuk slijtvaster en zitten beter in elkaar. Het zal je beide prima beschermen, maar comfort en duurzaamheid betaalt zich oneindig terug op de lange termijn. Maar goed, als je er echt niet veel aan uit wil geven kan het dus relatief goedkoop, en nog steeds een stuk veiliger dan je spijkerbroek en een trui.


Waarmee je anderzijds ook niet kan zeggen dat dure kledij daarom altijd beter is...

Ik rij met verschillende merken van kledij, van het duurdere "Klim" tot goedkope dingen van Richa. (Heb zelfs een paar kevlar spijkerbroeken van xlmoto van amper 49€)

De ritssluiting van mijn Klim pak heb ik ook al moeten vervangen, de velcro sluitingen van mijn Revit Sand pak doen het ook al een tijdje niet meer zo goed, ...
Als je je materiaal veel gebruikt zal je zelfs bij de beste merken wel iets van slijtage ondervinden.


Het enige waar ik absoluut niet op bespaar is op m'n helm... Die zit de hele dag op je hoofd, die moet echt goed zijn.
 
Rijden zonder pak zou in ieder geval buiten de bebouwde kom wat mij betreft verboden moeten worden.

Koop een allround textiele broek en jas ( evt gebruikt) en ga lekker rijden
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ik heb een kwaliteitsjack maar dat is ook een stom ding,er zitten steekzakken in met ritsen,aleen die gaan dicht van onder naar boven
Hoe kan je het maken ,als nu je rits lostrilt gaat de zak open,dat verzin je toch niet.
Jack is verder prima maar die ritsen begrijp ik echt niet.
 
Ik heb een kwaliteitsjack maar dat is ook een stom ding,er zitten steekzakken in met ritsen,aleen die gaan dicht van onder naar boven
Hoe kan je het maken ,als nu je rits lostrilt gaat de zak open,dat verzin je toch niet.
Jack is verder prima maar die ritsen begrijp ik echt niet.
Als het een kwaliteitsjas is zullen de ritsen niet zomaar open trillen, lijkt mij.Mijn Difi doorwaaijjas heeft ook steekzakken met ritsen die naar beneden opengaan. Nooit geen last van dat die opentrillen
Trouwens, een rits open doen naar boven is onlogisch
 
Rijden zonder pak zou in ieder geval buiten de bebouwde kom wat mij betreft verboden moeten worden.

Koop een allround textiele broek en jas ( evt gebruikt) en ga lekker rijden

hoezo moet er nou weer iets verboden worden? We leven al in een betuttelend regeltjes land. Laat mensen lekker zelf beslissen of ze als een rosbief in het ziekenhuis willen liggen.

whats next? Bbq verbieden omdat je in de fik kan vliegen als je deze met spiritus aansteekt? Hondjes verbieden omdat er wel eens kan happen?
 
Buiten het veiligheids verhaal kun je met je examen beter in een motorpak komen. Dan laat je zien dat je veiligheid "belangrijk" vindt.
Kom je in je spijkerbroekie en helmpje met een gammele helm sta je al 1-0 achter bij de examinator.

Aankoop tip, doe eerst wat goedkoops (outlet, 2e hands van MF oid). Eerste pak ben je zelden tevreden over. Meer/minder ventilatie, dan toch Goretex, wel/niet uitneembare waterdichte voering etc etc.

Ik heb liever een "miskoop" van 100 a 150 euro dan van 500 a 800.
 
Terug
Bovenaan Onderaan