Motorgear voor praktijk

Jouw rijschool regelt motorkleding, het enige dat je zelf moet regelen is schoenen die je enkels bedekken.

Zoals gezegd een pak is niet verplicht alleen je helm, als beginnend motor bestuurder kun je na het behalen van je rijbewijs nog niet rijden, je kunt een motor bedienen.
De kans dat je tijdens je eerste paar duizend kilometer op je giechel gaat is vrij groot, en daarna houdt dat risico aan als je je wat comfortabeler voelt en grenzen gaat opzoeken, houdt dat in je achter hoofd.
Een pak kan je ook een wat zekerder en comfortabeler gevoel geven op de motor, aangezien je niet de hele tijd een stemmetje achter in je hoofd heb zitten schreeuwen dat je het rustig aan moet doen omdat je geen pak aan hebt. Waarschijnlijk leer en durf je sneller met pak. *O*

Kijk anders voor wat 2e hands kleding op marktplaats, zal vast wat tussen staan.

Uiteindelijk is het je eigen keuze, ik rij zelf ook regelmatig in korte broek en t-shirt en het voelt gewoon fout maar ook weer erg lekker. Een beetje als je dronken nicht die wat handtastelijk wordt op je vaders verjaardagsfeestje zeg maar. ;)
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is het je eigen keuze, ik rij zelf ook regelmatig in korte broek en t-shirt en het is gewoon fout maar ook weer erg lekker. Een beetje als die dronken nicht die wat handtastelijk wordt op je vaders verjaardagsfeestje zeg maar. ;)

Nouja, kijk, in beide gevallen is er heel veel leed te voorkomen zolang je maar de juiste bescherming aan doet. 😒
 
Ik ben blij dat ik geen nichten in de familie hebt,lijkt mij geen pretje als die handtastelijk worden
 
Ben ik trouwens de enige die het opmerkelijk vind dat TS wel handschoenen en schoenen wil kopen, maar geen broek en jas? Meestal is het toch andersom?
 
Ik reed ook niet te hard toen die auto van rechtsachter kwam.
Hierbij zijn mijn ellepijp en het spaakbeen versplinterd in de rechterarm (en hersenletsel).

Toen ik enkele maanden later bij een controle weer iets van een geheugen had zeiden ze in het ziekenhuis dat ze blij waren dat ik een volledig leren pak met protectie droeg. Ze zagen ze soms heel wat slechter binnenkomen...
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Buiten het veiligheids verhaal kun je met je examen beter in een motorpak komen. Dan laat je zien dat je veiligheid "belangrijk" vindt.
Kom je in je spijkerbroekie en helmpje met een gammele helm sta je al 1-0 achter bij de examinator.
Was in mijn geval (alweer een paar jaar geleden) ook gelijk een pluspunt dat ik geen kleding van de rijschool had, maar eigen kleding. Dat de kleding niet zo best was maakte gelukkig niet uit, maar daar kwam ik ook pas een paar maanden later zelf achter :+.
 
De rijschool waar ik leste (10 jaar geleden) verplichtte het om met volledig tenue te rijden. Ze hadden ook een goede garderobe met pakken, helmen en handschoenen. Ik heb dat nooit gebruikt, voor mijn eerste les heb ik een volledige set gekocht (minus de schoenen trouwens) op de motorbeurs. Lessen heb ik dus met eigen helm, jas, broek en handschoenen gedaan. Voor schoeisel gebruikte ik mijn kisten.

db
 
Buiten het veiligheids verhaal kun je met je examen beter in een motorpak komen. Dan laat je zien dat je veiligheid "belangrijk" vindt.
Kom je in je spijkerbroekie en helmpje met een gammele helm sta je al 1-0 achter bij de examinator.

Aankoop tip, doe eerst wat goedkoops (outlet, 2e hands van MF oid). Eerste pak ben je zelden tevreden over. Meer/minder ventilatie, dan toch Goretex, wel/niet uitneembare waterdichte voering etc etc.

Ik heb liever een "miskoop" van 100 a 150 euro dan van 500 a 800.

(Met 1-0 sta je voor.)
 
Waarmee je anderzijds ook niet kan zeggen dat dure kledij daarom altijd beter is...

Ik rij met verschillende merken van kledij, van het duurdere "Klim" tot goedkope dingen van Richa. (Heb zelfs een paar kevlar spijkerbroeken van xlmoto van amper 49€)

De ritssluiting van mijn Klim pak heb ik ook al moeten vervangen, de velcro sluitingen van mijn Revit Sand pak doen het ook al een tijdje niet meer zo goed, ...
Als je je materiaal veel gebruikt zal je zelfs bij de beste merken wel iets van slijtage ondervinden.


Het enige waar ik absoluut niet op bespaar is op m'n helm... Die zit de hele dag op je hoofd, die moet echt goed zijn.

Welk Klim pak heb je en hoe bevalt het verder?
 
Koop wat gemakkelijks om te dragen om te concentreren op rijden en vooral geen heisa van maken.

Ik heb 2 sets, een power-tanger pak voor mijn racer en casual voor mijn tourer.

Ohja, zwembroek heb ik ook, maar tis nu te warm op de motor.

Ps. Ruim 40 jaar geleden in zuid-Frankrijk op de motor met zwembroek/vriendin naar het strand gereden, en we leven nog steeds.
 
Je bent BIJ het examen, thuisterrein van de examinator. Het eerste cijfer is voor de thuispartij dus blijft 1-0, met jou op achterstand.
Verder uiteraard een kansloos iets waar we beide te diep op in zijn gegaan dus laten we daar maar mee stoppen _O-

Hoewel je nu behoorlijk off topic gaat heb je gelijk, ik kan me nog herinneren (en het was voor mij heel lang geleden) dat ik me er niet erg thuis voelde.

Tegenwoordig is het verplicht dragen van protectie bij motorrijden NIET anders dan vroger (alleen helmplicht dus); bij het rijexamen zijn de eisen WEL aangescherpt:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-motor
Je zal contact moeten opnemen met je rijschool, of die de verdere protectie kan (mag?) verschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel je nu behoorlijk off topic gaat heb je gelijk, ik kan me nog herinneren (en het was voor mij heel lang geleden) dat ik me er niet erg thuis voelde.

Tegenwoordig is het verplicht dragen van protectie bij motorrijden NIET anders dan vroger (alleen helmplicht dus); bij het rijexamen zijn de eisen WEL aangescherpt:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-motor
Je zal contact moeten opnemen met je rijschool, of die de verdere protectie kan (mag?) verschaffen.

Na nauwkeurige lezing van dit document van de Rijksoverheid blijkt overigens, dat je als lesser of examinant NIET op een motor mag rijden, omdat je geen rijbewijs hebt!
 
  • Haha
Waarderingen: RR.
Ik moest er niet aan denken om in de pakken van de rijschool te gaan rijden, waar dus al jarenlang iedereen zich de peentjes in zweet van de zenuwen.

Bah..

db
 
Ooit lang, lang geleden (bijna 30 jaar terug) een keer een klein stukje gereden met een beschermende jas en handschoenen maar wel in een gewone spijkerbroek.
Door een onoplettende verkeersgebruiker moest ik vol in de ankers en kwam daarbij ten val. Mijn benen waren deels gefileerd maar voor de rest was er dankzij mijn beschermende jas/handschoenen niks aan de hand. Vanaf dat moment ook al is het maar een klein stukje binnen de bebouwde kom altijd volledig in pak.
Om te beginnen zou je ook een tweedehands pak aan kunnen schaffen wat hierboven ook al een keer werd genoemd.
 
Koop wat gemakkelijks om te dragen om te concentreren op rijden en vooral geen heisa van maken.

Ik heb 2 sets, een power-tanger pak voor mijn racer en casual voor mijn tourer.

Ohja, zwembroek heb ik ook, maar tis nu te warm op de motor.

Ps. Ruim 40 jaar geleden in zuid-Frankrijk op de motor met zwembroek/vriendin naar het strand gereden, en we leven nog steeds.

Is dat een trainingspak met roof helm en zo’n nichterig tasje?
 
Na nauwkeurige lezing van dit document van de Rijksoverheid blijkt overigens, dat je als lesser of examinant NIET op een motor mag rijden, omdat je geen rijbewijs hebt!

Heb daarnet de Rijksoverheid feedback gegeven over de geboden informatie, in hun eigen (erg onvolledige) feedback menu: niet informatief, want niet volledig. Ik durf te wedden dat ze daar de komende tig jaar niet uitkomen.
 
Heb daarnet de Rijksoverheid feedback gegeven over de geboden informatie, in hun eigen (erg onvolledige) feedback menu: niet informatief, want niet volledig. Ik durf te wedden dat ze daar de komende tig jaar niet uitkomen.
Semi-analfabeten.
 
Hi allemaal! Bedankt voor de gemizde antwoorden. Inderdaad, bezuinigen op gear dat me leven kan redden is dom. Daarom vraag ik het hier aan jullie, want in mijn hoofd klonk het niet zo lekker.

Ik wil aan de andere kant ook geen goedkope gear gaan halen. Ik snap dat het beter is dan niks, maar mocht ik gaan glijden bied het waarschijnlijk slechte bescherming aan. Ik keek een paar van Yammie Noobs videos, hij zei dat een jas, handachoenen, helm en fatsoenlijke laarzen genoeg zijn.

De antwoorden zijn heel gemixed!
 
Eigen spullen altijd goed, kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Ga zeker niet bezuinigen op een helm, deze moet echt goed zitten.

Jas, helm, broek en (hand)schoenen heb je toch nodig, dus waarom niet alvast aanschaffen.

En ook als je het rijbewijs heb gehaald altijd met (zomer)-handschoenen rijden.

Zag er vandaag ook weer genoeg met huidkleurige protectie om de handjes rijden..

Just my 2 cents :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan