motorhefbrug zelf maken wie heeft tip's/links tekeningen?

Sprayer

MF veteraan
9 apr 2005
1.645
74
Yerseke
Ik zou graag zelf een motorhefbrug maken. Waarom? omdat ik 'm dan naar eigen wens kan maken zonder gelijk m'n spaarvarken ondersteboven moet houden ;)

ik had hier al eens eerder een topic voorbij zien komen, maar de linkjes in dat topic werken niet meer :N

dus wie heeft tips/ linkjes of tekeningen om zo'n ding te maken?

alvast bedankt!

mvg Marcel
 
Marcel,

ik heb een onderstel van een hoog laag bed gebruikt...kosten...30 euro en een oude deur als plank..

als je een beetje gaat bedelen bij verzorgingstehuizen(afgeschreven) krijg je er wel 1 voor nop mee

:)
 
Ik heb wel tekeningen liggen, van eentje die we inmiddels 2 x hebben gemaakt. Er staan wat foto's op het vfroc forum, bij het topic sleuteldag. Het wordt een erg stevig ding. Anderen zijn hem op dit moment ook aan het bouwen. Als je ze wilt hebben, mail maar
 
Ik was ook van plan zelf een motorheftafel te gaan maken, we hebben thuis namelijk een smeerput in de grond waar ik mijn heftafel in wou gaan maken zodat ook meteen de put is afgesloten als hij ingeklapt is. Bedankt iedereen voor de tekeningen hiermee kan ik verder!
 
Foto's van de heftafel
Eerst een paar totaalplaatjes van de heftafel

1.JPG


2.JPG


3.JPG


4.JPG


En dan nu een paar foto's van het hefmechanisme. Hiervoor werd een gewone autokrik gebruikt. Van de Gamma. In de aanbieding zo rond de 35 gulden.

5.JPG


6.JPG


7.JPG


Let er op dat het draaipunt van de krik precies in lijn is met het draaipunt van de poten!!!!

8.JPG


Op onderstaande foto zie je dubbele poten tussen onder- en bovendeel.
Als de tafel in de hoogste stand staat dan scharnieren de binnenste poten naar links. Je laat de tafel dan weer een stukje zakken. Hij komt dan ook op deze poten te staan. De tafel staat dan in totaal op 6 poten (ik hoop maar dat het een beetje duidelijk is zo).

9.JPG


De heftafel kan even niet hoger zodat een duidelijker plaatje er nu even niet in zit.

10.JPG


Hier nog een paar foto's van de heftafel zelf. Onder het achterwiel is een verwijderbare plaat gemaakt. Je kan het achterwiel nu makkelijk uit de motor halen. Je moet er maar aan denken;-)

11.JPG


12.JPG


13.JPG


Ten slotte nog een foto van de onderkant van de tafel.

14.JPG



Hier mijn eigen op dit moment

heftafel.JPG



Hier nog een vers gelaste

DCP_1995.jpg

DCP_1996.jpg

DCP_1997.jpg

DCP_1998.jpg

DCP_1999.jpg

DCP_2000.jpg

DCP_2001.jpg

DCP_2002.jpg

DCP_2003.jpg

DCP_2032.jpg


Lengte traanplaat = 230 - 270 cm.
Aanrijtraanplaat moet minimaal 1 meter zijn.
Meer vrafgen , mailen, totaal gewicht is ca 200 kilo, daargewicht, er kan 500 kilo op


=========================================


En deze is gemaakt van een onderstel van een ziekenhuis bed, di edaar bij het schroot gaan

BOUWBESCHRIJVING VAN DE MOTOR-HEFTAFEL

Deze is afgeleidt van een oudt ziekenhuis bed, welke daar bij de vuilnis gaan.

Snap1.jpg


figuur 1

In figuur 1 is de samenstelling te zien van de heftafel in de hoogste stand.
Het belangrijkste bij de fabrikage van de onderdelen is, dat afmetingen die hetzelfde horen te zijn ook echt hetzelfde zijn.
Als dit niet het geval is zal de tafel gaan wringen en niet stabiel zijn.
De krik dient aangepast te worden.
Verwijder de “tafel”, de veren, de schoren, de wielen.
Verwijder de as waarop de voorste wielen zitten en de as waarom de cilinder scharniert en vervang deze door bouten met daaromheen een bus, de bestaande assen zijn nl. te kort.
Bekijk vooraf de tekening goed en begin niet meteen te zagen, maar maak een plan.
Ik hoop met deze beschrijving eventuele bouwers alvast op een spoor te brengen.


Stap 1: het onderframe
Snap2.jpg


figuur 2

zaag de liggers A, D, G, H, M, N op lengte
maak de onderdelen B, C, E, F, K.
boor de gaten in de onderdelen B, E, F nog niet op maat maar boor deze 8mm
teken op 1 ligger A de plaats af van de delen B
leg 1 deel B op zijn plaats en hecht deze met een lasapparaat.
Plaats nu aan dezelfde zijde van de ligger het volgende deel B en hecht ook deze.
Je hebt nu 1 ligger met 2 ver uit elkaar geplaatste delen van de scharnieren, dit gebruik je als mal
Om alle andere scharnieren te plaatsen op onder- en boven frame.
Let op, delen die zijn gehecht zitten nog niet vast, let op dat je ze er niet afstoot.
zaag nu een stukje buis recht af van 50mm lang.

Snap3.jpg


figuur 3

monteer het geheel zoals figuur 3a en hecht de 1e ligger af.
Stel nu figuur 3b samen voor de 2e ligger en hecht dit.
Monteer nu de 2e ligger zoals figuur 3a en hecht de 2e ligger af.
Je kunt nu het beste de liggers van het bovenframe op lengte afzagen en de op dezelfde wijze als hierboven beschreven afmaken.
Je bent dan zeker dat de hartafstanden van de scharnieren op de liggers van onder- en bovenframe op dezelfde lijn liggen.
De delen B kunnen nu geheel afgelast worden.
Las niet teveel in een keer om kromtrekken te voorkomen.
Als de scharnieren zijn afgelast kunnen de gaten op maat worden geboord.
Stel nu op dezelfde wijze delen D, E en F, G samen, gebruik i.p.v. het afstand-buisje de krik.
Leg nu de liggers A, D, N op een vlakke ondergrond zodat de diagonalen even lang zijn.
Het onderframe is dan haaks.
Hecht dit geheel vast en plaats nu de krik en deel F, hecht ook dit vast.
Plaats nu de liggers H, M en hecht ook deze vast, de delen K, C worden later geplaatst.
Het onderframe kan nu geheel afgelast worden.
Las niet teveel in een keer om kromtrekken te voorkomen.


Stap 1: het bovenframe
Snap4.jpg


figuur 4

de liggers A zijn inmiddels klaar
maak nu de delen C, D, E klaar.
Maak de delen F, H, M, compleet klaar.
Leg het geheel op een vlakke ondergrond, controleer de diagonaal en hecht de delen A, F, M, aan elkaar.
Plaats de delen G, H, K, en hecht deze vast.
Deel E wordt later geplaatst.
Controleer nogmaals of het geheel vlak ligt en haaks is en las het geheel af.
Las niet teveel in een keer om kromtrekken te voorkomen.

Stap 3: tussenframe’s

Snap5.jpg


figuur 5 figuur 6

begin met het draaien van de delen C, de lengte van de bussen is 0.5-1mm korter dan de tussenruimte van de delen B van onder- en bovenframe.
Zaag van beide figuren de delen A op lengte en las de bussen hierin.
Monteer de delen A aan het onderframe en leg het bovenframe hierop zodat ook dit gemonteerd kan worden.
Draai de bouten van de diverse scharnierpunten niet te vast, dus niet de scharnieren “dichtdraaien”.
Het bovenframe kan nu omhoog genomen worden, en worden ondersteund door een kratje of iets dergelijks om wat ruimte tussen boven- en onderframe te creeren.
Monteer de krik op het onderframe en monteer de delen D(figuur 6) aan de krik.
Hecht nu deel B aan de delen D en A(de krik moet dan omhooggepompt worden tot de juiste hoogte)
Hecht deel B(figuur 5) tussen de delen A.
Controleer het geheel op haaksheid en las het geheel af.
Las niet teveel in een keer om kromtrekken te voorkomen.
De tafel kan nu met de krik omhoog en omlaag worden bewogen

maak de delen A (figuur 7) helemaal klaar en zaag deel B op lengte.
Monteer de losse delen aan het bovenblad.
Laat het tussenframe zakken tot op de liggers H van het onderframe (de delen K van het onderframe nog niet plaatsen).
Zorg dat het tussenframe recht en haaks is en las deel B aan delen A.
Las in het midden van deel B een ring of oog waaraan een touw of ketting bevestigd kan worden om dit deel op te tillen vanaf de voorkant (krikzijde).
Klap het tussenframe helemaal op en las aan deel K van het bovenframe (2e of 3e) eenzelfde oog of ring.

Figuur 7

Snap6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan