Motorgear voor praktijk

Ik denk dat de bescherming niet per se slecht hoeft te zijn bij goedkopere pakken. Het is wel de vraag wat voor (extra) protectie je er nog in wilt (klasse 1 of 2, op welke plaatsen). Alleen bij kevlar jeans zou ik in dat opzicht wel wat voorzichtiger zijn, omdat de bescherming daarvan al wat minder is dan van een echt pak, en dan kan een beetje kwaliteitsverschil het verschil tussen wel en niet doorslijten zijn. Of tussen wel of geen brandplekken.

Ik wil daarmee niet zeggen dat duurder niet beter is, maar echt slechte pakken zal je volgens mij niet treffen wanneer je iets van de bekende merken koopt (Richa zoals hierboven genoemd is er daar wel 1 van).
Verschil in prijs maakt in mijn beleving vaak wel veel verschil in comfort en duurzaamheid. Maar als waterdichtheid bijvoorbeeld niet zo hard nodig is, hoeft goedkoper niet direct een probleem te zijn.

Zelf ben ik inmiddels wel steeds meer naar dure spullen gegaan (Gore-tex voor slecht weer, bijvoorbeeld), en een apart pak voor warm weer. Maar ik zal ook niet direct beweren dat je met goedkoper spul geen plezier kan hebben en toch acceptabel kan zijn qua veiligheid.

Overigens: Ik ben 2 jaar geleden nog eens goed onderuit gegaan over wat diesel met mijn trapfiets, en toen bleek maar weer eens hoeveel schaafwonden je oploopt als je zelfs maar met 20 km/h op je plaat gaat, zelfs door een lange broek heen. Ik heb een week met steun onder mijn polsen gewerkt, omdat ik mijn handpalmen niet fatsoenlijk voor mijn toetsenbord en muis kon leggen...
 
Hi allemaal! Bedankt voor de gemizde antwoorden. Inderdaad, bezuinigen op gear dat me leven kan redden is dom. Daarom vraag ik het hier aan jullie, want in mijn hoofd klonk het niet zo lekker.

Ik wil aan de andere kant ook geen goedkope gear gaan halen. Ik snap dat het beter is dan niks, maar mocht ik gaan glijden bied het waarschijnlijk slechte bescherming aan. Ik keek een paar van Yammie Noobs videos, hij zei dat een jas, handachoenen, helm en fatsoenlijke laarzen genoeg zijn.

De antwoorden zijn heel gemixed!
Yammie is zelf ook flink op z'n kanes gegaan. Die heeft volgens mij nog veel te danken aan z'n helm/kleding.

Enige wat hij dan in dit verhaal mist is de broek. Koop gewoon wat simpels. Het gaat echt wel sowieso het eerste jaar mee en als dingen verslijten en je vind het waard om goed nieuw spul te kopen doe je dat tegen die tijd.

De hoeveelheid bescherming die het bied is echt niet in de ordegrootte "iets beter dan een spijkerbroek". Het is VEEL beter. Ook een goedkope jas/broek/helm/schoenen/handschoenen bieden veel bescherming. Prijs zit hem vaak in afwerking, hoe lang blijft het waterdicht, hoe goed is er over dingen nagedacht etc.
 
Mijn idee was koop het meteen goed...
Ik ben een 2 delig lederen pak gaan halen en het advies van de winkel gevolgd in mijn keuze...
Mijn eerste bescherming was duurder als mijn eerste motor maar ik rijd nog steeds in dit pak rond (10 jaar) en kan nog makkelijk mee...
Mijn eerste motor heb ik geen idee van waar die nu is :)
 
Mijn idee was koop het meteen goed...
Ik ben een 2 delig lederen pak gaan halen en het advies van de winkel gevolgd in mijn keuze...
Mijn eerste bescherming was duurder als mijn eerste motor maar ik rijd nog steeds in dit pak rond (10 jaar) en kan nog makkelijk mee...
Mijn eerste motor heb ik geen idee van waar die nu is :)
Het is alleen lullig als dan motorrijden niks voor je blijkt te zijn, of dat je toch andere eisen gaat hebben aan een motorpak. Ik ben blij dat ik ben gegaan voor een jas van 150 euro en een broek die ik gekregen heb.
Daarna wist ik zeker dat ik nog wel even blijf rijden en toen een goed pak gekocht.
 
Denk ook vooral niet dat je goed beschermd bent in een motorpak. Dat is gewoon niet zo. Het is natuurlijk wel beter dan geen pak, hoewel zelfs dat niet altijd waar is.
 
Yammie is zelf ook flink op z'n kanes gegaan. Die heeft volgens mij nog veel te danken aan z'n helm/kleding.

Enige wat hij dan in dit verhaal mist is de broek. Koop gewoon wat simpels. Het gaat echt wel sowieso het eerste jaar mee en als dingen verslijten en je vind het waard om goed nieuw spul te kopen doe je dat tegen die tijd.

De hoeveelheid bescherming die het bied is echt niet in de ordegrootte "iets beter dan een spijkerbroek". Het is VEEL beter. Ook een goedkope jas/broek/helm/schoenen/handschoenen bieden veel bescherming. Prijs zit hem vaak in afwerking, hoe lang blijft het waterdicht, hoe goed is er over dingen nagedacht etc.
Bedankt voor je advies! Ik denk dan wel dat ik wat ga bezuinigen op de motor en fatsoenlijke gear ga aanschaffen.
 
Denk ook vooral niet dat je goed beschermd bent in een motorpak. Dat is gewoon niet zo. Het is natuurlijk wel beter dan geen pak, hoewel zelfs dat niet altijd waar is.

Is dit vooral bedoeld als 'tegengas'? Ik las hier bijvoorbeeld de uitspraak dat je veel meer gaat durven in een pak, wat ik overigens m.b.t. een leren pak met protectoren en sliders ook ervaar.
 
Laatst bewerkt:
Niet onderuit gaan is de beste optie, helaas heb je dit zelf niet altijd in de hand.
Beschermende kleding kan het lichamelijk leed wel verminderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Yammie is zelf ook flink op z'n kanes gegaan. Die heeft volgens mij nog veel te danken aan z'n helm/kleding.

Enige wat hij dan in dit verhaal mist is de broek. Koop gewoon wat simpels. Het gaat echt wel sowieso het eerste jaar mee en als dingen verslijten en je vind het waard om goed nieuw spul te kopen doe je dat tegen die tijd.

De hoeveelheid bescherming die het bied is echt niet in de ordegrootte "iets beter dan een spijkerbroek". Het is VEEL beter. Ook een goedkope jas/broek/helm/schoenen/handschoenen bieden veel bescherming. Prijs zit hem vaak in afwerking, hoe lang blijft het waterdicht, hoe goed is er over dingen nagedacht etc.
Vergeet comfort niet. Een helm die aanvoelt als een kartonnen doos op je kop en die zo lawaaierig is dat je binnen een kwartier doof bent zorgt dat je geen (of minder) lol beleeft aan het motorrijden. Geldt ook voor de rest van de kleding. Helemaal als je ook op de "minder mooie dagen" (die vind ik juist mooier) gaat rijden.
 
Is dit vooral bedoeld als 'tegengas'? Ik las hier bijvoorbeeld de uitspraak dat je veel meer gaat durven in een pak, wat ik overigens m.b.t. een leren pak met protectoren en sliders ook ervaar.
Ik had mijn val op Kreta in gedachten, waarbij mijn motorjack een gat opliep en mijn gewone, niet-motorjeans onbeschadigd was.
 
Ik had mijn val op Kreta in gedachten, waarbij mijn motorjack een gat opliep en mijn gewone, niet-motorjeans onbeschadigd was.

Die (gerepareerde) jas had je gisteren trouwens weer aan. Je was niet van plan om te vallen? :+
 
Vergeet comfort niet. Een helm die aanvoelt als een kartonnen doos op je kop en die zo lawaaierig is dat je binnen een kwartier doof bent zorgt dat je geen (of minder) lol beleeft aan het motorrijden. Geldt ook voor de rest van de kleding. Helemaal als je ook op de "minder mooie dagen" (die vind ik juist mooier) gaat rijden.
Klopt. Maar als je net gaat motorrijden maakt dat geen zak uit.

Vergeet alleen de goeie oordoppen niet.
 
Die jas had je gisteren trouwens weer aan. Je was niet van plan om te vallen? :+
Ik was eerst van plan om in mijn zwembroek te gaan rijden, maar dat vond ik onverantwoord wegens gevaar voor zonnebrand.:+
Vandaag heb ik met een open helm gereden, goedgekeurd maar niet veilig.
 
Hi allemaal, ik ga binnenkort aan mijn motor praktijk beginnen als ik mijn theorie heb gehaald. Toen ik keek op het CBR bij praktijk examens, zag ik dat ze een test gingen uitvoeren bij je motorgear. Ik moet dan een volledig pak kopen, aangezien ik een beetje geld wil besparen en niet plan ben om hard te rijden, wil ik het houden op een helm, laarzen en handschoenen.

Mijn vraag is: MOET ik een volledig pak hebben? Of krijg ik het van de rijschool? Hoe zit het nou precies?

wauw, je moet je motorspul toch zeker zelf niet kopen? Wij konden voor alle lessen en examens gewoon kleding van de rijschool dragen hoor!

Echter had ik wel een eigen (systeem)helm verzorgd, omdat het me ruimschoots 5 minuten kostte om mn bril tussen de veel te smalle integraalhelm en mijn oor te proppen, terwijl ik ook nog eens dat oortje om had.

Een helm is sowieso heel persoonlijk merkte ik. het verschil in pasvorm is enorm, maar dat merkte ik pas toen ik bij de motorzaak eerst 10 verschillende helmen had geprobeerd. HJC zat voor mij zo verschrikkelijk veel lekkerder!! Snap niet dat ik niet eerder gegaan was.
Handschoenen zijn ook zeer persoonlijk. Ik heb zelf redelijk korte vingers, voor mij zitten richa lekker.
Op een helm en handschoenen zou ik zeker niks besparen als ik jou was. Mocht je het een keer nodig hebben, dan ben je vast blij dat je voor kwalitatief spul ben gegaan. En : you get what you pay for!

Verder zou ik nog niks kopen, aangezien je hoogstwaarschijnlijk nog wel eens n keer gaat vallen, en dan beschadig je liever het spul van de rijschool dan je eigen spul
 
Welk Klim pak heb je en hoe bevalt het verder?

Ik rij met een Klim Latitude van 2017.

De rits tussen de jas en broek heb ik al moeten vervangen.. maar goed, dat kan aan mijn onhandigheid liggen.
De broek is niet meer waterdicht. Die goretex warranty for life heeft dus z'n beperkingen. Maar goed, ik heb nog niet de moeite genomen om met de klantendienst enige vorm van garantie te bespreken.

Net als Nederlanders kunnen Belgen ook zuinig zijn. ;)
Ik heb mijn Klim pak dus met grote korting gekocht bij FC Moto. En ik heb echt geen zin om die broek daar terug binnen te brengen om een garantieclaim te eisen.
Ook een paar kleine andere dingetjes die imo niet zouden mogen bij zo'n premium kledij, maar goed.


Ik heb nu een Klim verdeler in de buurt, dus mijn volgende pak wordt terug Klim, maar dan iets duurder, maar wel met service na verkoop.
 
Ik rij met een Klim Latitude van 2017.

De rits tussen de jas en broek heb ik al moeten vervangen.. maar goed, dat kan aan mijn onhandigheid liggen.
De broek is niet meer waterdicht. Die goretex warranty for life heeft dus z'n beperkingen. Maar goed, ik heb nog niet de moeite genomen om met de klantendienst enige vorm van garantie te bespreken.

Net als Nederlanders kunnen Belgen ook zuinig zijn. ;)
Ik heb mijn Klim pak dus met grote korting gekocht bij FC Moto. En ik heb echt geen zin om die broek daar terug binnen te brengen om een garantieclaim te eisen.
Ook een paar kleine andere dingetjes die imo niet zouden mogen bij zo'n premium kledij, maar goed.


Ik heb nu een Klim verdeler in de buurt, dus mijn volgende pak wordt terug Klim, maar dan iets duurder, maar wel met service na verkoop.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Valt me wat tegen, maar begrijp dat je het in principe een goed pak vindt.

Zelf wil ik meer off/allroad gaan rijden, in combinatie met wild kamperen, heb daarvoor speciaal een Husqvarna 701 aangeschaft. (Ff aankijken hoe de pandemie zich verder ontwikkeld.) Heb net een klein beetje extra spaargeld over voor een nieuwe all weather pak. Lijkt me zonde om mijn mooie Alpine Stars Goretex pak dat ik heb gekocht voor woon-werk en asfaltritjes in het koude gedeelte van het jaar, ook voor stof- en modderritten te gaan gebruiken.

Klim leek me een goede kandidaat.
 
Lijkt me zonde om mijn mooie Alpine Stars Goretex pak dat ik heb gekocht voor woon-werk en asfaltritjes in het koude gedeelte van het jaar, ook voor stof- en modderritten te gaan gebruiken.

Klim leek me een goede kandidaat.

🤔

Wat Alpine Stars betreft... mijn vrouw heeft met haar (basic) Alpine Stars pak een schuivertje gedaan en op basis daarvan schat ik Klim een PAK hoger in dan ALpine Stars.......


Ondanks de kleine minpuntjes schat ik Klim toch wel een pak hoger in dan Alpine Stars...

Al moet ik toegeven dat ik geen ervaring heb met de duurdere uitvoeringen van Alpine Stars...


Leuke aan Klim is dat ze zonder al die binnenvoeringen werken.... zeker voor allroad gebruik in de zomermaanden een pluspunt!
 
🤔

Wat Alpine Stars betreft... mijn vrouw heeft met haar (basic) Alpine Stars pak een schuivertje gedaan en op basis daarvan schat ik Klim een PAK hoger in dan ALpine Stars.......


Ondanks de kleine minpuntjes schat ik Klim toch wel een pak hoger in dan Alpine Stars...

Al moet ik toegeven dat ik geen ervaring heb met de duurdere uitvoeringen van Alpine Stars...


Leuke aan Klim is dat ze zonder al die binnenvoeringen werken.... zeker voor allroad gebruik in de zomermaanden een pluspunt!

Dat laatste vond ik aanvankelijk juist een bezwaar, mede gezien de prijzen. En voor de (warme) zomermaanden en warme regio's heb ik al, relatief goedkope, motorcross en enduro kleding van Fox.

Maar Klim blijft wel interessant als functionele 'allround' kleding, wordt ook vaak aanbevolen op het allroadmaniacs forum.
 
Dat laatste vond ik aanvankelijk juist een bezwaar, mede gezien de prijzen. En voor de (warme) zomermaanden en warme regio's heb ik al, relatief goedkope, motorcross en enduro kleding van Fox.


Als je wat in de buurt blijft en zeker weet dat het niet gaat regenen kan je idd perfect met lichte endurokledij rijden. Ik heb hier ook doorwaaikledij voor zo'n dagen...

Voor vakantieritten vind ik het toch belangrijk dat ik een goed pak draag.
De laatste vakanties die ik met de motor deed waren gelukkig zonder regenweer, maar goed.

Net voor zo'n ritten vind ik zo'n gelamineerd pak zonder binnenvoeringen zo interessant... Met de ritsten open voldoende afkoeling en wanneer het dan toch zou gaan regenen hoef je enkel de ritsen te sluiten. Geen Goretex binnenvoering of regenkledij uit de koffer nemen... :t
 
Als je wat in de buurt blijft en zeker weet dat het niet gaat regenen kan je idd perfect met lichte endurokledij rijden. Ik heb hier ook doorwaaikledij voor zo'n dagen...

Voor vakantieritten vind ik het toch belangrijk dat ik een goed pak draag.
De laatste vakanties die ik met de motor deed waren gelukkig zonder regenweer, maar goed.

Net voor zo'n ritten vind ik zo'n gelamineerd pak zonder binnenvoeringen zo interessant... Met de ritsten open voldoende afkoeling en wanneer het dan toch zou gaan regenen hoef je enkel de ritsen te sluiten. Geen Goretex binnenvoering of regenkledij uit de koffer nemen... :t
Geen idee of je echt enduro/cross kledij gebruikt maar die is niet gemaakt om schaafwonden tegen te gaan. (Alleen impact en veel ventilatie)

Ingebouwde membranen zijn in de zomer nog steeds heet, zelfs met ventilatie.
Beter is om een jas met vast membraam te nemen voor de koudere maanden en voor de warmere een doorwaaijas met uitneembare waterdicht membraam.
(Zoals de Revit galactic, aanrader)
 
Geen idee of je echt enduro/cross kledij gebruikt maar die is niet gemaakt om schaafwonden tegen te gaan. (Alleen impact en veel ventilatie)


Ik rij met doorwaaikledij van Richa... qua veiligheid zal dat wel snor zitten..

Enduro/cross zou ik enkel dragen tijdens offroadritten. En dan nog steeds met een harnas.




Ingebouwde membranen zijn in de zomer nog steeds heet, zelfs met ventilatie.
Beter is om een jas met vast membraam te nemen voor de koudere maanden en voor de warmere een doorwaaijas met uitneembare waterdicht membraam.
(Zoals de Revit galactic, aanrader)


Ervaring met Klim? Ik vind het nog wel meevallen als alle ventilatieritsen open staan hoor.. Dat een doorwaaijas lichter en koeler is spreek ik niet tegen, maar op vakantie wil ik één pak dat voor elk weertype geschikt is, ik heb dan geen zin in ritsbare binnenvoerigen, membranen en regenkledij. ;)


Maar hey... Kleding is zo persoonlijk, en voor elke dag, elk weer of elke soort rit is er wel iets dat geschikter is.
Hier in de kast, leder, kevlar jeans, doorwaai, gelamineerd goretex en textiel met membraan...
 
81f837a66fea378471fbc1c2d1ccd81c.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan